Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Heino schreef:Sandeman: sorry, maar als jij bepaalde uitspraken van Springert niet beledigend/discriminerend vind dan kan ik dat ook niet aan je verstand brengen. Ik heb geen zin in een discussie over de ernst van die uitspraken, daar kunnen andere mensen zich heel goed over buigen (met het wetboek ernaast)
Springert, je blijft maar bezig hè? Ik hoop voor je dat je de voldoening vindt die je blijkbaar uit dit soort opmerkingen moet halen.
Ja Sandeman, dat kan je ergens melden.
Citaat:dat verschilt per persoon.
waar ligt jou grens? wanneer vind jij iets 'lastig'???
ik persoonlijk heb meer last van hollandse jongeren dan van marokkaanse.
hollandse jongeren schelden mij uit, blokkeren mij de weg en gooien dingen naar me etc terwijl ik met gemak langs een groep marokkaanse jongeren kan lopen zonder 1 verkeerd woord en zonder enkele spanning. voor hollanders loop ik in sommige situaties om (nee is niet omdat ik een watje ben, maar omdat ik situaties kan inschatten en weet hoever ik bij jongeren kan gaan).
natuurlijk zeggen marokkanen wel eens wat, het zijn jongeren, wat verwacht je dan, maar dat vind ik niet direct lastig, ik zeg dan ook gewoon iets terug. (omdat ik nederlands ben zeggen ze wel eens 'God is geprezen' of 'ik moet mezelf schamen, moet je haar zien'. haha dat vind ik alleen maar leuk en goed.. terwijl je niet wilt weten wat 'die hollanders' allemaal zeggen met hun stekeltjes, scootertjes en bomberjacks.... )
wat ik probeer duidelijk te maken
1 het is je eigen houding
2 wat vind jij lastig? waar ligt je grens? wat is je voorkennis over een bepaalde groep?
3 het verschilt per persoon.. van welke groep je het meeste last hebt.
zoals de verhalen van blue_eyes en fiffil eigenlijk ook duidelijk maken.
het is niet zo zwart wit als 'van marokkaanse jongeren heb je meer last dan van de nederlandse'
Sandeman schreef:Wellicht heeft springert veel nare ervaringen met marrokaanse jongeren net als ik. Heb er dagelijks mee te maken en daarom stem ik dus ook op Wilders.
jameyskatje schreef:[/quote]Sandeman schreef:Wellicht heeft springert veel nare ervaringen met marrokaanse jongeren net als ik. Heb er dagelijks mee te maken en daarom stem ik dus ook op Wilders.
dagelijks slechte ervaringen? klinkt dramatisch.. in welke wijk woon jij dan? en hoe stel jij jezelf op in zulke situaties? zie je het op straat gebeuren of ben jij er persoonlijk in betrokken? ik ben wel benieuwd, want je bent of heel erg assertief geworden door al die ervaring, of je hebt jezelf afgesloten voor een bepaalde groep mensen en ben dus eigenlijk heel verwrongen geworden in je gedachten.
ben benieuwd naar jou antwoorden op mijn vragen.
jameyskatje schreef:Springert schreef:Maar dit was helemaal geen discussie topic!
een forum is toch voor discussie?
in ieder geval, ik heb dit topic wel geopend met de intentie tot discussie.
discussie en dialoog vind ik namelijk erg belangrijk
Karl66 schreef:NM is bedoeld als discussieforum
Sandeman schreef:Ik heb 20 jaar winkel-ervaring en ben nog nooit voor k.t.h..r uitgescholden door niet-marrokaanse jongeren. Ook komen ze niet in groepen tegelijk. Tuurlijk is wel eens wat aan de hand, maar voor 90 % marrokaans. Andere collega gaat geregeld laat op de avond met de bus en wordt ook regelmatig lastig gevallen door marrokaanse jongens. Heeft hier geen last van met niet-marrokanen. Ook zij stemt pvv
Fiffill schreef:Wat grappig, al mijn vrienden en familie die regelmatig in Amsterdam komen of er wonen spreken nooit van drugsdealers die ze aanspreken. Ik heb het wel eens gehoord van ze, maar dan ging het om Antillianen en niet om Marokkanen.
Fiffill schreef:Sandeman schreef:
Ze komen in groepjes de winkel binnen en gaan uit de snoepbakken jatten, of ze gaan met 10 man voor de deur staan en owee als je er wat van zegt. Dan ben je meteen een k.th..r. Maar ook jongemeiden schelden en soms zelfs spugen, alleen al als je per ongeluk een x naar ze kijkt omdat ze bij de make-up bakken staan met zijn zessen.
Dit is geen reden wat je noemt, dit zijn voorbeelden. Klinkt precies als de Nederlandse jeugd hier bij mij op school.Schaam me soms kapot voor die kinderen. (En ik zit op een 'blanke' school).
Springert schreef:Fiffill schreef:Dit is geen reden wat je noemt, dit zijn voorbeelden. Klinkt precies als de Nederlandse jeugd hier bij mij op school.Schaam me soms kapot voor die kinderen. (En ik zit op een 'blanke' school).
Dan zit je of niet in Amsterdam op school, of op een hogere opleiding, anders zijn er in heel Amsterdam geen 'witte' scholen te vinden. Dat vind ik trouwens pas discriminerend, 'witte en zwarte' scholen. Niet dat ik jou daar op aanspreek want ik weet dat dat de gangbare benamingen zijn, maar toch.
jameyskatje schreef:maar hoe stellen jullie jezelf dan op? ik bedoel,. ben wekelijks in rotterdam spangen en delfshaven, werk in bepaaalde wijken van utrecht en je vind mij sowieso sneller in een prachtwijk dan een boerendorp. hoe kan het dan dat ik deze ervaringen VRIJWEL niet meemaak maar VRIJWEL ook niet zie?
ligt het niet deels aan jullie eigen houding? hoe stel je jezelf op tegen zulke jongeren? waar ligt jullie grens? zoals ik zei, zien jullie een verschillen tussen puberaal/stoer gedrag en criminelen.
ken trouwens ook genoeg nederlanders welke totaaal geen problemen hebben met deze jongeren (maargoed, dat zijn ook jongerenwerkers, dus ze bezitten misschien vaardigheden die jullie niet bezitten. want waarom kunnen hun er wel mee omgaan en jullie schijnbaar niet?)