Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Niemand heeft het over al het vee weg. Waarom zouden boeren geen eten hebben met minder vee? Al die miljoenen varkens die hier in megastallen worden gefokt en vervolgens naar China worden geëxporteerd, daar verdient een handje vol boeren grof geld aan, en de rest van Nederland zit met de milieuvervuiling en grondtekort en oneerlijke concurrentie te kijken.
Citaat:Nederland is voor zijn consumptie sterk afhankelijk van het buitenland. Als land zijn we in onze luxueuze voedselconsumptie verre van zelfvoorzienend en leunen we zwaar op de import van voedsel en hout. Zelfs als Nederland zijn landbouwproducten niet meer zou exporteren, is er te weinig landbouwgrond om de Nederlandse bevolking te voeden. Voor de huidige Nederlandse voedselconsumptie is namelijk 3,34 miljoen hectare nodig, terwijl Nederland slechts 1,82 miljoen hectare landbouwgrond heeft. Maar nog opmerkelijker is onze hout en papierconsumptie. We consumeren jaarlijks de bosproducten van 4,75 miljoen hectare. Dat betekent dat elke Nederland een bosrijk tuintje in het buitenland heeft van bijna 2800 vierkante meter.
prompter schreef:Weer terug dan: GroenLinks en PvdA gaan met 1 lijst en 1 programma de verkiezingen in. Ik persoonlijk vind het helemaal niks, maar de leden zien het zitten en daar gaat het om. Ben benieuwd wie de lijsttrekker wordt. Timmermans heeft voldoende statuur, ook internationaal, maar geen idee of dat hem wordt.
prompter schreef:Weer terug dan: GroenLinks en PvdA gaan met 1 lijst en 1 programma de verkiezingen in. Ik persoonlijk vind het helemaal niks, maar de leden zien het zitten en daar gaat het om. Ben benieuwd wie de lijsttrekker wordt. Timmermans heeft voldoende statuur, ook internationaal, maar geen idee of dat hem wordt.
prompter schreef:Edit: ik zie net magere melk en snijmais
En nog een edit: praktisch alle mais geimporteerd uit Frankrijk en Duitsland.....
prompter schreef:De ideeën zijn zeker sympathiek, maar ze lijken me financieel nooit zo haalbaar. En altijd maar boos, mij persoonlijk spreekt dat helemaal niet aan.
Cer schreef:@Imandra: er zijn heel veel mensen die die opvatting hebben.. alle boeren moeten weg, want ze vermoorden de natuur en hun beesten..
Ik lees dat op de socials, in de media etc..Ik dacht dat Juval dat bedoelde..
8nnemiek schreef:Ik heb letterlijk nog nóóit iemand zien schrijven dat alle boeren weg moeten.
Wel dat de veestapel moet krimpen. Dat is iets compleet anders. Zonder boeren hebben we geen eten, dat snapt elke sukkel.
juval schreef:hypocriet, oké.
nps had het over verzuring van de bodem.. Dat wilde ik met het artikel uit nieuwe oogst tegenspreken. ook de biodiversiteit is uiteraard heel belangrijk. En daar wordt ook door boeren hard aan gewerkt om dit te verbeteren.
Het is inderdaad fout van mij om de stemmers op gl of d66 te framen als boerenhaters. Ik hoop ook echt dat dat niet waar is. Maar het zijn wel die partijen die er voornamelijk voor zorgen dat de polarisatie in stand blijft, tesamen met meerdere linkse partijen. Ik denk dat dat wel de reden is dat boeren meer richting rechts gaan.. daar wordt niet zo vaak geroepen dat de boeren gehalveerd moeten worden namelijk.
Tiepfoudt schreef:Om te voorzien in de Nederlandse voedselconsumptie, is er bijna 2 keer zoveel landbouwgrond nodig dan waarover Nederland zelf beschikt. Elders op de wereld blijven landen dus ook met de rotzooi zitten die veroorzaakt wordt om het voedsel dat Nederland importeert te produceren.
juval schreef:BBB en PvdA hebben ook best wat raakvlakken, dus dat is wellicht ook wel een mogelijke combinatie. (hoe GL daarin past is wat lastiger.
Citaat:Ik denk niet dat Timmermans erg populair is met zijn dure plannen
Janneke2 schreef:juval schreef:BBB en PvdA hebben ook best wat raakvlakken, dus dat is wellicht ook wel een mogelijke combinatie. (hoe GL daarin past is wat lastiger.
Groen Links is een prima partij voor laten we zeggen vroene boeren en diegenen die die kant op willen.
En dat ondernemers niet links stemmen en dat dus GL buiten beeld blijft is logisch.
En qua sociaal beleid vindt GL het van de zotte dat Albert Heyn en Delhaize wel mochten fuseren zonder dat er sprake zou zijn van een kartel - maar individuele boeren kunnen geen vuist maken tegen de supermarkten 'want kartelvorming'.
Ik zie op zich wel mogelijkheden.Citaat:Ik denk niet dat Timmermans erg populair is met zijn dure plannen
Hoezo dure plannen?
En hoezo zegt dat iets over de man zelf?
(Ik vind de namen van twee huidige fractievoorzitters wel schattig trouwens: kuiken en klaver.
Geeft zulke kalme associaties.
Aan te vullen met Lammers, De Wit, Duif of ...
juval schreef:Ik denk niet dat Timmermans erg populair is met zijn dure plannen
Janneke2 schreef:Hoezo dure plannen?
En hoezo zegt dat iets over de man zelf?
Citaat: