zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:41

@Angelita

Ik schreef eerder naar aanleiding van jouw post:
Het is heel naar als zoiets je overkomt en dergelijk gedrag klopt natuurlijk helemaal niet. Je moet je gewoon veilig kunnen voelen op straat, altijd en overal.

Waar zie jij precies dat ik het normaal zou vinden of hoor ik niet bij jullie? Ik weet niet zo goed wie je bedoelt als je jullie zegt. Ik merk wel dat je heel boos bent maar ik snap eerlijk gezegd niet wat er hier gezegd is dat jou zo boos maakt.

Ik zie net pas je opmerking over de iphone, leg het me later maar uit als je zin hebt.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 13-07-10 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:41

Klopt janesmith, dat moet zeker lastig zijn. Maar dat betekent niey dat wij degene zijn die ons moeten aanpassen of zulke dingen maar moeten accepteren, het betekent alsnog wel dat zíj hun normen en waarden moeten bijschaven.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:43

Ik ben niet boos, maar het ergert me dat veel mensen blijkbaar een bord voor de kop hebben. Hoe kun je nou niet zien dat ze vrouwen zo respectloos behandelen??(heb t niet specifiek tegen jou hoor)

Ik reageer later wel uitgebreider, een computer typt toch wat lekkerder. :)
Laatst bijgewerkt door JuliaMaria op 13-07-10 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:44

janesmith schreef:
Daphna schreef:
van Dale: syn·droom [sindroom] het; o -dromen het geheel van verschijnselen ve ziekte

Zoek maar eens op Stockholm Syndroom, dat praat wat makkelijker.
Of weet je wat dat is?

Ik weet wat het is. Het sympathie hebben voor de eigen onderdrukker. Het is vooralsnog een geestelijk ziektebeeld.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:47

Daphna schreef:
janesmith schreef:

Zoek maar eens op Stockholm Syndroom, dat praat wat makkelijker.
Of weet je wat dat is?

Ik weet wat het is. Het sympathie hebben voor de eigen onderdrukker. Het is vooralsnog een geestelijk ziektebeeld.

Precies. Indoctrinatie.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:51

Angelita schreef:
Dus jullie vinden het normaal om aldoor lastig gevallen te worden als vrouw zijnde door islamitische mannen en jongens? Jullie vinden het normaal dat Nederlandse vrouwen worden aangesproken met 'hey schatje ga je met me mee naar huis??' om vervolgens kankerhòer genoemd te worden als je ze verteld dat ze eens normaal moeten doen?
Ik voel me ernstig beledigd door dergelijke opmerkingen, net zoals iedere andere vrouw met trots en eigenwaarde. Ik wil niet zo respectloos aangesproken worden en als dit zo door gaat dan komt er een dag dat ik er één edn gebroken neus bezorg. Het zit me echt tot hier, en het ergste vind ik nog dat andere vrouwen een dergelijk mens (vrouw) beeld goed praten. Dít is namelijk hoe zij over vrouwen denken, dat blijkt aan één stuk door en als je dat niet ziet dan heb je gewoon een bord voor je kop.

Als dat hun cultuur is: prima dat is in theorie niet mijn probleem, maar ik wil niet als ''minderwaardige'' vrouw op zo'n achterlijke, respectloze manier behandeld worden. Ik ben namelijk niet minderwaardig aan hen en verdien minstens zoveel respect als ieder ander. En als ik er niet van gediend ben om schatje genoemd te worden dpor één of andere debiel dan moet dat gewoon kunnen zonder dat ik daarna nòg meer beledigingen over me heen krijg.

Hoe kunnen jullie dergelijke 'vrouwbeelden' nou goedkeuren???

Ik vind het niet prettig om lastig gevallen te worden, ik keur het niet goed, maar het is niet zo dat alle islamitische jongens zo zijn. Overigens kunnen Nederlandse hangjongeren ook erg vervelend zijn. Of Antilliaanse, Surinaamse, vul maar in. Groepen jongeren bij elkaar die zich vervelen hebben gewoon de irritante neiging om vervelend te worden. Ik heb ook weleens een hoog oplaaiende discussie gehad met een meneer met een Noord-afrikaans uiterlijk die het nodig vond om mij en een vriendin na te roepen. Maar ik heb ook een keer een vervelende Nederlander een knietje moeten geven omdat hij lastig was. Ik vind dat je met deze post generaliseert. Je kan niet een hele groep aankijken op het gedrag van enkel wat uitschot. Net zoals dat een positieve ervaring met een bepaalde groep ook niet hoeft te zeggen dat ze allemaal leuk zijn.

Een tijdje terug was ik bij mijn oma op visite en ik had (met mijn verstrooide hoofd) mijn sleutels in het contact van mijn auto laten zitten (ja, ontzettend dom, ik weet het). Niet veel later werd er aangebeld door 2 jongeren (Marokkaans?) of wij wisten van wie die Polo was met de sleutels nog in het contact (nou, van mij dus). Betekent dit dat ik nu voortaan altijd mijn auto met sleutels erin in Utrecht-Kanaleneiland laat staan? Zeker niet. Net zoals je er niet van uit kan gaan dat dit altijd goed gaat omdat er nu 2 hele eerlijke jongens voorbij liepen, kan je er bij vervelende jongens ook niet van uit gaan dat ze allemaal zo zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:51

Angelita schreef:
Ik zou zeggen: lees eens terug. Dit gedrag valt allemaal onder hun beeld van de vrouw, en dat beeld van onderdanigheid werd door meerdere bokkers geaccepteerd. Ik schreef dit vooral om men erop te wijzen dat dit precies dat beeld omvat en dat dat beeld dus ook voor nl vrouwen gevolgen heeft.

Ik volg dit topic vanaf het begin maar ik heb niemand zien schrijven dat ze het fijn vinden om onderdrukt te worden en dat ze dat accepteren...

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:52

Angelita schreef:
Klopt janesmith, dat moet zeker lastig zijn. Maar dat betekent niey dat wij degene zijn die ons moeten aanpassen of zulke dingen maar moeten accepteren, het betekent alsnog wel dat zíj hun normen en waarden moeten bijschaven.

Ik keur het zeker niet goed. Ik keur het zelfs af. Maar ik kan wel begrijpen hoe dat psychisch werkt in die koppies.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 00:54

Je bizarre beeld over de islam, als een geestelijke ziekte in die koppies, maakt blijken dat we ons inderdaad laten opstoken en uitspelen.

Ik reageer niet verder in dit topic, gezien ik niet als serieuze discussie partner kan worden gezien. Mocht iemand meer willen weten over mijn visie als moslima op de islam, en dan met name over vrouwenrechten in de islam, dan vertel ik daar graag per pb over.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 01:13

Beetje jammer dat de discussie nu dood valt op deze manier.
Mijn mening is met het Stockholm Syndroom gooien (suggestief) is net zo doodbloedend voor een discussie als met Hitler o.i.d. gaan gooien...

Ik begrijp wel waarom Nederlandse mensen (voornamelijk meisjes -gek genoeg zou je in de 1e instantie zeggen) moslim worden.
Ik zou het zelf alleen niet kunnen en ook niet willen in Nederland.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 01:24

Nicolletje schreef:
Mijn mening is met het Stockholm Syndroom gooien (suggestief) is net zo doodbloedend voor een discussie als met Hitler o.i.d. gaan gooien...

Ik begrijp wel waarom Nederlandse mensen (voornamelijk meisjes -gek genoeg zou je in de 1e instantie zeggen) moslim worden.

Mijn vermoeden wat het Stockholm syndroom betreft, geldt niet alleen voor Moslima's. Daar schaar ik alle vrouwen onder die zich vrijwillig in een keurslijf laten persen uit geloofsovertuiging. Van jongs af aan worden ze geïndoctrineerd door gewoontes die ze als normaal gaan ervaren, terwijl het objectief gezien pure discriminatie is.

