Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:12

Ik heb het ook altijd de grootste onzin gevonden dat als ik iets om 23.45u bestel, ik het de volgende dag om 12u in huis heb. Dat mag écht wel wat rustiger hoor van mij. Nu bestel ik sowieso niet meer want waar ik woon worden geen pakketten (betrouwbaar) bezorgd, en ik merk dat ik daardoor veel bewuster ben van mijn online koopgedrag. Echt nergens voor nodig, dat snel snel snel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:15

Benzz schreef:
Die mensen hebben totaal andere kwaliteiten dan techneuten. En daarbij: De handel moet ook binnengehaald worden. Daar zijn commerciele mensen goed in.

De balans is een beetje zoek, en proberen om mensen nu langere werkweken te laten maken maar die balans niet herstellen lost problemen die er zijn niet op. Vooral niet als dat gezegd wordt door Excel-mensen vanaf hun kantoor, zonder dat ze hoeven te voelen wat het is om 8 uur te staan en te lopen op je werk.

Er gebeurt echt niets met onze maatschappij als we minder recruiters of business economen of telefooncontractverkopers hebben. Het doet wel iets met onze maatschappij als er meer mensen zijn die docent willen worden, en verzorgende, en onderhoudsmonteur. Daar wordt de maatschappij namelijk beter van.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:16

Ik werk mijn hele leven al 40 uur per week, nu ruim 40 jaar lang. Ik begin vroeg waardoor ik vroeg naar huis kan en ook in de winter mijn paard bij daglicht zie, kan juist door die 40 uur een paard houden en die alle zorg bieden die hij nodig heeft, ik heb geen dure merkschoenen maar omdat ik vrij veel tijd in de auto doorbreng ben ik blij dat ik iets beters kan hebben dan een oud barrel. Dus ja Journee, ik word daar gelukkig van. En omdat mijn pensioenpot door al die fulltime uren flink gevuld kan ik als ik zou willen nu al stoppen met werken, maar ik werk nog even door zodat ik straks lekker door kan leven zoals ik dat nu doe. Sommige mensen doen alsof 40 uur werken een aanslag op hun leven is. Dat zal in sommige beroepen best heel zwaar zijn, maar in mijn leuke werk dat ook nog goed betaalt is het echt geen straf.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:21

Shadow0 schreef:
Er gebeurt echt niets met onze maatschappij als we minder recruiters of business economen of telefooncontractverkopers hebben. Het doet wel iets met onze maatschappij als er meer mensen zijn die docent willen worden, en verzorgende, en onderhoudsmonteur. Daar wordt de maatschappij namelijk beter van.

Recruiters waar al een schromelijk te kort aan is in de huidige arbeidsmarkt? Wie gaat de mensen binnen halen dan? Business economen voor de voorspelling van economie niet nodig?

Ik weet niet in welke wereld jij leeft, maar met jouw ideen krijg je de ondergang van de economie.

Er is niets mis met 32 uur werken. 24 uur werken en niet meer willen omdat je dan geen toeslagen krijgt, dat is pas een ongezonde gedachte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:29

prompter schreef:
Sommige mensen doen alsof 40 uur werken een aanslag op hun leven is. Dat zal in sommige beroepen best heel zwaar zijn, maar in mijn leuke werk dat ook nog goed betaalt is het echt geen straf.

Gezondheid speelt daarin een grote rol. Als je 40 uur goed vol kunt houden is het natuurlijk prima.

