Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:12

Karl66 schreef:
Hou er ook rekening mee dat Rusland misschien wel gemakkelijk de nutsvoorzieningen tijdelijk kan uitschakelen. Maar dat het veel moeilijker is om ze volledig een winter lang uitgeschakeld te houden. Regelmatig storingen is vervelend, maar wel te overzien.

Warmteleidingen die 'uit' staan terwijl het goed vriest, die blijven uit omdat ze aan alle kanten zijn gaan lekken. Daar moet je dan grote stukken van vervangen voordat ze weer bruikbaar zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:23

Goed nieuws van het nieuwe luchtafweergeschut om de steden te beveiligen:

Citaat:
Verslag uit Oekraïne: door Duitsland geleverd IRIS-T luchtafweersysteem vandaag 'met 100 procent succes' gebruikt

**\O/**

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:24

https://mobile.twitter.com/ukraine_map/ ... 1900468227

Het repareren lukt in ieder geval nog steeds..

Het Iris-T luchtafweer systeem uit Duitsland scoort tot nu toe 100 % .. alle raketten etc binnen bereik worden getroffen. 1 zo’n systeem is alleen niet genoeg, zelfs voor Kyiv.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:31

oomens schreef:
Karl66 schreef:
Hou er ook rekening mee dat Rusland misschien wel gemakkelijk de nutsvoorzieningen tijdelijk kan uitschakelen. Maar dat het veel moeilijker is om ze volledig een winter lang uitgeschakeld te houden. Regelmatig storingen is vervelend, maar wel te overzien.

Warmteleidingen die 'uit' staan terwijl het goed vriest, die blijven uit omdat ze aan alle kanten zijn gaan lekken. Daar moet je dan grote stukken van vervangen voordat ze weer bruikbaar zijn.

Die gaan pas lekken als het weer gaat dooien :D
Het is trouwens niet zo dat leidingen accuut bevriezen, er bestaat zoiets als warmtecapaciteit.
En sorry dat ik zo eigenwijs ben maar wij hebben al een paar jaar geen gas meer in een matig geïsoleerd jaren 70 huis. En ik woon niet aan zee dus hier vriest het soms ook gewoon 10 graden, ik weet een klein beetje uit ervaring hoe het werkt en ja, het wordt frisjes in huis en ja, onze waterleiding is wel eens bevroren := maar een aantal dagen is het best te overbruggen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:37

irmaz schreef:
Even iets anders, ik kwam dit bericht tegen van een (grote) pro-Russische militaire blogger die iedere dag de stand van zaken verteld mbt het front.
Citaat:
Tegelijkertijd werd het 1st Special Purpose Battalion van de 27th Presidential Protection Brigade teruggetrokken naar Dnipro om de effectiviteit van de strijd te herstellen als gevolg van het verlies van meer dan 70 procent van zijn personeel.
https://twitter.com/rybar_en/status/1587108013315334154

Ik vermoed dat hij het hier heeft over een Russisch bataljon en vind dit dan best wel een (voor Rusland) schokkend bericht (en een feestje voor Ukraïne). Dit lijkt me een elite eenheid met goed getrainde militairen.

Is er iemand die kan bevestigen dat het hier gaat om een Russische eenheid?

Het gaat om een Oekraïense eenheid. Dnipro ligt ten noorden van Cherson. Ik zou het bericht alleen met een kruiwagen zout nemen. Rybar claimt ook dat diverse door Oekraïne neergeschoten helikopters vandaag niet Russisch maar Oekraïns zijn.. hetgeen aantoonbaar onzin is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:45

martichr schreef:
Het gaat om een Oekraïense eenheid. Dnipro ligt ten noorden van Cherson. Ik zou het bericht alleen met een kruiwagen zout nemen. Rybar claimt ook dat diverse door Oekraïne neergeschoten helikopters vandaag niet Russisch maar Oekraïns zijn.. hetgeen aantoonbaar onzin is.

Ah, jammer. Ik had gehoopt dat hij weer wat bijgedraaid was. Sinds de actie waarbij de Russische mil-bloggers door Rusland "onderzocht" zijn een paar weken geleden is zijn verslag vrijwel precies tegengesteld aan wat er werkelijk gebeurd. Daarvoor was hij best betrouwbaar en ik had gehoopt dat hij weer wat durfde. Niet dus.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:52

irmaz schreef:
martichr schreef:

Ah, jammer. Ik had gehoopt dat hij weer wat bijgedraaid was. Sinds de actie waarbij de Russische mil-bloggers door Rusland "onderzocht" zijn een paar weken geleden is zijn verslag vrijwel precies tegengesteld aan wat er werkelijk gebeurd. Daarvoor was hij best betrouwbaar en ik had gehoopt dat hij weer wat durfde. Niet dus.

