Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:39

mysa schreef:
Misschien is het wel goed om hier over Palestijnen en Israëliërs te praten in plaats van over joden. Die hele oorlog gaat immers over geografie (het bezit van een stuk land) en niet om godsdienst of afkomst. Althans dat hoop ik.

Ik worstel daar een beetje mee omdat er ook mensen van Palestijnse afkomst in Israel wonen, zijn dit geen Israeliërs?
Gaat inderdaad de hele oorlog om een stuk land? Ik had een beetje het idee dat het over een stuk land gaat die beide partijen exclusief willen bezitten. Dus zonder de ander.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:42

Het zou mooi zijn als de VS Israël zou aanmanen om een toontje lager te gaan zingen, want wat ze nu doen gaat volledig in tegen de doelstellingen van de VN. Benieuwd waar dit naartoe gaat en ik hoop dat Guterres blijft zitten.

Op Radio1 daarstraks een interessante vergelijking tussen wat er destijds in Falluja is gebeurd en wat er zou gebeuren bij een grondoffensief in Gaza. Dat het zou kunnen dat het zodanig uitgesteld wordt omdat men meer en meer zou beseffen dat dit niet gaat opleveren wat men beoogt. Ik hoop dat dat effectief zo is.

Vanmorgen ook een man op de radio die van Antwerpen naar Jeruzalem is getrokken en vertelde dat zijn buurman net terug is van zijn huwelijksreis en meteen werd opgeroepen door het leger. Dat de laatste verkiezingen de ergste waren die er zijn geweest. En hij gaf ook aan het verschrikkelijk te vinden voor de mensen in Palestina. Was een mooie oprechte getuigenis.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:44

irmaz schreef:
mysa schreef:
Misschien is het wel goed om hier over Palestijnen en Israëliërs te praten in plaats van over joden. Die hele oorlog gaat immers over geografie (het bezit van een stuk land) en niet om godsdienst of afkomst. Althans dat hoop ik.

Ik worstel daar een beetje mee omdat er ook mensen van Palestijnse afkomst in Israel wonen, zijn dit geen Israeliërs?
Gaat inderdaad de hele oorlog om een stuk land? Ik had een beetje het idee dat het over een stuk land gaat die beide partijen exclusief willen bezitten. Dus zonder de ander.
Dat laatste vind ik nogal kort door de bocht. Voor de stichting van de staat Israël woonden Palestijnen/Arabieren en Joden al eeuwen samen op dat stuk land. De Palestijnen zijn niet degenen die mensen uit hun huizen verdreven hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:49

irmaz schreef:
mysa schreef:

Eulogy schreef:
Dat laatste vind ik nogal kort door de bocht. Voor de stichting van de staat Israël woonden Palestijnen/Arabieren en Joden al eeuwen samen op dat stuk land. De Palestijnen zijn niet degenen die mensen uit hun huizen verdreven hebben.

In het recente geval zijn het wel Palestijnen geweest die op 7 oktober mensen in Israel huis voor huis vermoord hebben.

Maar je beschrijft precies mijn worsteling, wie voert tegen wie een oorlog en met welk doel.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:56

irmaz schreef:
mysa schreef:

De Palestijnen hebben al lang geleden ingestemd met alleen een eigen staat, naast Israël en niet persé de heilige plaatsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:59

Irmaz in de link die ik een berichtje terug plaatste, lees je dat de kolonisten precies hetzelfde doen: huis aan huis en willekeurig burgers doden.

https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/land ... e-gebieden

Door Amnesty te steunen kunnen we misschien een heel klein beetje bijdragen aan gerechtigheid!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:15

Citaat:
Dit is lachwekkend. De inhoud van wat hij in het verleden heeft gezegd is letterlijk dat alle Joden in zee gooien niet haalbaar is (dat staat zelfs gewoon op YT) en dat hij voor het invoeren van de sharia was. Als jij dat wilt ontkennen of rond deze hete brei wilt draaien, dan moet jij dat weten. Maar ga het niet ontkennen. Je kan het verleden niet uitwissen.

Ik ken deze hele meneer niet.

Dus 'het invoeren van de Sharia' - ik heb geen idee wat hij daar precies mee wil zeggen. (Ik weet één en ander over de islam, onder andere wat Sharia allemaal kan betekenen.)
Ik heb dus geen idee of de man ooit een 'kaftanfundi' was of juist niet.

