steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:50

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:52

Winged schreef:
In Groningen speelt zoveel meer. Vele boeren hebben tonnen schade aan hun mestkelders door de aardbevingen. Kelders die volgens de norm zijn gebouwd, nu zo lek als een mandje. Wat doet de politiek? Schuiven het af op onderhoud. Ik weet boeren met kelders van hooguit 10 jaar oud die kapot zijn. De politiek? 'Ja, je lost t zelf maar op.'

Dit is dus ook een deel van het probleem, een boer verderop had een nieuwe stal gebouwd en er was rekening gehouden met aardbevingen, maar je raad het al, kelders waren op de dag van in gebruik name al zo lek als maar zijn kon.

En natuurlijk is het niet goed wat een aantal gedaan hebben, maar om de hele groep dan te veroordelen :n

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 11:52

CharleyT schreef:
Van hoeveel boeren doe je de boekhouding? Paar honderd zou fijn zijn, dan heb je recht van spreken.
Zijn het er een paar dan heb je toevallig net een meer of minder rijke boer getroffen. Te weinig om conclusies door te trekken naar het grote geheel.

Ik had het over een specifiek voorbeeld wat ik noemde over hoe dingen totaal anders kunnen lijken dan dat ze werkelijk zijn CharleyT. Ben overigens wel benieuwd hoeveel Bokkers in dit topic de boekhouding doen bij een boer, omdat men blijkbaar nogal veel weet over het inkomen van een boer :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:23

Kinke schreef:
Ik had het over een specifiek voorbeeld wat ik noemde over hoe dingen totaal anders kunnen lijken dan dat ze werkelijk zijn CharleyT. Ben overigens wel benieuwd hoeveel Bokkers in dit topic de boekhouding doen bij een boer, omdat men blijkbaar nogal veel weet over het inkomen van een boer :+

Ik al sinds 1999, van meerdere bedrijven en ook bedrijfseconomische kengetallen opgesteld :)

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:29

dan blijf je voorlopig aan het werk Fransje ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:31

Janneke2 schreef:
Sponsor als in: wie springt bij als ik naar het Malieveld ben...?

Nee wie steunt ons protest.
Alles is welkom volgens mij.

In ons geval is er eten mee gegaan. Of dat ze dit boerenproduct morgen aanbieden? Geen idee..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:45

CharleyT schreef:
juval schreef:
boeren doe je niet voor het geld, het is gewoon een manier van leven. Als we rijk willen worden kunnen we beter een kantoorbaan nemen. Het gaat om onze passie, het vee, de landerijen, het buitenwerk. Ik zou niets anders willen en heb daar veel voor over, zoals een minimum inkomen.... maar diefstal van ons vee en onze vergunningen gaat echt te ver, en dat is wat er nu gebeurt!

Ik heb een verrassing voor je: Deze tekst kun je toepassen op allerlei beroepen. Het gras lijkt altijd groener.... enz.

En wat is je punt dan? Het is en blijft diefstal wat de overheid en provincies nu willen gaan doen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 12:54

juval schreef:
boeren doe je niet voor het geld, het is gewoon een manier van leven. Als we rijk willen worden kunnen we beter een kantoorbaan nemen. Het gaat om onze passie, het vee, de landerijen, het buitenwerk. Ik zou niets anders willen

Exact. Heel begrijpelijk.

Echter, het feit dat het een levensstijl is, maakt het boer-zijn nog niet tot een grondrecht. Het is een keuze. Niemand dwingt je om boer te zijn/blijven in een tijd die dringend vraagt om herijking van het gebruik van de groene ruimte en de natuur, met de daarbij horende noodzakelijke maatregelen (want die komen er, hoe dan ook). Andere bedrijven zijn ook afhankelijk van economische en maatschappelijke ontwikkelingen voor hun succes en voortbestaan.

Maar ik begrijp het heel goed hoor, dat men met hart en ziel boer wil blijven, want hoe je het ook wendt of keert, die vrijheid en ruimte, die lap groen rond je erf, is óók een voorrecht, en niet alleen een last, zeker in een overvol land waar menigeen al blij is met een tuintje ter grootte van een postzegel.

