Het kabinet is gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Het kabinet is gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:24

Ik vind ze geen van beiden erg aansprekend.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:35

8nnemiek schreef:
Niemand heeft het over al het vee weg. Waarom zouden boeren geen eten hebben met minder vee? Al die miljoenen varkens die hier in megastallen worden gefokt en vervolgens naar China worden geëxporteerd, daar verdient een handje vol boeren grof geld aan, en de rest van Nederland zit met de milieuvervuiling en grondtekort en oneerlijke concurrentie te kijken.

Dat eerste vind ik altijd een raar argument, omdat het een beeld schetst waarin Nederland het lieve, brave landje is die meer rotzooi moet opruimen dan het zelf veroorzaakt. Echter het tegenovergestelde is waar. Om te voorzien in de Nederlandse voedselconsumptie, is er bijna 2 keer zoveel landbouwgrond nodig dan waarover Nederland zelf beschikt. Elders op de wereld blijven landen dus ook met de rotzooi zitten die veroorzaakt wordt om het voedsel dat Nederland importeert te produceren.

En, oneerlijke concurrentie is een uitdaging. Produceren voor een markt die er niet, is een faillissement.

Citaat:
Nederland is voor zijn consumptie sterk afhankelijk van het buitenland. Als land zijn we in onze luxueuze voedselconsumptie verre van zelfvoorzienend en leunen we zwaar op de import van voedsel en hout. Zelfs als Nederland zijn landbouwproducten niet meer zou exporteren, is er te weinig landbouwgrond om de Nederlandse bevolking te voeden. Voor de huidige Nederlandse voedselconsumptie is namelijk 3,34 miljoen hectare nodig, terwijl Nederland slechts 1,82 miljoen hectare landbouwgrond heeft. Maar nog opmerkelijker is onze hout en papierconsumptie. We consumeren jaarlijks de bosproducten van 4,75 miljoen hectare. Dat betekent dat elke Nederland een bosrijk tuintje in het buitenland heeft van bijna 2800 vierkante meter.

https://www.vork.org/artikel/698309-ned ... nd%20heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 18:42

prompter schreef:
Weer terug dan: GroenLinks en PvdA gaan met 1 lijst en 1 programma de verkiezingen in. Ik persoonlijk vind het helemaal niks :D, maar de leden zien het zitten en daar gaat het om. Ben benieuwd wie de lijsttrekker wordt. Timmermans heeft voldoende statuur, ook internationaal, maar geen idee of dat hem wordt.

Ik denk eerlijk gezegd dat dit voor beide partijen de beste kans is iets te zeggen te krijgen in de kamer.

Ik ben ook benieuwd wie lijsttrekker wordt. Ik hoop niet dat t Klaver is :+.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 18:42

prompter schreef:
Weer terug dan: GroenLinks en PvdA gaan met 1 lijst en 1 programma de verkiezingen in. Ik persoonlijk vind het helemaal niks :D, maar de leden zien het zitten en daar gaat het om. Ben benieuwd wie de lijsttrekker wordt. Timmermans heeft voldoende statuur, ook internationaal, maar geen idee of dat hem wordt.

Ik hoorde inderdaad al eerder dat ze van de leden geen bezwaar verwachten. Ik zou daar zelf ook anders over denken, maar goed... het is lang geleden dat ik GroenLinks heb gestemd. Ik denk wel dat het een manier is om meer invloed te kunnen krijgen in de politiek en blijkbaar hebben ze meer raakvlakken dan verschillen.

Ik heb te weinig van Timmermans meegekregen om daar wat van te kunnen zeggen. Kuiken ook niet, Klaver wel. Ben benieuwd wanneer er meer bekend wordt gemaakt over de lijststrekker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:09

Ik hoop niet dat Timmermans lijsttrekker gaat worden eerlijk gezegd. Liever Kuiken.

Over boeren, als hier geen melkquota zou zijn zouden er ook geen kalveren geïmporteerd te worden. Het beleid is wat er mis is, niet de boeren an sich.

