Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Snoevie

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:04

ik geef ook mijn mening,en draag dat niet direct aan als waarheid,zoals jij wel doet,in mijn ogen.

en ik heb nooit gezegd dat jij onderdrukt zou zijn,en meningloos,want een mening staat nog niet altijd gelijk aan de waarheid,meid ;)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:12

ik heb het ook nooit als waarheid aangedragen hoor. zoals je kan lezen gebruik ik vaak de ogen 'geloof, overtuiging, in mijn ogen, zo zou ik het willen noemen, vind ik, etc etc etc. lekker boeiend.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:13

achja inderdaad lekker boeiend.........
ik zeg er ook bij,in mijn ogen,maar ja wat boeit het....

veel plezier met gtst ;)

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:13

Ik vind een burka niet kunnen. Je moet jezelf gewoon kunnen laten zien, daar ben je immers mens voor. Daarbij komt dat je niet kunt zien tegen wie je praat. Je kunt geen oogcontact maken en geen gezichtsuitdrukkingen aflezen.

Een hoofddoek vind ik dan een betere oplossing, daarbij zie je het gezicht nog gewoon.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:59

Ieder beleeft zijn geloof op zijn eigen manier. Zo ken ik christenen die de zondagsrust absoluut heilig verklaard hebben en zelfs niet in de auto willen rijden, en christenen die rustig op zondag met hun paard op wedstrijd gaan omdat ze vinden dat ze dat niet minder gelovig maakt.

Ik blijf het extremistisch denken vinden als je vind dat een moslim die een hoofddoek niet noodzakelijk vind, hypocriet is omdat hij tegen het woord van God in zou gaan. Het zit hem allemaal in de interpretatie van de teksten en dat kun je heel letterlijk nemen, zoals jij blijkbaar doet, of wat ruimdenkender, zoals die Belgische moslim (en velen met hem trouwens, ik zie er genoeg zonder hoofddoek die toch echt moslima in hart en nieren zijn).

Jammer dat je vind dat jij de enige juiste manier hebt en dat je niet andersdenkenden de ruimte geeft om hun geloof op hun manier te beleven. Dan zou je in mijn ogen een stuk meer voldoen aan je eigen beschrijving van jezelf: volledig geemancipeerd en geparticipeerd, alles behalve onderdrukt en mooie ambities in het leven + hoofddoek.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:02

mooi geschreven

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:30

maar ik ben zeer ruimdenkend en neem daarbij inderdaad de tekst op een 'letterlijke' manier. tenminste, ik lees het zoals het er staat en bestudeer de uitleg van de profeet en geleerden. zo simpel is het en ik ga dan geen omwegen bedenken om zo'n regel te ontkennen. ik leef ook niet alle regels na, maar ik zoek die schuld bij mezelf en ga niet de religie naar mijn hand zetten.
grenzen en regels zijn heel simpel in ons geloof. namelijk; alles mag, mits er een verbod op is en nood breekt wet. zo simpel is het, heeft in mijn ogen heel weinig met ruimdenkend zijn te maken. eerder met laks zijn. en ook dat moet iedere moslims voor zich weten.

maar als je rookt, zeg dan gewoon 'ja ik rook, dat is slecht, mijn religie keurt dat niet goed'.. zeg dan niet 'ja ik rook, maarja, mijn religie moet je niet zo letterlijk nemen hoor ;)'.

als ik dat niet was, wat jij vetdrukt, snap ik niet hoe ik aan mijn cv ben gekomen :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:50

misschien snap ik het verkeerd,maar je zegt zelf dat je ook niet alle regels naleeft,waarom ben jij dan niet hypocriet?
want dan zet je toch ook je geloof naar je eigen hand?(kijk van mij mag ieder best zn eigen inbreng in een geloof hebben hoor,maar ik ben dan wel nieuwsgierig)

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 00:16

jameyskatje, hoe zit dat dan, met degenen die gehoor geven aan de oproep tot heilige oorlog, wanneer zij de strijd voeren in naam van hun god, en martelaars worden, helden van hun geloof. Hoe zit dat daar dan met die regels en grenzen, zijn dan die grenzen niet zo duidelijk, of zo velerlei interpreteerbaar? Of is dat dan daar de "nood" die de wet van gij zult niet doden breekt?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 02:59

jameyskatje schreef:
het lijkt nu allemaal heel zwart wit, ik bedoel maar; ik ben gek, jullie niet.

Nee hoor, ik denk helemaal niet dat jij gek bent. Integendeel, ik denk dat jij een heel fijn mens bent. Je redeneert en denkt over bepaalde dingen gewoon heel anders dan ik redeneer en daarom begrijp ik vaak niet waarom je zo denkt. Maar daarom denk ik echt niet dat jij gek bent, misschien ben ik daarom wel gek. ;)

jameyskatje schreef:
maar daar is een simpele verklaring voor; 1 tegen 100 :

Ik snap je punt. En natuurlijk voel je jezelf in de verdediging gedrongen als iedereen anders denkt dan jij en jouw denken daarom veroordeelt. Maar als je nu eens denkt dat het niet 'jij tegen iedereen' maar 'jij converseren met' is? daar tegenover staat dan natuurlijk dat 'iedereen' niet denkt 'wij met z'n allen tegen jou', maar 'we converseren met'.

jameyskatje schreef:
If you wanne be fare, ask muslims.