Overigens, je schrijft over een paard, maar zit daar ook nog een gezin aan vast? Want dat schijnt vrij veel tijd te kosten, een gezin. En het is echt helemaal een prima keuze om geen kinderen te hebben, maar ik denk dat het wel wat uitmaakt in de impact en energie. De 40-urige werkweek is ingesteld in een context waarin de vaders buitenshuis werkten, maar de moeders thuis het huishouden runde. Een deel van de huishoudelijke taken zijn wel een stuk eenvoudiger geworden waarmee werken buitenshuis ook haalbaarder wordt maar allebei 40 uur is toch niet zomaar gedaan. En waar er eerder verwezen werd naar alleenstaande ouders - dat is echt nog een stuk zwaarder. Misschien zijn onze verwachtingen daarover niet zo realistisch.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:53

Geen kinderen, wel een man. Maar bijna al mijn collega's - ook de vrouwen met kinderen - werken hier 40 uur, ook de mensen in de buitendienst.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 20:56

Shadow, ik werk 32 uur, mijn partner 40+ (denk eerder 50) dusja gemiddeld allebei 40 in de week. We hebben een gezin met een kindje van 6 maand, eentje van 3 jaar, twee pony’s aan huis, twee honden, kippen en een kat.
We hebben geen grootouders in de buurt om op te passen dus doen alles (behalve 1 avond in de week waar we op datenight gaan) alles samen. Kindjes gaan drie dagen naar de opvang.

En echt, dit is prima te doen. Je moet wel niet bang zijn om aan te pakken en moe te worden nee.

Niks mis met werken zolang je dat kan. Sterker nog: het geeft voldoening. En ja; óók als je een in jouw ogen “onzin baan” hebt :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:03

prompter schreef:
Geen kinderen, wel een man. Maar bijna al mijn collega's - ook de vrouwen met kinderen - werken hier 40 uur, ook de mensen in de buitendienst.

Precies. Ik vind het zo raar dat men tegenwoordig parttime als maatstaf heeft. Als jonge vrouw zonder kinderen werd zelfs al gezegd dat 40 uur werken toch wel heel veel was. Hoe ik dat toch deed…

ik vind het zorgelijk. Slechts 66% van de vrouwen is financieel afhankelijk. Nederlandse vrouwen hebben gemiddeld 40% minder pensioen dan mannen. Dat betekent dat vrouwen na hun pensioen gemiddeld € 400,- per maand minder te besteden hebben…. En dat is omdat we grotendeels parttime werken om onbetaalde taken op ons te nemen. Helemaal prima zolang je leven loopt zoals “het hoort”. Maar als er op de een of andere manier in kink in de kabel komt sta je 8-0 achter.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:15

996981 schreef:
prompter schreef:

Precies. Ik vind het zo raar dat men tegenwoordig parttime als maatstaf heeft. Als jonge vrouw zonder kinderen werd zelfs al gezegd dat 40 uur werken toch wel heel veel was. Hoe ik dat toch deed…

ik vind het zorgelijk. Slechts 66% van de vrouwen is financieel afhankelijk. Nederlandse vrouwen hebben gemiddeld 40% minder pensioen dan mannen. Dat betekent dat vrouwen na hun pensioen gemiddeld € 400,- per maand minder te besteden hebben…. En dat is omdat we grotendeels parttime werken om onbetaalde taken op ons te nemen. Helemaal prima zolang je leven loopt zoals “het hoort”. Maar als er op de een of andere manier in kink in de kabel komt sta je 8-0 achter.

Maar nu pak je 2 dingen samen die niet per se mutually exclusive zijn.

Je kan prima parttime werken en prima rondkomen. Je kan prima parttime werken en een goed pensioen opbouwen.

Ik vind het een ander verhaal als je bewust parttime werkt en niet rond kan komen en daar dan over klaagt, maar parttime is het probleem niet in die situatie…

En waarom zou het, mits financieel verder gewoon verantwoord, erg zijn als parttime de norm wordt?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:25

IMANDRA schreef:
Maar nu pak je 2 dingen samen die niet per se mutually exclusive zijn.

Je kan prima parttime werken en prima rondkomen. Je kan prima parttime werken en een goed pensioen opbouwen.

Ik vind het een ander verhaal als je bewust parttime werkt en niet rond kan komen en daar dan over klaagt, maar parttime is het probleem niet in die situatie…

En waarom zou het, mits financieel verder gewoon verantwoord, erg zijn als parttime de norm wordt?

