Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:25

IMANDRA schreef:
HC EV rijden is zeker nog goedkoper in verbruik.


Zoals ik opmerkte is dat irrelevant mbt de stijging als kostenpost.

Verder merk ik op dat zuiniger (EV of anders) het in cénten wellicht minder is doch in procenten tov van het budget nog steeds hetzelfde.

Lees mijn post nog een keer wellicht.

In andere woorden:
Als je bij een gegeven aantal kilometers een bepaalde km kosten hebt geeft je dat een kostenpost in je maandbudget.
Stijging in de energieprijs houdt een stijging in je gebudgetteerde kosten in. Of je nu een zuinige/onzuinige ICE/hybride/EV hebt of wat ook.
Er is een oud gezegde over de paasei naar de nering en nu is er ICE of EV een stijging in de paasei.

De prijsopbouw van de verschillende energiebronnen is voor een heel groot deel politiek. Ik ´zie´ in de kristallen bol wat anders dan jij.
Ik héb het geld en koop toch geen EV. Verkoop wel de diesel en dat is ook de jongste.
Voor wie het geld moet lénen is het helemaal een sprong in het duister.
Ja renting is een ´oplossing´ en ook daar ligt een politieke trent aan ten grondslag.

Nú echter, met de auto/mogelijkheden die de modale persoon heeft is de stijging, of dat nu voor benzine of electriciteit is meer paasei.
Blijft over minder rijden en/of ander bestedingspatroon. Zoals ik opmerkte minder vlees/vis/kleren nog een jaar langer etc.

Sterkte voor iedereen.

Mijn hemel zeg. Je kan niet eens meer een oud volledig correct gezegde gebruiken wegens het taalonbenul van de massa?? :roll: 8)7
Typerend.

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:21

Je hebt gelijk, elke (procentuele) stijging heeft invloed op je budget. Dus ongeacht waarin je rijdt, aan het einde van de maand ben je duurder uit op individueel niveau.

Over taalonbenul gesproken: over taal en schrijven hoef je niet zo arrogant te doen hoor. Jij schrijft over het algemeen ook niet bepaald de duidelijkste, goed te lezen posts.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:57

IMANDRA schreef:
Je hebt gelijk, elke (procentuele) stijging heeft invloed op je budget. Dus ongeacht waarin je rijdt, aan het einde van de maand ben je duurder uit op individueel niveau.


We zijn het eens.

Omdat niet iedereen een structureel een stuk geld over houdt aan het einde van de maand; de meerderheid leeft naar het inkomen, is de huidige uitzonderlijk snelle, grote stijging van een kostenpost een effing druk op het bestedings-/gedragspatroon.
Hoe lager het inkomen hoe groter het effect en helaas ook hoe kleiner de flexibiliteit. Hou je over dat mensen meer leven voor werken voor de kosten dan voor plezier van leven.
Ondertussen blijft de tendens stijgend -O-

Citaat:
Jij schrijft over het algemeen ook niet bepaald de duidelijkste, goed te lezen posts.


:D *D

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:05

Eens. En dat is schrijnend, en hoop dat er snel verandering in komt.

Wel wil ik erbij noemen dat over het algemeen meer kennis van het financiële plaatje wel zou kunnen helpen om beter rond te komen. Meen een tijdje terug een onderzoek van de bank gelezen te hebben waarin werd toegelicht dat verrassend veel mensen eigenlijk te weinig afweten van hun eigen inkomsten en uitgaven en de speling die zij hebben. En dat daar nog best wat kansen liggen om meer over te houden aan het einde van de maand: of dat nu om te sparen of beleggen is, of om dit soort prijsstijgingen op te vangen.

Dus náást naar de duurdere producten te kijken (wat ook belangrijk is, uiteraard), is het wellicht ook goed om mensen (die dat nu nog niet hebben) financiële kennis bij te brengen. Dat kan al heel simpel met een huishoudboekje en daadwerkelijk inzicht in wat er inkomt en uitgaat.

Stephanie_86

Berichten: 1937
Geregistreerd: 08-01-10

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:02

Pff ik moet in augustus 6 dagen op en neer naar Eindhoven. Enkele reis 154 km.... hotels in de buurt zijn ook vreselijk duur. En 6 dagen van huis vind k ook nogal een dingetje.

Geen leuk grapje in ieder geval. Krijg wel een deel vergoed van werk maar lang niet alles

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:06

Post Covid, oorlog in Ucraine, brandstofprijzen ... Pas in september is de MotoGp in Japan het weekeinde na die in Aragon, Spanje. Nú al wordt door de planningsproblemen van de logistiek de vrijdagtraining afgelast en het is niet onaarschijnlijk dat de hele race van dit jaar geschrapt wordt.
Wij in/met onze kleine huishoudentjes zonder enig groter economisch gewicht of lobby tsk, zijn helemáál als een roeibootje zonder riemen op een stormachtig IJsselmeer...

