Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:19

CharleyT schreef:
AppleSter schreef:
Heeft Wilders niet de meeste stemmen gekregen van de kiezer van alle partijleiders? Is het dan logisch om een Dilan of Caroline of wie dan ook als premier neer te willen zetten?

Nederland heeft gekozen voor Wilders, hij heeft het meeste vertrouwen gekregen van de stemmers en dus zou hij premier moeten worden van dit land.
Als het Timmermans was geweest was het hetzelfde verhaal.

Nederland als geheel heeft Niet voor Wilders gekozen. Hij heeft de meeste stemmen binnen gehaald, dat klopt, maar de meerderheid in Nederland heeft NIET voor Wilders gekozen, die hebben op andere partijen
gestemd. Het is hier gelukkig geen USA.

Welkom in Nederland.
Onze premiers worden niet door de bevolking gekozen, maar aangewezen in het formatieproces.
(We kiezen de volksvertegenwoordiging, en van daaruit wordt een regering gevormd.)

Het is geen wet ofzoiets welke partij de premier levert,
het is geen wet dat de grootste partij in de regering komt,
etc.
Coalities smeden is ingewikkeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 18:21

AppleSter schreef:
IMANDRA schreef:
Men neme de gegevens/cijfers van inkomens over de hele wereld, harde cijfers en dus geen inschattingen oid (en, waarschijnlijk, trekken die gelijk qua waarde ipv de currency van het land letterlijk te gebruiken). Je voert ze in in een statistisch programma. Of heck, excel.

Men neme het eigen inkomen. En vergelijkt die met de data die ze hebben. Bij welke groep zit je? En hoeveel procent verdient er meer? En hoeveel minder? Dat is je antwoord. In dit geval ligt zo’n 99% van de wereldbevolking onder jouw/mijn inkomen.

Ons inkomen in Nederland is, relatief aan de wereld, best wel goed. Daarom behoren veel mensen in Nederland tot die 1%.

Ik heb het misschien wat versimpeld uitgelegd maar dit is de manier waarop het gaat. Er is dus geen “vinden” bij, maar kwantitatieve data waaraan je het ingevoerde inkomen test.

Enne.. even dat ik je begrijp. Mag niemand anders meer tegen je ingaan met bovenstaande twee onderwerpen, omdat het anders aanvallen is en geen discussie meer? Want ik snap je echt niet.

Die kwantitatieve data die bepalen of we superrijk of super vervuilend zijn is ook weer geen vaststaand iets. Hangt enorm af van in welk land je woont, wat je vaste lasten zijn en hoe je leeft. De een vliegt de wereld rond, de ander is kinderloos en reist met de trein. Inkomen is iets anders dan besteedbaar inkomen na aftrek van alle belastingen en vaste lasten.

Ja. Daar wordt voor gecontroleerd. Zo werkt het in de statistiek kwantitatieve data verwerken.
Dus jawel: het is toch relatief vaststaand. Of beter gezegd: er zijn prima betrouwbare conclusies aan te verbinden (waar sta jij ten opzichte van de wereld, bijvoorbeeld: of je bij de 1% 'meest verdienende' mensen hoort).

AppleSter schreef:
En juist dat besteedbaar inkomen is steeds minder geworden bij de gemiddelde Nederlander. Veel mensen in Nederland voelen zich vooral armer worden de laatste jaren, door de steeds hoger wordende belastingdruk en inflatie. De gemiddelde middenstander in Nederland kan nog net het hoofd boven water houden. Een gemiddeld inkomen hier in Nederland is veel minder waard dan in een land als Spanje, Polen of Portugal.

Dat kan. Heeft alleen niet zo veel (inhoudelijk mee) van doen met de calculator waar je nu op reageert.

AppleSter schreef:
Wie of wat bepaald wie de rijkste mensen op aarde zijn en dat die groep vervuilender is dan het clubje extreem vervuilende multimiljonairs/miljardairs waar het artikel van Oxfam naar verwijst?

We hoeven niet te weten wie het zijn (als het gaat om deze calculator), we moeten wel weten hoe veel ze (ongeveer) verdienen. Of uitstoten, in het geval van het voorbeeld van Oxfam.

AppleSter schreef:
Door telkens alles als vaststaande feiten te brengen sla je de discussie dood. Er is geen heel zwart of spierwit; er zit van alles tussen jouw waarheid en de mijne.

Dat zijn ze echter wel.

Ik merk bij jou heel erg dat omdat je de kennis niet hebt van hoe zoiets werkt / gedaan wordt, je het al gelijk afschrijft van 'geen vaststaande feiten'. Je zou ook even uit kunnen zoeken hoe zoiets werkt, of op zijn minst niet zo stellig zijn in dat het niet zou kloppen als je er de verstand niet van hebt om er iets nuttigs over te stellen.

