Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:49

Inderdaad, het is niet van deze tijd. Heeft niets met politiek te maken, maar belemmert juist vooruitgang. Ik ben echt anti geloof. Ik ga me er verder niet over loslaten want dat is een andere discussie :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:52

Nies_ schreef:
Omdat veel mensen van mening zijn dat geloof niets in de kamer te zoeken heeft.

Geloof heeft ook invloed op het dagelijks leven.En op allerlei zeer belangrijke zaken van leven en dood.Als dat niet mag dan blijft er niets anders over dan geld en economie.Maar de hogere waarden in het leven zijn niet te koop.Ik heb PvdD gestemd omdat die wel idealen hebben.Ik vind heusniet dat ze in alles gelijk hebben,maar voor mij is het de meest passende partij. Gelukkig hebben ze het goed gedaan.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:54

Hoewel ik ook wel van mening ben dat geloof niks te zoeken heeft in de kamer, snap ik ook dat er partijen zijn die de 'christelijke waarden' verdedigen. o.a. ook tegen euthenasie en abortus etc. Ben ik het zelf niet mee eens, maar die stemmen moeten toch ook worden gehoord? Stemmen op een christelijke partij omdat je gelovig bent vind ik wel apart.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:56

Cer schreef:
Janine1990 schreef:
Je bedoelt kiezers terugtrekken naar de VVD?
Dan hoop ik van harte dat jij gelijk hebt, want dat zie ik liever dan een samenwerking met Geert Wilders ;)

ja precies :j
Als je wil weten wat mensen bij een andere partij doen (of winkel, of bedrijf of iets) en je wil dat ze bij jou komen, moet je weten waarom ze daar zijn... en als dat niet veel verschilt van jouw product kun je je eigen product wellicht zo verkopen dat ze dat ook willen... :j

En het is best een groot aantal. Ook al vinden heel wat mensen het een waardeloze partij, feit blijft dat veel mensen erop gestemd hebben (al dan niet heel erg doordacht). Als je je daar zorgen om maakt, moet je wel weten waarom ze dat gedaan hebben..

Althans, zoiets denk ik.. maar ik heb geen politicologie gestudeerd of iets hoor..

Trouwens, ik heb in mijn omgeving begrepen dat studenten niet vies zijn van de VVD omdat, wanneer ze na hun studie eindelijk goed geld gaan verdienen, ze dat wel zelf willen houden.. dus alle studenden (of ex-studenten) GL is dan idd ook niet helemaal waar..

Met de christelijke partijen heb ik de meeste moeite met het voltooid-leven (of einde-leven) verhaal, en abortus. En de wat meer traditionele insteek. Veel kinderen enzo..

Begrijpelijk :j

Dat studentenverhaal weet ik niet zo goed... Met dat huidige leenstelsel...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:58

Jildau schreef:
Nies_ schreef:
Omdat veel mensen van mening zijn dat geloof niets in de kamer te zoeken heeft.

Dat en de gedachten die ik ouderwets vind zoals tegen abortus en euthanasie. In extreme mate zoals de SGP dat vrouwen geen macht mogen hebben en niet mogen werken maar in de keuken thuishoren.

Is de SGP écht nog steeds zo extreem daarin? Ik meende dat ze ook vrouwen op de lijst hadden staan?
Maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik me überhaupt niet verdiep in de SGP :o

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:58

Ik vind het prima dat de VVD heeft gewonnen. Ik heb zelf voor 50+ gestemd! :D

Wat ik alleen wel heel erg kwalijk vind, is dat de PVV bij voorbaat buiten spel wordt gezet. Ongeacht wat iedereen van deze Pipo mag vinden, hij is wel de 2e gekozen partij én verkozen door bijzonder veel Nederlanders.

Eigenlijk geven ze alle kiezers van de PPV een dikke vette middelvinger. En dát is in mijn ogen geen democratie..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:59

xSannee schreef:
Precies wat Nies zegt! De slogan van CU was letterlijk; geef geloof een stem.

Ik ben gewoon van mening dat geloof niets in de kamer te zoeken heeft. Geloof en regering zouden gescheiden moeten zijn...

Zo ben ik vóór abortus en euthanasie. Christelijke (gelovige) partijen zijn daar vanuit geloofsovertuiging tegen. Nu staat de SGP me helemaal tegen door de bijna middeleeuwse opvattingen, maar dat is bij CU en CDA gelukkig minder

Maar waar staat 'geef geloof een stem' voor? Dat kan je meervoudig uitleggen natuurlijk.
En in hoeverre wordt het geloof betrokken bij kwesties? Naast kwesties van leven en dood?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:00

Tallie1979 schreef:

Wat ik alleen wel heel erg kwalijk vind, is dat de PVV bij voorbaat buiten spel wordt gezet. Ongeacht wat iedereen van deze Pipo mag vinden, hij is wel de 2e gekozen partij én verkozen door bijzonder veel Nederlanders.

Eigenlijk geven ze alle kiezers van de PPV een dikke vette middelvinger. En dát is in mijn ogen geen democratie..

Hoezo niet? Dan is een meerderheid in de kamer toch al geen democratie? Ongeacht welke partij niet in die meerheid mag zitten?

Het is niet zo dat de PVV geen plek heeft in de tweede kamer...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:05

Ik had wel gedacht dat VVD de grootste zou worden, maar niet zo ver uitlopend.
Toch blijf ik het onbegrijpelijk vinden dat er zoveel mensen op stemmen, op zoveel leugens de afgelopen jaren.
PVV had ik kleiner verwacht, die hebben namelijk geen enkele keer gehaald wat peilingen vooraf aangaven.
PVDA zo snoeihard aangepakt, mooi zo. Alleen maar thee drinken met relschoppers moet eens afgelopen zijn.
En gezien deze uitslag is dat toch wel een conclusie die je kunt trekken dat veel mensen dat dus ook vinden.
En het zou mooi zijn als het nieuwe kabinet daar dan ook eens wat mee ging doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:06

Tallie1979 schreef:

Juist het feit dat 1,3 miljoen mensen op de PVV hebben gestemd en de huidige coalitie van de 77 zetels er 30 zijn kwijt geraakt baart me grote zorgen, dat ze de PVV buiten een coalitie houden, prima. Waar ik nu al met toch wel angst en beven naar uit kijk zijn de volgende verkiezingen. Er is nu een duidelijke wake up call geweest richting de zittende partijen. Doen ze hier niets mee, dus weer allerlei beloftes maar zich daar niet aan houden dan is over vier jaar de PVV de grootste. Rutte heeft het nu veel moeilijker om een kabinet te formeren waarbij hij zijn beloftes uit het verkiezingsprogramma waar kan maken.
En Wilders?? Die schreeuwt alweer flink van zich af, we maken het Rutte zo moeilijk mogelijk zegt hij.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:08

Ik ben voor de vrije keuze en verantwoordelijkheid van mensen. Wetten gebaseerd op een eeuwenoud boek passen daar dus zeker niet bij. Ik vind dat mensen de mogelijkheid moeten hebben om zelf de overweging te maken of ze bijvoorbeeld een levensbeëindiging verantwoord vinden.

Verder hoop ik dat er eens naar de PVV stemmer geluisterd wordt in plaats van ze uit te maken voor dom.

karuna
Drukke kabouter

Daarnaast zijn de gelovige prtijen ook niet zo n fan van homo huwelijken en zo. Promotie van kinderen krijgen dan wel er als overheid voor betalen. Aantal dingen die ze voor mij wel als voordeel hebben tegen 24 uurs economie, zondagsrust waar ik me als niet gelovige in kan vinden. Geef winkeliers ook een dag rust in de week, en over het algemeen is de zorg ed aardig goed geregeld en zijn ze iets minder pro tweeverdieners. Alleen oa hun standpunt over euthanasie en abortus en hun aversie tegen homos en lesbienes weegt voor mij zwaarder om er niet op te stemmen.

Heb lang in een zwaar christelijke omgeving gewoond als niet praktiserend katholiek maar nu nog bijna 15 jaar nadat we daar zijn verhuisd heb ik nog moeite met mensen op zondag bellen. Zo erg is dat tegengehouden door oa buren. Bijna gehersenspoeld daar,

Tallie1979

Plek hebben ze wel, maar mee regeren, daar wordt hij voor uitgesloten.

Kijk, ik vind het prima zo hoor, anders had ik wel PVV gestemd, maar ik zie het zo als in mijn vorige post. De 2e partij van nederland wordt buitengesloten.

En gelukkig mag ik dit vinden. :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:10

Tallie1979 schreef:
Plek hebben ze wel, maar mee regeren, daar wordt hij voor uitgesloten.

Kijk, ik vind het prima zo hoor, anders had ik wel PVV gestemd, maar ik zie het zo als in mijn vorige post. De 2e partij van nederland wordt buitengesloten.

En gelukkig mag ik dit vinden. :D

Maar vind je dat dan ook van Groen Links als die niet mee komt in de coalitie? Die hebben het meeste gewonnen...

