Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:20

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
Mijn moeder was thuis als ik naar school moest. Eigenlijk ideaal dus.

Als jij dat ideaal vindt is dat prima, maar er zijn legio mensen die daar niet voor kiezen - ik wilde zelf veel meer meemaken van mijn kinderen.

Ik zat dus in de avond op school. Ik gaf mijn kleine zelf te eten, en bracht hem naar bed. Mama zat naast de babyfoon en ik zat in de collegebanken. Wat er zo ideaal aan was, is dat mama 0 gulden per uur kostte. Ik weet niet of jij je kind eindeloos ligt te observen als het slaapt, of dat je extra mama credits krijgt als je zelf naast de babyfoon tv zit te kijken, maar ik ben toch wel blij met mijn diploma, dan mis je maar wat GTST afleveringen :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:21

GTST :r No offense ;) Ik werk overigens vaak 's avonds, als de papa hier thuis is ;)
Ik dacht dat je bedoelde dat je overdag ook de hele week aan het werk was. :)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 06-11-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:22

Nee, dat schreef ik toch. Avond-HEAO, en pas toen ie drie was ging hij 3 dagen naar het KDV.

En die GTST was maar een geintje uiteraard! Helemaal into ATWT toen :P
Laatst bijgewerkt door Abiola op 06-11-10 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:22

Dat heb ik dan verkeerd begrepen :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:23

Maar iedereen heeft recht op AOW Patty, dat heeft niets te maken met werken. Dit is nu eenmaal zo geregeld in NL dus moeten we maar blij mee zijn, denk ik dan. :)

Ook is schuw een pittige discussie niet! :D

Ik heb ook gewerkt terwijl ik niet verplicht was te werken maar heb het wel gedaan. Als je me nu zou vragen of ik het weer zou doen, nee. Dat niet. Er zijn in NL ook heel veel regeltjes dat als je je netjes aan regeltjes houdt je er keihard op wordt terug gepakt.

Zo denk ik ook dat iedereen wel iets refereert naar ze zelf hebben meegemaakt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:26

Persoonlijk heb ik moeite met vrouwen die niet WILLEN werken omdat de kinderen klein zijn en vervolgens in de problemen komen.

Ik ken er eentje die wel degelijk niet WIL werken omdat ze een kleine heeft, maar ondertussen wel bijstand krijgt en braaf dr handje ophoudt voor alimentatie..... en dát snap ik dus niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:27

Dat vind ik ook wel weer wat anders, Liezel, dan thuisblijven bij je kind terwijl het kan omdat je man genoeg inkomsten heeft.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:29

Maar daar doel ik dus op.... Als je thuis kunt blijven omdat je man genoeg inkomsten binnen brengt, dan moet je dat zelf weten....
Maar er zijn er ook genoeg die hun handje ophouden omdat ze geen partner hebben of de partner verdient niet genoeg.
Als deze vrouwen alleen komen te staan, mag de samenleving opdraaien voor het feit dat zij thuis bij de kids willen zitten....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:30

MamboBeach schreef:
Maar iedereen heeft recht op AOW Patty, dat heeft niets te maken met werken. Dit is nu eenmaal zo geregeld in NL dus moeten we maar blij mee zijn, denk ik dan. :)

Ik heb ook gewerkt terwijl ik niet verplicht was te werken maar heb het wel gedaan. Als je me nu zou vragen of ik het weer zou doen, nee. Dat niet. Er zijn in NL ook heel veel regeltjes dat als je je netjes aan regeltjes houdt je er keihard op wordt terug gepakt.

{gloves on} Okidoki, iedereen heeft recht op die AOW uitkering.... Ook die junk die nooit een dag gewerkt heeft, en alleen maar steelt? Die kerel die een ziekte veinst? Dat wijf wat niet wil werken?{ gloves of}

Hoezo was je niet verplicht om te werken? Was een ander verplicht om in jou levensonderhoud te voorzien? Nee toch? Het is toch niet heel vreemd om gewoon voor jezelf te kunnen zorgen? En denk je ook niet dat de mensen die echt afhankelijk zijn van een uitkering omdat ze niet (meer) kunnen werken, er financieel beter aan toe zouden zijn als er niet zoveel mensen onterecht in een uitkering zitten?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:31

Wat ik me trouwens (oprecht) afvraag. Vinden jullie het niet erg dat je man/vriend zijn kind of kinderen dan wel maar zo weinig te zien krijgt als hij fulltime of zelfs nog meer werkt.