Het ging in de basis over parttime werken en de relatie tot toeslagen. Dat er mensen zijn die parttime blijven werken omdat ze anders toeslagen kwijtraken.

En ja: parttime werken en rondkomen kunnen samen gaan, maar in veel gevallen is dat omdat er op toeslagen geleund wordt, zonder dat daar een per definitie een goede reden is. Dáár ging het over. En ja iedereen mag voor zichzelf bepalen wat een goede reden is, dat snap ik. Maar wij mogen er daarom nog wel wat van vinden :)

Voor de Nederlandse economie is het een potentiële aderlating:

“Nergens anders is het tekort aan personeel zo groot als in Nederland. Van de 89 belangrijkste economieën in de wereld staat ons land wat betreft de arbeidsmarkt op plek 89. Mede daarom overweegt een op de vijf Nederlandse bedrijven geheel of deels naar het buitenland te verkassen”.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:43

Ik werk partime (27 uur) om bepaalde redenen, maar heb een partner met een goed inkomen.
Nu werk ik heel vaak extra, indien nodig, dat is het voordeel van parttimers ;).
Zonder partner heb ik ook geen recht op toeslagen.

@Shadow,
Jij kunt recruiters, businesseconomen en zorgmanagers onzin beroepen vinden, maar die zijn ook gewoon nodig.

Iedereen moet vooral het werk doen waar hij/zij zelf voor kiest en interesse in heeft en de markt (vraag en aanbod) bepaalt uiteindelijk de vergoeding.

Ik ben ook voorstander van het basissalaris, als de toeslagen dan allemaal vervallen, scheelt dat heel veel geld, onduidelijkheid en correcties (achteraf).
En misschien gaan mensen dan wel wat meer uren werken, omdat ze dan wel er financieel op vooruit gaan, er zijn immers geen toeslagen die (deels) worden gekort.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 21:59

Electra63 schreef:
@Shadow,
Jij kunt recruiters, businesseconomen en zorgmanagers onzin beroepen vinden, maar die zijn ook gewoon nodig.

Is dat zo? Hebben we mooi dubbelblind RCT-onderzoek waaruit blijkt dat het werkelijk iets toevoegt? Wat zou er werkelijk gebeuren als er bijvoorbeeld geen businesseconomen meer zijn? En stel dat scholen gewoon leerkrachten in vaste dienst nemen in plaats van te blijven kloten met dat belachelijke 'flexibele-schil'-idee om daarna heel duur mensen van Maandag in te huren?

Dat kan echt anders hoor, maar de mensen die er een makkelijke kantoorbaan en een leuke leaseauto aan overhouden zullen niet zo heel erg veel moeite doen om hun eigen functie op te heffen. Doen alsof het een probleem is dat mensen kiezen voor parttime werk is dan een stuk makkelijker.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:05

Ja, wat hebben we eigenlijk echt nodig hè. We kunnen ook gewoon met z’n allen terug jager en verzamelaar worden. Bijna al het werk in de huidige maatschappij is niet strikt noodzakelijk om te bestaan. Allemaal maar afschaffen dan?

Economie, economische groei, handel, het is allemaal zó overrated.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:09

Volgens mij heeft Shadow zelf geen betaalde baan.

Ik werk 40 uur. Hoog opgeleid, dynamische baan in de financiële dienstverlening. 36 uur zou kunnen, minder financieel gezien niet. Alleenstaand met een eigen paard is een dure levensstandaard ;) Ik verdien wel ruim boven modaal.

Ik kom al heel lang niet meer in aanmerking voor toeslagen. Op zich snap ik de keuze wel, niet meer werken als je daardoor je toeslagen verliest. Maar dat geeft ook direct aan hoe krom het huidige systeem is.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:09

Het lijkt bijna wel een persoonlijke aanval, aangezien ik 14 jaar geleden door Maandag ben benaderd om de business unit Onderwijs landelijk op te zetten :+ Echter was dat plan zo ondoordacht dat ik na 3 maanden de handdoek in de ring heb gegooid.