Van mij mag je trouwens heel veel vinden hoor, ik begrijp het alleen niet helemaal ;) Ik veroordeel je er niet om :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:11

Nies_ schreef:
Ik ben voor de vrije keuze en verantwoordelijkheid van mensen. Wetten gebaseerd op een eeuwenoud boek passen daar dus zeker niet bij. Ik vind dat mensen de mogelijkheid moeten hebben om zelf de overweging te maken of ze bijvoorbeeld een levensbeëindiging verantwoord vinden.

Verder hoop ik dat er eens naar de PVV stemmer geluisterd wordt in plaats van ze uit te maken voor dom.

Willen de Christelijke partijen dan wetten gebaseerd op de Bijbel?

En wat wil je van de PVV stemmers horen dan? Of eigenlijk, wat wil je dat er met de PVV stemmers gedaan wordt? Rutte geeft al aan naar ze te willen luisteren. Mijn persoonlijke hoop is dat Cer daarin de juiste conclusie trekt.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:11

Cer schreef:
Janine1990 schreef:
Je bedoelt kiezers terugtrekken naar de VVD?
Dan hoop ik van harte dat jij gelijk hebt, want dat zie ik liever dan een samenwerking met Geert Wilders ;)

ja precies :j
Als je wil weten wat mensen bij een andere partij doen (of winkel, of bedrijf of iets) en je wil dat ze bij jou komen, moet je weten waarom ze daar zijn... en als dat niet veel verschilt van jouw product kun je je eigen product wellicht zo verkopen dat ze dat ook willen... :j

En het is best een groot aantal. Ook al vinden heel wat mensen het een waardeloze partij, feit blijft dat veel mensen erop gestemd hebben (al dan niet heel erg doordacht). Als je je daar zorgen om maakt, moet je wel weten waarom ze dat gedaan hebben..

Althans, zoiets denk ik.. maar ik heb geen politicologie gestudeerd of iets hoor..

Trouwens, ik heb in mijn omgeving begrepen dat studenten niet vies zijn van de VVD omdat, wanneer ze na hun studie eindelijk goed geld gaan verdienen, ze dat wel zelf willen houden.. dus alle studenden (of ex-studenten) GL is dan idd ook niet helemaal waar..

Met de christelijke partijen heb ik de meeste moeite met het voltooid-leven (of einde-leven) verhaal, en abortus. En de wat meer traditionele insteek. Veel kinderen enzo..

Daar moet ik wel iets op zeggen hoor. Je weet dat er binnen het christendom heel veel verschillende stromingen zijn? Het CDA is echt niet voor veel kinderen net zoals de Christen Unie. De SGP wel, maar je moet niet alles over een kam scheren natuurlijk.. ik snap je gevoel maar dat is echt niet bij elke christelijke partij zo.

Daarnaast is de VVD ook niet echt voor euthanasie zoals Rutte zelf had aangegeven en die is toch ook niet christelijk? Ik respecteer je antwoord hoor, maar vind het persoonlijk niet helemaal kloppen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:12

bigone schreef:
Juist het feit dat 1,3 miljoen mensen op de PVV hebben gestemd en de huidige coalitie van de 77 zetels er 30 zijn kwijt geraakt baart me grote zorgen, dat ze de PVV buiten een coalitie houden, prima. Waar ik nu al met toch wel angst en beven naar uit kijk zijn de volgende verkiezingen. Er is nu een duidelijke wake up call geweest richting de zittende partijen. Doen ze hier niets mee, dus weer allerlei beloftes maar zich daar niet aan houden dan is over vier jaar de PVV de grootste. Rutte heeft het nu veel moeilijker om een kabinet te formeren waarbij hij zijn beloftes uit het verkiezingsprogramma waar kan maken.
En Wilders?? Die schreeuwt alweer flink van zich af, we maken het Rutte zo moeilijk mogelijk zegt hij.

Ik hoop juist dat dit de ommekeer is. Wilders stevende een half jaar op een monsterzege af, maar weet het gelukkig weer niet waar te maken. Wellicht is hij nu zijn momentum kwijt en doet hij de volgende verkiezingen een PvdA'tje :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:13

HorseTimeXL schreef:
Daar moet ik wel iets op zeggen hoor. Je weet dat er binnen het christendom heel veel verschillende stromingen zijn? Het CDA is echt niet voor veel kinderen net zoals de Christen Unie. De SGP wel, maar je moet niet alles over een kam scheren natuurlijk.. ik snap je gevoel maar dat is echt niet bij elke christelijke partij zo.