Dat dééd ik, ik stelde jouw een vraag. Ik geef daarbij duidelijk aan dat het een vraag uit interesse is en niet bedoeld als een aanval. Maar die vraag wordt compleet genegeerd :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 08:22

Ik vind eigenlijk dat iemand met een houding: "als ik gestudeerd heb heb ik recht op meer geld, want ik heb geinvesteerd", de studie ook maar lekker zelf betaalt. Want de hele maatschappij investeert daarin. Wordt er ook een beetje onpasselijk van eerlijk gezegd.

Ik heb zelf ook gestudeerd, maar ik voel mij echt niet meer dan iemand die bij de ah achter de kassa zit. We werken allemaal voor ons geld en feitelijk is mijn mening dat je in de beroepen met lagere inkomens eigenlijk veel harder moet werken.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 08:25

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

:j
ben het hier echt helemaal mee eens.
Niet dat ik wat tegen alle buitenlanders heb. Maar het stoort gewoon....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:07

jameyskatje schreef:
maar ik ben zeer ruimdenkend en neem daarbij inderdaad de tekst op een 'letterlijke' manier. tenminste, ik lees het zoals het er staat en bestudeer de uitleg van de profeet en geleerden. zo simpel is het en ik ga dan geen omwegen bedenken om zo'n regel te ontkennen. ik leef ook niet alle regels na, maar ik zoek die schuld bij mezelf en ga niet de religie naar mijn hand zetten.
grenzen en regels zijn heel simpel in ons geloof. namelijk; alles mag, mits er een verbod op is en nood breekt wet. zo simpel is het, heeft in mijn ogen heel weinig met ruimdenkend zijn te maken. eerder met laks zijn. en ook dat moet iedere moslims voor zich weten.

maar als je rookt, zeg dan gewoon 'ja ik rook, dat is slecht, mijn religie keurt dat niet goed'.. zeg dan niet 'ja ik rook, maarja, mijn religie moet je niet zo letterlijk nemen hoor ;)'.

als ik dat niet was, wat jij vetdrukt, snap ik niet hoe ik aan mijn cv ben gekomen :P

Een cv is een blad wat je zelf opstelt.... je eigen interpretatie van je leven dus.

Als je ruimdenkend bent, waarom noem je dan iemand die iets anders denkt dan jij gelijk hypocriet? Iemand die echt ruimdenkend is geeft ruimte aan andere mensen om ergens anders over te denken dan zijzelf.

Je blijft jouw manier de enige juiste vinden, terwijl de echte extremisten weer zullen zeggen dat JIJ je geloof niet op de juiste manier beleefd, dus die zullen jou dan ook hypocriet noemen. Zou je dat terecht vinden?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:06

iedereen beleeft het geloof op een eigen manier.
en als iemand anders' manier niet de jouwe is...........dat gebeurd nu eenmaal,als je ruimdenkend bent,heb je daar ook respect voor.

en dan heb ik het niet over extremisten,uiteraard

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:13

Sinds kort ben ik ook iets meer bezig met geloof.
Niet in de zin van , zo, nu ben ik ineens christen, maar meer op eigen gevoel en her en der eens wat vragen aan mensen die wel christen of katholiek of whatever zijn.
Zo geloof ik absoluut niet in de bijbel of koran of wat voor een geschreven boek dan ook.
Dat is ooit geschreven en in de loop der jaren zijn ook daar aan passingen in gedaan, dus wat is dan waar en wat niet??
Tuurlijk...niks is makkelijker dan wel zo'n boek te lezen en daar klakkeloos in mee te gaan, hoef je zelf weinig na te denken wat het staat netjes in regeltjes al geschreven.
Nee....dat is niet mijn manier.
Ik beleef mijn eigen geloven en dat kan heel goed zonder boek of kerk of gebedshuis.
Ik denk als God bestaat dat hij liever de mens ziet die echt en oprecht is en vredelievend, dan iemand die beweerd een bepaald geloof te hebben, naar de kerk, moskee gaat en vooraan zit te prevelen om vervolgens de dag erop zijn buurmeisje aan het mes te rijgen of een heel gezin uit eerwraak uitmoord.
Als mensen eens wat meer uit eigen vestand en gevoel gingen "geloven" en niet enkel afgaan op wat geschreven lettertjes en regeltjes zou de wereld er naar mijn idee er een stuk vredelievender uitzien.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:56

Ik ben het helemaal met je eens, Onassa.
Ik weet niet of er een God bestaat, maar áls hij al bestaat denk ik niet dat hij mensen zal ver/beoordelen op het geloof dat ze belijden (Christen, jood, Islam enz.) en ik denk ook niet dat hij hun beoordeelt in hoeverre ze de regeltjes die elk geloof heeft opvolgen. Ik denk niet dat God maalt om al dan niet een hoofddoekje, kruisje, kepeltje en vertoon van rijkdom in iets wat zijn huis wordt genoemd. (Waarschijnlijk heeft hij veel liever dat dat geld besteed wordt aan het helpen van mensen.)
Ik denk ook dat áls er een God bestaat hij een mens wil zien die goed is, die zichzelf en een ander respecteerd, die een ander behandelt zoals hij zelf behandelt wil worden.
Ik denk zelfs dat áls er een God is, hij héél verdrietig zal zijn om het onrecht wat mensen wordt aangedaan en de strijd die mensen voeren in zijn naam....