"Joden de zee in drijven is niet haalbaar" klinkt mij niet sympathiek in de oren.
Maar andermaal ontbreekt mij de context.
Misschien was het wel: 'Militair krijgen we het niet opgelost, laten we onderhandelen.'

Ik ben nadrukkelijk niet voor het ontkennen van het verleden, maar ik kan niets met deze posting.

Tieneke

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:20

De post is ook niet naar jou gericht, Janneke. Het was dat "misschien" niet, het is letterlijk door hem zo gezegd. Letterlijk. Ik meen dat hij ook veroordeeld werd voor antisemitisme. Iemand met dergelijke uitingen en zulke gedachten neem ik niet ernstig als we zoeken naar oplossingen om vrede te bewerkstelligen. De vrede moet er komen voor alle partijen en niets minder.

Dus dat jij niets kunt met die post, tja, dan moet je even teruglezen waar de reactie vandaan komt? Of doe je eigen research. Dit topic gaat niet over hem, maar ik reageer op de bokker die aanhanger is van hem maar blijkbaar niet weet waar hij voor staat. Of dat maar selectief heeft onthouden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:27

irmaz schreef:
Popstra schreef:
Irmaz zeg ik ergens dat het fakenieuws is dan??

Sorry, dat was hwn die dat suggereerde.

Die onthoofde kinderen en die verkrachtingen zijn waarschijnlijk fake news. Nikass vroeg om meer bewijs hiervoor, en heb die links doorgestuurd.
Ik heb nergens gezegd dat de hele Hamas-aanval fake news is, ik merk alleen hier en daar in debatten (ook op tv) dat de mensen juist vaak de verzonnen/onbewezen feiten als argument gebruiken om het Israelische optreden goed te keuren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:27

Nikass schreef:
Irmaz in de link die ik een berichtje terug plaatste, lees je dat de kolonisten precies hetzelfde doen: huis aan huis en willekeurig burgers doden.

Door Amnesty te steunen kunnen we misschien een heel klein beetje bijdragen aan gerechtigheid!

Het ene onrecht maakt het andere niet recht.
Maar beide akties lijken mijn stelling te ondersteunen dat meerdere groepen om exclusiviteit mbt hetzelfde land vechten.

En Amnesty ga ik zeker niet steunen, die hebben boter op hun hoofd :\

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:30

hwn schreef:
Die onthoofde kinderen en die verkrachtingen zijn waarschijnlijk fake news. Nikass vroeg om meer bewijs hiervoor, en heb die links doorgestuurd.
Ik heb nergens gezegd dat de hele Hamas-aanval fake news is, ik merk alleen hier en daar in debatten (ook op tv) dat de mensen juist vaak de verzonnen/onbewezen feiten als argument gebruiken om het Israelische optreden goed te keuren.

Nee, die zijn helemaal geen fake-nieuws. De discussie was om hoeveel onthoofde kinderen het ging (alsof het aantal belangrijker is dan het feit).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:44

irmaz schreef:
Nikass schreef:

Maar beide akties lijken mijn stelling te ondersteunen dat meerdere groepen om exclusiviteit mbt hetzelfde land vechten.

En Amnesty ga ik zeker niet steunen, die hebben boter op hun hoofd :

Nee dat is niet waar.
De ene groep vecht tegen de onderdrukking van de andere groep.
Dat zijn niet dezelfde belangen.
Idealistisch gezien zou Hamas natuurlijk heel historisch Palestina terug willen, maar ze hebben zich allang neergelegd bij alleen de West Bank en Gaza. Maar dat wordt hen door Israël niet gegund.
Hamas róept soms verschrikkelijke dingen, zoals de wens om vernietiging van Israël, maar Israël dóet verschrikkelijke dingen: namelijk het structureel langzaam maar zeker etnisch zuiveren van het Palestijnse grondgebied.
Netanyahu is geen haar sympathieker dan Putin, waarom boycotten we Putin wel, en Netanyahu niet?

Edit: wat heb je tegen Amnesty?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:51

Afbeelding

Ik zag deze nog langskomen vandaag, goed punt denk ik. Wat denken jullie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:52

Tieneke schreef:
De post is ook niet naar jou gericht, Janneke. Het was dat "misschien" niet, het is letterlijk door hem zo gezegd. Letterlijk. Ik meen dat hij ook veroordeeld werd voor antisemitisme. Iemand met dergelijke uitingen en zulke gedachten neem ik niet ernstig als we zoeken naar oplossingen om vrede te bewerkstelligen. De vrede moet er komen voor alle partijen en niets minder.

Dus dat jij niets kunt met die post, tja, dan moet je even teruglezen waar de reactie vandaan komt? Of doe je eigen research. Dit topic gaat niet over hem, maar ik reageer op de bokker die aanhanger is van hem maar blijkbaar niet weet waar hij voor staat. Of dat maar selectief heeft onthouden.

... ik vind het op deze manier gewoon niet prettig discussiëren.
Of een posting nu aan mij gericht is of niet - een paar losse opmerkingen die nog van alles kunnen betekenen, inmiddels aangevuld met 'ik meen dat hij...'.

Dat een antisemiet nou niet bepaald iemand is waar de oplossing vandaan moet komen - dat kan ik mij nog voorstellen.

Al blijft ik denken aan Amos Oz: 'Vrede is geen mooi hemels gevoel, maar een compromis dat je sluit met iemand waar je een ###hekel aan hebt'.

(En een verleden erkennen is mooi, maar het zegt niets nada niente over wat iemand NU vindt. Misschien is het krek hetzelfde, misschien ook niet.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:52

Ja, volledig mee eens FS :j

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:53

hwn schreef:
irmaz schreef:
Popstra schreef:
Irmaz zeg ik ergens dat het fakenieuws is dan??

Sorry, dat was hwn die dat suggereerde.

Ik ga hier geen link delen over gruwelijkheden maar de PMO (Prime Minister’s Office van Netanyahu) heeft beelden vrijgegeven van de verschrikkelijke dingen die Hamas strijders onder meer baby’s en kleine kinderen hebben aangedaan. Onder meer foto’s van vermoorde kinderen, verschillende plaatsen delict en een verbrande baby zijn vrijgegeven en zijn door meerdere internationale bronnen geverifieerd.
Mochten mensen dus meer informatie zoeken over de aanvallen van Hamas: zoek naar de officiële kanalen van onder meer de Israëlische regering. Maar wees gewaarschuwd, de foto’s zijn echt afschuwelijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:55

Ik denk dat iedereen in dit topic het erover eens is dat het niet acceptabel is wat Netanyahu wilt doen.

Janneke, ik ben niet degene die hem erbij sleurde. Maar als hij erbij werd gehaald en een bokker hier zegt aanhanger te zijn van hem, mag ik daarop reageren. Dat jij dat niet leuk vind, tja, jammer voor jou.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:03

Vooropgesteld dat ik berichten in de trant van: ‘250 mensen omgekomen bij vliegtuigramp, onder de doden 45 kinderen’ en ‘busongeluk in Italië, 25 doden onder wie 3 Nederlanders’, niet begrijp. Want is het opeens erger wanneer er kinderen betrokken zijn of Nederlanders?

Maar het zou niets uit moeten maken wie er dood gaat, ieder leven is waardevol. Maar waarom zijn de levens van Palestijnen minder waardevol dan dat van Israëli’s? Waarom zijn de doden van Palestijnen nummers en de doden van Israëli’s namen? In wat voor wereld leven we wanneer een aanslag op een ziekenhuis toegeschreven wordt aan Hamas omdat de schade van een Israëlische bom vele malen groter was geweest? Waarom kan een Israëlische jongen met spoed worden genaturaliseerd tot Nederlander terwijl de gemiddelde Palestijn eerst op de grond moet slapen in Ter Apel (vooropgesteld dat hij Gaza überhaupt uit zou komen)? Waarom is het overvallen van een kibboets en daar mensen uitmoorden erger dan het overvallen van Hawara en daar een spoor van ellende achter te laten?