Mist hij dan niet heel veel? Komt hij dan niet thuis op een avond terwijl jij die dag de eerste stapjes van je spruit hebt gezien?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:31

Liezel1 schreef:
Persoonlijk heb ik moeite met vrouwen die niet WILLEN werken omdat de kinderen klein zijn en vervolgens in de problemen komen.

Ik ken er eentje die wel degelijk niet WIL werken omdat ze een kleine heeft, maar ondertussen wel bijstand krijgt en braaf dr handje ophoudt voor alimentatie..... en dát snap ik dus niet.

Denk je werkelijk dat als je in de bijstand zit, dus voor alleenstaande moeders en alimentatie krijgt en je ongveer 1000 euro ontvangt je het dan lekker ruim hebt?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:32

BraveSpots schreef:
Wat ik me trouwens (oprecht) afvraag. Vinden jullie het niet erg dat je man/vriend zijn kind of kinderen dan wel maar zo weinig te zien krijgt als hij fulltime of zelfs nog meer werkt.

Mist hij dan niet heel veel? Komt hij dan niet thuis op een avond terwijl jij die dag de eerste stapjes van je spruit hebt gezien?

Je kunt alleen álles meemaken als je beide niet werkt, en dat gaat niet, tenzij je de luxe hebt dat je de hele dag kunt rentenieren....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:33

Liezel1 schreef:
Maar daar doel ik dus op.... Als je thuis kunt blijven omdat je man genoeg inkomsten binnen brengt, dan moet je dat zelf weten....
Maar er zijn er ook genoeg die hun handje ophouden omdat ze geen partner hebben of de partner verdient niet genoeg.
Als deze vrouwen alleen komen te staan, mag de samenleving opdraaien voor het feit dat zij thuis bij de kids willen zitten....

Handje ophouden terwijl een man niet genoeg verdient? Verklaar je nader!
De regels veranderen daar ook constant in en de moeders kunnen dan ook niet zomaar meer thuisblijven.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:33

Liezel1 schreef:
BraveSpots schreef:

Je kunt alleen álles meemaken als je beide niet werkt, en dat gaat niet, tenzij je de luxe hebt dat je de hele dag kunt rentenieren....

Dat besef ik, maar is het dan niet 'eerlijker' dat je elk de helft doet en dus elk evenveel thuis bent met je kind? Heeft een vader daar niet evenveel recht (en verlangen?) naar?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:36

Mijn hubbie niet, dat weet ik zeker. Hij vindt het leuk met de kinderen en als hij thuis is, doet hij vanalles met ze, maar hij geniet ook uit en te na van zijn werk. Zo erg dat hij als hij thuis is, gewoon verder gaat, maar dan heet het 'hobby' ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:37

PattyOosten schreef:
MamboBeach schreef:

{gloves on} Okidoki, iedereen heeft recht op die AOW uitkering.... Ook die junk die nooit een dag gewerkt heeft, en alleen maar steelt? Die kerel die een ziekte veinst? Dat wijf wat niet wil werken?{ gloves of}

Hoezo was je niet verplicht om te werken? Was een ander verplicht om in jou levensonderhoud te voorzien? Nee toch? Het is toch niet heel vreemd om gewoon voor jezelf te kunnen zorgen? En denk je ook niet dat de mensen die echt afhankelijk zijn van een uitkering omdat ze niet (meer) kunnen werken, er financieel beter aan toe zouden zijn als er niet zoveel mensen onterecht in een uitkering zitten?