En even voor de zekerheid; ik bedoel daarmee niet dat je er geen mening over kan hebben, daarmee bedoel ik bijvoorbeeld dat je vindt dat het er niet zo toe doet dat de rijkste 1% zoveel uitstoot, bijvoorbeeld.
Stellen dat het niet klopt zonder inhoudelijke onderbouwing en zonder (ogenschijnlijke) kennis van zaken is niet fair, als je het mij vraagt.

journee schreef:
IMANDRA schreef:
Dat heet dus het afwegen van belangen. Het is en blijft geen plicht hoe we het gehad hebben. Belang van wedstrijden, vrienden etc woog blijkbaar hoger dan de (imo ongegronde) angst voor het vaccin/overheid.

In jouw ogen was de angst voor het vaccin ongegrond maar als je even terug kijkt naar 2009/2010 dan is gelijk duidelijk waarom deze angst voor een grote groep mensen wel reëel was.

In die periode was er namelijk de Mexicaanse griep, waar ook veel paniek over werd gemaakt. Grote verschil met corona was dat vooral (jonge) kinderen er ziek van werden. Met spoed werd toen ook een vaccin uit de grond gestampt. Uit angst voor de Mexicaanse griep hebben veel mensen hun kind het vaccin laten halen.

Achter bleek dat een grote groep kinderen narcolepsie heeft ontwikkeld door toedoen van het vaccin, welke toen ook gelijk uit de handel is gehaald. Echter te laat dus voor alle kinderen die nu narcolepsie hebben en nu geen normaal leven meer kunnen leiden.
En het bijzondere van het verhaal is dat de Mexicaanse griep absoluut niet gevaarlijker was dan gewone griep. (hier heb ik persoonlijk contact over gehad met het RIVM)

Kun je het schuldgevoel voorstellen dat de ouders hebben van de kinderen die narcolepsie hebben gekregen na vaccinatie? En de skepsis die veel mensen hebben overgehouden over de veiligheid van met spoed ontwikkelde vaccins?

Als ik dan zag hoe hoog de sociale druk was om te vaccineren omdat men werd weggezet als wappie en asociaal of slechte ouder, terwijl mensen met reden angst hadden voor het vaccin, vind ik dat hoogst kwalijk.

Ook dat lag een stuk genuanceerder dan je nu schrijft. Kleine korrel zout want ik schrijf het op uit mijn herinnering (maar heb hier op bokt vaker inhoudelijk hierop ingegaan, dus als je het interessant vindt nodig ik je uit om op mijn gebruikersnaam en narcolepsie te zoeken, bijvoorbeeld). Ten eerste is er nooit een duidelijk verband aangetoond, ten tweede was het geen grote groep maar een ontzettend klein aantal (iets waar je met welk product dan ook tegenaan kan lopen), ten derde was die ook niet verplicht en ten vierde was deze ziekte een genetisch onderlegd iets die bij elke 'stressfactor' op het immuunsysteem 'geactiveerd' kon worden. Het gebeurde bij het vaccin, maar ook bij de ziekte (of, in theorie, bij een verkoudheid... of een griepje... etcetera).

Nuance is dus erg belangrijk in deze. Het vaccin was (is) gewoon veilig.
En het gevaar zit 'm dus in dat we nog geen antistoffen/bescherming hadden destijds, hetzelfde als toen Corona (of een compleet nieuwe variant) op kwam zetten.

@AppleSter: Korte reactie op corona, want de rest heeft al inhoudelijk goed tegengas gegeven: als jij denkt dat de beslissingen 'met gemak' zijn gemaakt rondom Corona -even daargelaten of je vindt dat het de grondwet overtrad of niet- dan heb je het toch goed mis en heb je dus totaaaal geen beeld van wat er toentertijd speelde.

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:04

Ik heb wel eens gelezen dat de allerrijksten ter aarde (!) met hun gezamenlijke vermogen álle problemen zouden kunnen oplossen..
ik las net iets over Nederlandse miljardairs maar die hebben volgens mij een schijntje vergeleken bij oliesjeiks.. of andersoortige triljardairs ..

Maar goed, dat doen ze ook niet .. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:11

Winged schreef:
Tango1979 schreef:
Maar ik denk niet dat hij die allemaal aan GW wil schenken :D

Soms mag een beetje sarcasme in een te serieus topic ook :D

Minder sarcastisch: Als ik kijk naar wat er in de quote500 staat qua waardes van een kleine groep mensen, dan mag daar echt wel een beetje herverdeling inkomen. Ja, ze hebben er keihard voor gewerkt. Maar wie maakt in zijn leven in hemelsnaam zoveel geld met 1 gezin op? := Ik verbaas mij er soms over hoeveel geld er bij een kleine groep mensen in het bezit is. (zelfde met het koningshuis)

Was het standpunt van de PVV belasting betalen voor het koningshuis? Ik dacht wel hè?

Ik maak me ook zorgen over de veiligheid van GW zoals hier ook eerder opgemerkt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:16

Cer schreef:
Ik heb wel eens gelezen dat de allerrijksten ter aarde (!) met hun gezamenlijke vermogen álle problemen zouden kunnen oplossen..
ik las net iets over Nederlandse miljardairs maar die hebben volgens mij een schijntje vergeleken bij oliesjeiks.. of andersoortige triljardairs ..

Maar goed, dat doen ze ook niet .. :+

En dat is maar goed ook, want dan weet je ook niet tot welke god je dan verplicht moet bidden... Volgens mij was de stelling ooit dat de rijken alle monden konden voeden op aarde. Maar oorlog zal er alsnog blijven, helaas.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:39

Tango1979 schreef:
Mbt de eventuele formatie heb ik een paar punten die bij me opkomen als lastig:
- GW als MP: is zijn veiligheid in het buitenland te garanderen? Kan hij als MP naar verschillende top-meetings?
- Ministerposten: NSC, PVV en BBB hebben die bekwame "poppetjes" die een ministerpost kunnen vervullen?

Ik kwam deze ook tegen, moest er wel om gniffelen.
https://www.volkskrant.nl/economie/moet ... ~b59cf9c2/

En dit is nou precies waarom ik doorberekenen van plannen zo belangrijk vind.

Kosten + 29,5 MILJARD
verlagen AOW leeftijd 7,5 miljard
afschaffen eigen risico zorg 6 miljard
tandarts in basispakket 2 miljard
afschaffen BTW voedingsmiddelen 7 miljard
verhogen min loon 6 miljard
afschaffen vliegbelasting 1 miljard

Opbrengsten + 11 MILJARD
afschaffen NPO 1 miljard
afschaffen ontwikkelingshulp +
klimaatsubsidies 10 miljard

Dan vraag ik me oprecht af waar de 18,5 overblijvende miljard van vandaan moet komen

je vergeet het stikstofpotje van 26 miljard.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:45

IMANDRA schreef:
Ook dat lag een stuk genuanceerder dan je nu schrijft. Kleine korrel zout want ik schrijf het op uit mijn herinnering (maar heb hier op bokt vaker inhoudelijk hierop ingegaan, dus als je het interessant vindt nodig ik je uit om op mijn gebruikersnaam en narcolepsie te zoeken, bijvoorbeeld). Ten eerste is er nooit een duidelijk verband aangetoond, ten tweede was het geen grote groep maar een ontzettend klein aantal (iets waar je met welk product dan ook tegenaan kan lopen), ten derde was die ook niet verplicht en ten vierde was deze ziekte een genetisch onderlegd iets die bij elke 'stressfactor' op het immuunsysteem 'geactiveerd' kon worden. Het gebeurde bij het vaccin, maar ook bij de ziekte (of, in theorie, bij een verkoudheid... of een griepje... etcetera).

Nuance is dus erg belangrijk in deze. Het vaccin was (is) gewoon veilig.
En het gevaar zit 'm dus in dat we nog geen antistoffen/bescherming hadden destijds, hetzelfde als toen Corona (of een compleet nieuwe variant) op kwam zetten.

Ik quote even het Lareb: "In sommige landen bleken kinderen en tieners een verhoogt risico te hebben op narcolepsie na deze vaccinatie. Mogelijk veroorzaakt Pandemrix bij sommige mensen een immuunreactie waardoor narcolepsie kan ontstaan. Pandemrix is speciaal ontwikkeld tegen de Mexicaanse griep en wordt nu niet meer gebruikt. Uit onderzoek blijkt dat andere vaccins geen narcolepsie veroorzaken."

Dat degene die narcolepsie kregen hier aanleg voor hadden, doet niets af aan het feit dat het werd getrikkerd door het vaccin. Natuurlijk kan een ziekte door allerlei oorzaken getrikkerd worden als je hier aanleg voor hebt, dit hoeft echter niet te gebeuren. Het is zeker geen vaststaand feit dat narcolepsie zich zou hebben ontwikkeld bij de betreffende kinderen als zij het vaccin niet hadden gekregen. Voor deze groep mensen was het vaccin dus absoluut niet veilig! Het Lareb zegt ook niet voor niets dat ANDERE vaccins geen narcolepsie veroorzaken, Pandemrix deed dit dus wel...