(en nee, dat zeg ik niet uit afgunst zoals iemand hierboven suggereert, want zelf heb ik ook het grote geluk van buiten wonen met ruimte en een stuk eigen grond).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:01

Met als kanttekening dat het natuurlijk wel echt heel lastig is als je al jaren boer bent en geen andere opleiding hebt gehad om dan opeens de arbeidsmarkt op te moeten. Al helemaal voor wat oudere boeren. Ruimhartige financiële compensatie is een vereiste, lijkt me.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:03

toch vraag ik me af,

wie weet straks het halveren van het paardenbestand staan jullie dan ook niet op je achterste hoeven ??? kan zo maar de volgende sector zijn die de sjaak is. ( das ook een levenstijl, en geen grondrecht ) en daar hoef je over t algemeen je brood niet in te verdienen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:12

mysa schreef:
Met als kanttekening dat het natuurlijk wel echt heel lastig is als je al jaren boer bent en geen andere opleiding hebt gehad om dan opeens de arbeidsmarkt op te moeten. Al helemaal voor wat oudere boeren. Ruimhartige financiële compensatie is een vereiste, lijkt me.
Dat lijkt me ook. Warme sanering dus, zeker voor die groep.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:13

CharleyT schreef:
juval schreef:
boeren doe je niet voor het geld, het is gewoon een manier van leven. Als we rijk willen worden kunnen we beter een kantoorbaan nemen. Het gaat om onze passie, het vee, de landerijen, het buitenwerk. Ik zou niets anders willen en heb daar veel voor over, zoals een minimum inkomen.... maar diefstal van ons vee en onze vergunningen gaat echt te ver, en dat is wat er nu gebeurt!

Ik heb een verrassing voor je: Deze tekst kun je toepassen op allerlei beroepen. Het gras lijkt altijd groener.... enz.

Bij welke sectoren worden nog meer eerst vergunningen verleend en vervolgens gestolen door de overheid dan?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:15

Ik denk dat de paardensector en ook de particuliere paardenhouder dit gaat treffen.
Sowieso zullen de stro en hooi prijzen omhoog gaan.
Minder boeren, minder land beschikbaar.

Nou ja overheid kon MKZ laten uitbreken, er zullen mettertijd ook wel ruimingsplichtige paardenziekten in Nederland uitbreken.

En Nederland wil dan ook weer braafste jongetje van de klas zijn en dan wordt er eerst in een straal van 3 km preventief geruimd.

Gelijke monniken, gelijke kappen toch.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:19

Askja schreef:
juval schreef:
boeren doe je niet voor het geld, het is gewoon een manier van leven. Als we rijk willen worden kunnen we beter een kantoorbaan nemen. Het gaat om onze passie, het vee, de landerijen, het buitenwerk. Ik zou niets anders willen

Exact. Heel begrijpelijk.

Echter, het feit dat het een levensstijl is, maakt het boer-zijn nog niet tot een grondrecht. Het is een keuze. Niemand dwingt je om boer te zijn/blijven in een tijd die dringend vraagt om herijking van het gebruik van de groene ruimte en de natuur, met de daarbij horende noodzakelijke maatregelen (want die komen er, hoe dan ook). Andere bedrijven zijn ook afhankelijk van economische en maatschappelijke ontwikkelingen voor hun succes en voortbestaan.

Maar ik begrijp het heel goed hoor, dat men met hart en ziel boer wil blijven, want hoe je het ook wendt of keert, die vrijheid en ruimte, die lap groen rond je erf, is óók een voorrecht, en niet alleen een last, zeker in een overvol land waar menigeen al blij is met een tuintje ter grootte van een postzegel.

(en nee, dat zeg ik niet uit afgunst zoals iemand hierboven suggereert, want zelf heb ik ook het grote geluk van buiten wonen met ruimte en een stuk eigen grond).

Toch wordt er wel een eerste levensbehoefte geproduceerd: voedsel. Als die boeren dan verdwijnen, waar ga je dan je eten vandaan halen? Buitenland? Liever een stukje groen (of bebouwing) dan voedsel waar gedegen controle op is? Of hoe zien mensen die vinden dat boeren dan maar moeten stoppen dit dan?

Het lijkt mij namelijk veel nuttiger om te kijken hoe we zo duurzaam mogelijk voedsel kunnen produceren (waar veel bedrijven al goed mee bezig zijn!). Laten we het samen zo goed mogelijk proberen te doen, eten moet immers iedereen. Persoonlijk vond ik het concept ‘herenboeren’ dat ik zondag zag in het programma ‘onze boerderij’ heel inspirerend! En kringlooplandbouw ook. Maar deze opties vragen ook iets van de consument. Dus voor we zover zijn.. Daar zal nog wat tijd (en geld) overheen gaan :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:21

Nogmaals, is er iemand hier die antwoord kan geven op de vraag waarom het inkomen van een boer relevant is?

Voor de mensen hier die de mond vol hebben van warme sanering, lees nog eens mijn post over wat het kabinet en de provincies van plan zijn. Noem je dat warme sanering?

fransje23 schreef:
En wat is concreet je vraag?

Die stond letterlijk in mijn vorige reactie op jou bericht: vind jij het eerlijk wat de provincies van plan zijn/waren?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:31

Tiepfoudt schreef:
fransje23 schreef:
En wat is concreet je vraag?

Die stond letterlijk in mijn vorige reactie op jou bericht: vind jij het eerlijk wat de provincies van plan zijn/waren?

Nee als ze afwijken van het landelijk beleid niet.
Laat daar eerst maar echt duidelijkheid over zijn.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:41

Landelijk beleid: innemen van onbenutte ruimte binnen de vergunning. Maw stal al in aanbouw, jammer dan. En, als er te weinig boeren vrijwillig stoppen, zullen er in de toekomst misschien boeren verplicht hun bedrijf moeten beëindigen.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit wél eerlijk vinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:47

Tiepfoudt schreef:
Landelijk beleid: innemen van onbenutte ruimte binnen de vergunning. Maw stal al in aanbouw, jammer dan. En, als er te weinig boeren vrijwillig stoppen, zullen er in de toekomst misschien boeren verplicht hun bedrijf moeten beëindigen.

Ik kan me niet voorstellen dat mensen dit wél eerlijk vinden.

Landelijk beleid is nog niet duidelijk,toch?

Aan aannames heb je nog niet zoveel.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:48

Maanon_ schreef:
Toch wordt er wel een eerste levensbehoefte geproduceerd: voedsel. Als die boeren dan verdwijnen, waar ga je dan je eten vandaan halen? Buitenland? Liever een stukje groen (of bebouwing) dan voedsel waar gedegen controle op is?

Tegen de hoeveelheid melk die er hier te lande wordt geproduceerd, kunnen wij niet op consumeren. Waardoor een deel van de melk als poeder naar China gaat. Vlees moeten we sowieso minder gaan eten, laat dat een luxeproduct worden dat ecologisch verantwoord en diervriendelijk(er) wordt geproduceerd.

Tiepvoudt, het beleid is nog niet uitgekristalliseerd, maar voor wat ik ervan begrepen heb streeft de overheid wel degelijk naar warme sanering. En het is ook niet zo dat er door de stikstofmaatregelen nu al massaal boeren om dreigen te vallen. Dat kan op termijn uiteraard wel gebeuren, en hopelijk is er tegen die tijd een fatsoenlijke regeling op poten gezet om boeren te steunen die willen of moeten stoppen.

Het inkomen van boeren is m.i. wel degelijk relevant. Het zegt wat over de maatschappelijke positie van boeren; boeren met een goed inkomen en een gezond bedrijf zullen niet zo snel omvallen door de stikstofmaatregelen. Wel zullen ze misschien niet uit kunnen breiden en minder verdienen. Dat gebeurt in meer sectoren door overheidsmaatregelen. Of door andere factoren. Dat is het risico van het ondernemerschap.
Verder is de hoogte van het inkomen van boeren relevant omdat boeren subsidie ontvangen waar we met zijn allen indirect aan meebetalen. Daar heb ik op zich geen probleem mee, maar dan moet je bij mij niet aankomen met de suggestie dat dat inkomen geen punt mag vormen in de discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:49

m'n studie besteed ook nog steeds aandacht aan het onderwerp... :+

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Achtergrondinfo: in een half uur een concept verzinnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 13:55

Maatwerk moet er geleverd worden. Daar laat de overheid het tot nu toe af weten. Is vaak zo: ze kondigen maatregelen af zonder die plannen al uitgewerkt te hebben. Met als gevolg verontruste belanghebbenden. Stal al in aanbouw of gefinancierd: compensatie. Stoppen er te weinig boeren de komende jaren dan moet je stoppen aantrekkelijker maken.
Over waarom het inkomen van boeren relevant is: een boer die een goed inkomen heeft, hoeft niet uit te breiden. (beetje kort door de bocht maar anders wordt het een te lang en gecompliceerd verhaal)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:02

Askja schreef:
Maanon_ schreef:
Toch wordt er wel een eerste levensbehoefte geproduceerd: voedsel. Als die boeren dan verdwijnen, waar ga je dan je eten vandaan halen? Buitenland? Liever een stukje groen (of bebouwing) dan voedsel waar gedegen controle op is?

Tegen de hoeveelheid melk die er hier te lande wordt geproduceerd, kunnen wij niet op consumeren. Waardoor een deel van de melk als poeder naar China gaat. Vlees moeten we sowieso minder gaan eten, laat dat een luxeproduct worden dat ecologisch verantwoord en diervriendelijk(er) wordt geproduceerd.

Tiepvoudt, het beleid is nog niet uitgekristalliseerd, maar voor wat ik ervan begrepen heb streeft de overheid wel degelijk naar warme sanering. En het is ook niet zo dat er door de stikstofmaatregelen nu al massaal boeren om dreigen te vallen. Dat kan op termijn uiteraard wel gebeuren, en hopelijk is er tegen die tijd een fatsoenlijke regeling op poten gezet om boeren te steunen die willen of moeten stoppen.

Het inkomen van boeren is m.i. wel degelijk relevant. Het zegt wat over de maatschappelijke positie van boeren; boeren met een goed inkomen en een gezond bedrijf zullen niet zo snel omvallen door de stikstofmaatregelen. Wel zullen ze misschien niet uit kunnen breiden en minder verdienen. Dat gebeurt in meer sectoren door overheidsmaatregelen. Of door andere factoren. Dat is het risico van het ondernemerschap.
Verder is de hoogte van het inkomen van boeren relevant omdat boeren subsidie ontvangen waar we met zijn allen indirect aan meebetalen. Daar heb ik op zich geen probleem mee, maar dan moet je bij mij niet aankomen met de suggestie dat dat inkomen geen punt mag vormen in de discussie.

Dat is wel heel simpel gesteld Askja... Zo werkt melkverdeling dus niet helemaal :')

Jij hebt het over babypoeder omdat er in China geen andere goede vervanger is van moedermelk terwijl het hard nodig is.

Melkpoeder waar jij het over hebt is heel iets anders en gaat doorgaans richting feed. Maar is er enkel bij grote uitzonderingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 14:04

Dat is het probleem met al het overheidsbeleid, maatwerk is bijna onmogelijk.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:41

Janine1990 schreef:
Dat is wel heel simpel gesteld Askja... Zo werkt melkverdeling dus niet helemaal :')

Jij hebt het over babypoeder omdat er in China geen andere goede vervanger is van moedermelk terwijl het hard nodig is.

Melkpoeder waar jij het over hebt is heel iets anders en gaat doorgaans richting feed. Maar is er enkel bij grote uitzonderingen.
Je hebt ongetwijfeld gelijk; aangezien jij in die branche werkzaam bent zul je daar meer details over weten dan ik. Het verandert alleen niets aan de strekking van mijn post.

Maatwerk per individuele boer lijkt me ook een onhaalbare kaart. Per categorie zal realistischer zijn.

Mysa, het zal best dat boeren met een goed inkomen niet hoeven uit te breiden, dat wil nog niet zeggen dat ze dat dus ook niet doen. Vraag is of dat wenselijk is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:45

mysa schreef:
Over waarom het inkomen van boeren relevant is: een boer die een goed inkomen heeft, hoeft niet uit te breiden. (beetje kort door de bocht maar anders wordt het een te lang en gecompliceerd verhaal)

Hangt ook van de toekomstvisie af.
Nu een goed inkomen kan ook betekenen dat er nu financiële ruimte is voor uitbreiding zelfs nu de prijzen niet zo gunstig zijn.