Wie denkt net als ik dat Trump niet wordt herkozen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:41

Het lastige is en dus onvoorspelbare dat VS een districtenstelsel kent. Dat betekent dat zelfs als dat met aantallen tellen in alle staten, de democratische presidents kandidaat de meerderheid heeft het goed mogelijk is dat de republikeinen winnen daar er per district gekeken wordt. Dit geldt andersom natuurlijk ook.

Daarbij zag ik onlangs een documentaire die filmde hoe moeilijk het vaak gemaakt wordt door de republikeinen voor zwarte bevolking on te stemmen. Dit gebeurt met name in die staten waar democraten zouden kunnen winnen gezien het aantal zwarte inwoners waarvan bekend is dat zij meer democraat gezind zijn. Dat hinderen ging van stemlokalen niet meer op zwarte universiteiten laten zijn, maar op onhandige plekken waar studenten moeilijk kunnen komen tot intimidatie van zwarte mensen die heel actief zich inzetten voor een democratische president kandidaat.
Dat ging zelfs zover dat een aantal van die mensen onterecht beschuldigd werden van zaken en hun energie en aandacht daarop moesten richten dus hun werk voor de partij op moesten geven.
Ik vond dat erg schokkend die interviews want ging erg ver. Ongekend voor ons Nederlanders.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 16:45

Karl, ik bedoel het in de context van die 'grote meerderheid', die uit dat verschil zou blijken. In de context van de verkiezingshistorie is het verschil momenteel inderdaad aanzienlijk. Maar het is ook een volstrekt abnormale, onvoorspelbare situatie, dus hoe het er allemaal voor zal staan in november, daar is nu nog geen zinnig woord over te zeggen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:21

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:21

pien_2010 schreef:
Het lastige is en dus onvoorspelbare dat VS een districtenstelsel kent. Dat betekent dat zelfs als dat met aantallen tellen in alle staten, de democratische presidents kandidaat de meerderheid heeft het goed mogelijk is dat de republikeinen winnen daar er per district gekeken wordt. Dit geldt andersom natuurlijk ook.

Daarbij zag ik onlangs een documentaire die filmde hoe moeilijk het vaak gemaakt wordt door de republikeinen voor zwarte bevolking on te stemmen. Dit gebeurt met name in die staten waar democraten zouden kunnen winnen gezien het aantal zwarte inwoners waarvan bekend is dat zij meer democraat gezind zijn. Dat hinderen ging van stemlokalen niet meer op zwarte universiteiten laten zijn, maar op onhandige plekken waar studenten moeilijk kunnen komen tot intimidatie van zwarte mensen die heel actief zich inzetten voor een democratische president kandidaat.
Dat ging zelfs zover dat een aantal van die mensen onterecht beschuldigd werden van zaken en hun energie en aandacht daarop moesten richten dus hun werk voor de partij op moesten geven.
Ik vond dat erg schokkend die interviews want ging erg ver. Ongekend voor ons Nederlanders.

Zeker. Google maar eens op "Gerrymandering". En Trump? Die zegt dat als ze het systeem zouden veranderen dat er dan nooit meer een Republikein verkozen zou worden :roll: Dus feitelijk zegt hij letterlijk dat het oneerlijke systeem ervoor zorgt dat zijn partij aan de macht kan komen, en niet hun goede beleid ofzo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:24

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:
https://www.axios.com/full-axios-hbo-in ... f3cc5.html

Zo kan ik ook de cijfers manipuleren. Snap nu ook waarom hij een aantal keer failliet is gegaan.

Bloody hell....je voelt jezelf elke minuut dommer worden.....

Hij heeft niet voor niets een aantal zakelijke bokken geschoten , wanneer je van de verkeerde lijsten uitgaat heb je op meerdere gebieden een probleem . Ik krijg steeds meer het gevoel dat die vent compleet buiten de werkelijkheid staat en inderdaad een aantal steken los heeft zitten of een verschrikkelijk doortrapte l@l is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:29

pien_2010 schreef:

Maar men kan in Amerika ook per post stemmen, dus dan hoef je niet naar een stembus zoals in Nederland.

BigOne

Re: Wie denkt net als ik dat Trump niet word herkozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:30

Moet je wel stembiljetten krijgen!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:33

bigone schreef:
Hij heeft niet voor niets een aantal zakelijke bokken geschoten , wanneer je van de verkeerde lijsten uitgaat heb je op meerdere gebieden een probleem . Ik krijg steeds meer het gevoel dat die vent compleet buiten de werkelijkheid staat en inderdaad een aantal steken los heeft zitten of een verschrikkelijk doortrapte l@l is.

Maar ALS ie buiten de werkelijkheid staat dan staat ie wel beter buiten de werkelijkheid dan wie dan ook in de geschiedenis van de mensheid. Experts -en dan hebben we het over toppers op het gebied van buiten de werkelijkheid staan, echte toppers- zijn naar hem toe gekomen en hebben gezegd: "Mr Trump, van alle mensen die in de geschiedenis van de mensheid buiten de werkelijkheid hebben gestaan staat u echt veruit het verst buiten de werkelijkheid. U bent echt de beste in buiten de werkelijkheid staan die we ooit gezien hebben. Ik denk dat we door uw buiten de werkelijkheid staan de schaal waarin we buiten de werkelijkheid staan meten totaal zullen moeten aanpassen naar uw standaard."

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:34

Over dat gerrymandering gesproken: deze verkiezing is wat dat betreft ook heel belangrijk toch? Dacht dat komende periode de regerende partij nieuwe 'lijnen' mag trekken (die dan natuurlijk voordeliger voor de winnende partij getrokken worden).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:42

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 19:46

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:

Maar ALS ie buiten de werkelijkheid staat dan staat ie wel beter buiten de werkelijkheid dan wie dan ook in de geschiedenis van de mensheid. Experts -en dan hebben we het over toppers op het gebied van buiten de werkelijkheid staan, echte toppers- zijn naar hem toe gekomen en hebben gezegd: "Mr Trump, van alle mensen die in de geschiedenis van de mensheid buiten de werkelijkheid hebben gestaan staat u echt veruit het verst buiten de werkelijkheid. U bent echt de beste in buiten de werkelijkheid staan die we ooit gezien hebben. Ik denk dat we door uw buiten de werkelijkheid staan de schaal waarin we buiten de werkelijkheid staan meten totaal zullen moeten aanpassen naar uw standaard."
Serieus?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:06

Ailill schreef:
Cowboy55 schreef:

Serieus?

Hij zal zelf van wel vinden. Hij is toch overal het beste in? Herkennen van plaatjes van olifanten, terug tellen van 100 in stapjes van 7, dat soort intellectuele radslagen? Dan zal ie ook de beste ooit zijn in ‘buiten de werkelijkheid staan’ :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:08

Lol, normaal is mijn sarcasme-antenne redelijk goed afgesteld, maar vandaag wat minder. Ik snap u :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:10

Ailill schreef:
Lol, normaal is mijn sarcasme-antenne redelijk goed afgesteld, maar vandaag wat minder. Ik snap u :)

:(:) U bent goed bezig. Have a Guinness on me!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:20

Hah, man naar mijn hart :D

Sláinte!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:51

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
Maar men kan in Amerika ook per post stemmen, dus dan hoef je niet naar een stembus zoals in Nederland.

Geen nood, daar wordt aan gewerkt! Men is hard bezig om de posterijen omver te krijgen.
https://www.nytimes.com/2020/07/31/us/p ... elays.html

Nog afgezien dat Trump zonder enige onderbouwing nu loopt te tetteren dat stemmen per post frauduleus is enzo.

Zoals altijd heeft John Oliver dit uitstekend uitgelegd:

Edit: ik leerde zojuist dat er een iPhone spelletje bestaat getiteld Gerrymandering waarbij je een zo groot mogelijke meerderheid moet halen met een zo klein mogelijk aantal stemmen :')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:31

IMANDRA schreef:
Over dat gerrymandering gesproken: deze verkiezing is wat dat betreft ook heel belangrijk toch? Dacht dat komende periode de regerende partij nieuwe 'lijnen' mag trekken (die dan natuurlijk voordeliger voor de winnende partij getrokken worden).

Elke tien jaar is er een census, een volkstelling in de VS. Dat betekent dat er dit jaar ook weer één is. Op basis van die volkstelling worden de nieuwe grenzen vastgesteld. Tien jaar geleden waren er de tussentijdse verkiezingen voor het congres, waar de republikeinen een flinke meerderheid kregen en die hebben ze gebruikt om de grenzen in hun voordeel te verplaatsen. Dit jaar ziet het ernaar uit dat de democraten serieus gaan winnen en dat betekent dat zij de grenzen dan in hun voordeel aan kunnen passen.

Gerrymandering heeft niet alleen gevolgen voor de presidents- en congresverkiezingen, maar ook voor de vertegenwoordiging in de staten zelf. Dat betekent dat als de democraten een aantal swingstates naar zich toe kunnen trekken, dat ze ook echt in die staten zelf de verhoudingen langdurig kunnen veranderen.

@Askja, als je naar de peilingen kijkt, dan zie je dat eigenlijk over de hele linie dat de afhandeling van de coronacrisis door Trump, de afhandeling van de economische consequenties, de afhandeling van de BLM protesten en de afhandeling van de rellen, dat ca. 2/3e van de bevolking vindt dat hij het slecht doet, tegen 1/3e dat hij het goed doet. Dan heb je op het eerste gezicht een verdeling van 1/3 Trumphaters, 1/3 in het midden en 1/3 Trumpfans. Als je dan nagaat dat die 1/3e aan Trumpfans niet alleen bestaat uit de mensen die denken dat hij de teruggekomen messias is, maar dat het een glijdende schaal is richting de mensen die vinden dat je een zittende president tijdens een crisis altijd moet steunen. Dan is het volgens mij niet zo gek om te zeggen dat de grote meerderheid in het midden een genuanceerd beeld van Trump heeft en dat de VS niet alleen maar uit pro- en antiTrumpers bestaat.
Ook in de VS heb je zwevende kiezers en dat zijn de kiezers die uiteindelijk de meerderheid aan de democraten of de republikeinen geven. En op dit moment zie je die zwevende kiezers bij Trump weglopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:11

Karl66 schreef:
Dan heb je op het eerste gezicht een verdeling van 1/3 Trumphaters, 1/3 in het midden en 1/3 Trumpfans.

Dat is niet waar. Ik weet niet waar je dit soort inschattingen op baseert, maar de verdeling is beslist niet zo gelijkmatig, niet in cijfers en niet in standpunten.

Citaat:
Dan is het volgens mij niet zo gek om te zeggen dat de grote meerderheid in het midden een genuanceerd beeld van Trump heeft en dat de VS niet alleen maar uit pro- en antiTrumpers bestaat.

Ik ken eigenlijk niet 1 levende persoon met een genuanceerd beeld over Trump. Ik zou ook niet weten wie zo'n persoon kan zijn of hoe die zou kunnen denken. Of nou ja, je kunt best genuanceerd denken over Trump als persoon. Maar zijn handelen als president bestaat uit zo ontstellend veel bizarre leugens, zoveel openlijke corruptie, zoveel coronadoden, zoveel racisme en zoveel schaamteloze zelfverrijking dat er niets meer aan te nuanceren valt.

Want als je de helft wegschrapt en aanneemt dat dat niet zo erg was... dan hou je nog steeds een ontstellende hoeveelheid leugens, corruptie, doden, racisme en zelfverrijking over.
Als je uitgaat dat 90% van die dingen niet zo erg was... dan ben je volgens mij nog steeds niet in de buurt van een 'redelijke president' maar bovendien ontken je dan al 90% van zijn handelen en dat is niet meer echt genuanceerd te noemen.

Het inspelen op dat valse midden is eigenlijk iets anders. Trump was namelijk een lomp maar erg logisch gevolg van wat Fox, de Republikeinse partij als geheel, de white evangelical gemeenschap hebben opgebouwd.

Maar degenen die dat hebben opgebouwd, hebben misschien geen zin meer in Trump nu, maar hebben nog wel dezelfde uitgangspunten en willen wat eronder ligt helemaal niet aan de orde stellen. Die willen daar helemaal geen verantwoordelijkheid voor nemen (Trump had er bv op dag 1 al uit gelegen met een Senaat met plichtsbesef.) De 'zwevende kiezer' wordt gebruikt om die discussie te ontlopen - en voor de zoveelste keer het overton-window een flinke schop naar rechts te geven, weg van de belangen van de arme bevolking.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:28

Shadow0, sorry ik begin die discussie niet opnieuw met jou. Jouw beeld van wat er allemaal in de VS speelt is zo gigantisch vertekend door jouw afkeer van Trump, dat het totaal zinloos is.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:46

Uhmmm....Ik snap Gerrymandering niet. Winner takes all op staatniveau bij presidentsverkiezingen, toch? Wat maakt het dan uit welke county ik binnen een staat win? Wat mis ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 03:51

bigone schreef:
Moet je wel stembiljetten krijgen!

Dat is soms makkelijker dan je denkt:

Afbeelding

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:53

Alleen kreeg die kat geen stembiljet, maar een aanvraag om zich te kunnen registreren als stemmer. En aangezien de meeste katten geen social security number hebben, zou de werkelijke registratie nog wel eens ingewikkelder kunnen zijn dan hier gesuggereerd wordt.

Cowboy55, je hebt natuurlijk gelijk, er zijn maar een paar staten waar je als president niet alle kiesmannen krijgt als je de meerderheid van de stemmen hebt. Bij gerrymandering gaat het vooral om de congreszetels. Die je als president uiteindelijk wel weer nodig hebt om je beleid uitgevoerd te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:26

Karl66 schreef:
Alleen kreeg die kat geen stembiljet, maar een aanvraag om zich te kunnen registreren als stemmer. En aangezien de meeste katten geen social security number hebben, zou de werkelijke registratie nog wel eens ingewikkelder kunnen zijn dan hier gesuggereerd wordt.

Alleen wordt dat hier helemaal niet gesuggereerd, dus dat komt goed uit.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:10

Dus, je punt is ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:11

Dat de push om mensen te laten registreren voor de verkiezingen soms rare en grappige dingen kan opleveren.