Daarnaast is de VVD ook niet echt voor euthanasie zoals Rutte zelf had aangegeven en die is toch ook niet christelijk? Ik respecteer je antwoord hoor, maar vind het persoonlijk niet helemaal kloppen.

Er zijn natuurlijk nog veel meer ethische bezwaren tegen voortijdige levensbeëindiging, dan alleen wat in de Bijbel staat...

Anoniem

Cer schreef:
Shanna schreef:
Bah ik vind deze uitslag niet zo leuk..

waarom niet?

Ik ben links, ik ben voor gelijkheid, ik ben voor het kleiner maken van de kloof tussen rijk en arm en ik ben tegen de winstwerking van het huidige zorgstelsel. Ik ben tegen het huidige zorgstelsel, want we betalen verplicht alleen maar meer elk jaar en krijgen steeds minder. Ik voel mij belazerd daardoor. Doe mij maar een nationaal zorgfonds, en ook de hogere inkomens (150.000 of meer is echt een hoger inkomen daar kun je niet omheen..) mogen van mij (fors) meer belast worden dan de lagere inkomens.

Ik ben zo links als maar kan, en er is nu een zo rechts mogelijk kabinet gekozen.
Nee, ik ben er niet blij mee.. de rijken lachen zich rot, kunnen in hun handjes knijpen, en de armen zullen arm(er) blijven en elk dubbeltje om moeten blijven draaien en zullen langer zonder (nodige) zorg blijven rondlopen ook als zorg echt nodig is, puur omdat ze de rekening niet kunnen of willen betalen. Stel je krijgt een ongeluk en hebt dan fysio nodig, en er wordt maar een paar uur vergoed. Veel mensen stoppen dan als de uren op zijn, omdat fysio nou eenmaal duur is. En ja, ik ken meerdere mensen die benodigde zorg uitstellen/ weigeren vanwege het geld. En zelf ben ik ook zo'n iemand..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-03-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Groen links is niet de 2e partij van NL. Als dat wel het geval zou zijn en Rutte zou hem buiten sluiten, dan had ik dit ook niet democratisch gevonden. Nederland heeft gekozen en wordt genegeerd.

Er worden nu miljoenen Nederlanders buiten spel gezet. Hun stemmen zijn niet belangrijk voor Rutte.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:14

PlantsTho schreef:
bigone schreef:

Ik hoop juist dat dit de ommekeer is. Wilders stevende een half jaar op een monsterzege af, maar weet het gelukkig weer niet waar te maken. Wellicht is hij nu zijn momentum kwijt en doet hij de volgende verkiezingen een PvdA'tje :)

Wat bedoel je PlantsTho?

Ach, we hebben hopelijk nog 4 jaar tot de volgende verkiezingen, wie weet wat er in de tussentijd allemaal gebeurt...

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:15

Tallie1979 schreef:
Groen links is niet de 2e partij van NL. Als dat wel het geval zou zijn en Rutte zou hem buiten sluiten, dan had ik dit ook niet democratisch gevonden. Nederland heeft gekozen en wordt genegeerd.

Er worden nu miljoenen Nederlanders buiten spel gezet. Hun stemmen zijn niet belangrijk voor Rutte.

Ik ben het helemaal met je eens :) GL is niet de één na grootste ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:16

PlantsTho schreef:
bigone schreef:

Klopt, maar er moet dan de komende vier jaar wel ruimte zijn om aan de wensen van de PVV stemmers tegemoet te komen, Wilders komt in de oppositie dus kan blijven schreeuwen/jennen/terroriseren. En daar bereik je mensen mee en de komende zittende partijen moeten beleid voeren. Gezien de partijprogramma's komen er echt nog wel vervelende, geld kostende zaken op de burgers af. En 1,3 miljoen PVV stemmers is heel veel, en de grootste leeftijdsgroep stemmers is tussen de 34- 50 jaar. Mensen met banen , huizen , kinderen enz. Die geven onvrede door.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:16

Als GW maar net zo kon praten als Fortuyn dan had hij simpelweg de grootste geworden, maar doordat hij altijd maar door blijft zagen over de islam en alle moslims over één kam scheert is hij toch wel flink wat van zijn stemmers kwijt geraakt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:17

Tallie1979 schreef:

1,3 miljoen... Geen miljoenen...

Maar dit is democratie, de Nederlandse democratie... Zo werkt het al jaren... Dus ik snap niet goed wat je er niet democratisch aan kan vinden? Wie kiezen voor de tweede kamer de vvt, wie daar in komen... Niet wie er in de coalitie komen. Als dát het geval was, dan kan je stellen dat het niet democratisch is. Maar ik begrijp nu niet wat er niet democratisch aan is volgens jou?