Dat vooral Nederlandse meisjes moslima worden is vrij logisch. Het zijn vooral Nederlandse meisjes die met een Marokkaanse jongen trouwen en dan Moslima worden. Andersom gebeurt zelden en als het al gebeurt dan zijn dat zo'n onafhankelijke meiden dat die man geen moslim hoeft te worden om met ze te kunnen trouwen.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 13-07-10 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 01:25

janesmith schreef:
Nicolletje schreef:

Mijn vermoeden wat het Stockholm syndroom betreft, geldt niet alleen voor Moslima's. Daar schaar ik alle vrouwen onder die zich vrijwillig in een keurslijf laten persen uit geloofsovertuiging. Van jongs af aan worden ze geïndoctrineerd door gewoontes die ze als normaal gaan ervaren, terwijl het objectief gezien pure discriminatie is.

Maar wat dan als ze zich op latere leeftijd bekeerd hebben?
Is de verklaring dan dat er een dominant vaderfiguur aanwezig is geweest?

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 01:29

Rebeccatjuh schreef:
janesmith schreef:

Maar wat dan als ze zich op latere leeftijd bekeerd hebben?
Is de verklaring dan dat er een dominant vaderfiguur aanwezig is geweest?

Dan gebeurt dat vaak vanwege dat ze in het huwelijk stappen met een moslim en uiteraard heb je ook de uitzonderingen. In dit soort zaken moet je altijd over het gemiddelde spreken, niet over de aparte gevallen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 01:45

Ik kan niet voor alle bekeerde moslimvrouwen spreken, want ik ben er geen een.
Maar toen ik een paar jaar geleden in Slowakije was (ik had een Slowaakse vriend) vond ik daar iets, wat wij in Nederland niet hebben, misschien wel nooit gehad? Kwijt geraakt?
In Slowakije worden, om met sommige mensen hun woorden te spreken, de vrouwen ook nogal 'onderdrukt'.
Beetje net als wij vinden dat in moslimlanden gebeurt. (ben ik ook geweest).

Mijn toenmalige vriend vond/ vindt de Nederlandse vrouwen nogal hard, individualistisch en onvrouwelijk. Hij vindt dat de vrouwen in Slowakije gelukkiger zijn, juist omdat er zo'n duidelijke rol voor ze is weggelegd.
De Nederlandse vrouw is (volgens hem) continu in gevecht, op zoek naar zichzelf. En als ze alleen komt te staan dan staat ze er ook vaak echt alleen voor.

In Slowakije is een enorme sociale cultuur, vol (kerkelijke) tradities, die het gezin binden op een manier die wij niet (meer) hebben en je hebt een heel sociaal vanget, mensen zijn er ook dag en nacht bij elkaar welkom, de gastvrijheid is ongekend.
Ik heb toen weleens gedacht, ik kan me wel voorstellen dat ik mijn kinderen liever in zo'n veilige, sociale omgeving op zou laten groeien dan hier, in dit individualistische land waar je vooral moet vechten voor je eigen hachie.

Ik kan alleen mijn Nederlands-zijn (hij noemde het feminisme) niet helemaal uit mij halen dus ik raakte in de knoop met mezelf daarover.

Ik denk dat een hoop moslim-geworden meiden veiligheid, saamhorigheid en een duidelijke identiteit als vrouw vinden in de Islam.
Hoe haaks dat ook staat op onze Nederlandse cultuur soms.

Ik vind dat wij ook best wat daarvan mogen leren. Maar aparte hokjes en dingetjes voor vrouwen bedoel ik daar dus niet mee.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 06:36

Citaat:

Dus zo alle geloven, ook een christelijke politieke partij die zich hier aan schuldig doet maken? Had de rechter geen uitspraak gedaan over dat vrouwen kiesrecht gegeven moet worden en pas geleden weer uitspraak dat vrouwen niet geweigerd mogen worden? Maar die nederlandse vrouwen zullen daar geen gebruik van maken, die weten niet beter? Is dat typisch nederlands waar u trots op bent?

Anoniem

Re: zijn dit de gevolgen? laten we ons opstoken en uitspelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:02

Apart zwemmen, alleen vrouwelijke dokters....
Heel leuk, maar als een verpleegkubduge met een hoofddoek stelselmatig aan de kant gezet wordt omdat men niet door haar geholpen willen worden is de hele linkse garde in rep en roer omdat er dan gediscrimineerd wordt. En dat is dus wat er scheef is in Nederland en wat nu maar eens afgelopen moet zijn.

Als Rutte voor Paars Plus gaat is de VVD volgende verkiezingen nergens. Dus ik ben heel benieuwd of hij het aandurft. Hij moet wel opschieten want anders krijgen ze voor de eerste kamer ook minder stemmen.

De plaatselijke VVD is niet blij met deze onderhandelingen, dus reken maar dat er vanuit de achterban druk gezet gaat worden. Ze hebben vlak voor de verkiezingen al stemmers aan de PVV verloren, ze zullen niet nog meer willen verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:03

FaberSmid schreef:
Citaat:

Dus zo alle geloven, ook een christelijke politieke partij die zich hier aan schuldig doet maken? Had de rechter geen uitspraak gedaan over dat vrouwen kiesrecht gegeven moet worden en pas geleden weer uitspraak dat vrouwen niet geweigerd mogen worden? Maar die nederlandse vrouwen zullen daar geen gebruik van maken, die weten niet beter? Is dat typisch nederlands waar u trots op bent?

Nee dat is een kleine groep, deze partij behaalt slechts 2 zetels, jaar in jaar uit :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:10

Dus dat maakt het fout goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 07:17

Wat denk je zelf? Maar de groep is zo klein dat de vraag of dit Nederland is waar je trots op bent nergens op slaat. Als ze 30 zetels zouden halen zou het een terechte vraag zijn

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 08:19

Het was een reactieop jan(e) schrijven. Aantal en hoeveelheid doet de wantoestanden niet van fout naar goed veranderen. Is gewoon een rotsmoes het goed te schrijven en alleen islam persoonlijk aan te vallen. Toegeven is en blijft moeilijk, als het ook in bijvoorbeeld christelijke geloof geschied.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:02

shilady schreef:
Hermelientje schreef:
God is altijd een man dus die ziet vrouwen als goedkope arbeidskrachten, net als de meeste andere mannen. ;)

_O- en het is nog steeds zo vrouwen verdienen minder dan de man op dezelfde functie

Dan zijn de topmensen in het bedrijfsleven wel heel stom dat ze dan mannen op die functies zetten en geen vrouwen....

en vwb vrijheid.... is het vrijheid om anderen te dwingen dingen te doen die ze niet willen doen omdat dat dan 'vrijheid' genoemd wordt?
Betekend geen hoofddoek dragen dat je "vrij" bent?

Citaat:
Dan gebeurt dat vaak vanwege dat ze in het huwelijk stappen.... .....

cijfers? onderbouwing? en over het gemiddelde spreken? wederom onderbouwing of zijn het eigen aannames?

en hoe noem je het als alle vrouwen wilt verplichten anders te leven dan ze nu doen? Als je vrouwen een stempel op drukt van ongelukkig, onderdrukt, gediscrimineerd vanwege hun geloofsOVERTUIGING . Vrouwen moeten alles laten vallen en liggen omdat een ander vind dat ze dan gelukkiger en vrij zijn? En de mening van die vrouwen dan? Welke vrijheid houden ze dan over? Niet hun eigen.... maar die van een ander.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:25

janesmith schreef:
Daphna schreef:
Wat jij niet in ziet is, dat er een verschil is tussen gelijk zijn, en anders zijn. De vrijheid waar voor gevochten is, is dat dit anders zijn geen belemmering moet mogen zijn in mogelijkheden te kunnen kiezen, zonder daardoor benadeeld te worden.

Dat is precies wat ze allemaal zeggen. De katholieken, Christenen, Joden, Gereformeerden, Moslims, allemaal gebruiken ze ditzelfde excuus om goed te praten dat vrouwen gediscrimineerd en onderdrukt worden. Wat de mannen of het geloof ook van ze vragen, ze zeggen allemaal dat ze het goed vinden en vrijwillig doen. Doet mij heel erg aan het Stockholm syndroom denken. Misschien is dat het ook wel.

Als je even googled, zul je ontdekken dat het Stockholm syndroom iets heel anders is!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:30

Ben het helemaal eens met je Alane. Vrijheid betekent juist de ander zijn/haar vrije keuzes laten maken, en zeker als die keuzes jouw vrijheid helemaal niet inperken.

