Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:45

Dat denk ik wel? Zij lijkt in ieder geval serieus

Het gaat over sektes in Nederland, waarom zou het niet serieus zijn?

https://www.rtl.nl/rtl-nieuws/artikel/5 ... ng-religie

"Uit hun laatste cijfers over 2019 bleek dat Nederland ruim 80 sektes telt, met zo'n 10.000 leden. Voorbeelden zijn de Orde der Transformanten, de Moonsekte en de Gemeente Gods, die vanwege misstanden zoals kindermisbruik en verkrachting het nieuws haalden."

De vader van Ruinerwold zat in de Moonsekte

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 06:51

Je ziet er wel diep in als je die websites gelooft zeg…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:18

Die sites heeft Coloured vorig jaar ook al eens gedeeld, kennelijk gelooft deze gebruiker er wel in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 07:34

Precies, zij gelooft het, dus vanuit haar is de website serieus.

En dan de tweede vraag: er zijn sektes in Nederland, dus waarom wordt het niet geloofd? Dat vraag ik me dan af :)

En er worden mensen (kinderen) opgesloten, uitgebuit en erger. wordt dat ook niet geloofd?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 08:37

Coloured schreef:

Cer schreef:
Precies, zij gelooft het, dus vanuit haar is de website serieus.

En dan de tweede vraag: er zijn sektes in Nederland, dus waarom wordt het niet geloofd? Dat vraag ik me dan af :)

En er worden mensen (kinderen) opgesloten, uitgebuit en erger. wordt dat ook niet geloofd?

Nou, het wordt hier gedeeld en niet heel veel context gegeven behalve linkjes en "de andere kant van het verhaal". Dus vind mijn vraag niet gek.

Er zit een heel groot verschil tussen sektes, individuele en grootschalige gevallen van misbruik, kindermisbruik en dit. Dit is basically de Satanic Panic van de jaren 80, die volledig ongefundeerd bleek te zijn. Het is angst aanpraten voor een 'Satan' op basis van geloof.

Die Satanic Panic kwam door een combinatie van opstandige jeugd (afzetten van ouders, tijdverdrijf als Dungeons and Dragons) en psychologen die hun boekje te buiten gingen en op onethische manieren verdrongen "herinneringen" naar boven haalden in hun patiënten. Vaak onder flinke druk. Maar omdat het een herinnering leek te zijn en de psycholoog daar op door ging, leek het voor die patiënten echt te zijn. Maar feitelijk was er niks van waar. Het is deze 'slachtoffers' aangepraat. Tegelijkertijd was destijds zo'n ontzettend grote paniek dat er dus ook onschuldige mensen schuldig zijn bevonden voor kindermisbruik op basis van enkel en alleen getuigenissen van kinderen waarvan die herinneringen door zo'n psycholoog naar 'boven' zijn gehaald. Bijvoorbeeld de Kellers, de San Antonio Four. Of zelfs beschuldigd van moord (West Memphis Three). Komt er dus op neer dat die Satanic Panic vooral is gestoeld op fantasieën.

Er zijn best organisaties waar grootschalig (kinder)misbruik voorkomt, niemand ontkent dat (kuch, de kerk, kuch), maar op deze manier? De combinatie van satanistische rituelen en grootschalig kindermisbruik in naam daarvan is nooit bewezen of enig bewijs voor gevonden. Dus dit? Nee, dit is ook onzin.

Ik snap overigens wel waar die behoefte aan ‘de andere kant van het verhaal’ vandaan komt. Als je het gevoel hebt dat media of overheid dingen achterhouden, dan ga je vanzelf buiten die bubbel zoeken. Dat wantrouwen is op zichzelf niet raar — zeker niet in een tijd waarin we vaker zien dat instanties fouten maken of dingen toedekken.

Maar wantrouwen is iets anders dan aannemen dat er een wereldwijd satanisch netwerk achter zit. Die SRM-sites draaien grotendeels op getuigenissen zonder controleerbare bewijzen. Zodra er wél onderzoek naar gedaan wordt (ook forensisch, juridisch, psychologisch), blijkt er telkens geen enkel bewijs voor te zijn.

Wat je in die verhalen ziet, is vaak een mix van reëel leed en foutieve duiding. Sommige mensen *geloven* oprecht dat ze ritueel misbruik hebben meegemaakt, omdat herinneringen door therapie, suggestie of groepsdynamiek kunnen worden vervormd. Dat maakt hun ervaring niet minder echt voor henzelf, maar het betekent wél dat de verklaring niet klopt.