Mensen vergeten ook dat Nederland een van de betere landbouw gronden heeft.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:11

Een mestkalf zet geen voet buiten een stal hoor, die heeft niet zoveel aan landbouwgrond.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:13

prompter schreef:
Een mestkalf zet geen voet buiten een stal hoor, die heeft niet zoveel aan landbouwgrond.

Wat eet dat mestkalf dan?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:15

Edit: ik zie net magere melk en snijmais :)

En nog een edit: praktisch alle mais geimporteerd uit Frankrijk en Duitsland.....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:31

En dat groeit op landbouwgrond, dus ook al loopt kalfje er niet zelf op, nodig is het wel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:37

In het buitenland. Dus we importeren kalveren en we importeren mais om het kalf te voeden, en blijven achter met alle mest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:38

prompter schreef:
Edit: ik zie net magere melk en snijmais :)

En nog een edit: praktisch alle mais geimporteerd uit Frankrijk en Duitsland.....

Voor mij is het 215 km naar stad Groningen in vogelvlucht.
Met 215 km zit ik ook een stuk in Frankrijk. En een heeeeel stuk in Duitsland.

Geldt dus voor de boeren om mij heen ook.
Logisch dat daar handel mee gedreven word.

Maar die koffieboon, die rijst, thee, kiwi....???

Laat maar laat me weer verleiden... -O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:39

Het ging in Elisa's vraag om Nederlandse landbouwgrond, en daar antwoord ik op. Wat de rest er mee te maken heeft ontgaat me volledig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:51

Hier wordt enorm veel mais verbouwd wat als vee voer wordt gebruikt. Niet alles komt alleen maar uit het buitenland. :-)

En ook gras wordt gehooid en ingekuild voor de winter.

Ik denk dat mensen ook nog weleens willen vergeten dat paarden voer/ hooi en kuil ook flink duurder zouden zijn/ worden als dat minder verbouwd kan worden in Nederland.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 19:56

Daar heb je zeker gelijk in! Maar omdat je mestkalveren in 1 adem noemde met goede Nederlandse landbouwgrond ben ik even gaan zoeken. Gras en kuil krijgen ze niet, wel veel ingevoerde mais.

OK, terug naar de algemene politiek: Lillian Marijnissen blijft lijsttrekker van de SP, ondanks de almaar dalende zetelaantallen. Zou daar eigenlijk ook niet eens een ander aan het roer moeten staan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:00

Nee ik doelde op dat mestkalveren geïmporteerd worden vanwege het melkquotem. Wat weer bedacht is door de regering. :-) Heb het waarschijnlijk niet duidelijk genoeg opgeschreven.

Ik weet het niet van de SP, vind ze eigenlijk wel goede punten hebben. Alleen niet altijd realistisch genoeg... dus of het aan haar of daar aan ligt. Geen idee..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:01

De ideeën zijn zeker sympathiek, maar ze lijken me financieel nooit zo haalbaar. En altijd maar boos, mij persoonlijk spreekt dat helemaal niet aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-23 20:05

Ik ben echt een SP'er, die partij komt altijd als een van de hoogsten uit de kieswijzers. Maar ik stem geen SP omdat ik idd de ideeeën niet heel realistisch vind :=.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:07

prompter schreef:
De ideeën zijn zeker sympathiek, maar ze lijken me financieel nooit zo haalbaar. En altijd maar boos, mij persoonlijk spreekt dat helemaal niet aan.

Ik vind haar ook vooral heel boos en ze weet heel goed wat er allemaal niet goed is en wie z’n schuld dat is. Hoe het dan wel moet, dat ontbreekt me een beetje. Maar ik heb me niet in haar of haar partij verdiept. Wat ik nu schrijf is hoe ze op mij overkomt in debatten.

