Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 13:33

meisje_ schreef:
SusanH schreef:
Lees net op de liveblog van NOS dat er bij Gennep een zwemmer uit het water is gehaald. Is levensgevaarlijk nu om te zwemmen gezien de stroming en alles wat er in het water mee wordt gevoerd.

Ongelofelijk. Echt dan heb je toch n dikke plank voor je hoofd 8)7

Nou echt hè? Hoe haal je het in je ene hersencel, denk ik dan.

Jinte, mooi in beeld gebracht met die drie foto's naast elkaar. Fijn dat voor jullie het gevaar geweken is!

Inmiddels dus al hoogwater bij Maasbommel. De rivieren hebben nu wel meer ruimte, maar alsnog is het een beste plens water... Hopelijk niet te veel schade.

Die beelden van verwoeste bewoonde gebieden... Ik krijg er nog steeds een knoop van in mijn maag. :\

Noisy

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:18

Echt verschrikkelijk. Water verwoest echt alles op haar pad %)

Wij zitten hier ook kort aan de Maas maar gelukkig kan ze hier heel breed uitlopen.
Dit is vanmiddag bij sluis Grave. De sluis is niet meer te zien, alleen maar water...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:28

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:33

Met die foto erbij van dat verdrinkende mannetje is het helemaal dramatisch. Ben er geregeld geweest als de sluis in bedrijf is. Wat een water zeg.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:43

Weten jullie iemand die spullen inzamelt..

Begreep dat er ook water nodig isenz

Mijn dochter heeft kinderkleren enz..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:45

Persoonlijk zou ik alles geven aan het rode kruis. Die coördineert alle hulp en is een organisatie voor noodsituaties die nu ook in die gebieden actief is. Zij hebben alle expertise en dan ga je ook niet ongewild en per ongeluk voor de voeten lopen. Ik vind het echt allemaal heel erg schattig hoor al die mensen die naar het gebied gaan met spullen, alleen vind ik het niet praktisch en zou het zelf nooit doen.
Dus waag even een belletje aan het rode kruis of kijk op hun website of er al iets over staat.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:48

Er zijn meerdere georganiseerde groepen actief waarbij ook elke dag al spullen gebracht worden naar getroffen plekken - zonder dat ze hulpdiensten voor de voeten lopen. Zij werken ook communicatief samen met de hulpdiensten en brengen de spullen naar de getroffen plekken waar burgers/vrijwilligers ze langs de huizen, opvang plekken ed brengen waar pakketten nodig zijn.

Ik heb oa een adres in heerlen en berg en Terblijt voor wie daar wil inleveren. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat hier hard en goed werk geleverd wordt.

Vanochtend nog hulp pakketten uitgedeeld in Valkenburg maar er worden ook pakketten klaargemaakt die bv al richting Luik gaan ed.

Dit is buiten het rode kruis om. Het rode kruis vraagt met name om geld donaties momenteel. Dus wil je spullen doneren, kan ik aanraden om - iig in de omgeving van zuid Limburg - naar de lokale inzamel punten te gaan zoals oa heerlen en Terblijt.

Wat dieren spullen betreft kan ik persoonlijk in zuid Limburg ook helpen. Ik ga aankomende week spullen brengen naar de dierenambulance in Maastricht.

Maar midden/noord Limburg ben ik niet zo bekend waar daar het beste naartoe gegaan kan worden.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-07-21 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:50

Dank je wel cursebreaker
Begreep dat tandenborstels en tandpasta heel erg nodig zijn

Dus zal.morgen inslaan en zorgen dat het daar komt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:53

Echwel schreef:
Dank je wel cursebreaker
Begreep dat tandenborstels en tandpasta heel erg nodig zijn

[ [url=m/zGpxFI.png]Afbeelding[/url] ]

Dus zal.morgen inslaan en zorgen dat het daar komt

Super!!

Momenteel is er idd vooral veel vraag naar poets spullen, verzorgingsspullen (van wc papier tot tandpasta tot maand verband aan toe), maar ook luiers en baby voeding bv. alsook houdbare etenswaren en water/drinken.

EDIT
Een aantal georganiseerde inzamel plekken:

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:55

pien_2010 schreef:
Persoonlijk zou ik alles geven aan het rode kruis. Die coördineert alle hulp en is een organisatie voor noodsituaties die nu ook in die gebieden actief is. Zij hebben alle expertise en dan ga je ook niet ongewild en per ongeluk voor de voeten lopen. Ik vind het echt allemaal heel erg schattig hoor al die mensen die naar het gebied gaan met spullen, alleen vind ik het niet praktisch en zou het zelf nooit doen.
Dus waag even een belletje aan het rode kruis of kijk op hun website of er al iets over staat.

Maar dit gebeurd ook eigenlijk niet hoor; voor de voeten lopen en massa’s particulieren die naar die gebieden gaan.

