Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:20

Wat ik zo apart vindt dat iedereen zich afvraagt dat het heeft kunnen gebeuren. Zelf denk ik dat in iedereen een potentieel moordenaar zit... Bij de 1 komt het tot uiting en de ander niet. Ik zeg het nu even heel simpel maar daar zit natuurlijk 1 en ander psychologisch geneuzel tussen. Het is ook niet zo moeilijk om aan een wapen te komen. Ik begrijp dat er gevoelens boven komen wat de dader heeft gedaan en ik vind het ook zeer triest. Ook heb ik te doen met de nabestaanden van de dader...

BA, zal best moeilijk zijn om daar naar de winkels te gaan...

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:20

Het winkelcentrum heeft 4 uitgangen en elke winkeleigenaar heeft een uitgang naar buiten omdat het gebouw op palen staat. Maar als de kogels je om de oren vliegen dan voegt een nooduitgang niks toe hoor.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:03

StillAngel schreef:
Heb vanochtend gewoon gejankt om het stukje wat in de krant stond over de heldin.. echt wauw :(

Welke krant als ik vragen mag? Zou het graag willen lezen..

Ik lees nu vaker dat hij willekeurige slachtoffers uitzocht.. Waaruit maken ze dit op??

LadyMadonna

Re: Alphen, zelfmoordactie in winkelcentrum, 7 doden + dader

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:50

nouja, o.a. dat een man of vrouw op een scootmobiel van dichtbij doelbewust door het hoofd geschoten is, dat is geen geval van "geraakt door een rondvliegende kogel"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:55

Debbie schreef:
Oh.. hebben jullie gelezen dat een van de slachtoffers niet eens is overleden aan de kogels maar aan een hartstilstand? Is zich dus letterlijk doodgeschrokken.. :n

Citaat:
ALPHEN AAN DEN RIJN - Van de zes slachtoffers van de schietpartij in Alphen konden er drie geen kant op om de doodeenvoudige reden dat zij in een scootmobiel zaten. Op die manier waren zij wel heel eenvoudige slachtoffers voor de schutter.

Waar veel andere mensen winkels konden in rennen, zich verschuilen achter toonbanken en winkelstellingen om te ontkomen aan de dodelijke kogelregen, konden de 91-jarige Alie van Doorn, de 80-jarige Frans Deutekom en de 49-jarige Michael Boezaard geen kant op. Overigens overleed Frans Deutekom niet door kogels, maar aan een hartstilstand; hij schrok zich letterlijk dood. De 91-jarige vrouw werd nog wel een winkel binnengereden door te hulp geschoten omstanders, maar was toen al van dichtbij door haar hoofd geschoten.Inmiddels is duidelijk wie verder bij de schietpartij om het leven zijn gekomen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9515 ... html?p=2,1
Jeetje, zo met die namen erbij, wordt het gelijk een stuk 'echter'. :\

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:58

Als dat zo is dan gaat het om onbewuste signalen denk ik.
Net als dat berovers en verkrachters hun slachtoffers er vaak uitpikken.

KBK, in de papieren telegraaf staan ook foto's van de vader van Tristan en een paar overleden slachtoffers.
Ik zou het zelf niet zo erg vinden als dat bij mij gebeurde, wel van die vader, die heeft geen privacy meer, iedereen kent hem nu.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:58

stef schreef:
nouja, o.a. dat een man of vrouw op een scootmobiel van dichtbij doelbewust door het hoofd geschoten is, dat is geen geval van "geraakt door een rondvliegende kogel"

Het is allemaal doelbewust geweest. Hij heeft zijn slachtoffers niet van tevoren uitegkozen maar heeft ze wel doelbewust geraakt!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:03

http://www.ad.nl/ad/nl/3722/schietparti ... ling.dhtml

Mijn buurjongen is schizofreen. Zo iemand mag nooit, nooit, NOOIT een wapen hebben.
Maar ik merk het bij hem ook hoor, de familie (toevallig ook gelovig) veegt het (uit schaamte) een beetje onder het tapijt: hij doet niemand kwaad toch?

Nee, ja, hm, maar zijn waan-ideeen kunnen zo'n vorm aannemen dat hij het als zeer echt gaat zien. Mijn buurjongen heeft jaren gedacht dat Randstad uitzendbureau een criminele organisatie was die hem bespioneerde.

Mijn buurjongen is gelukkig niet kwaadaardig of boos op de wereld, als hij dat wel had geweest had ik nu niet rustig durven vertellen dat hij mijn buurjongen was, maar bij de politie gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:06

Inderdaad..
Wat ik vooral bedoel, is dat het in het begin (zonder namen) iedereen kan zijn.
Ieder willekeurig mens.
Nu zie je ook namen staan en dat brengt het toch wat dichterbij en maakt het letterlijk en figuurlijk wat persoonlijker.

Die vader (daar woonde hij toch bij?) heeft volgens mij inderdaad geen leven meer.
Zelfs al zou hij verhuizen..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:31

Dat die vader schuld aangerekend wordt zegt IMO meer over de mensen die dat doen, dan over die vader...

Suuzepuus, hij is ook als een dolleman aan het rondschieten geweest (zie de diverse kogelgaten), kan me niet voorstellen dat daarbij geen slachtoffers zijn gevallen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:37

Ik heb eerder ook al gezegd dat een geluk is dat hij 'maar' zo weinig slachtoffers heeft gemnaakt. Het had nog veel erger kunnen zijn aangezien het een drukke zaterdagmiddag was.....

Met een automatisch wapen kun je het eerste schot wel richten, maar de rest niet. Het is niet zo dat je iemand dus meteen met 20 kogels kunt doorzeven. (het zal vast wel kunnen, maar is niet waarschijnlijk)

De vader van Tristan is net zo goed slachtoffers als de andere nabestaanden. Triest om hgem hierop aan te kijken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:40

suuzepuus schreef:
Ik heb eerder ook al gezegd dat een geluk is dat hij 'maar' zo weinig slachtoffers heeft gemnaakt. Het had nog veel erger kunnen zijn aangezien het een drukke zaterdagmiddag was.....

Met een automatisch wapen kun je het eerste schot wel richten, maar de rest niet. Het is niet zo dat je iemand dus meteen met 20 kogels kunt doorzeven. (het zal vast wel kunnen, maar is niet waarschijnlijk)

De vader van Tristan is net zo goed slachtoffers als de andere nabestaanden. Triest om hgem hierop aan te kijken.

Dat vind ik dus ook triest. Dat heb ik al eerder gezegd, zijn nabestaanden hebben net zo goed verdriet, om wat er met Tristan is gebeurd maar ook om wat hij heeft gedaan. Als mensen zijn nabestaanden hierop afrekenen zegt dat genoeg over de mensen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:41

Ik weet niet wie dat doet, maar ik bedoel het in elk geval niet zo met de anekdote over mijn buurjongen :?
Hij had nooit een wapenvergunning mogen krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:53

nee, maar das achteraf gelul, want die had ie nou eenmaal wel.... En achteraf kijk je een koe in zn kont......

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:54

Nicolletje schreef:
http://www.ad.nl/ad/nl/3722/schietparti ... ling.dhtml

Mijn buurjongen is schizofreen. Zo iemand mag nooit, nooit, NOOIT een wapen hebben.
Maar ik merk het bij hem ook hoor, de familie (toevallig ook gelovig) veegt het (uit schaamte) een beetje onder het tapijt: hij doet niemand kwaad toch?

Nee, ja, hm, maar zijn waan-ideeen kunnen zo'n vorm aannemen dat hij het als zeer echt gaat zien. Mijn buurjongen heeft jaren gedacht dat Randstad uitzendbureau een criminele organisatie was die hem bespioneerde.

Mijn buurjongen is gelukkig niet kwaadaardig of boos op de wereld, als hij dat wel had geweest had ik nu niet rustig durven vertellen dat hij mijn buurjongen was, maar bij de politie gestaan.

Wat wil je hiermee zeggen dan? Dat hi jgeen wapenvergunning had mogen krijgen? Dan zijn er nog messen en bijlen etc. waar ze als een dolle mee rond kunnen springen. Tegenhouden kun je het nooit...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:56

Inderdaad Nicolletje!
Ben ik helemaal mee eens, wat ik me nou afvraag is, hoe de nabestaande van de dader het rouw proces doorlopen, Ik neem aan dat er niet 'zomaar' een begrafenis midden in Alphen word gehouden??
Ik ben er erg benieuwd naar..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:02

MamboBeach schreef:
Wat wil je hiermee zeggen dan? Dat hi jgeen wapenvergunning had mogen krijgen? Dan zijn er nog messen en bijlen etc. waar ze als een dolle mee rond kunnen springen. Tegenhouden kun je het nooit...

Autos :)*
Sticker op het dashbord en op het rijbewijs; niet gebruiken bij psychische problemen.
Ook uiteraard automatisch rijbewijs schorsen bij medicijngebruik voor ´psychische prolemen´....
(voor de slechte lezer; dit is sarcastisch)

Wat te denken van een gestresste vrachtwagenchauffeur. Faillissementje van een grote debiteur erbij, vouw wil scheiden, kind ziek en oh ja, is ook licht depressief.
Achteraf had hij dan want met ´psychische problemen´ nooit een vrachtwagenrijbewijs mogen hebben natuurlijk.
Of het is de schuld van zijn vrouw die hem bij de politie had moeten aangeven.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:10

Ik vind dit topic nu niet de meest geschikte plaats om amateur-psycholoogje te spelen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:11

Ik reageer op dit stuk uit mijn link:

Citaat:
Een oom van Tristan vertelt dat de familie op de hoogte was van zijn psychische problemen, maar deze actie van hem nooit verwacht had. 'Tristan zat al jaren in de knoop, maar dit heeft niemand zien aankomen,' zegt de oom van Tristan zichtbaar geëmotioneerd. 'Hij worstelde met psychische problemen, was schizofreen, maar we weten gewoon niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Als echt begrijpt wat schizofrenie is dan praat je wel anders.
Dat is wel even wat anders dan "wat psychische problemen".

* edit ik ben gewoon geschokt dat iemand met schizofrenie een wapenvergunning heeft gekregen. Mensen onderschatten deze aandoening blijkbaar.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:22

Nicol zoiets kan zich toch ook pas daarna zijn gaan ontwikkelen?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:24

Nicolletje schreef:
Ik reageer op dit stuk uit mijn link:

Citaat:
Een oom van Tristan vertelt dat de familie op de hoogte was van zijn psychische problemen, maar deze actie van hem nooit verwacht had. 'Tristan zat al jaren in de knoop, maar dit heeft niemand zien aankomen,' zegt de oom van Tristan zichtbaar geëmotioneerd. 'Hij worstelde met psychische problemen, was schizofreen, maar we weten gewoon niet hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Als echt begrijpt wat schizofrenie is dan praat je wel anders.
Dat is wel even wat anders dan "wat psychische problemen".

* edit ik ben gewoon geschokt dat iemand met schizofrenie een wapenvergunning heeft gekregen. Mensen onderschatten deze aandoening blijkbaar.

En dan nog? Messen, bijlen noem maar op. Denk je nu echt dat er werkelijk waar niets gebeurd was?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:26

En wie zegt dat diegene die de wapenvergunning of welke officiele instanties dan ook wisten dat hij schizofreen was? Dat een familielid dit weet, of zegt, zegt nog niet dat de jongen een stempel op zijn hoofd heeft staan, of dat er een daadwerkelijke diagnose is gesteld

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:26

De politie is ermee bezig hoe dat heeft kunnen gebeuren dat zijn vergunning verlengd werd.

Als ik hier nog verder op inga dan krijg ik toch alleen maar commentaar. Ik bedoe het niets ten nadele van zijn familie.
Oja HC: iemand met schizofrenie kan inderdaad rijontzegging krijgen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:28

Nicolletje schreef:
De politie is ermee bezig hoe dat heeft kunnen gebeuren dat zijn vergunning verlengd werd.

Als ik hier nog verder op inga dan krijg ik toch alleen maar commentaar. Ik bedoe het niets ten nadele van zijn familie.
Oja HC: iemand met schizofrenie kan inderdaad rijontzegging krijgen.

Dan gaat hij op de fiets... ;)

Ik bedoel het helemaal niet vervelend hoor, ben benieuwd naar je antwoord. :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 14:32

Hahah ja, of zonder rijbewijs in de auto van z'n vader gestapt...