Ik werd vroeger altijd heel erg aangevallen omdat ik en kinderen en een carriere wilde, dat werd toen absoluut niet geaccepteerd door heel veel mensen. Toen werd er heel vaak tegen mij gezegd: "maar de meeste vrouwen willen dat helemaal niet". Dan zei ik altijd: prima maar waarom zou dat betekenen dat jullie het leven voor mij zo moeilijk willen maken en dat ik het niet mag. Evengoed hoort het de vrije keus te zijn van andere vrouwen (en trouwens ook mannen als ze dat willen) om thuis te blijven voor kinderen/gezin.

Bovendien hebben deze keuzes helemaal niets met geloof of hoofddoekjes te maken. Ik ken Turkse vrouwen die heel traditioneel zijn maar ook Turkse vrouwen die (zo mogelijk ;) ) nog feministischer zijn dan ik.

Het is gewoon lachwekkend hoeveel nadruk er door sommige mensen gelegd wordt op die hoofddoekjes. Het doet me denken aan de jongens met lang haar discussies uit de jaren 60. Als mensen zich echt ongelukkig of aangevallen voelen omdat iemand anders lang haar heeft of een hoofddoek draagt dan zegt dat uitsluitend iets over hun gemoedstoestand en niets over de persoon met lang haar of de draagster van een hoofddoek. Wat is dat eigenlijk voor een belachelijke discussie of je met een hoofddoek wel kunt verplegen? Vroeger droegen alle verpleegsters een kapje of zoiets, daar herkende je ze juist aan. ;)

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 09:34

Teddy321 schreef:
janesmith schreef:

Dat is precies wat ze allemaal zeggen. De katholieken, Christenen, Joden, Gereformeerden, Moslims, allemaal gebruiken ze ditzelfde excuus om goed te praten dat vrouwen gediscrimineerd en onderdrukt worden. Wat de mannen of het geloof ook van ze vragen, ze zeggen allemaal dat ze het goed vinden en vrijwillig doen. Doet mij heel erg aan het Stockholm syndroom denken. Misschien is dat het ook wel.

Als je even googled, zul je ontdekken dat het Stockholm syndroom iets heel anders is!

Eenvoudig gezegd is het Stockholmsyndroom de situatie waarbij een slachtoffer sympathie voelt voor degene waardoor hij/zij wordt misbruikt.
Bij alle categorieën is er sprake van ongelijke situatie, waarbij één partij duidelijk de macht heeft:

■Misbruikte kinderen
■Mishandelde vrouwen
■Slachtoffers van incest
■Gevangenen in concentratiekampen
■Sekteleden
■Mensen in relaties waarin ze geintimideerd worden

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... droom.html

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 09:35

Daphna schreef:
Je bizarre beeld over de islam, als een geestelijke ziekte in die koppies, maakt blijken dat we ons inderdaad laten opstoken en uitspelen.

Ik reageer niet verder in dit topic, gezien ik niet als serieuze discussie partner kan worden gezien. Mocht iemand meer willen weten over mijn visie als moslima op de islam, en dan met name over vrouwenrechten in de islam, dan vertel ik daar graag per pb over.

voor mij geld hetzelfde.

ik zit echt met open mond te lezen. maar bij deze ga ik me niet uit laten dagen, mensen die echt geinteresseerd zijn en willen weten hoe het is gesteld met de man vrouw relatie in de islam kunnen me altijd via de pb benaderen. maar velen hebben hun oordeel al gemaakt hier in dit topic en zijn dusdanig overtuigd van hun mening dat ze ook niet open staan voor een ander, laat staan voor moslima's zélf want die zijn immer niet 'objectief' genoeg, vandaar dat ook ik niet weer op bokt ga uitleggen dat de vrouw juist niet wordt onderdrukt in de islam en wat voor geweldige positie zij wel niet heeft. ik zal mezelf er alleen maar door in de problemen werken en dingen naar mn hoofd krijgen. wat ik verder van deze discussie vind; erg triest.

alhoewel ik sommige posters ontzettend kan waarderen! niet omdat ik het met alles eens ben wat zij zeggen. maar wel voor de moeite die zij nemen om eerlijk te discussieren!