Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:48

Sansevieria schreef:
Ik geloof het zeker ook wel, de afgelopen tijd is alles al heel duur geworden, 2 jaar Corona, de hoogste inflatie in 40 jaar.
En nu dan de oorlog in Oekraïne daar overheen :(

Met corona als ergste oorzaak. En dat gaat nog steeds door. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... eede-kamer

De oorlog was denk ik niet te voorzien, maar alle corona ellende had voor 99.9% voorkomen kunnen worden. En daar zijn velen nog lang niet overheen. En het gaat ook nog door. Dat baart me minstens net zo veel zorgen. Daar is werkelijk de inflatie begonnen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:49

Petrichor schreef:
Allemaal aan de yoghurt!

Wat denk je dat die prijzen gaan doen als veevoer duurder wordt?

Loretta

SusanH schreef:
Ik geloof nooit dat de prijzen zo erg gaan stijgen. Dat is voor minima toch niet meer op te brengen. Wij hebben het echt niet slecht. Maar zulke prijsstijgingen zijn voor ons ook niet grappig, mocht het waar zijn.

Dat boeit dit kabinet dus werkelijk geen flikker. Mijn zegen heeft de minima als ze voluit in opstand komen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 08-03-22 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

elnienjo schreef:
Ik maak me vooral zorgen omdat het partijkartel schijt lijkt te hebben aan de burger. De motie op energiebelasting verlaging is door echt alle partijen gesteund maar door de 4 kartelpartijen is de motie wel verworpen.

Die hebben geen schijt aan de burger. Waar moet het gat dat ontstaat door energiebelasting te verlagen mee gevuld worden? Bezuiniging op zorg? Oo onderwijs? Misschien op defensie?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:51

Petrichor schreef:
Allemaal aan de yoghurt!

Daar dacht ik ook aan maar muesli, ontbijtgranen of brinta worden dan denk ik ook duurder.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:52

germie schreef:
Sansevieria schreef:
Ik geloof het zeker ook wel, de afgelopen tijd is alles al heel duur geworden, 2 jaar Corona, de hoogste inflatie in 40 jaar.
En nu dan de oorlog in Oekraïne daar overheen :(

Met corona als ergste oorzaak. En dat gaat nog steeds door. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... eede-kamer

De oorlog was denk ik niet te voorzien, maar alle corona ellende had voor 99.9% voorkomen kunnen worden. En daar zijn velen nog lang niet overheen. En het gaat ook nog door. Dat baart me minstens net zo veel zorgen. Daar is werkelijk de inflatie begonnen.

Corona-ellende had voorkomen kunnen worden?

Dit topic gaat over Oekraïne, houd toch eens op over Coron hier.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:56

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:
Ik maak me vooral zorgen omdat het partijkartel schijt lijkt te hebben aan de burger. De motie op energiebelasting verlaging is door echt alle partijen gesteund maar door de 4 kartelpartijen is de motie wel verworpen.

Die hebben geen schijt aan de burger. Waar moet het gat dat ontstaat door energiebelasting te verlagen mee gevuld worden? Bezuiniging op zorg? Oo onderwijs? Misschien op defensie?

Dat dus. En als alles duurder wordt, dan stijgen de kosten die de overheid heeft net zo goed mee.

En wat betreft dat 'brood voor 5 euro'; ze gaan dus uit van een brood dat nu 2,60 kost, dus een verdubbeling. Bij de Lidl en Plus en AH koop je het goedkoopste brood nu voor een euro, dus dat zou nog geen 2 euro worden. Klinkt al heel anders dan 5 euro voor een brood ;)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-03-22 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:57

Telpeva schreef:
Petrichor schreef:
Allemaal aan de yoghurt!

Daar dacht ik ook aan maar muesli, ontbijtgranen of brinta worden dan denk ik ook duurder.

En yoghurt zelf ook. Want maïs nemen we vooral af van Oekraïne. Dus veevoer gaat ook qua prijs omhoog. Waardoor eieren, zuivel, vlees ook duurder zal worden. Plus de brandstof prijzen. Dat wordt in alles doorberekend. Anders zou ik zeggen ga aan de bonen en peulvruchten. Maar ja, ook die worden duurder natuurlijk. Het is nu wel aanlokkelijk om ergens een moestuin te beginnen en wat kippen of een geit te nemen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 08:57

San,, ik kon je eerdere link niet lezen want daar is een abonnement voor nodig. Ik kon wel nog net een paar zinnen lezen over dat er nu ook al duurdere broden zijn.
Zegt het artikel nog iets over welk brood precies zo duur gaat worden? Want heb je voor die 5 euro dan het meest luxe brood, of heb je voor 5 euro het goedkoopste brood van de aldi (bij wijze van spreken)

Suzanne F.

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:06

Ik ga nu al meer naar de Lidl en dat scheelt toch echt wel flink.
5 euro voor een brood en 5 euro voor een liter benzine. Je moet er toch niet aan denken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:08

Telpeva schreef:
San,, ik kon je eerdere link niet lezen want daar is een abonnement voor nodig. Ik kon wel nog net een paar zinnen lezen over dat er nu ook al duurdere broden zijn.
Zegt het artikel nog iets over welk brood precies zo duur gaat worden? Want heb je voor die 5 euro dan het meest luxe brood, of heb je voor 5 euro het goedkoopste brood van de aldi (bij wijze van spreken)

Het gaat over brood van de bakker. Dus duurdere segment.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:10

Suzanne F. schreef:
5 euro voor een brood en 5 euro voor een liter benzine. Je moet er toch niet aan denken?

Dat is voor bijna niemand meer te betalen. :n
Ik ben ook echt aan het denken of ik door moet gaan met mijn vrijwilligerswerk, geef ik eerlijk toe.
En fietsen kan ik niet.

En meestal zijn er nog wel potjes voor de echte minima, maar wie nu geen recht heeft op potjes daar zal het dadelijk wel extreem moeilijk voor worden.
Die flink boven modaal verdienen die zullen het minste merken, zoals altijd.
Maar bepalen wel het beleid.
Verdien je onder modaal...sterkte....

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:11

Eerst de corona pandemie en nu de oorlog die even laat zien wat de globalisering ons nu aan het eind van de rit op heeft geleverd.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:13

Thanks San! Het duurdere brood koop ik nu ook al niet dus dat geeft in ieder geval nog wel de hoop dat het niet compleet mis gaat lopen met de prijzen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:16

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is voor bijna niemand meer te betalen. :n
Ik ben ook echt aan het denken of ik door moet gaan met mijn vrijwilligerswerk, geef ik eerlijk toe.
En fietsen kan ik niet.

En meestal zijn er nog wel potjes voor de echte minima, maar wie nu geen recht heeft op potjes daar zal het dadelijk wel extreem moeilijk voor worden.
Die flink boven modaal verdienen die zullen het minste merken, zoals altijd.
Maar bepalen wel het beleid.
Verdien je onder modaal...sterkte....

Als je modaal of er net boven zit is het vaak nog lastiger. Net geen recht op huursubsidie, zorgtoeslag etc. Maar wel alles duurder. Het wordt voor bijna iedereen moeilijker alleen de groep met de hoogste inkomens gaat er weinig van merken. Die verdienen er waarschijnlijk zelfs aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:16

Telpeva schreef:
Thanks San! Het duurdere brood koop ik nu ook al niet dus dat geeft in ieder geval nog wel de hoop dat het niet compleet mis gaat lopen met de prijzen.

Ik heb even een screenshot gemaakt, het gaat over het gehele segment, supermarkt, bakker en horeca:

Afbeelding

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:18

SusanH schreef:
Als je modaal of er net boven zit is het vaak nog lastiger. Net geen recht op huursubsidie, zorgtoeslag etc. Maar wel alles duurder. Het wordt voor bijna iedereen moeilijker alleen de groep met de hoogste inkomens gaat er weinig van merken. Die verdienen er waarschijnlijk zelfs aan.

Onder modaal heb je daar al geen recht op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:22

DuoPenotti schreef:
SusanH schreef:

Onder modaal heb je daar al geen recht op.

Kan je nagaan. Net te veel verdienen voor toeslagen, net te weinig om modaal te verdienen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:27

Precies dat.
Het is niet voor niets dat mensen soms wel eens zeggen ik blijf in de bijstand want dan houd ik onder de streep meer over.
Ik heb wel eens berekeningen gezien dat ik denk...dit moet echt niet kunnen.
En dan niet dat de bijstand die vetpot is, nee dat de lage lonen gewoon te laag zijn. En dan idd overal net buiten vallen. En over die groepen mensen hoor je wel dat ze zeggen, het is nu al onbetaalbaar, maar er word al jaren niets voor gedaan. Ik wil niet eten wat deze mensen hun toekomst is.
Meestal gaat het over de echte minima hoe rot ze het hebben. Maar de rest moet het maar zien te klaren....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:28

Verborgen armoede is wel een ding, inderdaad.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:29

DuoPenotti schreef:
Precies dat.
Het is niet voor niets dat mensen soms wel eens zeggen ik blijf in de bijstand want dan houd ik onder de streep meer over.
Ik heb wel eens berekeningen gezien dat ik denk...dit moet echt niet kunnen.
En dan niet dat de bijstand die vetpot is, nee dat de lage lonen gewoon te laag zijn. En dan idd overal net buiten vallen. En over die groepen mensen hoor je wel dat ze zeggen, het is nu al onbetaalbaar, maar er word al jaren niets voor gedaan. Ik wil niet eten wat deze mensen hun toekomst is.
Meestal gaat het over de echte minima hoe rot ze het hebben. Maar de rest moet het maar zien te klaren....

Net boven de minima is ook heel erg moeilijk en daardoor is het ook nog eens extra moeilijk om uit de bijstand te komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:32

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Er valt helemaal geen gat als die belasting een vast bedrag ipv percentage op een liter zou zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:35

_San87_ schreef:
Verborgen armoede is wel een ding, inderdaad.

Toen ik in het ziekenhuis werkte kletste ik op alle afdelingen met de verpleging.
Hoe vaak ik niet de schrijnende verhalen hoorde van meneer X.
Als die eerder naar de dokter was geweest was zijn behandeling veel minder complex geweest, maar hij had het geld voor het eigen risico niet dus ging niet.
Dát is al vele jaren Nederland, maar dat word behoorlijk onder het tapijt geveegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:36

elnienjo schreef:
_San87_ schreef:

Er valt helemaal geen gat als die belasting een vast bedrag ipv percentage op een liter zou zijn.

Energiebelasting op de liter?

Ik ben het ermee eens dat er gekeken mag worden naar hoe de belasting berekend wordt, voor zowel energie, gas als brandstof, maar afschaffen of naar historische laagte brengen zoals veel burgers willen, is gewoon geen optie.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 09:37

_San87_ schreef:
Telpeva schreef:

Ik heb even een screenshot gemaakt, het gaat over het gehele segment, supermarkt, bakker en horeca:

[ [url=m/jY0umz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor het delen! Nare percentages zijn dat, ik hoop dat ze snel iets verzinnen om het voor het volk betaalbaar te houden.