Sterkte Stephanie. Wie weet hebben we tegen die tijd heel andere problemen pffff.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:22

Stephanie_86 schreef:
Pff ik moet in augustus 6 dagen op en neer naar Eindhoven. Enkele reis 154 km.... hotels in de buurt zijn ook vreselijk duur. En 6 dagen van huis vind k ook nogal een dingetje.

Geen leuk grapje in ieder geval. Krijg wel een deel vergoed van werk maar lang niet alles

Als het een werkreis is waarom krijg je dan geen fatsoenlijke onkostenvergoeding en/of een hotel?

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:13

elnienjo schreef:
Stephanie_86 schreef:
Pff ik moet in augustus 6 dagen op en neer naar Eindhoven. Enkele reis 154 km.... hotels in de buurt zijn ook vreselijk duur. En 6 dagen van huis vind k ook nogal een dingetje.

Geen leuk grapje in ieder geval. Krijg wel een deel vergoed van werk maar lang niet alles

Als het een werkreis is waarom krijg je dan geen fatsoenlijke onkostenvergoeding en/of een hotel?


Deze draad staat BÓL van werknemers die geen fatsoenlijke onkostenregeling hebben. Waarom vraag je het alleen aan háár??

Vraagje aan jou; heeft de NL Staat al aangepast wat belastingvrij vergoed kan worden?

IMANDRA

Berichten: 9847
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:16

HC per 1 januari 2023 stijgt die naar €0,21. Meen dat het in 2024 naar 23ct stijgt.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 24-06-22 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:16

Een werkreis wordt meestal anders beloond dan de standaard woonwerkverkeervergoeding.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:44

IMANDRA schreef:
HC per 1 januari 2023 stijgt die naar €0,21. Meen dat het in 2024 naar 23ct stijgt.


WOW >;) en de brandstof is hoéveel % hoger?


Er zit ook voor werkreizen een set beperkeningen aan de vergoedingen.
Voor verreweg de meeste werknemers is verplaatsten voor werk eem kostenpost. Een kostenpost die door stijgende brandstofprijzen hoger is en nog steeds stijgt. Maakt niet uit wélke brandstof. De netto opbrengst van werk is daardoor afgenomen en neemt nog steeds af.
Ik kan me daarom heel goed voorstellen dat mensen zich zorgen maken over meer/verdere verplaatsingen.

Net de diesel volgetankt voor 138€ :roll: was eind 2020 onder de 60. In anderhalf jaar meer dan verdubbeld en het stijgt elke dag/week nog steeds. Daar kan je geen budgetplanning op maken. Alleen maar minder verplaatsen, minder aan andere dingen uitgeven.
Dat minder aan andere dingen raakt alle andere bedrijfstakken. De kleine ondernemers daarin zitten dubbel klem. Bijvoorbeeld hier aan de kust gaan verschillende kleinere visserboten niet uit. Er wordt minder vis gekocht en hun kosten zijn wel omhoog.
Dat is weer als een olievlek want de vissers en familie geven minder uit in horeca, aan kleding maar ook de machinewerkplaatsen et al hebben minder werk. De benzinepompen bij de industrieterreinen zetten toch al minder liters om en nu dubbel. Er zijn er niet zómaar bijna 500 dichtgegaan dit jaar in Spanje.

De oorlog in de Ucraine is voorlopig niet voorbij, sterker nog; gaat vrijwel zeker verhitten voor de EU.
Wij maken alvast plannen voor de komende winter. We doen bijvoorbeeld nú al extra moeite voor stookhout.
Ik kan me verder voorstellen dat er rantsoenering van energiebronnen gaat komen. Wederom is dat als domino. Minder gas betekent meer electriciteitverbruik en ook de e-centrales stoken gas. Dat kan dan net zo makkelijk een rantsoenereing van het 1 als de andere als beiden betekenen.

In extremis kan er afsluiten van electriciteit gedurende een paar uur van komen. Kunnen we niets aan beleven maar zorg wel dat je wat kontant geld in huis hebt. Ah en je tank niet leeg.

Huertecilla

Berichten: 26916
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 13:51

Praktijkvoorbeeld bijstellen bestedingen.

Had en heb wat parkeerschade.
Aan de voorkant vergoed door verzekering van veroorzaker.
Aan de achterkant is die onbekend. Dus zelf maar el cheapo gerepareerd:


Afbeelding

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:09


Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:12

Mét ook nog eens de kilometers die je rijdt in het buitenland erbij.
Nee, dat gaat helpen om mensen niet in het vliegtuig te zetten :+

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:23

Hartstikke goed, rekeningrijden is de meest eerlijke manier van belasting heffen. Hoe minder je rijdt, hoe minder je betaalt.

Vliegen zou inderdaad flink belast moeten worden.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:24

8nnemiek schreef:
Hartstikke goed, rekeningrijden is de meest eerlijke manier van belasting heffen. Hoe minder je rijdt, hoe minder je betaalt.

Vliegen zou inderdaad flink belast moeten worden.

