Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:29

Er zijn ergere dingen om voor uit gemaakt te worden.
Zwarte piet is voor een kind een positief leuk persoon, dus je wordt "uitgescholden" voor iemand waar kinderen vrolijk en blij van worden om te zien.

Ik heb er niet zoveel moeite mee als een kind roept naar mij, kijk mama daar, die leuke of aardige of grappige vrouw.
Wie heeft daar nu een hekel aan?

oh ja mensen die zeiken om te zeiken, die hebber daar een hekel aan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:07

Het kwartje wil maar niet vallen he... het zijn geen kinderen die "uitschelden" voor zwarte piet, het zijn volwassenen.
Mensen die net zo volwassen zijn als de bruine boterham en suikerfeest types die in dit topic zichzelf zoooo grappig vinden.

Mindim je plaatst een quote niet zomaar toch?
Ik heb idd niet erg veel geduld met reacties van het suikerfeest gehalte.
Maar weet je, dit topic is allang geen discussie meer, maar alleen een verzameling losse opmerkingen die jullie eigen stereotypen bevestigen. De paar mensen die wel inhoud geven aan de discussie worden totaal gediskwalificeerd door de oppervlakkige meerderheid.

Doei :wave: ik heb het hier wel gezien :r

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:12

Nikass schreef:
Het kwartje wil maar niet vallen he... het zijn geen kinderen die "uitschelden" voor zwarte piet, het zijn volwassenen.
Mensen die net zo volwassen zijn als de bruine boterham en suikerfeest types die in dit topic zichzelf zoooo grappig vinden.

Maar weet je, dit topic is allang geen discussie meer, maar alleen een verzameling losse opmerkingen die jullie eigen stereotypen bevestigen. De paar mensen die wel inhoud geven aan de discussie worden totaal gediskwalificeerd door de oppervlakkige meerderheid.

Dat is mooi dat je het wel gezien hebt.
Maar je speelt nu wel op de man zeker met die kostsmiley erbij en dat mag niet heb ik eerder begrepen.

Ik heb nog nooit een volwassene horen roepen, hey zwarte piet!!
Maar misschien ligt dat er aan met wie je omgaat :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:25

Je kunt ook op alle slakken zout leggen Nikass.
Je moet geen tolerantie prediken als je zelf nergens voor open staat.
Ik heb familie van veel nationaliteiten, ben niet iemand die in het dagelijks leven probeert te onderscheiden. Maar ik vind zwarte piet gewoon geen discriminatie, jij vind de mensen die dat vinden schijnbaar stereotype en daarmee discrimineer jij evengoed. Maar schijnbaar vind jij dat zelf niet.
Dat je het niet netjes kunt houden, vind ik veelzeggend.
Ik zie ook niet waarom ik me bescheiden moet opstellen naar andere mensen, omdat mijn medelandgenoten lang geleden hun landgenoten hebben onderdrukt. Daar kan ik niets aan doen en de huidige donkere mens in nederland is niet onderdrukt. Dus waarom zou ik.
Als ik een quote plaatst, dan struikel je daar zo hard over, dat je hard begint te roepen en als iemand je er op wijst, dan ga je alleen maar harder schelden. Die post ging niet over het suikerfeest en ook niet over dingen die onwettelijk zijn. Onverdoofd slachten mag, ik als dierenvriend moet me daar maar bescheiden naar opstellen, iemand mag zijn hoofddoek ophouden, terwijl ik in dezelfde ruimte gevraagd wordt met pet af te zetten, met pasfoto's evenzo. Er zijn inderdaad mensen die oproepen tot haat tegen homo's en ook dat wordt maar gedoogd, want we durven in het land daar niet al te veel van te zeggen, want oei je zou eens kunnen discrimineren. Bij de KLM is een nederlandse man verzocht van plaats te wisselen, omdat een moslima vrouw niet naast hem wenste te zitten. Schilderijen in een gemeentehuis worden verplaats op verzoek van moslim mannen. Ik bedoel, het werkt 2 kanten uit. Maar ik doe niet steeds een stap aan de kant voor andermans geloof en traditie als ik voor die van mij ook geen meewerkende houding krijg. Hetzelfde als kerstboom, dat moet maar weg, want dat is een uiting van een christelijk geloof en daar kan een ander aanstoot aan nemen, hetzelfde met de kaartjes met fijne kerstdagen, dat moet maar feestdagen worden. Ik snap prima dat mensen dat zat worden, ik word het ook zat. En als jij dat niet oke vind, dat zij dan maar zo, jou zegen heb ik niet nodig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-13 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:34

Al dat gezeur over discriminatie,is dat niet ook een modeverschijnsel?
In 1974 stond dit gewoon in de hit lijsten , gemaakt door donkere mensen met zelfspot,en papagroom,die toen nog een groompie was,vond het prachtig.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:40

Ja die draaide Stenders vanmiddag :D

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:50

Nikass schreef:

He.le.maal eensch

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 00:52

Nog even een spiegel, gewoon, omdat het kan

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:26

Nikass, over dat kwartje....
Denk je echt dat als zwarte piet er niet zou zijn, dat de mensen die discrimineren geen andere woorden zouden gebruiken? Het is niet de stok die de hond slaat,maar de persoon die de stok vast houdt.
Door te roepen dat zwarte piet discriminerend is en dus dat je daarmee veel mensen beledigd, werkt daarmee juist discriminatie in de hand. Onschuldige mensen zijn door die uitspraak al onterecht beschuldigd, waardoor het juist makkelijk is om bij wijze van sarcasme dit wel te gaan doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 15:35

Ik vond het topic nog wel leuk,maar het word steeds minder 'gezellig'....jammer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:07

|Hoe is de demonstratie gegaan , die was toch vandaag?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 16:59

Mindim schreef:
Ik denk dat onderstaand tekstje leeft bij veel mensen en dat daarom er zo heftig gereageerd wordt door mensen.
Citaat:
Sinds de jaren zestig komt er vreemd volk naar ons land dat eigen religies, tradities, zeden en gewoonten wil behouden. In dit vrije land krijgt men daar ook alle ruimte voor. Zaken als onverdoofd slachten, in boerka lopen en vanuit religie oproepen tot geweld jegens anders-geaarden, het mag allemaal.
Sterker nog: ons land past zich zelfs aan. Geen kerstbomen meer in gemeentehuizen, speciale zwemuurtjes voor vrouwen, geen holocaust onderwijs in onze scholen en een Koran in de Tweede Kamer. Ook wijn op tafel en handen schudden laten we indien geëist maar achterwege.

Stel je daar - als oorspronkelijk Nederlander - vraagtekens bij, dan word je al snel voor extreem rechts figuur annex racist uitgemaakt. Vermoord zelfs! Nee, je moet alles maar goedvinden, want al die nieuwe culturen 'verrijken' ons land… zo spreekt immers de politieke correctheid.

Nou, dat zal dan wel zo zijn, maar nu willen wij oorspronkelijke Nederlanders zélf weer eens een eeuwenoude traditie vieren. En mag dat ineens niet? Dan zijn we ineens racisten?

Ik kan maar één conclusie trekken: wij Nederlanders worden achtergesteld in eigen land. En wij zijn het zát!

Prima citaat, niks mis mee. Kan ik me prima in vinden.
Dan ben ik nu zeker een racist?
Hou toch op, schei toch uit.

Einde discussie nu: mensen schminken zich vrijwillig zwart om Zwarte Piet te MOGEN ZIJN!
Ook aan de praktische kant: juffen en meesters, vaders en moeders, ooms en tantes en noem maar op doen er alles aan om kids een leuke tijd te bezorgen en zo niet herkend te worden.
Ze delen snoep uit en kadootjes aan kinderen, halen acrobatische toeren en grapjes uit, zodat kinderen en ouderen er plezier van hebben.
Het is een feest!
Hoe kan zoiets nu racistisch zijn?

Wat er niet is, kan ook niet als zodanig gezien worden.
De tegenstanders hebben echt issues imo...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:46

Mindim schreef:
iemand mag zijn hoofddoek ophouden, terwijl ik in dezelfde ruimte gevraagd wordt met pet af te zetten, met pasfoto's evenzo. Er zijn inderdaad mensen die oproepen tot haat tegen homo's en ook dat wordt maar gedoogd, want we durven in het land daar niet al te veel van te zeggen, want oei je zou eens kunnen discrimineren. Bij de KLM is een nederlandse man verzocht van plaats te wisselen, omdat een moslima vrouw niet naast hem wenste te zitten. Schilderijen in een gemeentehuis worden verplaats op verzoek van moslim mannen. Ik bedoel, het werkt 2 kanten uit. Maar ik doe niet steeds een stap aan de kant voor andermans geloof en traditie als ik voor die van mij ook geen meewerkende houding krijg.

Het loopt ook de spuigaten uit tegenwoordig.
Tolerantie betekend niet dat je je eigen cultuur maar moet vergeten ten behoeve van allochtonen.

Ik heb er geen moeite mee dat andere mensen in dit land zich willen kleden met kleding uit hun eigen land, en gebruiken uit hun eigen land mee willen nemen. Moeten ze wat mij betrefd helemaal zelf weten is vrijheid voor iedereen.
Maar ze moeten ophouden te verwachten dat ik mij ook anders ga gedragen omdat zij dat willen.

Voorkeursbehandelingen voor moslima,s wat betrefd hoofddoekjes in ruimtes waar andere hoofdbedekkingen zijn verboden is wat mij betrefd belachelijk.
En dat iemand van plaats moet verwisselen in een vliegtuig omdat een ander niet naast een man wil zitten is gewoon ronduit belachelijk.
Als ze niet het risico wil nemen naast een man te zitten moet ze maar niet met het vliegtuig gaan reizen.
Je hoort mij ook niet klagen als ik naast jengelende kinderen in een vliegtuig kom te zitten, dat is gewoon iets dat nu eenmaal kan gebeuren.

En schilderijen verplaatsen in een gemeentehuis, waar slaat zoiets op.

Zelf vier ik ook geen Sinterklaas, maar dat geeft mij nog niet het recht om het sinterklaasfeest voor anderen te verpesten.

Laat nou iedereen mooi zijn eigen ding doen en laat de ander met rust.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:25

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:29

Loretta schreef:
Mindim schreef:
iemand mag zijn hoofddoek ophouden, terwijl ik in dezelfde ruimte gevraagd wordt met pet af te zetten, met pasfoto's evenzo. Er zijn inderdaad mensen die oproepen tot haat tegen homo's en ook dat wordt maar gedoogd, want we durven in het land daar niet al te veel van te zeggen, want oei je zou eens kunnen discrimineren. Bij de KLM is een nederlandse man verzocht van plaats te wisselen, omdat een moslima vrouw niet naast hem wenste te zitten. Schilderijen in een gemeentehuis worden verplaats op verzoek van moslim mannen. Ik bedoel, het werkt 2 kanten uit. Maar ik doe niet steeds een stap aan de kant voor andermans geloof en traditie als ik voor die van mij ook geen meewerkende houding krijg.

Het loopt ook de spuigaten uit tegenwoordig.
Tolerantie betekend niet dat je je eigen cultuur maar moet vergeten ten behoeve van allochtonen.

Ik heb er geen moeite mee dat andere mensen in dit land zich willen kleden met kleding uit hun eigen land, en gebruiken uit hun eigen land mee willen nemen. Moeten ze wat mij betrefd helemaal zelf weten is vrijheid voor iedereen.
Maar ze moeten ophouden te verwachten dat ik mij ook anders ga gedragen omdat zij dat willen.

Voorkeursbehandelingen voor moslima,s wat betrefd hoofddoekjes in ruimtes waar andere hoofdbedekkingen zijn verboden is wat mij betrefd belachelijk.
En dat iemand van plaats moet verwisselen in een vliegtuig omdat een ander niet naast een man wil zitten is gewoon ronduit belachelijk.
Als ze niet het risico wil nemen naast een man te zitten moet ze maar niet met het vliegtuig gaan reizen.
Je hoort mij ook niet klagen als ik naast jengelende kinderen in een vliegtuig kom te zitten, dat is gewoon iets dat nu eenmaal kan gebeuren.

En schilderijen verplaatsen in een gemeentehuis, waar slaat zoiets op.

Zelf vier ik ook geen Sinterklaas, maar dat geeft mij nog niet het recht om het sinterklaasfeest voor anderen te verpesten.

Laat nou iedereen mooi zijn eigen ding doen en laat de ander met rust.

_/-\o_

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:36

Bambolina schreef:

Dat is gewoon schandalig. De mensen die deze dame aanvielen zijn dus precies de reden waarom het gevoel (wat zeg ik, gevoel?) van discriminatie heerst. Olie op het vuur.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:06

Dit heeft niks met zwarte piet 'zelf' te maken maar deze 'mensen' misbruiken het gebeuren rondom zwarte piet om die vrouw aan te vallen,echt super triest.