Shadow, ooit weleens bedacht dat bedrijven en scholen een flexibele schil willen? Dat daar veel vraag naar is?

En nogmaals: Parttime werken, mijn zegen heb je. Maar niet om lekker toeslagen te ontvangen terwijl je in staat bent om fulltime te werken en daardoor geen toeslagen te krijgen. Daar zijn die toeslagen niet voor in het leven geroepen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:14

Shadow,
Heb je enig idee wat bijvoorbeeld een businesscontroller in de zorg doet ?

En nee, die hebben geen auto van de zaak.

Het klinkt allemaal een beetje afgunstig.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:20

Berdien schreef:
Op zich snap ik de keuze wel, niet meer werken als je daardoor je toeslagen verliest. Maar dat geeft ook direct aan hoe krom het huidige systeem is.
Precies dat! En het zit volgens mij niet zozeer in de toeslagen, maar meer in allerlei rare knippen in het belastingstelsel. Sommige werknemers kunnen het zich domweg niet permitteren om een dag extra te werken, dat voelen ze te erg in de portemonnee.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:25

prompter schreef:
Ik werk mijn hele leven al 40 uur per week, nu ruim 40 jaar lang. Ik begin vroeg waardoor ik vroeg naar huis kan en ook in de winter mijn paard bij daglicht zie, kan juist door die 40 uur een paard houden en die alle zorg bieden die hij nodig heeft, ik heb geen dure merkschoenen maar omdat ik vrij veel tijd in de auto doorbreng ben ik blij dat ik iets beters kan hebben dan een oud barrel. Dus ja Journee, ik word daar gelukkig van. En omdat mijn pensioenpot door al die fulltime uren flink gevuld kan ik als ik zou willen nu al stoppen met werken, maar ik werk nog even door zodat ik straks lekker door kan leven zoals ik dat nu doe. Sommige mensen doen alsof 40 uur werken een aanslag op hun leven is. Dat zal in sommige beroepen best heel zwaar zijn, maar in mijn leuke werk dat ook nog goed betaalt is het echt geen straf.

Dat begrijp ik helemaal hoor, Ik vind 40 uur ook zeker een normaal aantal uur, heb zelf jarenlang wel meer gewerkt. Waar het mij vooral om gaat zijn tweeverdieners met kinderen die beide een volle werkweek draaien omdat ze materiële zaken belangrijker vinden dan tijd doorbrengen met hun eigen kinderen. Dat begrijp ik gewoon niet... Dan snap ik mensen die kiezen voor minder uren en dus wel meer bij hun kinderen kunnen zijn (vanwege de mogelijkheid van toeslag) gewoon beter.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:31

journee schreef:
prompter schreef:

Dat begrijp ik helemaal hoor, Ik vind 40 uur ook zeker een normaal aantal uur, heb zelf jarenlang wel meer gewerkt. Waar het mij vooral om gaat zijn tweeverdieners met kinderen die beide een volle werkweek draaien omdat ze materiële zaken belangrijker vinden dan tijd doorbrengen met hun eigen kinderen. Dat begrijp ik gewoon niet... Dan snap ik mensen die kiezen voor minder uren en dus wel meer bij hun kinderen kunnen zijn (vanwege de mogelijkheid van toeslag) gewoon beter.

Maar ook dat kun je niet zo simpel stellen :) zat ouders die thuis zijn met de kinderen maar de hele dag met hun giechel achter een scherm zitten en hun kids ook achter een scherm droppen. Is dat beter voor (de ontwikkeling van) een kind dan een aantal dagen opvang, waar ze met andere kinderen kunnen spelen onder begeleiding van pedagogisch medewerksters? Ook niet ieder gezin waar 2x fulltime wordt gewerkt doet dit vanwege materialisme. Het kan ook zijn om verre reizen te kunnen maken samen, of om te zorgen dat ze zorgeloos kunnen studeren etc etc.

Het is niet zwart-wit als thuis met de kinderen is goed, in de opvang is fout.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:48

journee schreef:

Mooi, dat oordeel over fulltime werkende vrouwen tegenover vrouwen die wel thuis blijven.