Ja, handig op het platteland waar het OV niet je van het is :+

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:28

Winged schreef:
Mét ook nog eens de kilometers die je rijdt in het buitenland erbij.
Nee, dat gaat helpen om mensen niet in het vliegtuig te zetten :+


Nou, inderdaad!

Het is toch voor het onderhoud van Nederlandse wegen? Dan hoef je km die buiten NL gereden worden niet toch óók te belasten?

Raar en vervelend verhaal dit! Tenzij het bedrag per km zó laag is, dat je bijvoorbeeld de 1e 5000km per jaar op hetzelfde bedrag uit gaat komen als nu de goedkoopste wegenbelasting. Anders wordt autorijden/ jezelf verplaatsen straks uitsluitend voor de superrijken en kunnen de minima niets meer....

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:31

Per saldo is het ongeveer zoveel als nu de wegenbelasting. Alleen de mensen die enorm veel kilometers maken per jaar gaan meer betalen.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:39

Winged schreef:
8nnemiek schreef:
Hartstikke goed, rekeningrijden is de meest eerlijke manier van belasting heffen. Hoe minder je rijdt, hoe minder je betaalt.

Vliegen zou inderdaad flink belast moeten worden.

Ja, handig op het platteland waar het OV niet je van het is :+

Ook in kleine dorpen moeten de wegen onderhouden worden, dus waarom zou iemand op het platteland niet aan wegenonderhoud mee hoeven te betalen?
Wij wonen ook op het platteland en maken veel kilometers. Ik vind het niet meer dan logisch dat we daar ook voor gaan betalen.
En als je de tijd hebt ga je lekker met de fiets.

Voor de minima die weinig rijden wordt het waarschijnlijk zelfs goedkoper, en mensen die voor hun werk veel rijden zullen ook redelijk veel kilometervergoeding krijgen. Hartstikke eerlijk verdeeld lijkt me.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:41

8nnemiek schreef:
Ook in kleine dorpen moeten de wegen onderhouden worden, dus waarom zou iemand op het platteland niet aan wegenonderhoud mee hoeven te betalen?
Wij wonen ook op het platteland en maken veel kilometers. Ik vind het niet meer dan logisch dat we daar ook voor gaan betalen.

Mwah, ik doelde meer op het verschil dat je gaat creëren. Op het platteland móet je wel rijden heb je de keuze niet/minder om de auto te laten staan. Logisch dat wegen onderhouden moeten worden. Maar je pakt de groep die geen OV tot zijn/haar beschikking heeft en niet kan kiezen er wel harder mee. Het is namelijk niet zo dat op het platteland iedereen in een dikke SUV rijdt.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:46

Maar daar heb je nu toch ook al last van? Je betaalt nu gewoon een bepaalde hoeveelheid accijns en btw per liter brandstof en dus per gereden kilometer. Dat valt weg als je elektrisch rijdt, maar komt dus terug als rekeningrijden. Uiteindelijk verandert er dus weinig.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:48

Ik ben er dus wel blij mee, dat rekeningrijden. Mijn auto valt in een vrij hoog tarief voor de grootte. Maar ik rijd erg weinig. Zonder tanken en onderhoud ben ik al 90 euro per maand kwijt aan de auto. Het zou beter zijn hem weg te doen, maar dan kom ik niet meer op medische afspraken. Omruilen voor goedkopere is lastig want met de eisen die ik heb zijn er minder auto's en moet er eerst flink geld bij... Oh en dan heb ik het probleem dat die nieuwe auto weer te veel waarde heeft voor een minima, tenzij hij aangepast is voor gehandicapte maar dat is nog duurder.

Oh en hij is ook niet zuinig... Verre van zelfs,(ik geloof 1 op 12) wat erger gemaakt wordt door veel korte stukjes binnendoor. Als ik eens een verder weg over de snelweg moet is hij een stuk zuiniger.
Ik kom op het moment dus op minder plekken en heb aantal afspraken maar afgezegd :=

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:52

Maar elektrisch rijden is uiteindelijk toch nog goedkoper dan met de benzineauto?
Ik ben er eigenlijk ook wel blij mee, want waarom moet iemand die maar 1000 km per jaar rijd en in het geval van MWM hetzelfde betalen als iemand die 5 dagen per week op de weg zit...

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 10:58

Ik denk ook dat elektrisch rijden alsnog goedkoper is inderdaad. Je hebt veel minder onderhoud bijvoorbeeld, en in sommige gevallen stroom van je eigen zonnepanelen.

Winged

Berichten: 33115
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:06

8nnemiek schreef:
Maar daar heb je nu toch ook al last van? Je betaalt nu gewoon een bepaalde hoeveelheid accijns en btw per liter brandstof en dus per gereden kilometer. Dat valt weg als je elektrisch rijdt, maar komt dus terug als rekeningrijden. Uiteindelijk verandert er dus weinig.

Met mijn lichte auto betaal ik momenteel minder wegenbelasting dan een grote zware auto. Ja. ik rij de kilometers, maar de weg wordt door mij wel minder belast. Dus dat vind ik wel vreemd.