Er wordt door aangemelde vrijwilligers via georganiseerde inzamel plekken pakketten vervoerd en uitgedeeld. Overal worden groepjes samengesteld en gebeurd dit in overleg ed. Deze beperkte groepen mensen worden door hulpdiensten ook doorgelaten en de enkele individuen die apart komen worden ook op afstand gehouden. Dit kan prima Naast wat het rode kruis doet :) tot nu toe werkt dit iig super van wat ik met eigen ogen zie en uit eerste hand van anderen hoor.

De individuen die idd zonder aansluiten bij zo’n stichting/inzamelpunt ernaartoe gaan worden wel geweerd, maar de meesten gaan toch al voornamelijk netjes inleveren bij de verzamelpunten en via hen uithelpen waar nodig of na t inleveren gewoon naar huis.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-07-21 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:58

Idd, gisteren zag ik zelfs een oproep om te stoppen met inzamelen omdat ze ondertussen veel te veel dingen krijgen, tot fondue stellen en oude pc’s aan toe, en dat vraagt enorm veel tijd om te sorteren en alle ‘bril’ waar mensen nu echt niets mee zijn, terug weg te krijgen. Dus idd, via het rode kruis is de beste manier.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 14:59

cursebreaker schreef:
En nuchter zijn, ‘doorpakken en doorgaan’ etc is nog steeds wat anders als laconiek met een situatie als deze omgaan. Dat zal vrijwel geen enkele Limburg momenteel zijn, laconiek…

Maar goed misschien valt het mij dan ook gewoon niet op omdat ik zelf Limburgs ben haha. Maar ik zie het momenteel om me heen iig niet. Iedereen die zich inzet of hulp nodig heeft is even dankbaar en behulpzaam en de saamhorigheid is groot.

Ik zal het woord laconiek verkeerd gekozen hebben. Ik bedoelde dat ik zag ze gister een grapje konden maken ondanks ze in de ellende zaten.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:00

tengeltje11 schreef:
Idd, gisteren zag ik zelfs een oproep om te stoppen met inzamelen omdat ze ondertussen veel te veel dingen krijgen, tot fondue stellen en oude pc’s aan toe, en dat vraagt enorm veel tijd om te sorteren en alle ‘bril’ waar mensen nu echt niets mee zijn, terug weg te krijgen. Dus idd, via het rode kruis is de beste manier.

Nee hoor, bij het gros van de lokale inzamel punten wordt dit niet gevraagd en kunnen ze nog steeds veel heel hard gebruiken om pakketten van te maken. Dan heb ik het over etenswaren, poets spullen, verzorgingsspullen. Meubels e.d. is idd momenteel een beetje overbodig/voorbarig en kunnen de meesten nog echt niks mee, dus dat ze daarbij oproepen om inderaad even te wachten, snap ik wel. Bij het rode kruis werd wel ook opgeroepen om vrijwel alles niet meer in te leveren, omdat zij liever financiële donaties willen en daarmee eigen spullen kunnen inkopen/uitdelen bv.

De lokale inzamel punten zijn nog steeds aant verzamelen, oproepen welke spullen nodig zijn en daar pakketten van aant maken en uitdelen. Dit gaat non stop door nog steeds. Hierboven staan adressen waar dagelijks gewoon ingeleverd kan blijven worden. En goed, wederom; ik spreek over zuid-lidburg waar ze met name gefocust nu zijn op valkenburg en omgeving, maar waar ze ook bezig zijn met vervoeren van spullen naar Luik. Ik kan dus niet spreken over hoe het in midden/noord limburg e.d. is natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-07-21 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:04

Noisy schreef:
Echt verschrikkelijk. Water verwoest echt alles op haar pad %)

Wij zitten hier ook kort aan de Maas maar gelukkig kan ze hier heel breed uitlopen.
Dit is vanmiddag bij sluis Grave. De sluis is niet meer te zien, alleen maar water...

[ [url=m/Uz3TGA.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/gjj7VS.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/RIg2cw.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Wk9NDa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje ja wat een water overal daar pfff.. -O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:05

Kan ik het ook naar die punten opsturen? Vanuit Leeuwarden rijd ik er niet even naar toe namelijk. Dan neem ik gewoon een verhuisdoos en doe die zo vol mogelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:06

Zou er iemand voor mij kunnen kijken op FB waar er inzamelpunten zijn in Belgie provincie Vlaams-Brabant aub ?
Ik heb geen FB en word alsmaar doorverwezen naar fb pagina's waar ik dan vervolgens niks kan lezen :+
Heb hier nog zo goed als nieuwe matrassen, nieuwe dekens en een paar dekbedden liggen. Dat kan vast wel iemand goed gebruiken denk ik zo.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:11

Noisy schreef:
[ Video ]
[ Video ]

Vanaf welke kant zijn deze en de foto's genomen, Noisy?

Laat maar, ik zag het al :)
Laatst bijgewerkt door Boras op 18-07-21 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:14

Ik ben ook van mening overigens dat georganiseerd inzamelen, pakketten samenstellen, vervoeren en uitdelen belangrijk is en dat mensen idd niet massaal maar vanuit heinde en verre naar bv. valkenburg moeten rijden - waar je overigens dan ook tegengehouden wordt, logisch ook.

Maar dat georganiseerd inzamelen, e.d. kan buiten het Rode Kruis om dus ook, zoals we nu zien. Ik denk dat het alleen maar mooi is dat stichtingen/vrijwilligers nu zulke groepen opzetten om dit voor elkaar te krijgen, waarbij ze rode kruis kunnen aanvullen, zonder hulpdiensten in de weg te lopen. Zo zijn er ook al genoeg burgers/vrijwilligers in valkenburg en omgeving gaan helpen puin ruimen. Deze mensen gewoon hard nodig naast de officiele hulpverlening. Veel handen maken licht werk. Maar dit wordt dus allemaal wel afgesproken vooraf zodat iedereen weet hoeveel mensen waar naartoe gaan, etc. Dat is even een beetje chaos geweest in eerste instantie, maar nu we een paar dagen verder zijn zie je dat er echt een prima manier van hulp verlenen door burgers is op deze manier.

Want ondanks dat het Rode Kruis gewoon non stop bezig is, blijven er gewoon hulp vragen komen van mensen uit getroffen gebieden waar het rode kruis bv ook nog niet iedereen kan voorzien. Daarin kunnen de vrijwilligers uit de regio nu gewoon echt wel een mooie meerwaarde bieden. Veel hulpdiensten e.d. zijn nog steeds bezig met anderen dingen, verplaatst ook naar midden limburg e.d. waar het water zich naartoe verplaatste... en dan kunnen georganiseerde groepen vrijwilligers van omwonende mensen goed helpen met puinruimen nu, poetsen, pakketten maken en uitdelen.

De meeste mensen brengen spullen naar de lokale inzamel plekken, daar worden ze verwerkt/klaargemaakt, dan gaat een groep mensen met auto's rijden om ze naar de plekken te brengen en daar staat weer een groep klaar die het gaat verdelen. Dit is dus best goed gecoördineerd allemaal.

Maar ik denk dus wel dat er meer is als alleen het rode kruis, als je ziet hoeveel er nu al gedaan is geworden buiten het rode kruis om. Al die mensen hadden dan nu nog steeds zitten wachten op eten, hulp met puin ruimen e.d. Alles wat gewoon georganiseerd Naast het rode kruis gedaan kan worden, is alleen maar mooi toch :) Zo kunnen gewoon meer mensen sneller geholpen worden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:17

ruitje schreef:
Dat van die snelweg in Duitsland vind ik echt heftig, je zal daar maar in de file staan en ineens in een vloedgolf zitten met je gezin ...

OMG, wat, waar was dat te zien? We willlen dinsdag naar Oostenrijk vertrekken. Heb al gezegd dat ik het niet zo zie zitten. Nu blijkt mijn schoonmoeder vandaag naar Wurzburg te zijn gereden om een broer te bezoeken. Die heeft nergens last van gehad, wel wat hulpdiensten op de weg gezien, en de gebruikelijke files bij wegwerkzaamheden, maar voor de rest niks.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:23

Vergeet mijn vorige post. Ik heb wat gevonden in de buurt !
Vooral ook flessenwater, conserven en gsm opladers is er hard nodig in Wallonië lees ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:25

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:40

Isabonny schreef:
ruitje schreef:
Dat van die snelweg in Duitsland vind ik echt heftig, je zal daar maar in de file staan en ineens in een vloedgolf zitten met je gezin ...

OMG, wat, waar was dat te zien? We willlen dinsdag naar Oostenrijk vertrekken. Heb al gezegd dat ik het niet zo zie zitten. Nu blijkt mijn schoonmoeder vandaag naar Wurzburg te zijn gereden om een broer te bezoeken. Die heeft nergens last van gehad, wel wat hulpdiensten op de weg gezien, en de gebruikelijke files bij wegwerkzaamheden, maar voor de rest niks.

Een deel van de A61 bestaat niet meer of staat onder water.
https://www.transport-online.nl/site/12 ... ast-fotos/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:50

Mensen die op vakantie zijn in de Ardennen, bieden voor de resterende tijd hulp aan voor de opkuis bij getroffen families. Hoe mooi is dat <3

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:55

Pandora2 schreef:
Mensen die op vakantie zijn in de Ardennen, bieden voor de resterende tijd hulp aan voor de opkuis bij getroffen families. Hoe mooi is dat <3

Ja echt top hoor <3

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 15:58

Destination schreef:
Isabonny schreef:

Een deel van de A61 bestaat niet meer of staat onder water.
https://www.transport-online.nl/site/12 ... ast-fotos/

Dan zijn ze over de A3 gereden. Dat had mijn man ook al eerder geopperd, toen ik zei dat de 61 afgesloten was ivm gevaar van doorbreken van een dam.