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:47

juval schreef:
Tango1979 schreef:
- GW als MP: is zijn veiligheid in het buitenland te garanderen? Kan hij als MP naar verschillende top-meetings?
- Ministerposten: NSC, PVV en BBB hebben die bekwame "poppetjes" die een ministerpost kunnen vervullen?

Kosten + 29,5 MILJARD

Opbrengsten + 11 MILJARD
afschaffen NPO 1 miljard

Dan vraag ik me oprecht af waar de 18,5 overblijvende miljard van vandaan moet komen

Dat was toch eenmalig? Ben je na 1,5 jaar wel doorheen dan. ik ben ook wel benieuwd naar de financiële kant van de zaak straks. Hopelijk wordt het geen gratis bier regering..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:50

imaudy schreef:
pmarena schreef:
Avalanche: precies :j

Imaudy: Natuurlijk mochten mensen hun moedertje of vadertje nog wel zien. Alleen moesten de bewoners wel gewoon beschermd worden tegen massaal ziek worden :(:)

Creatieve oplossingen waren er gewoon mogelijk. Het was nu eenmaal een klöte-situatie en wèl jan en alleman naar binnen laten had nog veel gruwelijkere problemen opgeleverd.... domweg de deuren openlaten voor alle bezoek kòn gewoon niet :n

Nee Pmarena, die creative oplossingen waren niks natuurlijk. Dus je kunt zeker niet zeggen dat ze hun moedertje of vadertje nog konden zien. En er was zeker wel een tussenvorm geweest tussen helemaal geen bezoek of alle deuren openlaten.

Over hoe oude vadertjes en moedertjes heb je het precies eigenlijk hier...?
Natuurlijk waren er wel creatieve oplossingen, die zijn er bijna altijd :)
Helemaal om elkaar te ZIEN. Knuffelen was helaas wel even wat meer risicovol.

Verzorgingshuizen hadden echt wel mogelijkheden voor eigen beleid op maat.
Door bvb. per bewoner maar 1 iemand binnen te laten en deze te temperaturen en op het hart te drukken alleen te komen als ze echt geen verschijnselen hadden. Bewoners konden familie buiten ontmoeten. Sommige mensen hebben hun vadertje of moedertje in huis genomen. Of via een schermpje nog contact gehouden. Mogelijkheden zijn er altijd te vinden met een beetje goede wil :)

Welke tussenvorm had jij in gedachten dan...?
Volgens mij hebben veel verzorgingshuizen erg hun best gedaan om een werkbaar evenwicht te vinden :(:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:53

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:55

juval schreef:
Tango1979 schreef:

Kosten + 29,5 MILJARD

Opbrengsten + 11 MILJARD
afschaffen NPO 1 miljard

Je hebt helemaal gelijk! 2 kerncentrales bouwen (minstens) toch? 20 miljard kosten.

Mogen we 6 miljard optellen bij het eerste jaars tekort. Waar komt de overige 12.5 miljard vandaan?

En de 18,5 miljard per jaar in alle jaren daarna

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:06

Als dit de kosten zijn mbt het pvv verkiezingsprogramma

-verlagen AOW leeftijd 7,5 miljard
Dat punt 'was ooit heilig', maar GW liet het zonder discussie gewoon vallen.
Dat kan hij dus gewoon weer doen.

- afschaffen eigen risico zorg 6 miljard
Dit lijkt mij typisch iets wat van de SP is gejat,
wel goede sier mee maken,
maar het kost geen cent want het gebeurt niet

-tandarts in basispakket 2 miljard
Kost ook geen cent want wordt niet uitgevoerd.

- afschaffen BTW voedingsmiddelen 7 miljard
Dat zou je als rechtse deregulatie kunnen zien, dus misschien gaat het wel door.

- verhogen min loon 6 miljard
Typisch een SP punt,
het staat leuk,
trok wellicht kiezers, maar kost niets want in de prullebak

- afschaffen vliegbelasting 1 miljard
Dat lijkt mij nu echt een GW punt: niets te 'linkse hobby',
en ook niets te internationale verdragen (oa het verdrag van Chicago), -
dus wordt het onuitvoerbaar.

Hmmm, de kosten blijven beperkt tot 7 miljard.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:10

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:17

martichr schreef:
Volgens de berichten zou D66 uiteindelijk toch 10 zetels krijgen in de 2e kamer en de SP nog maar 4, ik verbaas mij eigenlijk over het aantal zetels dat de SP krijgt uiteindelijk. Had meer aanhang voor ze vewacht.

https://www.nu.nl/formatie-2023/6291720 ... r-d66.html

Super bedankt voor de link, zo blij mee. Wij zijn stemmers uit het buitenland en het had dus zin!!

