Wat RFK jr. betreft. Ik vertrouw hem uiteraard niet 100%, er valt genoeg te zeggen wat niet zo fraai is.
Maar an sich lijkt het me een hele goede zaak om eindelijk eens goed uit te zoeken waar autisme en allerlei chronische / welvaarts ziektes vandaan komen. Ik snap de weerstand daar niet zo tegen.
Ik heb gisteren zijn hele toespraak geluisterd en het klinkt gewoon oprecht en verstandig

Natuurlijk weet ik niet of hij het echt op die manier gaat doen. Maar zoals hij het brengt lijkt het mij echt dikke vette prima. Wat hij aangaf is dat ze willen kijken of bepaalde factoren aangewezen kunnen worden waardoor er nu ineens zoveel autisme wordt vastgesteld. Vroeger nog niet eens 1 op de 10.000. En nu al 1 op de 32 ofzo.
Dat ze naar heel veel dingen gaan kijken, wat is er veranderd in de afgelopen decennia?
Wat zijn de omstandigheden waarin autistische kinderen geboren worden?
Hij noemde een aantal van tientallen dingen waar ze naar willen kijken of die er aan bij lijken te dragen.
o.a. De leeftijd van de ouders. De gezondheid van de ouders. Of dikke moeders meer kans hebben. Of echo's het kind in de ontwikkeling kunnen verstoren. Voedingsmiddelen. Medicatie. Gif e.d. milieu verontreinigen. Chemische ontwikkelingen. Noem maar op.
Dat het niet slechts een kwestie is van dat autisten eerder herkend en gediagnosticeerd worden.
Maar dat de gevallen ook ernstiger worden. En dat dokters en ouders echt niet achterlijk waren decennia geleden en het niet gemerkt zouden hebben als hun kind nooit ging praten, zindelijk werd, met zijn hoofd bonkte enz. ofwel echt niet de uitingsvormen van de ernstigere gevallen gemist kunnen hebben destijds.
Nu weet ik natuurlijk niet hoe de cijfers exact liggen. Hoe betrouwbaar die zijn. RFK zei ergens dacht ik, dat zo'n 25% van de kinderen die een autistisch labeltje krijgen, zwaar gehandicapt zijn. Of dat klopt? Ik weet het niet. Maar dat zouden er wel heel veel zijn die je niet zo snel over het hoofd ziet....
Natuurlijk stikt het van de hoog functionerende mensen met autistische labeltjes / trekjes. Het kan heel prima (lijkt mij) dat die er vroeger ook al waren. Dus daarvan kan je dan zeggen dat die missen in de cijfers van vroeger. Maar de niet zelfstandig functionerende groep, als die echt zo veel groter is geworden.... dat valt toch gewoon op.
Hij gaf in zijn verhaal vooral aan dat hij vindt dat we op moeten houden met doen alsof het geen groeiend probleem is. En dat hij dus nu echt in kaart wil brengen wat risico verhogende factoren lijken te zijn. Niet alleen voor autisme maar ook voor andere "aandoeningen" die explosief gegroeid zijn in de afgelopen decennia.
Dat op zich lijkt me een goede zaak
Moet het wel goed, eerlijk uitgevoerd worden natuurlijk....