Ik vond Leijten wel sterk. Jammer dat die weg is. Als zij nou lijsttrekker was geworden…

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:19

Cer schreef:
@Imandra: er zijn heel veel mensen die die opvatting hebben.. alle boeren moeten weg, want ze vermoorden de natuur en hun beesten..
Ik lees dat op de socials, in de media etc.. :j Ik dacht dat Juval dat bedoelde..

8nnemiek schreef:
Ik heb letterlijk nog nóóit iemand zien schrijven dat alle boeren weg moeten.
Wel dat de veestapel moet krimpen. Dat is iets compleet anders. Zonder boeren hebben we geen eten, dat snapt elke sukkel.

Precies dit ja.

juval schreef:
hypocriet, oké.

nps had het over verzuring van de bodem.. Dat wilde ik met het artikel uit nieuwe oogst tegenspreken. ook de biodiversiteit is uiteraard heel belangrijk. En daar wordt ook door boeren hard aan gewerkt om dit te verbeteren.

Het is inderdaad fout van mij om de stemmers op gl of d66 te framen als boerenhaters. Ik hoop ook echt dat dat niet waar is. Maar het zijn wel die partijen die er voornamelijk voor zorgen dat de polarisatie in stand blijft, tesamen met meerdere linkse partijen. Ik denk dat dat wel de reden is dat boeren meer richting rechts gaan.. daar wordt niet zo vaak geroepen dat de boeren gehalveerd moeten worden namelijk.

Ik ben geen expert, maar ik kan me zo voorstellen dat een gezonde bodem / acceptabele verzuring voor de te planten gewassen van een ander niveau is dan een gezonde bodem / acceptabele verzuring voor wellicht wat kwetsbaardere planten eromheen.

Fijn dat je dat toegeeft :j ik kan me echt wel voorstellen dat als je boer bent het af en toe hoog zit! Maar met dat soort opmerkingen draag je zelf net zo goed bij aan de polarisatie, dat is jammer. Als ik zo lees komt die polarisatie in mijn beleving eigenlijk meer van de rechtse / boerenkant, ipv van links. Van wat ik zoal lees is links juist voor een agri sector van (kleinere) groene boeren, ipv alleen de megastallen die overblijven met rechts beleid?

We produceren nu eenmaal veel meer dan we als land nodig hebben en met de helft van de veestapel redden we ons prima aldus de onderzoeken en opinies die ik heb gelezen. Is een halve veestapel met gezonde en rendabele boerenbedrijven niet beter dan een hele veestapel (en meer boeren) met boeren die hun hoofd moeilijk of nauwelijks boven water kunnen houden?

Tiepfoudt schreef:
Om te voorzien in de Nederlandse voedselconsumptie, is er bijna 2 keer zoveel landbouwgrond nodig dan waarover Nederland zelf beschikt. Elders op de wereld blijven landen dus ook met de rotzooi zitten die veroorzaakt wordt om het voedsel dat Nederland importeert te produceren.

Maar dan heb je het over de totale productie, niet die van voedselgroepen zoals kalfsvlees bijvoorbeeld. Is nog wel een verschil. Wil je het heel rigoureus doen dan kan je met een halvering van de landbouwgrond Nederland prima voeden (maar wel met lokale en seizoensproducten). Ik neem toch aan dat met 80% export er best wat minder kan qua productie, daar leidt de Nederlander voedselconsumptie niet onder. Wat mij (als leek) betreft kan de helft van de boeren die weg moeten door die halvering van de veestapel prima gewassen gaan verbouwen die in Nederland geconsumeerd worden (of überhaupt landbouw). Volgens mij -maar verbeter me als ik dat verkeerd zie- zou je dan toch flink vooruit gaan qua duurzaamheid zonder dat de boer hoeft te stoppen met boeren. Je moet alleen een ander product gaan verbouwen. Of moeten we in jouw optiek star vasthouden aan zo veel vlees (bijvoorbeeld) puur omdat de boeren anders zielig zijn want ze moeten stoppen of wat anders gaan doen qua boeren?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 20:56

juval schreef:
BBB en PvdA hebben ook best wat raakvlakken, dus dat is wellicht ook wel een mogelijke combinatie. (hoe GL daarin past is wat lastiger.

