Babootje schreef:Bron SkyNews
Russische bankier doet afstand van staatsburgerschap wegens oorlog in Oekraïne
Ondernemer Oleg Tinkov heeft afstand gedaan van zijn Russische staatsburgerschap en zegt niet geassocieerd te willen worden met "fascisme" of mensen die samenwerken met "moordenaars".
De 54-jarige oprichter van Tinkoff Bank schreef op Instagram: "Ik heb besloten afstand te doen van mijn Russische staatsburgerschap na de Russische invasie van het onafhankelijke Oekraïne. Ik ben tegen deze oorlog en het doden van vreedzame mensen."
De heer Tinkov, wiens beginnende digitale creditcardmaatschappij, TCS Group Holding, uitgroeide tot een van Ruslands grootste financiële instellingen, was een uitgesproken criticus van de invasie en van Vladimir Poetin.
Na een reeks anti-oorlogsopmerkingen werd hij gedwongen zijn belang van 35% in TCS, de moedermaatschappij van Tinkoff Bank, te verkopen.
De heer Tinkov zei dat hij zijn opmerkingen oorspronkelijk op Instagram had geplaatst, maar dat ze "op mysterieuze wijze verdwenen" waren, dus plaatste hij het opnieuw.
De bankier was op zijn hoogtepunt bijna $ 10 miljard waard en lanceerde merken voor elektronica, diepvriesproducten en bier voordat hij halverwege de jaren 2000 Tinkoff Bank oprichtte.
Ik kwam gisteren ook een andere oligarch tegen die hetzelfde had gedaan
Ik vermoed dat er nog veel meer gaan volgen, veel Russische oligarchen hebben meerdere nationaliteiten (gekocht) dus dan is hte makkelijk hè.
Wat betreft de graandeal kwam ik het volgende bericht tegen
Daar gaan ze vast mee akkoord, not
Citaat:
Poetin eiste dat Oekraïne de veiligheid van de Zwarte Zeevloot zou garanderen in ruil voor de export van graan.