Ook de junk heeft er dus recht op ja. Er zijn en blijven altijd rotte appels! :j

Ik was niet verplicht om te werken en had het recht om thuis te blijven ja maar deed dat niet. Maar ik werd wel weer gekort omdat ik voor mijn werk mijn oude autootje nodig had en de buuf die op haar luie reet zat met kids een uitkering trok en 's avonds de kapsalon aanveegde had uiteindelijk meer te besteden dan ik. Kun je zeggen wat je wil maar daar mag de overheid ook wel eens aan denken en het aantrekkelijk maken... En niet iemand op deze manier onderuit halen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:38

BraveSpots schreef:

Mijn man komt in de middag al thuis dus maakt genoeg mee. :j

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:39

BraveSpots schreef:
Dat besef ik, maar is het dan niet 'eerlijker' dat je elk de helft doet en dus elk evenveel thuis bent met je kind? Heeft een vader daar niet evenveel recht (en verlangen?) naar?

Eerlijker misschien wel, maar als je man bijvoorbeeld chirurg is, en jij bent winkelmedewerker, dan is jou salaris dusdanig lager dat die verdeling niet echt slim is...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:43

PattyOosten schreef:

Het is helemaal niet zo dat mensen die niet werken dat niet doen omdat ze niet voor zichzelf willen zorgen. Uit dit verhaal klinkt mijn inziens de erg sinistere ondertoon van de ik-maatschappij, waar egoisme hoogtij viert en niemand iets voor een ander.

Daarnaast ga je er ook van uit dat er mensen zijn die in een relatie zitten waarbij gekozen is voor interdependence (dus geen depence of independence). Een soort van symbiose dus, waarbij er niet wordt gekeken naar wie de bankrekening vult en wie thuis het nodige werk opknapt, maar er gewoon praktisch gekeken wordt hoe men als team aan de levensbehoeften kan voldoen.

Maar goed, van mij heeft ieder zijn keuze hoe hij/zij de dagtaak wil invullen. Ik vel geen oordeel over diegenen die beiden willen werken, zolang die anderen ook niet klaarstaan met oordelen hoe wij onze zaakjes op een rij hebben staan.

Nog steeds geldt voor mij dat huisvrouwen (en huismannen) economisch gezien een van de belangrijkste taken hebben in onze maatschappij. dat wil niet zeggen dat die partners die besloten hebben de opvoeding van hun kinderen deels uit te besteden het slechter doen. Nee, die betalen alleen een hoop meer belasting, deels direkt en deels via diegenen die hun kinderen mee opvoeden. Maar ook die kunnen zeker een kind voorbereiden op de maatschappij als volwassene.

BraveSpots

Blue_Eyes schreef:
Mijn hubbie niet, dat weet ik zeker. Hij vindt het leuk met de kinderen en als hij thuis is, doet hij vanalles met ze, maar hij geniet ook uit en te na van zijn werk. Zo erg dat hij als hij thuis is, gewoon verder gaat, maar dan heet het 'hobby' ;)

Maar heeft hij dan een minder intense of een andere band met hen omdat hij ze minder ziet?
En zo ja, vind jij en hijzelf dat dan niet spijtig?

loveyoutoo

Ik heb geen 51 pagina's doorgelezen dus ik reageer eigenlijk op de openingspost.

Het is een keuze van mensen om wel of niet te gaan werken als je een werkende partner hebt. Als je (jonge) kinderen hebt en je kan het betalen begrijp ik heel erg goed dat 1 van de ouders (er zijn ook thuisblijfvaders natuurlijk) thuis blijft bij de kids. Ik snap niet waarom je daar zo'n 'probleem' van maakt TS. Je zegt dat de mensen het dan met minder geld moeten doen en dat de kinderen misschien zelf hun studie moeten betalen. Stel je voor!!! ZELF JE STUDIE BETALEN!!?? }:0 Trouwens... als je beide een 'simpele' baan hebt, dan kan het zijn dat je samen net zoveel verdiend als wanneer één van beide een goede baan hebt. Ik weet uit ervaring, ik heb een workaholic man, dat alles (huishouden, kids) op de vrouw aankomt in zo'n geval. En dat is erg zwaar als je ook nog eens werkt (baby 9 maanden oud, ik werk nog 4 dagen, man werkt minimaal 60 uur per week).

Het is ook maar net waar je meer waarde aan hecht. Geld maakt niet gelukkig namelijk!

En niet verdiende mensen kunnen ook op een heel andere manier bijdragen aan de gemeenschap. Door vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Of vind je dat alle vrijwilligers betaald werk moeten zoeken??

Ludique96

Ik heb niet echt een mening. Maar ik zelf ga echt wel werken kan echt niet de hele dag thuis zitten. pff

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:46

BraveSpots schreef:

Mijn man gaat regelmatig van huis als ze nog slaapt en als hij thuis komt slaapt ze al weer....

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:55

joostvangestel schreef:
PattyOosten schreef:

Het is helemaal niet zo dat mensen die niet werken dat niet doen omdat ze niet voor zichzelf willen zorgen. Uit dit verhaal klinkt mijn inziens de erg sinistere ondertoon van de ik-maatschappij, waar egoisme hoogtij viert en niemand iets voor een ander.

Daarnaast ga je er ook van uit dat er mensen zijn die in een relatie zitten waarbij gekozen is voor interdependence (dus geen depence of independence). Een soort van symbiose dus, waarbij er niet wordt gekeken naar wie de bankrekening vult en wie thuis het nodige werk opknapt, maar er gewoon praktisch gekeken wordt hoe men als team aan de levensbehoeften kan voldoen.

Maar goed, van mij heeft ieder zijn keuze hoe hij/zij de dagtaak wil invullen. Ik vel geen oordeel over diegenen die beiden willen werken, zolang die anderen ook niet klaarstaan met oordelen hoe wij onze zaakjes op een rij hebben staan.

Nog steeds geldt voor mij dat huisvrouwen (en huismannen) economisch gezien een van de belangrijkste taken hebben in onze maatschappij. dat wil niet zeggen dat die partners die besloten hebben de opvoeding van hun kinderen deels uit te besteden het slechter doen. Nee, die betalen alleen een hoop meer belasting, deels direkt en deels via diegenen die hun kinderen mee opvoeden. Maar ook die kunnen zeker een kind voorbereiden op de maatschappij als volwassene.

Joost, ik ageer alleen tegen vrouwen die niet WILLEN werken, zoals de TS vraagt. Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik het prima vind als iemand niet werkt, maar dat ze dan niet later van de staat iets moeten verwachten. Ik heb geen zin om belasting te betalen voor mensen die niet willen, niet kunnen is een ander verhaal. En aangezien geen een vrouw kan garanderen dat hubbie eeuwig trouw blijft, lijkt het mij slimmer om voor je zelf te (kunnen) zorgen. Ik voel er gewoon heel weinig voor om de uitkering van een vrouw te betalen, waarvan de kinderen al lang en breed op school zitten (en misschien al het huis uit zijn)en wier man dan opstapt of overlijdt. Waarom moet ik dat betalen en kan ze niet gewoon voor zichzelf zorgen? Een uitkering is voor mensen die echt niet (meer) kunnen werken. En dan heb ik het toch echt over mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, die mensen zouden een eerlijke uitkering moeten ontvangen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:56

BraveSpots schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar heeft hij dan een minder intense of een andere band met hen omdat hij ze minder ziet?
En zo ja, vind jij en hijzelf dat dan niet spijtig?

Ja, die band is absoluut anders. Dat zou hij ook zijn als hij wel steeds thuis was, want hij is een ander persoon dan ik en hij gaat anders met de kinderen om. Het is een keus die wij maken. Ik werk ook, maar meestal als de kinderen op school zitten of als mijn hubbie thuis is (twee avonden en een zaterdagochtend en soms een uurtje of twee een klant in de avonduren). Dat betekent dus dat ik ze van school haal en hij ze in bed legt, meestal. De band is zeker anders, maar daar is niets mis mee. Dat lijkt me normaal.

Joost, 'interdependence' vind ik een heel mooie term, die ga ik zeker onthouden! +:)+