Ik denk niet dat het weer gaat gebeuren ook.. het zogenaamde Russische tegenoffensief bij Donetsk werd gisteren en vandaag ook flink gepusht terwijl het vooralsnog grandioos mislukt is met 900+ slachtoffers aan Russische kant.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 20:56

martichr schreef:
irmaz schreef:
Tegelijkertijd werd het 1st Special Purpose Battalion van de 27th Presidential Protection Brigade teruggetrokken naar Dnipro om de effectiviteit van de strijd te herstellen als gevolg van het verlies van meer dan 70 procent van zijn personeel.
https://twitter.com/rybar_en/status/1587108013315334154

Ik vermoed dat hij het hier heeft over een Russisch bataljon en vind dit dan best wel een (voor Rusland) schokkend bericht (en een feestje voor Ukraïne). Dit lijkt me een elite eenheid met goed getrainde militairen.

Is er iemand die kan bevestigen dat het hier gaat om een Russische eenheid?

Het gaat om een Oekraïense eenheid. Dnipro ligt ten noorden van Cherson. Ik zou het bericht alleen met een kruiwagen zout nemen. Rybar claimt ook dat diverse door Oekraïne neergeschoten helikopters vandaag niet Russisch maar Oekraïns zijn.. hetgeen aantoonbaar onzin is.[/quote]

Ik kan zelfs niks vinden over het bestaan van een zogenaamde Oekraïnse “27th Presidential Protection Brigade”.

Edit: Quote verquote. Sorry.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 21:01

Cowboy55 schreef:
martichr schreef:

Ik kan zelfs niks vinden over het bestaan van een zogenaamde Oekraïnse “27th Presidential Protection Brigade”.

Edit: Quote verquote. Sorry.

Ik ook niet ook geen Russische overigens. Het enige 27e dat boven komt is van de VS.. en deze https://en.m.wikipedia.org/wiki/27th_Ro ... e_(Ukraine)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 00:34

irmaz schreef:
Die gaan pas lekken als het weer gaat dooien :D
Het is trouwens niet zo dat leidingen accuut bevriezen, er bestaat zoiets als warmtecapaciteit.
En sorry dat ik zo eigenwijs ben maar wij hebben al een paar jaar geen gas meer in een matig geïsoleerd jaren 70 huis. En ik woon niet aan zee dus hier vriest het soms ook gewoon 10 graden, ik weet een klein beetje uit ervaring hoe het werkt en ja, het wordt frisjes in huis en ja, onze waterleiding is wel eens bevroren := maar een aantal dagen is het best te overbruggen.

En er bestaat ook nog zoiets als isolatie. Je wilt niet dat de warmte al verdwenen is voordat het bij het blok aankomt dat verwarmd moet worden. Dus het idee dat een leiding direct bevriest bij een storing is gewoon niet erg realistisch.

martichr

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:37

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:11

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 10:41

Nedelandse supperrader detecteert ballistische raketten
Nederland wil een aanstormende kernraket niet alleen kunnen spotten, maar ook onderscheppen. Met de superradar van het Hengelose Thales, een van de beste ter wereld, is het detecteren van ballistische raketten vanaf marineschepen al mogelijk tot 2000 kilometer afstand, ook in de ruimte. Nu wordt het tijd voor stap twee. Volgend jaar doet het kabinet een voorstel voor aanschaf van een speciale raket die de dreiging ook kan uitschakelen. Volgens Commandant Zeestrijdkrachten René Tas is het belang van deze luchtverdediging groot.
Volgens het premium artikel in De Telegraaf.
Dit systeem kan intercontinentale ballistische raketten spotten die met een grote boog buiten de dampkring op weg zijn naar een doelwit op een ander continent. Alleen Amerika heeft op dit moment de beschikking over een dergelijk instrument.
Het neerhalen moeten we nu nog aan anderen overlaten. Nederland bezit allerlei luchtafweersystemen, maar niet de geschikte raket om een vanuit de ruimte aanstormende raket met een chemische of nucleaire lading te onderscheppen. Daarvoor moeten we de coördinaten doorsturen naar het luchtverdedigingssysteem van een bondgenoot. Dat is een kwestie van seconden, toch is het goed als we dit ook zelfstandig kunnen uitvoeren,

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:09

martichr schreef:
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 6019085314

In aanvulling op de vrij zinloze haaientanden voert Rusland nu ook betonnen prefab bunkers aan. Ik vraag me echt af wie dit verzint daar? Atlantikwal voor dummies..

Hmmm, gesteld dat de chauffeurs die prefab dingen netjes neerzetten,
dan kun je als Russische soldaat vanuit de bunker tanks onder vuur nemen.

Ik hoop dat ze zo worden neergezet dat dit moeilijk/ onmogelijk is.

We gaan het zien.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:26

Janneke2 schreef:
martichr schreef:
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 6019085314

In aanvulling op de vrij zinloze haaientanden voert Rusland nu ook betonnen prefab bunkers aan. Ik vraag me echt af wie dit verzint daar? Atlantikwal voor dummies..

Ik hoop dat ze zo worden neergezet dat dit moeilijk/ onmogelijk is.

We gaan het zien.

De kwaliteit is dusdanig dat zelfs relatieve lichte tanks/artillerie hier gehakt van maken. Het beton is veel te dun. Het zijn doodskisten die bovendien met drones en precisie munitie alleen maar voor meer slachtoffers aan Russische zijde zullen zorgen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:39

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:42

Even wat zorgen wegnemen, voor Oomen ;)
Citaat:
De watervoorziening in de huizen van de inwoners van Kiev is volledig hersteld

'Ook in Kiev is de stroomvoorziening hersteld. Maar de stroomonderbreking wordt gehandhaaft omdat het tekort in het energiesysteem, na de barbaarse aanvallen van de agressor, aanzienlijk is', – Burgemeester van Kiev Vitaliy Klychko.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 2519923712

En volgens Illia Ponomarenko (Ukraïns verslaggever, was onlangs in Nederland):
Citaat:
Het schema is dus:
- Het is maandag
- Rusland vuurt tientallen raketten af
- 80% van hen neergehaald
- Delen van Oekraïne hebben geen elektriciteit, mensen zijn er helemaal klaar voor
- Werknemers repareren de schade binnen enkele uren, stroom is terug
- 'Oekraïne zal in het donker doodvriezen, muhahaha!'
- Herhalen
https://twitter.com/IAPonomarenko/statu ... 6718875655
Laatst bijgewerkt door irmaz op 01-11-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:44

Citaat:
Russische krijgsgevangenen en Oekraïense separatisten ergens ten zuiden van Lviv. In gevangenschap. Zag er acceptabel uit. Volgens autoriteiten komt ook Rode Kruis langs voor controle. Ze moeten naar Oekraïens nieuws kijken. En gehoorzaam zijn. Gebogen hoofd, handen op de rug.

Foto's in de tweet: https://twitter.com/Geluidjager/status/ ... 0914554885

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 11:51

martichr schreef:
Janneke2 schreef:

De kwaliteit is dusdanig dat zelfs relatieve lichte tanks/artillerie hier gehakt van maken. Het beton is veel te dun. Het zijn doodskisten die bovendien met drones en precisie munitie alleen maar voor meer slachtoffers aan Russische zijde zullen zorgen.

...ik vind oorlog maar een nare uitvinding van de mens.

Ik roep al maanden dat ik hoop op desertie en sabotage...
... maar deze vorm had van mij niet gehoeven.

Ik associeer het met 'ja knikkers en innere emigration'.
Braaf aan de baas rapporteren dat je (in real life: zo ongeveer) gedaan hebt wat hij zei.
(Met als groot nadeel dat je een zondebok nodig hebt als het 'hoe is het mogelijk...' mis gaat.)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:15

Op dit moment communiceert Rusland weer volop dat Oekraine de dam nabij Cherson wil opblazen.
Nu de Russen zich hebben terug getrokken en ingegraven in hoger gelegen gebied, wachten ze blijkbaar op het moment dat Oekraine het offensief verder brengt om dan de dam op te blazen.
Oekraine heeft al eerder gezegd hiermee rekening te houden en dat het eventueel opblazen van de dam het offensief ongeveer 2 weken zou stagneren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:21

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:56

Wanhopige situatie op het slagveld vraagt wanhopige maatregelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:09

Bron SkyNews

Russische bankier doet afstand van staatsburgerschap wegens oorlog in Oekraïne

Ondernemer Oleg Tinkov heeft afstand gedaan van zijn Russische staatsburgerschap en zegt niet geassocieerd te willen worden met "fascisme" of mensen die samenwerken met "moordenaars".