Alleen kunnen die thuis blijven omdat er toeslagen zijn. En die toeslagen worden betaald van de belasting die die hardwerkende vrouwen afdragen :+

Ik zie mijn kids trouwens heel veel. Zie mijn vrienden en mijn bed nooit, dat is dan wel de consequentie :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:49

996981 schreef:
journee schreef:

Maar ook dat kun je niet zo simpel stellen :) zat ouders die thuis zijn met de kinderen maar de hele dag met hun giechel achter een scherm zitten en hun kids ook achter een scherm droppen. Is dat beter voor (de ontwikkeling van) een kind dan een aantal dagen opvang, waar ze met andere kinderen kunnen spelen onder begeleiding van pedagogisch medewerksters? Ook niet ieder gezin waar 2x fulltime wordt gewerkt doet dit vanwege materialisme. Het kan ook zijn om verre reizen te kunnen maken samen, of om te zorgen dat ze zorgeloos kunnen studeren etc etc.

Het is niet zwart-wit als thuis met de kinderen is goed, in de opvang is fout.

Ik zeg ook niets over goed of fout. Alleen dat ik persoonlijk meer begrip op kan brengen voor ouders die ervoor kiezen extra tijd met hun kinderen door te brengen in plaats van beide fulltime te werken omdat ze bepaalde luxe niet willen missen.
Wat iemand doet moet iedereen vooral zelf weten. Dat lang niet iedereen de mogelijkheid heeft om minder te werken snap ik ook, vrije tijd is ook een vorm van luxe. Maar als iemand wel meer bij de kinderen wil zijn, maar dat financieel echt niet uit kan, dus beide altijd een volle week moeten werken vind ik dat eigenlijk heel spijtig, hoewel dat in onze maatschappij inmiddels ook normaal is geworden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:55

Sommige stellen werken niet samen fulltime voor de luxe, maar uit noodzaak.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:56

ruitje schreef:
journee schreef:

Mooi, dat oordeel over fulltime werkende vrouwen tegenover vrouwen die wel thuis blijven.

Alleen kunnen die thuis blijven omdat er toeslagen zijn. En die toeslagen worden betaald van de belasting die die hardwerkende vrouwen afdragen :+

Ik zie mijn kids trouwens heel veel. Zie mijn vrienden en mijn bed nooit, dat is dan wel de consequentie :D

Nouja zoiets dus :+

Je moet je als Nederlandse moeder bijna schamen als je meer dan 24 uur werkt. Bizar vind ik het.

Zelfs als het is omdat er luxe nagestreefd wordt. Kinderen worden niet slechter van opvang. Integendeel.

“Kinderen die naar een centrum voor kinderopvang gaan, hebben als ze opgroeien minder last van zaken die psychologen 'externalisatie' en 'internalisatie' noemen: druk, onaangepast en confronterend gedrag komen minder voor, evenals depressieve gevoelens, angsten en fobieën.

Dat blijkt uit een groot onderzoek in vijf Europese landen, waaronder Nederland, dat is gepubliceerd in The Lancet. Behalve in Nederland werd de studie uitgevoerd in Denemarken, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk. Voor de studie werden in totaal meer dan 80.000 kinderen langdurig gevolgd.”
https://nos.nl/artikel/2535156-kinderop ... depressief

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 22:56

Er is niets mis met het feit dat kinderen zien dat beide ouders werken. Ik heb er niets aan over gehouden, behalve dat ik fulltime werken (mits haalbaar door gezondheid) heel normaal vindt.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 23:13

Mijn vader werkte meer dan fulltime, mijn moeder heeft de keuze gemaakt om haar carrière te beëindigen en thuis voor de kinderen er te zijn. Dat kon omdat mijn vader zeer goed verdiende. Mijn broertje en ik werken vanaf jonge leeftijd, ik na mijn studie ook fulltime. Ik kan leven zoals ik wil, dat is de winst van fulltime werken :)