Schietpartij en explosies in Parijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Re: Schietpartij en explosies in Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:31

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:32

Wat heeft het nou met een WO te maken? Het is alleen een bepaalde groep die zich tegen iedereen afzet. En volgens mij zijn we er met heel veel landen toch over uit dat IS vernietigd moet worden. Nu is dat geen makkelijke opgave maar waarom er WO3 bij wordt gehaald ontgaat me.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:35

Shadow0 schreef:
@pien_2010, nog een reden om ipv meer wapens en geweld misschien meer te focussen op geen handel meer met dat gebied. We steunen al veel te veel kwalijke regimes door gewoon olie te blijven gebruiken. (En gas, in het geval van Rusland.)
Waarom geven we dat geen prioriteit?
dat antwoord weet je zelf ook wel, omdat we daarmee onze eigen belangen te veel schade, mensen moeten gaan inleveren vanwege economische schade c.q. terug gang en dat kan dan weer onrust geven in eigen land.
Het is dus allemaal niet zo simpel Shadow.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:38

saskiakefie schreef:
Wat heeft het nou met een WO te maken? Het is alleen een bepaalde groep die zich tegen iedereen afzet. En volgens mij zijn we er met heel veel landen toch over uit dat IS vernietigd moet worden. Nu is dat geen makkelijke opgave maar waarom er WO3 bij wordt gehaald ontgaat me.

Als IS vernietigd is ontstaat er weer zo,n groepering.
Het is een feit dat veel niet westerse landen antiverwestering zijn.
Er is in de wereld dus een strijd tussen net westen en het oosten.

Wel degelijk een opmars naar een WO3 die al jaren woekert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:38

Peaten heeft met een kalifaat geen zin. Ze mogen namelijk maar mrt 1 partij/land wapenstilstand houden. Doen ze dat bijv mrt Europa, betekend dat ze wel in Azië of Afrika door gaan en andersom. Een kalifaat maakt zich onafhankelijk met grond, neem je hun grond weg=kalifaat weg. Ze mogen niet ondergronds werken, ze moeten land bezitten.
Dit kalifaat, de Isis, werkt vanuit de overtuiging dat de Messias/ eind der tijden is aangebroken ( of hoe zeg ik dat). Alle ongelovige moeten worden uitgeroeid of worden moslim. De Isis is er van overtuigd dat dit met bloed propaganda moet, vandaar de onthoofdingen etc.

Dat stond in het stuk wat ik gisteren heb gelezen. Kan alleen niet meer terug vinden.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:50

Joolien schreef:
Peaten heeft met een kalifaat geen zin. Ze mogen namelijk maar mrt 1 partij/land wapenstilstand houden. Doen ze dat bijv mrt Europa, betekend dat ze wel in Azië of Afrika door gaan en andersom. Een kalifaat maakt zich onafhankelijk met grond, neem je hun grond weg=kalifaat weg. Ze mogen niet ondergronds werken, ze moeten land bezitten.
Dit kalifaat, de Isis, werkt vanuit de overtuiging dat de Messias/ eind der tijden is aangebroken ( of hoe zeg ik dat). Alle ongelovige moeten worden uitgeroeid of worden moslim. De Isis is er van overtuigd dat dit met bloed propaganda moet, vandaar de onthoofdingen etc.

Dat stond in het stuk wat ik gisteren heb gelezen. Kan alleen niet meer terug vinden.

Jolien bedoel je dit stuk misschien ?
http://www.volkskrant.nl/opinie/is-zal- ... ~a3870192/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 11:56

Jaaa die ja. Dank je. Is een heel interessant stuk vind ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:00

Ja, ik kende het stuk en denk dat dit klopt. Daarom was ik een tijd geleden ook zo enthousiast dat in Oostenrijk de moskeeën enkel en alleen mogen ontstaan betaald met geld uit het westen en niet meer uit het oosten. Dat is daar in de wet vastgelegd.
Dat heeft indirect te maken met dat men in Oostenrijk een omwenteling wil in de Islam die met name in het westen moderner is en op Westerse waarden en normen is gestoeld. Dat zouden ze van mij in NL ook mogen doen, zodat je de conservatieve islam van elders weer minder voet aan de grond krijgt, want het een (terrorisme) heeft wel degelijk te maken met het ander, waarbij nogmaals opgemerkt moet worden dat er heel veel moderne en westerse moslim mensen zijn!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:19

Drifter schreef:
TammyVN schreef:
Je vergeet voor het gemak even dat IS anders gerust iedereen daar zelf uitmoord? Of dat Assad zijn eigen volk uitmoord? Of dat het Syrische Vrije leger aanhangers van Assad uitmoorden? Ook zonder ingrijpen zouden er dus duizenden doden vallen. (Nog sterker, die vielen er al voordat het westen ingreep). Wat betreft het ingrijpen; de landen zelf kunnen het probleem niet aan en hebben om hulp gevraagd, o.a. Frankrijk heeft op deze hulpvraag gereageerd. Syrië (Assad) wilde geen 'hulp'. Maar om IS te bestrijden zijn landen ook in Syrië gaan vechten.

Dat Assad geen hulp wilde is in deze ook weer (deels) de westerse landen te verwijten, wij roepen al jaren dat die man een dictator is en dat ie weg moet, waarom zou hij nu dan ineens hulp aan ons gaan vragen?

Hier ben ik van op de hoogte. Dit is ook (een van de) reden(en) dat Assad wel hulp van Rusland accepteerd.

Citaat:
Bovendien, zijn er meerdere rapporten en uitspraken van de USA en consorten die bewijzen dat zij in eerste instantie dachten dat de IS in 'ons voordeel' zou kunnen werken.
De vijand van mijn vijand is mijn vriend, dus hebben we ze wapens en financiele steun gegeven in de hoop dat ze alleen Assad aan zouden vallen.

Toen bleek dat dat dus niet het geval was, is er een hele poos om de hete brei heen gedraaid en hebben we gezegd dat we Assad niet konden helpen want als we IS zouden aanvallen zou de hele situatie in Syrie er anders uitzien, zoiets van 'tja maar als we jou dr mee helpen, doen we t toch liever niet'

Heb je bronnen van deze rapporten?

Citaat:
En nu... nu nemen we IS serieus want het is geen ver van ons bed show meer.
En wijzen heel veel mensen naar Syrie en Assad als boeman.

tja....

----

Voor de hele religieuze discussie hieromheen, Islam is slecht e.d. Om het even in vergelijking te stellen omdat een hoop van ons onze geschiedenis vergeten zijn, ook in de naam van de bijbel is enorm veel bloed verspilt. En er zijn, ook al is dat ook een ver van ons bed show, nog steeds bevolkingsgroepen die met de gevolgen daarvan worstelen.

Zoals je de bijbel, koran, elk oud religieuze tekst leest, staan er dingen in die geweldadig zijn. De truck is om dat niet te letterlijk te nemen, en dat doen deze terroristen/extremisten wel. Daar kun je de rest van degenen die die religie volgen niet de schuld van geven.

Agree.

Ik zit op mijn telefoon dus uitgebreid reageren is even niet te doen, maar; een derde WO is minder voor de hand liggend dan een koude oorlog. De situatie nu doet hier veel meer aan denken, en dan bedoel ik wereldwijd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:23

Ja er zijn zeker een heleboel moderne moslims en die kun je gewoon onder 1 kam scheren.

De kloof tussen het ouderwetse geloof en hoe wij hier leven is wel heel erg groot.
En wij westerlingen hebben ons gewoon tevel opgedrongen onze regels geprobeerd door te drukken enz.

Maarja niks mag dit goedpraten met geweld onthoofdingen etc maak je geen betere wereld. Dat hadden ze mogelijk ooit voor ogen.

Trouwens ook als je kijkt naar de bijbel het verhaal waa Jesus werd gekruisigd alleen al en die plaatsjes van Jesus met een bebloed hoofd daar hangend. En de verraders etc. Zowel de bijbel eerste testament als de koran zetten aan tot haat.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 12:26

pien_2010 schreef:
Ja, ik kende het stuk en denk dat dit klopt. Daarom was ik een tijd geleden ook zo enthousiast dat in Oostenrijk de moskeeën enkel en alleen mogen ontstaan betaald met geld uit het westen en niet meer uit het oosten. Dat is daar in de wet vastgelegd.
Dat heeft indirect te maken met dat men in Oostenrijk een omwenteling wil in de Islam die met name in het westen moderner is en op Westerse waarden en normen is gestoeld. Dat zouden ze van mij in NL ook mogen doen, zodat je de conservatieve islam van elders weer minder voet aan de grond krijgt, want het een (terrorisme) heeft wel degelijk te maken met het ander, waarbij nogmaals opgemerkt moet worden dat er heel veel moderne en westerse moslim mensen zijn!

:j

Zo veel goede ideeën en kleine oplossingen, maar ondertussen lijkt het alsof er vanuit de regering niks gebeurt. Echt heel frustrerend.

Vergelijking overigens die mensen hier maken over dat de Bijbel net zo goed tot haat aan zet vind ik toch wat wrang. De verhalen in het Oude Testament zijn soms gruwelijk, maar een Christen leeft niet volgens de regels van het Oude Testament. Tenminste, ik ken er geen die geen varkensvlees eet bijv omdat dat in de Bijbel staat. Zo worden Christelijke jongetjes naar mijn weten ook niet besneden :Y) mocht je dus als Christen bepaalde teksten in het OT gebruiken om mensen uit te moorden uit geloofsovertuiging, dan zal diegene vast ook al die andere regeltjes in het OT aanhouden en het NT niet gelezen hebben en van Jezus Christus nog nooit gehoord hebben. Kortom; geen Christen.

Ik ben dan ook wel benieuwd wat de drijfveer was van de inquisitie bijv.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:02

Picasso schreef:
Lindy, ik heb er ook echt last van: ik kan er soms ook niet van slapen.... Ik snap heel goed (dat is bij mij ook zo) dat de angst er in zit. En toch, wil en kan ik mij niet mee laten slepen in de rechtse, soms extreem rechtse cultuur die ontstaan is en aangewakkerd wordt hierdoor... Elke aanslag is koren op de molen van dit soort figuren... Jammer dat ze het verschil niet WILLEN zien tussen het overgrote deel van de moslimgemeenschap en het uitschot wat extremist/terrorist heet. Dat zijn geen moslims; dat zijn idioten die uit naam (als excuus) het geloof MISbruiken en er verschrikkelijke dingen mee doen. Ik vind het moeilijk om te zien/lezen/horen dat er zo zwart/wit gedacht wordt. En is dat ook niet één van de beoogde doelen van terroristen: verdeeldheid en angst zaaien? Denk asjeblieft na: niet elke vluchteling is een terrorist in de dop, en dat geldt ook voor de moslim. Asjeblieft, denk na.... praat met ze, lees erover....

Blij dat ik niet de enige ben.

Mooi artikel over dit onderwerp:
https://medium.com/@Nonunsenses/waarom-ik-mijn-racistische-facebookvrienden-hou-cbc5abffa36d

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:06

Ik zeg ook niet dat de mensen dat doen.
De bijbel is ook herschreven. Maar de koran dus niet en die extreem gelovigen blijven vast houden aan verouderde ideeèn. Er zijn gelijkenissen tussen ons oude testament en de koran.
Ook ons oude testament zette aan tot haat. Homoseksualiteit bijvoorbeeld dat kon niet en daar zijn nog steeds extreem gelovigen binnen het Christelijke geloof die daar fel tegen zijn. Joden waren onrein en moesten dood. Dat moet ons nog op ons netvlies staan.
Ook werden verhalen beschreven over het stenigen van mensen dat werd dus goedgekeurd in de bijbel
Dus die bijbel zette aan tot haat.

Zo lang men zelf niet in gaat zien dat we de wereld stuk aan het maken zijn en dat het geloof er niet toe doet dat je samen op 1 wereld kunt leven zonder precies het zelfde te geloven en elkaar de vrijheid daarin geeft zullen oorlogen blijven bestaan.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 15-11-15 13:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:08

Ik werkte op een streng gereformeerde school; kinderen mochten geen kabouters tekenen, geen verhalen verzinnen, geen sprookjes lezen. Vrouwen mochten hun haar niet knippen, niet stemmen en eigenlijk ook niet doorleren. Man is het hoofd van het gezin. Kortom, elk geloof kan doorslaan 8)7

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:15

De neef van onze profeet heeft dus 1000 jaar geleden voorspeld dat dit zou gebeuren, dat mensen met zwarte vlaggen en lang haren in de naam van Allah zouden moorden.
Ze hebben ons gewaarschuwd dat we hun niet moeten volgen. En dat hun geen echt moslims zijn.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:21

Hmm waxmeltsenzo naar mijn weten werden juist de good guys in de Bijbel gestenigd (waar je dus als lezer niet blij mee bent), bovendien keurde Jezus stenigen af in een heel bekend verhaal. Daarbij komen homoseksualiteit afkeuringen ook voor in het NT als ik me niet vergis (die intolerantie is overigens 1 van de redenen waarom ik niks met de kerk heb, ben namelijk wel Christelijk opgevoed, ging elke zondag 2 keer).

Arabesk dat zeker. Gelukkig zie je dat er in Nederland steeds minder extreem gelovige Christenen zijn, alles wordt steeds gematigder, je kunt het merken in lokale kerken, dat oude traditionele gaat er steeds meer af, gelukkig. In bepaalde gemeenschappen is het zo gesloten, dat het moeilijker wordt... Dat vinden we als Nederland ook niet OK en steken we een stokje voor (vrouwen in de SGP bijv). En daarom ben ik persoonlijk ook niet blij om juist meer streng gelovigen met open armen te verwelkomen. Ik denk dat dat niet gaat werken. We hebben al genoeg vrouw onderdrukkende religieuze regels gehad, dat wereldje stappen wij steeds meer uit. Door zo verwelkomend en tolerant te zijn richting burka's en hoofddoeken, doen we m.i. juist weer een stap terug.

Leven en laten leven werkt niet altijd. Als jouw buurman het normaal vindt om zijn vrouw te slaan bijv, is dat ook geen kwestie van leven en laten leven ;)

Betere integratie is m.i. belangrijk en noodzakelijk om hier te mogen komen wonen. Met andere denkbeelden pas je soms beter in een ander land thuis. We moeten niet de illusie hebben dat allerlei soorten en maten mensen altijd maar in één land goed en prettig samen kunnen leven.
Als land sta je ergens voor en daarin wil je vooruitgang. Geen achteruitgang.
Hoe groter de verschillen, hoe meer problemen je volgens mij krijgt op grote en kleine schaal.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:33

De bijbel is zo krom als maar wezen kan. Jezus is gestorven om alle zonden te vergeven dus alles is geoorloofd vraag vergeving en het is goed. Daardoor natuurlijk dat paters zich gingen vergrijpen aan jongetjes. Ik ben Christelijk opgevoed maar ben niet gelovig.

Wij de westerse wereld zijn verder in onze beschaving zoals ik het noem. Wij hebben ons verder ontwikkeld en hebben moderne ideeen opgebouwd. Waar de antiwesterse landen daar nog niet klaar voor zijn. Wij willen overal onze westerse ideeen toe passen maar dat kan niet, zo lang de mensen daar nog niet klaar voor zijn dus opstandigheid hou je dan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:49

ilayda schreef:
De neef van onze profeet heeft dus 1000 jaar geleden voorspeld dat dit zou gebeuren, dat mensen met zwarte vlaggen en lang haren in de naam van Allah zouden moorden.
Ze hebben ons gewaarschuwd dat we hun niet moeten volgen. En dat hun geen echt moslims zijn.

Dit was me bekend en goed dat je dit onder de aandacht brengt :j .

Thesserd schreef:
Ik ben dan ook wel benieuwd wat de drijfveer was van de inquisitie bijv.

Toch het verwerven van macht wat je ook bij IS ziet.

Als je kijkt naar de kruistochten, zie je dezelfde systemen die je nu ook ziet bij IS. Als je kijkt naar 1200 na christus is er zelfs een kloosterorde opgericht (De Dominicanen) die als taak hadden de Katharen uit te roeien en bekend en diep triest is de moord op heleboel (jonge) Katharen in Montesquieu die allemaal de rots zijn afgejaagd c.q. verbrand. Dat gebeurde ook in naam van Christus terwijl dat natuurlijk niets te maken had met de boodschap van Christus.

Het is zoals Ilayda schrijft en in die zin kun je wel degelijk een vergelijking trekken want ook in die tijd waren er al mensen die waarschuwden voor de kwalijke praktijken van extremistische Christenen die uit naam van de Heer zichzelf het recht toe eigenden om god en gebod op te leggen bij anderen, te moorden etc.
Tegenwoordig zijn we van mening dat dit niets met het Christendom te maken heeft want dit soort zaken vonden hun oorsprong in het Oude TEstament. In het Nieuwe TEstament lezen we in de Evangeliën van de vier evangelisten dat Christus met name de boodschap van liefde en verdraagzaamheid uitgesproken zou hebben als zijnde heel belangrijk voor mensen in de toekomst (lees vanaf het jaar nul, want onze jaartelling begint vanaf die tijd na de komst van Christus).

Nog iets wat ik wil opmerken en waar vaak weinig oog voor is. Het geloof van de Joden, Christenen en Moslims kent allemaal de zelfde oorsprong zeer lang geleden. Die geloven hebben veel meer met elkaar gemeen als bijvoorbeeld het Hindoïsme wat echt een religie er naast is. Ik vind het altijd erg jammer dat daar zo weinig oog voor is en alle partijen dus alleen maar kijken naar de verschillen i.p.v. de overeenkomsten als het gaat om roots van religies die ver terug gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:51

De Correspondent heeft een aantal ontzettend sterke artikelen online staan over de IS waarin ze heel duidelijk uitleggen hoe de visie van de IS eigenlijk totaal niet lijkt op de visie van de islam in het algemeen. De Correspondent is een betaalde nieuwssite, maar als het goed is kunnen de mensen die er geen abonnement op hebben via deze link gratis lezen;
https://decorrespondent.nl/2517/Wat-IS- ... 6-5c62b032

Het is een vrij lang artikel dus om het even enigszins samen te vatten;
De IS pakt delen uit de Koran en volgt deze, maar alleen als het hun uitkomt. Verder handelen zij volgens een profetie (dat heet een hadith). Er zijn duizenden van die hadiths, en door de meeste theologen wordt de afkomst van deze hadiths enorm in twijfel getrokken. Ze zouden geschreven zijn door Mohammed, maar is er geen enkele historische bron die dit bevestigd. Goed, in die hadith die gevolgd wordt door de IS wordt gesproken over een Eindstrijd. De Eindstrijd zou het einde van de geschiedenis betekenen, en volgens de hadith wordt deze strijd in Dabiq uitgespeeld. Dit is een klein stadje dat al lang in handen is van de IS, in principe is dit voor hun het belangrijkste stuk land.

Volgens die profetie zou daar een grote oorlog uitbreken. Volgens deze profetie wordt een derde van de moslims vermoord in de strijd, vlucht een derde weg voor het geweld en de groep die overblijft zou de 'overwinnaar van Constantinopel' zijn. Zij geloven erin dat ze bij Dabiq de troepen uit Rome zullen tegenkomen en dat ze hier zullen overwinnen omdat Allah in tijd van nood (ze gaan er vanuit dat ze bijna zullen verliezen van de troepen van Rome) neerstrijkt en de troepen van Rome vermoord.

Er zijn verschillende splitsingen binnen de islam (net als binnen het Christendom), waarvan de twee belangrijkste het soennisme en het sjiisme zijn. De IS is een enorm kleine groep soennieten die geloven dat het einde der tijden nadert. Daarbij hebben zij een gigantische hekel aan sjiisten.

De IS claimen dat zij aanhangers zijn van de korans en van bepaalde hadiths, en dat zij die met een enorme precisie volgen. In de realiteit volgen zij alleen de versen die hun eigen ideologie ondersteunen, want in de Koran wordt ook gesproken over genade voor andersgelovigen.

In januari hebben de IS een Jordaanse F16 piloot gevangengenomen en later levend verbrand. Dit is een van de vormen van moord die in de Koran kei, en dan ook keihard wordt afgekeurd. Wat zij toen gedaan hebben is een fatwa publiceren. Een fatwa is een religieus stuk tekst dat geschreven is door een imam, maar dan op aanvraag. Daarbuiten hebben ze in hun eigen tijdschrift een opsomming van gebeurtenissen uit de eerste eeuwen van de islam gepubliceerd, waarmee ze duidelijk proberen te maken dat levende verbranding eerder is gebeurd en het daardoor eigenlijk wel gerechtvaardigd is.

Wat dus eigenlijk in het artikel beschreven wordt is dat de IS totaal niet handelt vanuit de visies van moderne moslims. Zij pakken kleine stukjes uit hun geloofsboek, en brengen alleen dat naar buiten wat voor hun het beste uitkomt. Ter illustratie - de KKK heeft dit ook gedaan met de Bijbel. En zo zijn er ook binnen het christendom meer dan genoeg bewegingen geweest die alleen lazen wat ze willen lezen. Elk religieus boek is vrij te interpreteren. De eerste versies van de Bijbel en de Koran zijn al lang verdwenen, dus hoe het nou echt bedoeld is weten we nooit. Het enige wat wij weten is hoe de mensen die het daarna gelezen hebben, geinterpreteerd hebben. Zo staat in de Bijbel een vers waarin beschreven wordt dat een man nooit met een andere man moet liggen op de manier waarop hij met zijn vrouw ligt. Sommige aanhangers van de Bijbel interpreteren dit als een anti-homoseksualiteit verhaaltje. Als je de zin echter goed leest, lees je ook dat je hem op heel veel manieren kan interpreteren. Hetzelfde werkt voor de Koran. Moslims die de Koran 100% zouden volgen, mogen niet eens muziek luisteren. Hou in je achterhoofd dat wij in Nederland over het algemeen te maken krijgen met enorm strenge vormen van de islam, in vergelijking tot grote steden in bijvoorbeeld Marokko. In Marrakech lopen de vrouwen niet met hoofddoeken om, tijdens de ramadan mogen ze wel eten... Maar alleen als niemand het ziet, en ook daar wordt gewoon gedronken, gerookt en gefeest. De stroming binnen de islam die aangehouden wordt door de IS is een enorm aparte stroming, die maar een enorm klein groepje mensen aanhouden.

De Correspondent heeft hier nog een artikel over hoe de IS zo groot is geworden, en waarom wij dat als westerse wereld hebben toegelaten. Het is een artikel van zomer 2014 (veel mensen zullen zich nog wel herinneren dat dit de tijd was dat de strijd echt begon, dit was namelijk de tijd waarin 40.000 yezidi's, wat een koerdische vorm van religie is die niet erkend wordt door de IS, vast zaten op een berg, omsingeld door de IS), maar dat maakt het niet minder relevant.
https://decorrespondent.nl/1343/Hoe-is- ... 9-956dbaeb

Ik hoop dat mensen die roepen dat dit de schuld van de moslims is en dat we alle vluchtelingen terug moeten sturen de tijd nemen om deze artikelen te lezen, of op zijn minst de tijd nemen om mijn samenvatting ervan te lezen. De IS kan je bijna geen islamitische groepering meer noemen. Ze handelen onder de naam van Allah, maar hun opvattingen en overtuigingen hebben niks te maken met de opvattingen en overtuigingen van moderne moslims.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:57

Emma_ wat een geweldige post! Waarvoor dank.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:05

Er moet weer een sterke dictator in die landen aan de macht komen. Toen deze er nog waren had je ook wel groeperingen in het extremisme maar niet zo erg als nu. De mensen daar functioneren alleen onder streng regime.
Ook zou het westen de Koerden moeten helpen bewapenen omdat deze de enige zijn die vanaf de grond IS verdrijven.
Wij zelf kunnen dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:06

En hoe zou jij Assad dan noemen, Rapido?

Het westen bewapent de Koerden al voor zover dat mogelijk is. Turkije gooit wat dat betreft alleen giga veel roet in het eten, en gezien Turkije voor de IS een soort overgang is naar Europa is het vrij belangrijk dat wij Erdogan te vriend houden. Het ligt allemaal zo ingewikkeld.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:07

Ik vind het ook een heel mooi stuk. Daar kan mijn ongenuanceerde flut tekst niet aan tippen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:08

Goed gedaan, Emma_, ik hoop alleen dat juist degenen die de nuance missen, het zullen lezen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:14

rapido schreef:
Er moet weer een sterke dictator in die landen aan de macht komen. Toen deze er nog waren had je ook wel groeperingen in het extremisme maar niet zo erg als nu. De mensen daar functioneren alleen onder streng regime.
Ook zou het westen de Koerden moeten helpen bewapenen omdat deze de enige zijn die vanaf de grond IS verdrijven.
Wij zelf kunnen dat niet.

Precies....dat is de oorzaak van al deze ellende!

Maar omdat het daar in die zandbaklanden om geld gaat, moesten de lastige dictators weg, Olie, goud, wapens, drugs, geld en macht .....
Glorieuze handel! De politiek is een grote maffiabende....

De grote wereldleiders/landen houden zelf deze zandbaklanden in stand en hebben de ellende zelf gecreëerd. Begon al met Bush senior (de grootste (Olie)boef deed gewoon zaken met de familie Bin Laden hoor).... Saddam, Khadaffi, Mubarak, en een paar kleine en grote leiders in andere landen, ze hadden ze gewoon moeten laten zitten, nu is de boel volledig ontspoord daar.... gevolg: een grote broedplaats van kwaad.