De 54-jarige oprichter van Tinkoff Bank schreef op Instagram: "Ik heb besloten afstand te doen van mijn Russische staatsburgerschap na de Russische invasie van het onafhankelijke Oekraïne. Ik ben tegen deze oorlog en het doden van vreedzame mensen."
De heer Tinkov, wiens beginnende digitale creditcardmaatschappij, TCS Group Holding, uitgroeide tot een van Ruslands grootste financiële instellingen, was een uitgesproken criticus van de invasie en van Vladimir Poetin.

Na een reeks anti-oorlogsopmerkingen werd hij gedwongen zijn belang van 35% in TCS, de moedermaatschappij van Tinkoff Bank, te verkopen.

De heer Tinkov zei dat hij zijn opmerkingen oorspronkelijk op Instagram had geplaatst, maar dat ze "op mysterieuze wijze verdwenen" waren, dus plaatste hij het opnieuw.

De bankier was op zijn hoogtepunt bijna $ 10 miljard waard en lanceerde merken voor elektronica, diepvriesproducten en bier voordat hij halverwege de jaren 2000 Tinkoff Bank oprichtte.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:13

Babootje schreef:
Bron SkyNews

Russische bankier doet afstand van staatsburgerschap wegens oorlog in Oekraïne

Ondernemer Oleg Tinkov heeft afstand gedaan van zijn Russische staatsburgerschap en zegt niet geassocieerd te willen worden met "fascisme" of mensen die samenwerken met "moordenaars".

De 54-jarige oprichter van Tinkoff Bank schreef op Instagram: "Ik heb besloten afstand te doen van mijn Russische staatsburgerschap na de Russische invasie van het onafhankelijke Oekraïne. Ik ben tegen deze oorlog en het doden van vreedzame mensen."
De heer Tinkov, wiens beginnende digitale creditcardmaatschappij, TCS Group Holding, uitgroeide tot een van Ruslands grootste financiële instellingen, was een uitgesproken criticus van de invasie en van Vladimir Poetin.

Na een reeks anti-oorlogsopmerkingen werd hij gedwongen zijn belang van 35% in TCS, de moedermaatschappij van Tinkoff Bank, te verkopen.

De heer Tinkov zei dat hij zijn opmerkingen oorspronkelijk op Instagram had geplaatst, maar dat ze "op mysterieuze wijze verdwenen" waren, dus plaatste hij het opnieuw.

De bankier was op zijn hoogtepunt bijna $ 10 miljard waard en lanceerde merken voor elektronica, diepvriesproducten en bier voordat hij halverwege de jaren 2000 Tinkoff Bank oprichtte.

Ik kwam gisteren ook een andere oligarch tegen die hetzelfde had gedaan :j Ik vermoed dat er nog veel meer gaan volgen, veel Russische oligarchen hebben meerdere nationaliteiten (gekocht) dus dan is hte makkelijk hè.

Wat betreft de graandeal kwam ik het volgende bericht tegen :wow: Daar gaan ze vast mee akkoord, not :=
Citaat:
Poetin eiste dat Oekraïne de veiligheid van de Zwarte Zeevloot zou garanderen in ruil voor de export van graan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:43

Vanuit Belarus nemen de verontrustende berichten ook behoorlijk toe. Ik ben benieuwd of deze bevolking dit blijft accepteren >;)

Citaat:
Familieleden van Wit-Russische vrijwilligers, die voor Oekraïne zijn omgekomen, zijn gearresteerd in Wit-Rusland.
De handhavers van Loekasjenka arresteerden een familielid van Vasil Parfiankou, een strijder van het Kastus Kalinouski-regiment, die stierf in Oekraïne. Parfiankou's familielid werd gearresteerd en gedwongen om deel te nemen aan een 'bekentenisvideo', waarin hij zichzelf broer van de overleden Vasil noemt en 'toegeeft' dat hij geabonneerd was op 'extremistische' Telegram-kanalen.
https://twitter.com/MotolkoHelp/status/ ... 7447889924