En de westerse wereld keurt het feitelijk goed. We hebben het al jaren goedgekeurd. Omdat het voor ons in het westen beter was.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:08

Eerlijk gezegd heb ik geen enkele naam voorbij zien komen. Noch van Israëliers, noch van Palestijnen. Maar zou kunnen dat ik eroverheen gelezen heb.
Die individuele slachtoffers zijn hoe treurig ook, wat mij betreft niet echt van belang.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:09

Ik denk niet dat het goedgekeurd wordt, ik heb nog niemand horen zeggen: "doe maar!". Europa heeft gewoon 0 slagkracht en staat er zo maar wat treurig bij te staan. De VS probeert achter de schermen wel te praten, anders was die grondaanval al lang begonnen, denk ik. Qatar is blijkbaar ook een bemiddelingsrol aan het opnemen. De diplomatieke acties achter de schermen krijgen wij niet echt mee, maar ik hoop dat we daar toch resultaten van zullen zien snel.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:09

irmaz schreef:
Nikass schreef:

En Amnesty ga ik zeker niet steunen, die hebben boter op hun hoofd :

Nikass schreef:
Nee dat is niet waar.
De ene groep vecht tegen de onderdrukking van de andere groep.
Dat zijn niet dezelfde belangen.
Idealistisch gezien zou Hamas natuurlijk heel historisch Palestina terug willen, maar ze hebben zich allang neergelegd bij alleen de West Bank en Gaza. Maar dat wordt hen door Israël niet gegund.
Hamas róept soms verschrikkelijke dingen, zoals de wens om vernietiging van Israël, maar Israël dóet verschrikkelijke dingen: namelijk het structureel langzaam maar zeker etnisch zuiveren van het Palestijnse grondgebied.
Netanyahu is geen haar sympathieker dan Putin, waarom boycotten we Putin wel, en Netanyahu niet?

Edit: wat heb je tegen Amnesty?

Dat Netanyahu de nieuwe Putin is heb ik een aantal pagina's geleden hier al geconcludeerd ;)

Maar er is wel een groot verschil tussen de Putins' aanval op Ukraïne en die van Netanyahu op Gaza. Ukraïne is nooit Rusland binnengetrokken om daar huis aan huis mensen te vermoorden en heeft ook geen 5000 raketten naar Russische steden geschoten voordat Rusland Ukraïne binnenviel (en nog steeds niet trouwens).

Amnesty heeft o.a een nogal discutabele rol gespeeld in het begin van Rusland-Ukraïne oorlog.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:16

Tieneke schreef:
Ik denk niet dat het goedgekeurd wordt, ik heb nog niemand horen zeggen: "doe maar!". Europa heeft gewoon 0 slagkracht en staat er zo maar wat treurig bij te staan. De VS probeert achter de schermen wel te praten, anders was die grondaanval al lang begonnen, denk ik. Qatar is blijkbaar ook een bemiddelingsrol aan het opnemen. De diplomatieke acties achter de schermen krijgen wij niet echt mee, maar ik hoop dat we daar toch resultaten van zullen zien snel.

Heb je enig idee hoeveel geld er vanuit de VS naar Israël toe gaat?
Of vanuit ons?
0% slagkracht kan ik begrijpen, maar dat is niet het geval. We staan achter ze en steunen ze in (bijna) alles.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:21

We steunen de Palestijnen ook. Helaas komt er veel bij Hamas terecht in plaats van bij de bevolking.

En even resumerend voor mijzelf:

Het is zo jammer dat eigenlijk altijd en overal de fanatici de dienst uitmaken. Is denk ik een soort wetmatigheid: alleen de bloedfanatieke lieden kunnen opklimmen tot de hoogte posten. Zelfs in een democratie zitten de meest gedreven mensen aan de top. Maar in een welvarende democratie kunnen ze minder kwaad.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:22

@irmaz,Poetin is idd geen Netanyahu, maar wat vind je van dit filmpje?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:24

mysa schreef:
We steunen de Palestijnen ook. Helaas komt er veel bij Hamas terecht in plaats van bij de bevolking.

En even resumerend voor mijzelf:

Het is zo jammer dat eigenlijk altijd en overal de fanatici de dienst uitmaken. Is denk ik een soort wetmatigheid: alleen de bloedfanatieke lieden kunnen opklimmen tot de hoogte posten. Zelfs in een democratie zitten de meest gedreven mensen aan de top. Maar in een welvarende democratie kunnen ze minder kwaad.

Iedereen heeft Google en je kunt er heel snel achterkomen dat het een niet het andere is... Beetje appels met peren vergelijken doe je nu.

Edit:
Wat vind je ervan dat er een tijd is geweest dat Israël zelf Hamas heeft gesteund, omdat het ze goed uitkwam?
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 25-10-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt