Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:57

Nou Furrow....misschien als je even terugleest wat er allemaal wel en niet "mag" voor mensen met een uitkering...en vervolgens dat er ook een "controle" moet bestaan of mensen al dan niet gezond leven. DAT vind ik echt serieus enge ideeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:58

Sporten is gezond toch? Dus paardrijden ook ;)

Sommige mensen in bijvoorbeeld de Wajong kunnen simpelweg op een manege niet terecht juist vanwege beperkingen. Hoe doe je dat dan?

Mijn paard kostte in die tijd ook echt geen 200 euro per maand. Denk dat het eerder de helft was.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:58

chanicha schreef:
Nou ik zal het nog gekker maken, ik ga met mijn WIA/IVA uitkering op vakantie, mag dat wel? Schande dat er zo gepraat wordt dat mensen met een uitkering zich geen leuke of luxe dingen mogen permitteren. Dus geen vakantie, tv of telefoon?

Heerlijk hoor..lekker op vakantie! Geniet ervan. Je hebt het verdiend _/-\o_

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:59

Tendance schreef:
Ik ben nergens bang voor hoor. Ik heb voldoende, maar er zijn mensen, die het minder hebben dan sommigen hier en zorgen jullie daar dan voor?

wie bedoel je precies met "jullie" ?
Maar om antwoord te geven...ja, daar zorgen WE met z'n allen voor, idd door oa. belasting te betalen, of gewoon door iets extra's te doen voor iemand.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:00

jaime_andrea schreef:
Nou ik zal het nog gekker maken, ik ga met mijn WIA/IVA uitkering op vakantie, mag dat wel? Schande dat er zo gepraat wordt dat mensen met een uitkering zich geen leuke of luxe dingen mogen permitteren. Dus geen vakantie, tv of telefoon?

haha nee dat "mag" niet. Of valt dat ook onder de "gezond leven controle" ?
Ik zou zeggen: " veel plezier, geniet er van!"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:01

Ooh ik snap m denk ik :')

Danslessen à 100 euro per maand mag wel maar een paard voor hetzelfde bedrag mag niet...

Dus....

MarlindeRooz

Re: Discussie: Een eigen paard van een uitkering

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:03

Ik vind dat ook niet normaal hoor, ik zou me er ZELF niet goed bij voelen om op andermans centjes te teren en dan ook nog een paard er van te houden. Maar wat mensen willen doen moeten ze maar doen.

Moet ik wel zeggen dat ik een wajong uitkering meer als een investering zie, zodat je op de lange duur zelfstandig kan zijn.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:03

dems75 schreef:
...ik krijg meteen een beeld van bepaalde "kampen" ergens zo rond 1940-1945 bij sommige uitspraken....

Wat is dit voor een belachelijke uitspraak? Dit is echt geen vergelijking :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:04

Wajong kan ook zeer permanent zijn ;)

Houdt niet op wanneer je 23 bent.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:05

Ja dat kan, maar het is vaak ook een ondersteuning / toevoeging aan je loon / werkgever. :) Daar ben ik wel heel erg een voorstander van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:06

lifaya schreef:
Maar een structuur in je leven als je wisselende diensten draait is vrij makkelijk gezegd maar het ook daadwerkelijk kunnen is een tweede :+ Hoe kan jij een structuur in je leven krijgen als je maandag van 17:00 tot 23:00 werkt, dinsdag van 11:30 tot 19:00, woensdag van 17:00 tot 22:00 en donderdag van 17:00 tot 02:30 en vrijdag van 18:00 tot 03:30 ? :+ Juist ja. Dit is mijn rooster voor deze week, en ik doe het gewoon. Maar ik sta wel élke dag met een barstende koppijn op en ik kan het eerste uur amper pijnloos lopen. Maar vooralsnog zou ik niet van een uitkering willen leven.

Godzijdank krijg je voor een beetje hoofdpijn ook geen uitkering. Ik vind het trouwens ook echt een verkeerde plek om een beetje zielig te doen over het feit dat jij 'ook wel eens hoofdpijn hebt', maar dat je jezelf kennelijk wel een doorzetter vindt omdat je toch je wisselende diensten werkt. De hele wereld is wel eens beroerd en heeft wel eens hoofdpijn, so be it. Tegenwoordig heeft ook een steeds groter percentage adhd of add, leer er mee leven, klaag er niet over, so be it.

Heb het hele topic mee gelezen, boeiende discussie.
Ik weet niet zo goed hoe ik erin sta. Ja, gevoelsmatig klopt het niet dat mensen met een uitkering paarden kunnen onderhouden (en andere luxe-artikelen of vakanties oid) terwijl veel werkende mensen dit niet kunnen (dit gaat overigens niet voor mij op), maar anderszijds heb je recht op dit geld en zal het me een zorg zijn hoe je je leven invult met dit bedrag. Ik hoop in ieder geval dat een ieder, werkend of levend van een uitkering, een goed leven kan leiden. En 'goed' is voor iedereen anders; de een leeft iets luxer, wil uit eten en soms op vakantie, de ander schuift alles aan de kant, leeft simpeler en kiest voor een paard.
Ik ben overigens wel van mening dat als je dagelijks tijd en vooral energie in je paard kan steken (verzorging en rijden) je ook iets nuttigs voor de maatschappij kunt doen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:07

Dank je dems75! Veel succes nog hier, ik trek me terug want dit is geen gezonde bezigheid voor mij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:08

En wat als je dan moet kiezen goof? Want dat is soms keiharde realiteit. Of/of!
Moet je dan maar voor de maatschappij kiezen ipv voor jezelf?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:09

mss moeten we gewoon maar naar het amerikaanse systeem, ieder voor zich.
Het werkt daar toch ook :P

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:10

Tendance schreef:
Geryon schreef:
En als precies diezelfde persoon paard weg doet en wat minder goedkoop gaat leven, dus gewoon zoals ieder andere uitkeringstrekker, en geen 200 over houdt? Het uitkeringsbedrag blijft hetzelfde! Jullie gedachtegang klópt niet. Haal dat bord eens voor je kop weg.

Nogmaals, ik vind dat er controle moet zijn op een gezond leven! En hoe streng die controle dan zou moeten zijn, daar laat ik me nu niet over uit.

En dat mijn mening niet de jouwe is, dat wil niet zeggen, dat je met bord voor je kop moet gaan smijten!

Het is geen menings verschil. Jouw gedachtegang klopt gewoon niet. Want het bedrag dat de persoon gebruikt blijft hetzelfde zoals al tig keer is uitgelegd. De luxe kost niet meer geld. Je kunt het dus ook niet niet oké vinden. Tenzij je vindt dat de mensen op het goedkoopst moeten leven, maar dat vind je niet.

Lifaya ik vind je een hartstikke aardige bokker maar dat jij hier komt melden dat jij hoofdpijn enzo hebt maar toch doorzet vind ik hartatikke ongepast. De mensen waar het hier om gaat hebben het wel even een stukje erger.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:11

Er is ook een gros vd mensen die een "normaal" of boven modaal inkomen hebben en dan bv een auto op afbetaling hebben..net ff wat luxe en groter dan ze kunnen permitteren.
En spullen kopen op afbetaling omdat het "lekker makkelijk is" daarna mega schulden hebben en dan maar ff 3 jaar schuldhulpverlening ingaan en er vanaf zijn.

En ja er zijn ook mensen die in de bijstand zitten of welke uitkering dan ook hebben en kunnen sparen.

Maar van 1ste zeggen mensen...wow wat een mooi karretje heb je zeg...en word tegen ze opgekeken omdat ze zo'n mooie grote luxe auto hebben.

Maar heb je uitkering en knoop je alle eindjes aan elkaar om uit de schulden te blijven en mischien zo nu en dan een luxe te permiteren of zelfs muschien een paard Nee dan word er met een schuin oog naar je gekeken en zelfs hardop gezegd...dat MAG niet of je zal wel frauderen oid.

Oh en het ergste vind ik nog wel sommige opmerkingen. ..joh als je vind dat mensen geen recht hebben op een uitkering dan kan je ze gewoon "aangeven"
Bij gemeente of uwv..

Bah
..lijkt wel '40 '45. .

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:12

Robijntjah schreef:
En wat als je dan moet kiezen goof? Want dat is soms keiharde realiteit. Of/of!
Moet je dan maar voor de maatschappij kiezen ipv voor jezelf?

Daarom zeg ik ook dat ik het een boeiende discussie vind en dat ik niet exact weet hoe ik erin sta.

Ja ik vind dat je allemaal moet deelnemen aan de maatschappij (indien mogelijk dus, al is het maar een beetje), je leeft er tenslotte in. Aan de andere kant moet je ook zeker je eigen gezondheid waarborgen en je grenzen kennen. Ook ik geef bij mijn werkgever mijn grenzen aan en kies wel eens voor mezelf, logisch.
Overigens kan er ook een combinatie zijn; je kunt ook deelnemen aan de maatschappij en je bijdrage leveren en daar ook plezier in hebben en tevredenheid uithalen.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:12

cavaletti schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat nog vrij veel mensen vinden dat je met een uitkering dus schijnbaar ook recht hebt op alle luxe. Nee dat vind ik dus niet. Als je werkt verdien je geld en van geld kun je iets kopen, verdien je veel geld kun je je luxe veroorloven. Een paard is een behoorlijk grote luxe, als je niet werkt om wat voor reden dan ook dan zul je in mijn ogen genoegen moeten nemen met minder. Iemand met 1 been kan ook minder als iemand met 2 benen. Iemand die niet kan of wil leren verdient ook minder als een professor of doktor. Ik zou ook wel graag willen wat john de Mol heeft maar helaas verdien ik niet zoveel en zal ik genoegen moeten nemen met minder. Iemand die niet werkt en dus niet bijdraagt op wat voor vlak ook aan sociale voorzieningen, moet blij zijn dat we in een land leven waar ze uberhaupt nog geld krijgen. Tenslotte krijgen ze niet alleen geld maar worden ook alle sociale kosten zoals ziekenfonds enz. ook nog eens betaald. Verder krijgt iemand die niet werkt ook nog eens verschillende toeslagen. Je moet je eens voorstellen hoe het is voor de mensen die WEL werken, die dit dus allemaal moeten bekostigen en steeds maar meer belasting moeten betalen omdat er elke keer meer afhankelijke bij komen die wij als werkende moeten bekostigen en zelf geen recht hebben op toeslagen en zelf hun ziektekosten enz. moeten betalen. Hoe oneerlijk is het verdeeld.

Amen. En daarnaast, wat je aan een paard besteedt bekort je op je eigen levensonderhoud (i.e. gezond eten is nou eenmaal duurder), en aangezien een gezonde levensstijl in relatie staat met mentaal en fysiek welbevinden, lijkt het me zeer verstandig dat juist degenen met allerlei "kwalen" investeren in hun eigen gezondheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:14

Mag je wel een paard hebben als je oma hem voor je betaald?
Of moet oma dan maar gewoon een deel van je uitkering betalen?

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:14

Winged schreef:
dems75 schreef:
...ik krijg meteen een beeld van bepaalde "kampen" ergens zo rond 1940-1945 bij sommige uitspraken....

Wat is dit voor een belachelijke uitspraak? Dit is echt geen vergelijking :n

Er worden in dit topic wel raardere uitspraken gedaan.
Zoals bijvoorbeeld dat er gecontroleerd moet worden of je wel "gezond" leeft, of dat je niet meer dan 100 euro "mag" overhouden, of dat je geen paard "mag" hebben, of dat mensen met een uitkering verplicht zouden kunnen werken in bijv. de plantsoenendienst, zoals ergens in het oostblok gebeurt. Dat is niet raar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:16

Nu ben ik dus iemand die uit de Wajong is gekomen juist door dat eigen paard en de vaardigheden die ik daardoor heb opgedaan...
Niemand die daar op in wil gaan?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:18

dems75 schreef:
Er worden in dit topic wel raardere uitspraken gedaan.
Zoals bijvoorbeeld dat er gecontroleerd moet worden of je wel "gezond" leeft, of dat je niet meer dan 100 euro "mag" overhouden, of dat je geen paard "mag" hebben, of dat mensen met een uitkering verplicht zouden kunnen werken in bijv. de plantsoenendienst, zoals ergens in het oostblok gebeurt. Dat is niet raar?

Wat is er mis mee dat mensen die een uitkering krijgen en gezond zijn, verplicht een bijdrage aan de maatschappij leveren door plantsoenen te schoffelen niks toch?
Of hun steentje bijdrage in de ouderen zorg.

LadyMadonna

Ff hoor.... Een uitkering geef je toch gewoon op bij je inkomstenbelasting? Ik destijds met mijn ww wel igg.. Daarnaast ook bruto/netto, dus ook in een uitkering betaal je toch gewoon belasting?
Toen ik van school kwam ben ik fulltime gaan werken. Al snel kwam ik tot de conclusie dat dat met mijn migraine geen optie was.
Toch heb ik nooit overwogen om eens met het Uwv te gaan praten. Achteraf misschien stom, en sneed ik daarmee in mijn eigen vingers, maar ben gewoon 50% minder gaan werken. En leverde dus 50% inkomen in...

Dan nog wat anders. Ik werk bij een arbo bedrijf. Heb zelf niet zoveel ermee te maken, maar je hoort weleens wat. Als ik dan hoor hoevaak mensen niet op komen dagen bij hun arbo afspraak..... Zonder legitieme reden, en keer op keer..... Tja....
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 18-05-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

inochiyo

dems75 schreef:
of dat mensen met een uitkering verplicht zouden kunnen werken in bijv. de plantsoenendienst, zoals ergens in het oostblok gebeurt. Dat is niet raar?

Mensen die een uitkering krijgen, en perfect instaat zijn om te werken zou men idd kunnen inzetten om gemeenschapsdienst te doen. Maar dan zou je ook kunnen stellen dat je ze dan evengoed in dienst zou kunnen nemen, maar daar wringt het schoentje, dat kunnen ze weigeren

Rennie89

Goof schreef:
lifaya schreef:
Maar een structuur in je leven als je wisselende diensten draait is vrij makkelijk gezegd maar het ook daadwerkelijk kunnen is een tweede :+ Hoe kan jij een structuur in je leven krijgen als je maandag van 17:00 tot 23:00 werkt, dinsdag van 11:30 tot 19:00, woensdag van 17:00 tot 22:00 en donderdag van 17:00 tot 02:30 en vrijdag van 18:00 tot 03:30 ? :+ Juist ja. Dit is mijn rooster voor deze week, en ik doe het gewoon. Maar ik sta wel élke dag met een barstende koppijn op en ik kan het eerste uur amper pijnloos lopen. Maar vooralsnog zou ik niet van een uitkering willen leven.

Godzijdank krijg je voor een beetje hoofdpijn ook geen uitkering. Ik vind het trouwens ook echt een verkeerde plek om een beetje zielig te doen over het feit dat jij 'ook wel eens hoofdpijn hebt', maar dat je jezelf kennelijk wel een doorzetter vindt omdat je toch je wisselende diensten werkt. De hele wereld is wel eens beroerd en heeft wel eens hoofdpijn, so be it. Tegenwoordig heeft ook een steeds groter percentage adhd of add, leer er mee leven, klaag er niet over, so be it.

Wel eens hoofdpijn? :+ Ik heb het elke dag. Of ik nou werk of niet. En het is iet een "beetje" hoofdpijn. Maar ik post dit niet om zielig te doen, ik post dit puur omdat ik in mijn omgeving dus mensen heb die een uitkering hebben die in mijn ogen gewoon een schop onder hun reet verdienen. Het enige wat ik wil zeggen is dat of je nou een gebrek/beperking of wat dan ook hebt, je gewoon moet werken als je het kán. Kan je het niet, dus echt niet kunnen, dan hoor je mij niet klagen. Dan heb je het recht gewoon op een uitkering.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 18-05-15 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt