PattyOosten schreef:Hoezo was je niet verplicht om te werken? Was een ander verplicht om in jou levensonderhoud te voorzien? Nee toch? Het is toch niet heel vreemd om gewoon voor jezelf te kunnen zorgen? En denk je ook niet dat de mensen die echt afhankelijk zijn van een uitkering omdat ze niet (meer) kunnen werken, er financieel beter aan toe zouden zijn als er niet zoveel mensen onterecht in een uitkering zitten?
Het is helemaal niet zo dat mensen die niet werken dat niet doen omdat ze niet voor zichzelf willen zorgen. Uit dit verhaal klinkt mijn inziens de erg sinistere ondertoon van de ik-maatschappij, waar egoisme hoogtij viert en niemand iets voor een ander.
Daarnaast ga je er ook van uit dat er mensen zijn die in een relatie zitten waarbij gekozen is voor interdependence (dus geen depence of independence). Een soort van symbiose dus, waarbij er niet wordt gekeken naar wie de bankrekening vult en wie thuis het nodige werk opknapt, maar er gewoon praktisch gekeken wordt hoe men als team aan de levensbehoeften kan voldoen.
Maar goed, van mij heeft ieder zijn keuze hoe hij/zij de dagtaak wil invullen. Ik vel geen oordeel over diegenen die beiden willen werken, zolang die anderen ook niet klaarstaan met oordelen hoe wij onze zaakjes op een rij hebben staan.
Nog steeds geldt voor mij dat huisvrouwen (en huismannen) economisch gezien een van de belangrijkste taken hebben in onze maatschappij. dat wil niet zeggen dat die partners die besloten hebben de opvoeding van hun kinderen deels uit te besteden het slechter doen. Nee, die betalen alleen een hoop meer belasting, deels direkt en deels via diegenen die hun kinderen mee opvoeden. Maar ook die kunnen zeker een kind voorbereiden op de maatschappij als volwassene.