Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:03

nikkel schreef:
Dat maakt hem vermoedelijk alleen maar kwader, de wetenschap dat de Russische Natie voor de rest van de tijd de paria van de wereld is maakt dat niet beter. Doelloze bombardementen op gebouwen om zo veel mogelijk slachtoffers te maken etc. uit pure frustratie. Een kat in het nauw etc.

Ja, daar ben ik ook bang voor. Je zou denken dat hij dat ingecalculeerd zou moeten hebben maar ik vermoed dat hij een beetje te lang in zijn ivoren toren heeft gezeten.

nikkel

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:07

Mensen die aan grootheidswaanzin leiden, houden geen rekening met verlies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:08

Als je zo ziet wat er allemaal gebeurt, lijkt het alsof Rusland hals over kop Oekraïne binnengevallen is, geen strategie, niet anticiperend op gebeurtenissen, oud materiaal, jonge soldaten.

Is dit een afleidingsmanuevre en moet het ergste nog komen? Of is het Russische leger toch niet zo vermogend?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:11

Men had gedacht aan een walkover en dat is tot nu blijkbaar niet het geval. Je weet niet wat men uit de kast gaat trekken om het doel alsnog te bereiken.Dat maakt mij benauwd. Aan de andere kant, wij kunnen er toch niets aan doen, dat ligt niet in onze hand.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:16

Voor zover ik gisteren begrepen heb, zijn het nu nog Russische verkenners. Het zware geschut volgt nog (zaten gisteren op 30km van de hoofdstad, dag voordien op 50km), maar Poetin hoopt met de verkenners de Oekraïense tegenstand al te ontwrichten.

Goed bedacht wel van de straatborden. Nu is het wel te hopen dat de Russen geen gps hebben, anders was het alsnog voor niks natuurlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:18

nikkel schreef:
Men had gedacht aan een walkover en dat is tot nu blijkbaar niet het geval. Je weet niet wat men uit de kast gaat trekken om het doel alsnog te bereiken.Dat maakt mij benauwd. Aan de andere kant, wij kunnen er toch niets aan doen, dat ligt niet in onze hand.

Ik denk dat het vooral heel bloederig gaat worden, nu :\.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:23

Rusland is ook een deel ruw landschap. Je weet niet wat hij daar van alles verstopt heeft zitten.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:33

poetser schreef:
Voor zover ik gisteren begrepen heb, zijn het nu nog Russische verkenners. Het zware geschut volgt nog (zaten gisteren op 30km van de hoofdstad, dag voordien op 50km), maar Poetin hoopt met de verkenners de Oekraïense tegenstand al te ontwrichten.

Goed bedacht wel van de straatborden. Nu is het wel te hopen dat de Russen geen gps hebben, anders was het alsnog voor niks natuurlijk.

Natuurlijk hebben ze wel GPS. Het is een leuke tactiek, maar toch al een jaar of 30 door de realiteit ingehaald.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:39

Ik denk dat het vreemdelingenlegioen wel eens veel volk zou kunnen trekken.
Die Oekraïners zijn echt zo'n dapper volk. Samen met Zelensky zitten ze op die korte tijd echt in het hart en hoofd van heel veel mensen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:45

Hopelijk wel want dit gaat over onze democratie in Europa, dus gaat wel ergens over.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:53

Is er eigenlijk al meer bekend over doorstroom van vluchtelingen naar België en Nederland? Ik wil graag helpen waar ik dat kan en als ik kan helpen eten verzorgen of iets dergelijks doe ik dat graag als het moment daar is.

Iemand enig idee of daar al iets voor is opgericht? Van Google word ik nog niet veel wijzer.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:56

_San87_ schreef:
Als je zo ziet wat er allemaal gebeurt, lijkt het alsof Rusland hals over kop Oekraïne binnengevallen is, geen strategie, niet anticiperend op gebeurtenissen, oud materiaal, jonge soldaten.

Is dit een afleidingsmanuevre en moet het ergste nog komen? Of is het Russische leger toch niet zo vermogend?

Ik denk dat hij een flinke inschattingsfout heeft gemaakt.
Dat hij niet met alles wat hij in huis heeft is uitgerukt meteen. Omdat hij Oekraïne heeft onderschat.
hij heeft gedacht dat ze daar even de boel op stelten konden zetten en zo de macht daar konden pakken, een oorlog als dit heeft hij echt niet ingecalculeerd denk.. En het is iemand die verlies niet zal toegeven en dus alles op alles gaat zetten nu. Wat dat ook mogen zijn. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen en fouten.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 27-02-22 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:57

Cowboy55 schreef:
poetser schreef:

Natuurlijk hebben ze wel GPS. Het is een leuke tactiek, maar toch al een jaar of 30 door de realiteit ingehaald.

Wat dat betreft hadden ze beter borden kunnen verwisselen dan weghalen…
Ik kan het niet loslaten, ben er echt dag en nacht mee bezig in mijn hoofd. En dan mensen om me heen die zeggen ach wat maakt het uit het was toch altijd al hommeles daar. Kan ik met mijn hoofd niet bij

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:58

Ik zou Putin nog niet beschouwen als een kat in het nauw...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:59

Cubone schreef:
Is er eigenlijk al meer bekend over doorstroom van vluchtelingen naar België en Nederland? Ik wil graag helpen waar ik dat kan en als ik kan helpen eten verzorgen of iets dergelijks doe ik dat graag als het moment daar is.

Iemand enig idee of daar al iets voor is opgericht? Van Google word ik nog niet veel wijzer.

Ik kan er ook nog niks over vinden met Google, maar ik quote even mijn link van gisteren.
Misschien kan je via via hierover meer info en eventuele acties vinden.
https://bokt.digidip.net/visit?url=http ... p106723311

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:59

Afbeelding

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:03

bigone schreef:
Mochten ze de Tjetjeense groep verslagen hebben dat zijn die Oekraïense vechtersbazen nog beter dan gedacht. Wat zal Poetin kwaad zijn dat het niet even in twee dagen gepiept is.

Ze hebben blijkbaar zelfs de Tsjetsjeense generaal gedood

Zeedraakje schreef:
Wat ik me afvraag: meerdere landen sluiten het luchtruim voor Russische vliegtuigen. Maar stel dat die toch erdoor vliegen, zouden NAVO landen dan werkelijk zo'n vliegtuig durven neerhalen? Aangezien ze duidelijk koste wat kost een oorlog vermijden. Ik neem aan dat zo'n actie van de Russen als provocatie gezien wordt en dat bij negeren van verzoeken tot omdraaien het neerschieten van een vliegtuig door het westen als defensief wordt gezien. Maar zouden ze dat dan wél aandurven? Ik waag het te betwijfelen eigenlijk...

In principe wel, maar oorlogsvliegtuigen hebben daar sowieso niets te zoeken, die komen allemaal vanuit Rusland of Wit-Rusland. Het is met name de commerciële luchtvaart die daarmee geraakt wordt en stilgelegd is

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:03

Cubone schreef:

Ik sta nu bij het regionale kleine leger des heils gebouwtje te wachten tot de kerkdienst klaar is, zodat ik kan vragen of er acties gaande zijn.
Geen idee, ik probeer maar wat. De andere momenten dat ze open zijn zijn onder werktijd dus ja.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:04

Nynkex01 schreef:
Ik kan het niet loslaten, ben er echt dag en nacht mee bezig in mijn hoofd. En dan mensen om me heen die zeggen ach wat maakt het uit het was toch altijd al hommeles daar. Kan ik met mijn hoofd niet bij

Ik ben er ook veel meer mee bezig dan goed is heb ik gemerkt.
Mijn grootvaders hebben aan het front gevochten in WOII, mijn ouders zijn geboren net aan het begin van die oorlog.
Als kind veel verhalen gehoord over het front en de strijd die daar geleverd is.

Gisterochtend kwamen ze hier in de straat containers lossen om 6u. Ik schrok wakker en het eerste wat ik dacht was de russen zijn daar. :x

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:06

Tieneke schreef:
Ik zou Putin nog niet beschouwen als een kat in het nauw...

Dat was idd geen goede tekst.
Maar over Kiev daar zal die echt pissed over zijn en ook niet verwacht hebben zo. En als hij daar een soort bezeten over wordt kan hij best wel eens heel raar gaan doen daar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:11

Zeedraakje schreef:
Wat ik me afvraag: meerdere landen sluiten het luchtruim voor Russische vliegtuigen. Maar stel dat die toch erdoor vliegen, zouden NAVO landen dan werkelijk zo'n vliegtuig durven neerhalen? Aangezien ze duidelijk koste wat kost een oorlog vermijden. Ik neem aan dat zo'n actie van de Russen als provocatie gezien wordt en dat bij negeren van verzoeken tot omdraaien het neerschieten van een vliegtuig door het westen als defensief wordt gezien. Maar zouden ze dat dan wél aandurven? Ik waag het te betwijfelen eigenlijk...

Hier is een NAVO procedure voor als er een toestel 'dat daar niet hoort' in het luchtruim verschijnt.

Op zijn Nederlands gezegd stijgen er twee F16's (35?) op van luchtbasis in Ljouwert, en die gaan naast het 'verdachte' toestel vliegen.
En men probeert contact te maken.
Is de piloot onwel?
De radio kapot?
Een kaping?

.... en in uiterste noodzaak kan het toestel kapot geschoten worden, maar bij mijn weten is dat nog nooit gebeurd.

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:13

Pandora2 schreef:
Nynkex01 schreef:

Ik ben er ook veel meer mee bezig dan goed is heb ik gemerkt.
Mijn grootvaders hebben aan het front gevochten in WOII, mijn ouders zijn geboren net aan het begin van die oorlog.
Als kind veel verhalen gehoord over het front en de strijd die daar geleverd is.

Gisterochtend kwamen ze hier in de straat containers lossen om 6u. Ik schrok wakker en het eerste wat ik dacht was de russen zijn daar. :x

Herkenbaar, echt met elk vliegtuig dat overvliegt denk ik, omg daar zijn ze

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:17

Moet je eens in een buurt wonen waar veel gejaagd wordt. Gisteren werd er flink geknald, zelfs 's avonds laat (en dat is zelfs hier toch wel ongewoon).

Ik merk dat het me toch ook wel bezighoudt. Maar probeer het ongeruste gevoel wel wat te beperken, dat helpt niemand.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:20

Hmmm, ik herinner me nog dat ik :') op de kleuterschool ruzie maakte en dat we dan riepen van 'ik ga heel Rusland erbij halen' en 'ik ga heel Amerika erbij halen'. :o
Dat was 1963. De Cuba crisis.

En nu 'komen de Russen'.
En Oekraïne houdt ze tegen.
En de Russen ('Pjotr met de pet') willen de oorlog niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:31

Kiev gisteravond, waar op geschoten wordt zijn burgerdoelwitten, voornamelijk woningen :x