Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Benzz schreef:Die mensen hebben totaal andere kwaliteiten dan techneuten. En daarbij: De handel moet ook binnengehaald worden. Daar zijn commerciele mensen goed in.
Shadow0 schreef:Er gebeurt echt niets met onze maatschappij als we minder recruiters of business economen of telefooncontractverkopers hebben. Het doet wel iets met onze maatschappij als er meer mensen zijn die docent willen worden, en verzorgende, en onderhoudsmonteur. Daar wordt de maatschappij namelijk beter van.
prompter schreef:Sommige mensen doen alsof 40 uur werken een aanslag op hun leven is. Dat zal in sommige beroepen best heel zwaar zijn, maar in mijn leuke werk dat ook nog goed betaalt is het echt geen straf.
prompter schreef:Geen kinderen, wel een man. Maar bijna al mijn collega's - ook de vrouwen met kinderen - werken hier 40 uur, ook de mensen in de buitendienst.
996981 schreef:prompter schreef:Geen kinderen, wel een man. Maar bijna al mijn collega's - ook de vrouwen met kinderen - werken hier 40 uur, ook de mensen in de buitendienst.
Precies. Ik vind het zo raar dat men tegenwoordig parttime als maatstaf heeft. Als jonge vrouw zonder kinderen werd zelfs al gezegd dat 40 uur werken toch wel heel veel was. Hoe ik dat toch deed…
ik vind het zorgelijk. Slechts 66% van de vrouwen is financieel afhankelijk. Nederlandse vrouwen hebben gemiddeld 40% minder pensioen dan mannen. Dat betekent dat vrouwen na hun pensioen gemiddeld € 400,- per maand minder te besteden hebben…. En dat is omdat we grotendeels parttime werken om onbetaalde taken op ons te nemen. Helemaal prima zolang je leven loopt zoals “het hoort”. Maar als er op de een of andere manier in kink in de kabel komt sta je 8-0 achter.
IMANDRA schreef:Maar nu pak je 2 dingen samen die niet per se mutually exclusive zijn.
Je kan prima parttime werken en prima rondkomen. Je kan prima parttime werken en een goed pensioen opbouwen.
Ik vind het een ander verhaal als je bewust parttime werkt en niet rond kan komen en daar dan over klaagt, maar parttime is het probleem niet in die situatie…
En waarom zou het, mits financieel verder gewoon verantwoord, erg zijn als parttime de norm wordt?
Electra63 schreef:@Shadow,
Jij kunt recruiters, businesseconomen en zorgmanagers onzin beroepen vinden, maar die zijn ook gewoon nodig.
Berdien schreef:Precies dat! En het zit volgens mij niet zozeer in de toeslagen, maar meer in allerlei rare knippen in het belastingstelsel. Sommige werknemers kunnen het zich domweg niet permitteren om een dag extra te werken, dat voelen ze te erg in de portemonnee.Op zich snap ik de keuze wel, niet meer werken als je daardoor je toeslagen verliest. Maar dat geeft ook direct aan hoe krom het huidige systeem is.
prompter schreef:Ik werk mijn hele leven al 40 uur per week, nu ruim 40 jaar lang. Ik begin vroeg waardoor ik vroeg naar huis kan en ook in de winter mijn paard bij daglicht zie, kan juist door die 40 uur een paard houden en die alle zorg bieden die hij nodig heeft, ik heb geen dure merkschoenen maar omdat ik vrij veel tijd in de auto doorbreng ben ik blij dat ik iets beters kan hebben dan een oud barrel. Dus ja Journee, ik word daar gelukkig van. En omdat mijn pensioenpot door al die fulltime uren flink gevuld kan ik als ik zou willen nu al stoppen met werken, maar ik werk nog even door zodat ik straks lekker door kan leven zoals ik dat nu doe. Sommige mensen doen alsof 40 uur werken een aanslag op hun leven is. Dat zal in sommige beroepen best heel zwaar zijn, maar in mijn leuke werk dat ook nog goed betaalt is het echt geen straf.
journee schreef:prompter schreef:Ik werk mijn hele leven al 40 uur per week, nu ruim 40 jaar lang. Ik begin vroeg waardoor ik vroeg naar huis kan en ook in de winter mijn paard bij daglicht zie, kan juist door die 40 uur een paard houden en die alle zorg bieden die hij nodig heeft, ik heb geen dure merkschoenen maar omdat ik vrij veel tijd in de auto doorbreng ben ik blij dat ik iets beters kan hebben dan een oud barrel. Dus ja Journee, ik word daar gelukkig van. En omdat mijn pensioenpot door al die fulltime uren flink gevuld kan ik als ik zou willen nu al stoppen met werken, maar ik werk nog even door zodat ik straks lekker door kan leven zoals ik dat nu doe. Sommige mensen doen alsof 40 uur werken een aanslag op hun leven is. Dat zal in sommige beroepen best heel zwaar zijn, maar in mijn leuke werk dat ook nog goed betaalt is het echt geen straf.
Dat begrijp ik helemaal hoor, Ik vind 40 uur ook zeker een normaal aantal uur, heb zelf jarenlang wel meer gewerkt. Waar het mij vooral om gaat zijn tweeverdieners met kinderen die beide een volle werkweek draaien omdat ze materiële zaken belangrijker vinden dan tijd doorbrengen met hun eigen kinderen. Dat begrijp ik gewoon niet... Dan snap ik mensen die kiezen voor minder uren en dus wel meer bij hun kinderen kunnen zijn (vanwege de mogelijkheid van toeslag) gewoon beter.
journee schreef:Dat begrijp ik helemaal hoor, Ik vind 40 uur ook zeker een normaal aantal uur, heb zelf jarenlang wel meer gewerkt. Waar het mij vooral om gaat zijn tweeverdieners met kinderen die beide een volle werkweek draaien omdat ze materiële zaken belangrijker vinden dan tijd doorbrengen met hun eigen kinderen. Dat begrijp ik gewoon niet... Dan snap ik mensen die kiezen voor minder uren en dus wel meer bij hun kinderen kunnen zijn (vanwege de mogelijkheid van toeslag) gewoon beter.
996981 schreef:journee schreef:
Dat begrijp ik helemaal hoor, Ik vind 40 uur ook zeker een normaal aantal uur, heb zelf jarenlang wel meer gewerkt. Waar het mij vooral om gaat zijn tweeverdieners met kinderen die beide een volle werkweek draaien omdat ze materiële zaken belangrijker vinden dan tijd doorbrengen met hun eigen kinderen. Dat begrijp ik gewoon niet... Dan snap ik mensen die kiezen voor minder uren en dus wel meer bij hun kinderen kunnen zijn (vanwege de mogelijkheid van toeslag) gewoon beter.
Maar ook dat kun je niet zo simpel stellenzat ouders die thuis zijn met de kinderen maar de hele dag met hun giechel achter een scherm zitten en hun kids ook achter een scherm droppen. Is dat beter voor (de ontwikkeling van) een kind dan een aantal dagen opvang, waar ze met andere kinderen kunnen spelen onder begeleiding van pedagogisch medewerksters? Ook niet ieder gezin waar 2x fulltime wordt gewerkt doet dit vanwege materialisme. Het kan ook zijn om verre reizen te kunnen maken samen, of om te zorgen dat ze zorgeloos kunnen studeren etc etc.
Het is niet zwart-wit als thuis met de kinderen is goed, in de opvang is fout.
ruitje schreef:journee schreef:Dat begrijp ik helemaal hoor, Ik vind 40 uur ook zeker een normaal aantal uur, heb zelf jarenlang wel meer gewerkt. Waar het mij vooral om gaat zijn tweeverdieners met kinderen die beide een volle werkweek draaien omdat ze materiële zaken belangrijker vinden dan tijd doorbrengen met hun eigen kinderen. Dat begrijp ik gewoon niet... Dan snap ik mensen die kiezen voor minder uren en dus wel meer bij hun kinderen kunnen zijn (vanwege de mogelijkheid van toeslag) gewoon beter.
Mooi, dat oordeel over fulltime werkende vrouwen tegenover vrouwen die wel thuis blijven.
Alleen kunnen die thuis blijven omdat er toeslagen zijn. En die toeslagen worden betaald van de belasting die die hardwerkende vrouwen afdragen
Ik zie mijn kids trouwens heel veel. Zie mijn vrienden en mijn bed nooit, dat is dan wel de consequentie