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:03

precies Insun (je bent maar een jaartje jomger dan ik) zo zie ik het ook.
Misschien zijn wij geboren in een wat mildere periode ;)
Niet alles hoeft zo zwart wit te zijn.
En idd....ga maar na waardoor de meeste oorlogen onstaan en bekijk dan het geloof nog maar een keer goed.
Er blijft dan weinig over van "Wat gij wilt dat u niet geschiedt, doe dat ook een ander niet".

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:39

Hihi, Onassa, je hebt het raadsel over mijn geboortejaar dus kunnen oplossen? :=

Misschien kunnen we samen een nieuwe godsdienst oprichten? :P Een godsdienst die heel simpel te volgen is met maar één regel waaraan je je dient te houden: "Doet bij een ander niet, wat ge zelf niet wil dat u geschiedt."

Goed onderschrift heb je trouwens. Ik denk ook te weten waarom je voor dat onderschrift gekozen hebt. Hopelijk weten 'anderen' dat ook. ;)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 15:51

Jajaa...heb je raadsel opgelost hoor ;)
Ja...samen een godsdienst beginnen, heel simpel zonder allemaal vreemde regels die toch overschreden worden omdat er altijd wel een "maar" te vinden is.
Konden we het maar zo simpel oplossen he?? ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 00:33

Ben het helemaal met jullie eens, Onassa en Insun. Geloof is iets wat in jezelf zit, het gaat in mijn ogen om de intenties en goede bedoelingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 09:41

ik ben het er ook helemaal mee eens.
als er een god is,houdt hij vast net zoveel van je als je je leven leidt met goede bedoelingen/intenties

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:07

Nou, dan kunnen we "ons" nieuwe "geloof" al uit gaan breiden met 4 personen ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:53

Nouja, aan de andere kant, toen ik wat langer er over na dacht... Ik denk dat iedere gelovige zijn geloof met de beste bedoelingen/intenties naleeft. En wat wij als idioot zien (eerwraak bvb) zien zij als goed en juist.

Ik denk alleen dat bij sommige mensen het relativeringsvermogen compleet zoek is en het geloof te veel in de handelingen en te weinig het het geloven an sich zoekt. Dat men het achterliggende idee achter bepaalde voorschriften uit het oog verliest zegmaar en die handelingen doet omdat dat voorgeschreven wordt en niet omdat men begrijpt waarom.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:14

alles draait ook om de intentie. de intentie is de sleutel tot een goede daad, zonder intentie gaat die deur niet open. alles wat je doet, wordt beoordeeld ahv je intentie.

want in ons geloof wordt gezegd dat zonder goede intentie en liefde voor God onze religie slechts dode regeltjes en rituele zijn. wat zegt dat?!?!

maar wat goed zit van binnen, moet zich ook uiten in goede daden en gehoorzaamheid aan god, of door het juist nalaten van slechte handelingen. een religie kan je niet 'thuislaten' ofzo.. het is een rode draad in jou leven, altijd en overal. alles wat wij moslims doen kàn aanbidding zijn, zelfs de glimlach naar een kind of het verwijderen van een tak op de straat, als de intentie tot het goede er maar is.

een goede daad opzich is niet veel waard wanneer de intentie slecht is (bv het showen, of iets doen enkel voor familie of whatever)
een goede intentie alleen maar ook niet zoveel (je krijgt wel een beloning, maar wanneer je ook werkelijk handeld krijg je meer).

maar samen des te meer! een goed hart is belangrijk, maar als je dat niet uit... geloof zit in je hart, maar je moet dat ook uiten.

agja, zo dacht ik er vroeger ook over. mijn eigen religie. ik geloof niet in een boek kerk of god. ik geloofde wel in 'iets' (ietsisme heet dat tegenwoordig) ik geloofde ook wel in een god. ik wilde ook wel bidden enzo.. maar een religie aanhangen? no way, dat ging voor mij tever. en moet je me nu eens zien ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:16

Ik vind het alleen zo jammer dat iets dat in intentie goed is in zulke gruwelijkheden kan eindigen zoals vrouwenbesnijdenis. Maargoed, da's weer dat cultuurrelativisme, er zijn ongetwijfeld ook dingen die culturen die vrouwen besnijden aan mijn cultuur belachelijk vinden :)

Wat ik ook heel erg jammer vind is dat je vrijwel geen vrome Moslims tegenkomt. Althans, zo gedragen ze zich niet bepaald :=