Dat er sektes zijn in Nederland wil niet zeggen dat hier ook maar enig punt van waarheid in zit, en dat er dus ook satanistische sektes zijn met dit soort kindermisbruik (spoiler alert, vaak zijn het juist christelijke mensen, of gewoon verknipte vaders/moeders/opa's).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:15

Ik weet niet of je dat zo stellig kunt ontkennen, dat er geen satanistische sektes zijn.

Maar je hoeft mij verder niet te overtuigen hoor :)
De Satanic Panic is me bekend. Ik vind het interessante materie.
Overigens, de heksenjacht was wellicht een vorm van satanic panic

Jouw vraag was : zijn deze sites serieus?
En ik denk dat de site an sich serieus is, als in, het is haar waarheid. Zij heeft die sites serieus opgezet. Dat de inhoud misschien niet helemaal klopt, is een andere vraag denk ik?

Dan 'je zit er wel diep in als je die websites geloofd' is een andere veronderstelling. Aangeven dat iemand 'de andere kant van het verhaal' heeft, wil niet meteen zeggen dat die persoon andere kant geloofd wordt, maar wel dat die er is, dat er blijkbaar iemand is die daarin geloofd.

Ik denk ook dat we het verschil moeten zien in 'het ergens over hebben' en 'ergens in geloven'.

Zou het trouwens niet een mooie afleidingsmanouvre zijn... stel je misbruikt op kleine schaal kinderen, binnen je kleine cult (of je vermoord mensen, of je drinkt zilveroplossing ofzoiets) en ze zitten je op de hielen.. dan ga je het gewoon heel groot maken, alsof het wereldwijd gebeurd, door een enorm netwerk. En dan maak je het belachelijk en gelooft niemand je meer, en kan je rustig doorgaan met je praktijken :+

Overigens, sommige cultpraktijken (ook onder het mom van geloof) kan je bijna satanisch noemen..

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:26

Er zijn vast heel veel satanische sektes wereldwijd. Maar dat zijn geen grote netwerken van "de elite" die kinderen verkrachten. Daar is geen enkel bewijs voor en dat is gewoon wappie-gedachtengoed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:27

waarvan akte :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:43

Ik had een keer een podcast serie geluisterd over intelligente, jonge mensen die in een cult/sekte waren beland en er ook weer uitgekomen zijn. Ik vond het eigenlijk best schokkend hoe (relatief) veel dit voorkomt en hoe het enorm uit de hand kan lopen. Hoe denkbeelden en waarnemingen van de realiteit helemaal omgevormd worden tot een 'nieuwe' waarheid

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:45

Laten we niet doen alsof (grootschalig) satanisch ritualistisch kindermisbruik daadwerkelijk bestaat.

Zijn er satanistische sektes? Ja.
Zijn er families/vrienden/groepen die (kinder)misbruik plegen? Ja.
Zal deze persoon dit geloven? Vast.
Is er ook maar enig bewijs voor het type sekte wat in deze sites wordt beschreven? Nee. En behoorlijk wat argumenten tégen bovendien, bijv. rondom die "verdrongen herinneringen".

Dit is gewoon een complottheorie, wappie-gedachtengoed.
En ik vind dit soort organisaties echt kwalijk, want ze maken ofwel misbruik van zeer beïnvloedbare, kwetsbare personen, of ze zijn gewoon bewust disinformatie de wereld in aan het helpen. Vraag me dan ook af of er een verdienmodel achter zit...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:47

moet je eens kijken wat er gebeurt als je op bijv insta een vreemde reel aanklikt :')
dan krijg je ook een tunnel aan vreemde ideen te zien ineens waarvan je het bestaan niet kent, maar waar blijkbaar toch interesse voor is.
Waarvan poenanie-stomen nog de meest onschuldige is :+

(overigens geen moord of misbruik hoor, even voor de duidelijkheid, maar ander bijzonder gedachtengoed)

Edit: ik denk dat er een verdienmodel achter kan zitten.

Citaat:
Laten we niet doen alsof...

wie doet dat dan?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 09:53

Mwah, ik vind jouw manier van reageren daar wel de deur voor open zetten, zeg maar. Je zegt het niet stellig of zo, maar je behoudt wel de ruimte voor het mogelijk bestaan ervan, naar mijn idee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 10:10

oh, nou nee, dat is niet zo. Ik lees het zelf ook niet zo nu ik het teruglees.
Dus dat is een misverstand :)

Er zijn andere dingen waar ik wel ruimte hou voor 'ik weet het niet zeker', maar bij een wereldwijd netwerk van satanisch kindermisbruik heb ik dat niet.

dat neemt niet weg dat er over gesproken kan worden, wat beweegt iemand om dat wel te denken, en hoe krijgen die volgers etc etc.
maar soms krijg ik het idee dat 'het erover hebben' gelijkstaat aan 'er in geloven'
Dat het enige juiste antwoord is 'bestaat niet, kan niet, niet over praten'.. en dat heb ik dan weer niet :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:45

IMANDRA schreef:
Mwah, ik vind jouw manier van reageren daar wel de deur voor open zetten, zeg maar. Je zegt het niet stellig of zo, maar je behoudt wel de ruimte voor het mogelijk bestaan ervan, naar mijn idee.

Nou, je kunt het nu eenmaal niet uitsluiten.
Zou fijn zijn wanneer dat wel kon, het is immers allerminst prettig te denken dat dergelijke zaken bestaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:51

Ninx schreef:
IMANDRA schreef:

Zou fijn zijn wanneer dat wel kon, het is immers allerminst prettig te denken dat dergelijke zaken bestaan.

Je kan ook niet uitsluiten dat we bestuurd worden door aliens. :7

Zo kan je alles wel beweren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:53

Nou, daar zeg je zo wat :D
Hoe vind jij het gaan in de wereld? :P

Ik heb het hele alien dossier niet gevolgd, is daar nog iets uitgekomen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:54

Ik vind dat de aliens echt hele nare duivelse trekjes hebben. :P

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:00

MarlindeRooz schreef:
Ninx schreef:

Je kan ook niet uitsluiten dat we bestuurd worden door aliens. :7

Zo kan je alles wel beweren.

Exact! Dus jouw stelligheid is wat prematuur.

Los daarvan zijn Satanische cults waar ook veel celebs lid van waren niks nieuws.
De club van Anton La Vey in de 70’s bijv.

Dat mensen met excorbitante middelen en veel status meer dan eens ernstig perverteren is helaas ook niks nieuws.

Ik kan niet uitsluiten dat dit hand in hand kan gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:06

Dat is toch wat anders dan een wereldwijd complot van de elite?

En zo kan je elke discussie platslaan. Dit soort geruchten zijn al zo oud als de mensheid zo ongeveer. En bewijs is er niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:14

Interessante discussie..ik weet wel dat er veel meer bestaat dan ik vaak voor mogelijk houdt of heb gehouden. Ben iedere keer weer verbaasd als bepaalde dingen naar buiten komen.

De verhalen over celebs die lid zouden zijn van een satanische sekte gaan mij wat boven de pet. Maar of dat aan die verhalen of aan mijn pet ligt dat weet ik niet.

Denk wel dat bepaalde films wellicht het een en ander voeden? (Davinci code) , de Rothschilds etc.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 17:32

Ninx schreef:
IMANDRA schreef:

“Possible does not mean plausible”

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 05:48

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 06:41

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 07:31

In de comments heeft zij het over een reptielachtig uiterlijk.
Daar zou ik dan wel eens een foto van willen zien :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-25 08:01

Tja ach, wie ben ik om te zeggen dat er geen voorgangers van voor de mensheid een vinger in de pap hebben, ergens diep onder de grond / in het poolgebied / onder de zee ofzo wonen, aliens onder de mensen zijn en Men in Black geen kern van waarheid bevat :=

Het klinkt allemaal bizar maar als je een stapje terug doet uit 'wat je geleerd hebt' en het aangeleerde gevoel van 'die mensen zijn niet goed' is het eigenlijk niet eens zo heel bizar onmogelijk allemaal :=

Ik besef me heel goed dat wij met zijn allen ook maar gewoon een volkje zijn dat vasthoudt aan onze eigen dogma's die we elkaar met de paplepel ingieten. En waarvan het lastig is om er kritisch naar te kijken.

Daarnaast is het vaak ook best prima om fijn 'onwetend' te zijn denk ik, wat allerlei potentiële diepe geheimen betreft.