Groen Links is een prima partij voor laten we zeggen vroene boeren en diegenen die die kant op willen.

En dat ondernemers niet links stemmen en dat dus GL buiten beeld blijft is logisch.

En qua sociaal beleid vindt GL het van de zotte dat Albert Heyn en Delhaize wel mochten fuseren zonder dat er sprake zou zijn van een kartel - maar individuele boeren kunnen geen vuist maken tegen de supermarkten 'want kartelvorming'.

Ik zie op zich wel mogelijkheden.
Citaat:
Ik denk niet dat Timmermans erg populair is met zijn dure plannen

Hoezo dure plannen?
En hoezo zegt dat iets over de man zelf?

(Ik vind de namen van twee huidige fractievoorzitters wel schattig trouwens: kuiken en klaver.
Geeft zulke kalme associaties.
Aan te vullen met Lammers, De Wit, Duif of Vreede...?)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:10

'Je moet alleen een ander product gaan verbouwen' ... Dan schiet je toch compleet voorbij aan de grondsoort, de aanwezige machines, gebouwen en de kennis van de boer.

Dat is net zoiets als tegen een kapper zeggen: dan word je toch een restaurant, kun je dat pand gewoon houden :+ . En dat zou nog kunnen, idealistisch gezien. Je kunt niet overal aardappels in de grond stoppen :o .

En je houd niet star vast aan vlees omdat anders de boeren zielig zijn. ( wat een zin ook echt :o ) maar omdat die vraag er gewoon is vanuit de consument.

Overigens zie je zeker wel aan de linkse kant dat er gezegd word dat boeren weg moeten.

Niet biologisch he, nee, gewoon de hele veehouderij weg...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:28

Janneke2 schreef:
juval schreef:
BBB en PvdA hebben ook best wat raakvlakken, dus dat is wellicht ook wel een mogelijke combinatie. (hoe GL daarin past is wat lastiger.

Groen Links is een prima partij voor laten we zeggen vroene boeren en diegenen die die kant op willen.

En dat ondernemers niet links stemmen en dat dus GL buiten beeld blijft is logisch.

En qua sociaal beleid vindt GL het van de zotte dat Albert Heyn en Delhaize wel mochten fuseren zonder dat er sprake zou zijn van een kartel - maar individuele boeren kunnen geen vuist maken tegen de supermarkten 'want kartelvorming'.

Ik zie op zich wel mogelijkheden.
Citaat:

Hoezo dure plannen?

(Ik vind de namen van twee huidige fractievoorzitters wel schattig trouwens: kuiken en klaver.
Geeft zulke kalme associaties.
Aan te vullen met Lammers, De Wit, Duif of ...

Dure plannen:
https://www.ad.nl/buitenland/waarom-tim ... ~ac91a099/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:38

["]
juval schreef:
Janneke2 schreef:
Hoezo dure plannen?

Citaat:

Meaning The Green Deal.

Dat zegt een boel over het politieke talent van Timmermans.

En duur, och - de industrie en wat al niet door laten denderen kost op den duur vele malen meer.

Ik zou dus zeggen: deze man snapt 'dat regeren vooruitzien is'.

(Ik heb géén idee of dat in de link staat, ik heb de kop twee seconden mogen zien. Ik heb wel in Trouw pagina's vol over de groene plannen gelezen.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 21:48

Ik heb al wat vragen gesteld over die export cijfers.. maar goed, het moest geen herhaling worden van de andere topics over boeren.. plus dat er hier en daar wel degelijk aangegeven wordt dat alle boeren weg zouden moeten (#wegmetdeboeren). Dat je t niet leest wil niet zeggen dat t nergens staat.. maar ik hou er binnen dit topic over op :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 22:02

Het is nog steeds een dus discussie over boeren en duurzaamheid. Kan dit niet in een ander topic?