Is nl best wat werk!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:19

Janneke2 schreef:

Dat zou je als rechtse deregulatie kunnen zien, dus misschien gaat het wel door.

Typisch een SP punt,
het staat leuk,

Mee eens Janneke, geloof echt niet dat hij deze punten wil doorvoeren. En dat gaat ook niet lukken om hier een meerderheid voor te krijgen.

Maar ik snap gewoon echt niet dat mensen zo weinig waarde hechten aan het laten doorberekenen.

NSC PVV en BBB hebben niets laten doorberekenen. Dat zijn verdorie 64 zetels!! En dan nog wat kleintjes erbij

Echt te bizar imo. Zo kan ik het ook!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:24

Oeps, klein foutje.

Het verdrag van Chicago gaat over het gebrek aan belasting op kerosine.
Niet over belasting op vliegverkeer.
:o

Kosten worden 8 miljard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:26

Cer schreef:
Er was toch een bezoekverbod? Of heb ik het nou zo verkeerd onthouden?

https://www.trimbos.nl/actueel/nieuws/p ... f%20altijd.

Vooral met overlijden was het soms best schrijnend, dat mensen beperkt afscheid konden nemen.. dat heb ik toch best wat gehoord dacht ik?

Mijn favoriete oom is toen overleden, en ik heb daar idd niet bij kunnen zijn, ook niet bij de begrafenis. En ondanks alle begrip voor de maatregelen heb ik dat toen echt heel schrijnend gevonden. En nog. Nog heel vaak denk ik hem ergens te zien lopen...... maar het is hem niet, nooit meer.
En ja, dat schrijnt.

Toen mijn opa overleed, de man die mij opgevoed heeft en een vader voor mij is geweest, mocht ik er wel bij zijn, en in het rouwcentrum bij hem zitten en afscheid nemen. Het verzorgingshuis is heel creatief geweest in het zorgen dat de naaste familie hem kon blijven zien.

Maar het had veel erger kunnen zijn......... ik heb geen spijt. Maar er is wel rouw.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:31

Janneke2 schreef:

Typisch een SP punt,
het staat leuk,

Afschaffen btw op voedingsmiddelen zie ik dan weer niet gebeuren. Moest er komend jaar geen suikertax op frisdrank bij? Misschien dat btw verlaging op gezonde voeding besproken gaat worden, dat lijkt me dan waarschijnlijker.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:35

.... dat lijkt mij ook een beter plan: nul procent op groente, fruit, simpele zuivel, simpel brood, noten, zaden, bonen - dat soort zaken.

En laten we zeggen 21% op frambozen uit Argentinië en andere liflafjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:10

Nu op TV journaal, deskundigen:
" Het lijkt alsof er de laatste jaren meer asielzoekers bij komen. Maar dit klopt niet. De afbouw capaciteit is de oorzaak van de problemen nu! Dat geeft het gevoel dat er steeds meer asielzoekers komen".
Ik heb dit al eerder aangegeven in dit topic.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:25

Klopt Pien, dat wordt al veel vaker gezegd, de opvangcapaciteit en werkgever COA zijn drastisch ingekrompen in het verleden waardoor het lijkt alsof er 10.000den extra asielzoekers komen en dat is pertinent niet waar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:32

Dan zou je denken dat als Geertje zijn plannen door gaat voeren dat de problemen erger worden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:33

Toch was er wel iets voor dat inkrimpen te zeggen. Het aantal was ineens drastisch afgenomen, ga je dan dure gebouwen aanhouden, en personeel dat niets te doen heeft hele dagen? Dit is net als met de covid maatregelen, achteraf makkelijk oordelen. Maar het is wel een feit dat opnieuw opstarten veel moeite kost, omdat die gebouwen en dat personeel niet meer beschikbaar zijn.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:39

Nou ja, het is wel de reden dat er nu bijvoorbeeld cruiseschepen ingezet moeten worden, omdat er geen capaciteit meer is. Die noodopvang kost ook klauwen met geld. Het is gewoon iets waar niet op te sturen valt, zoals afgelopen maanden en jaren is gebleken dat van de 1 op de andere dag ergens weer een noodsituatie kan ontstaan. Het is dan wel een beetje dom om die capaciteit zo drastisch omlaag te schroeven.

Tenzij we straks met PVV aan het roer 0 vluchtelingen gaan opvangen, dan weer niet :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 21:41

Ik las toch dat de pvv de echte vluchteling nog steeds op wil vangen?