Mensen moeten ophouden om elkaar zo te behandelen. Of het nou 'blanken' tegen 'zwarten' zijn of 'zwarten' tegen 'blanken'

Je gaat naar aanleiding van zoiets natuurlijk niet alle mensen die van zwarte piet houden over 1 kam scheren,dat mag je.oook niet doen als je bv eens leest dat er een blank iemand lastiggevallen is door donkere mensen,want dan mag je ook niet iedereen over 1 kam scheren. Het is gewoon meer dan triest dat er mensen zijn die zulke hatelijke gedachte hebben
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 26-10-13 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:08

Schandalig! Die mensen gingen veel te ver. Arme vrouw...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:21

Snoevie schreef:
Dit heeft niks met zwarte piet 'zelf' te maken maar deze 'mensen' misbruiken het gebeuren rondom zwarte piet om die vrouw aan te vallen,echt super triest.

Mensen moeten ophouden om elkaar zo te behandelen. Of het nou 'blanken' tegen 'zwarten' zijn of 'zwarten' tegen 'blanken'

Je gaat naar aanleiding van zoiets natuurlijk niet alle mensen die van zwarte piet houden over 1 kam scheren,dat mag je.oook niet doen als je bv eens leest dat er een blank iemand lastiggevallen is door donkere mensen,want dan mag je ook niet iedereen over 1 kam scheren. Het is gewoon meer dan triest dat er mensen zijn die zulke hatelijke gedachte hebben

Daar heb je ook zeker gelijk in!

Net als dat niet alle hetero Russen homofoob zijn; maar wat is het eerste waar je aan denkt bij Rusland de afgelopen tijd?
Ik vind dat op z'n zachtst gezegd verontrustend..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:47

Ja klopt. Een beetje verstandig mens weet ook dat dat gelukkig niet voor alle russen geldt.
Verontrustend is t zeker

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 23:58

Op de 1 of andere manier is het voor sommigen makkelijker te haten dan lief te hebben, imo is dat het verontrustende eraan.
En dat gaat inderdaad beide kanten op, en ook homohaat ed. is er een voorbeeld van.

Mensen willen nog wel eens vergeten dat discrimantie geen "tegen donkeren" is, maar veel en veel breder.

Ik snap alleen niet wat ze hiermee denken te bereiken, het zou ontzettend fijn zijn dat als Zwarte Piet geen Zwarte Piet meer is het allemaal over is, maar dat is het niet.
Daarnaast blijf ik erbij dat Zwarte Piet verbieden juist discriminatie is. Doe dan direct alles door elkaar. Blank, donker, bruin haar, blond haar, dik, dun, homo, hetero etc.
Maar dat kan oo niet zo pats boem, dan hebben kinderen een hele hoop vragen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:36

Bambolina schreef:

Heb het al eerder gelezen. Precies de hele reden waarom ik de hele hetze zo eng vind. Die arme vrouw demonstreerde ook TEGEN de VN en hoopte er met de pietendemonstratie dat er door de VN wèl geluisterd zou worden naar haar doel van demonstratie, de genocide van de Papoea. Ze zei dat ze helemaal niet tegen Zwarte Piet was, er wordt niet naar haar geluisterd. Een complete heksenjacht ontstaat.. Omdat mensen niet willen luisteren, compleet intolerant zijn.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:46

Ik vind het zo jammer dat alles verpest moet worden voor de kinderen, heb al een hoop discussies gehad op fb erover en het schiet niet op.

het grappigste van allemaal vind ik dat op fb ze de moslims aanvallen hahha terwijl die er deze x geen drol mee te maken hebben. Maar ze moeten iemand vinden om de schuld te geven zo zie je ook weer hoe heel veel Nederlanders zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 09:56

Ik vind het best logisch dat moslims genoemd worden als voorbeeld. Als het gaat om tollerantie en racisme dan hebben de nederlanders behoorlijk veel getollereerd, accepteerd en zelfs aangepast.
Een mooi voorbeeld dus en dat deze opmerking/belediging over zwarte piet wel in het verkeerde keelgat schiet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:04

Adamootje schreef:
Schandalig! Die mensen gingen veel te ver. Arme vrouw...

Helemaal mee eens.
Echter vind ik het ook geen slimme aktie van de vrouw om met andere bedoelingen daar te gaan staan. Dan mag de VN een link zijn,maar verder niet "voor zwarte piet" waar de rest voor stond.
Andersom had zij het wsl ook niet op prijs gesteld. Al had ze "voor zwarte piet" gestaan,dan had ze Wsl gewoon mee kunnen doen.