"Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: "Polyamorie redt huwelijken" , hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:51

Nee, dat impliceer ik niet.

Uit alle onderzoeken hiernaar blijkt dat de meerderheid van de mensen verschillende partnerrelaties aanknopen in hun leven.
Idem dat de meerderheid van de partners in een duurzame relaties gedurende die relatie eens of vaker daarbuiten sexuele relaties heeft.
Het is DUS een gegeven dat de meest (lang niet uitsluitend) voorkomende relatievorm in NL seriële monogamie met vreemdgaan is.

In diezelfde maatschappij wordt monogamie met exclusieve kuisheid gepredikt.

Hypocriet zijn alleen die mensen die het ene prediken en het andere beleiden.

hc

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:05

dat is inderdaad hypocriet

Maar meerderheid kan 51% zijn, of 99%. Is nogal een verschil.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de cijfers van de polygame of open relaties. Dan bedoel ik geen absolute cijfers, maar procentuele.
Er blijven er gelukkig nog genoeg over die elkaar wel seksueel trouw blijven. En voor die mensen werkt dat kennelijk en worden ze daar gelukkig van.
Op mij komen jouw stukjes namelijk over alsof een monogame relatie minder kans van slagen heeft dan een open of polygame relatie. Wellicht dat dit niet jouw intentie is, maar zo komt het dus wel over.
Dit vind ik erg jammer, en het staat een open discussie ook in de weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:18

@Detour

Ik heb geen behoefte aan jouw pm´s.

Jíj opent een topic in vraagvorm over open relaties, maar wil volgens mij geen antwoorden doch gelegenheid jouw monogame waardes uit te dragen.
Als jij de behoefte hebt om de morele waarde van monogamie uit te dragen, trek dan gerust een t-shirt daarmee aan. Wellicht dat het reactie uitlokt en jouw ´vragen´ beantwoord.
Ga daarmee níet naar een parenclub want dat is een besloten gelegenheid voor mensen met een ándere visie. Omdat het een besloten gelegenheid is voor een duidelijke doelgroep heb je daar geen recht op vrije meninguiting. Dat schendt namelijk de rechten van de aanwezigen hun visie ongestoord te beleiden en die dáárvoor entree hebben betaald Pling

Over de invulling van relatievormen geef ik geen waardeoordeel want elke relatievorm is wat míj betreft gelijkwaardig.
Ik merk uitsluitend op dat integriteit de voorwaarde is voor de duurzaamheid van ELKE relatie.

Een succesformule voor ELKE relatievorm is dat de partners doen hun best ervoor te zorgen dat de ander(en) in die relatie wíl(len) blijven. Dat geeft meer kans op duurzaamheid dan diezelfde energie te steken in het hun best doen binnen de afspraken te blijven.
Je krijgt wat je beloont Pling

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:25

Jammer dat je zo allergisch reageert. Alsof je je enorm gekwetst voelt door mijn visie.
Verder heb je wederom volkomen gelijk. Haha!
Laatst bijgewerkt door detour op 19-09-08 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:27

danneke80 schreef:
Er blijven er gelukkig nog genoeg over die elkaar wel seksueel trouw blijven. En voor die mensen werkt dat kennelijk en worden ze daar gelukkig van.[7quote]

Waar baseer jij die conclusie op? Op dat ze niet uit elkaar gaan?

Ik heb er geen informatie over, dus geen mening.

Citaat:
Op mij komen jouw stukjes namelijk over alsof een monogame relatie minder kans van slagen heeft dan een open of polygame relatie. Wellicht dat dit niet jouw intentie is, maar zo komt het dus wel over.
Dit vind ik erg jammer, en het staat een open discussie ook in de weg.

Dat vind ik ook jammer want ik kan het écht niet nog helderder formuleren dan stellen dat:
- voor mij élke relatievorm gelijkwaardig is
- élke relatievorm de meeste kans van slagen heeft als deze integer is

Ja daarmee impliceer is dat hypocrisie de kans op duurzaamheid negatief beïnvloedt. In welke relatievorm ook.
Een relatie met open afspraken mbt de sexuele invulling is wat dát betreft niet hypocriet. Let wel, daarmee impliceer ik nog niet eens dát die partners van de openheid gebruik maken.

hc

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:51

Ik durf te wedden dat een ieder die monogaan leeft zeker geregeld zijn fantasieen heeft.
En bij de een blijft het daarbij en bij de ander word het misschien ooit omgezet in werkelijkheid.
Eigenlijk is het ook een onbeschreven regel dat een mens monogaam moet leven.
We behoren maar tot een kleine groep van alle levende wezens die dat "doen".

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 12:58

Geloof ook dat wij zoogdieren minder monogaam zijn dan bv bepaalde vogelsoorten.
Wij hebben altijd nog een geweten ipv een instinct waardoor we afwegen en keuzes voor onszelf kunnen maken.

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:58

eerlijkheid en openheid is inderdaad een voorwaarde voor een geslaagde relatie. Dit strekt dan ook veel verder dan alleen mbt seksualiteit.

en jahoor, ook ik heb fantasieen. En geen behoefte om die in de praktijk te brengen.
Lange tijd geleden had ik een partner die behoefte had aan relaties/seks met anderen. Hij was hier absoluut open in.hierdoor heb ik nagedacht of ik ook met zo'n relatievorm gelukkig kon worden. Dit bleek niet het geval. De ze relatie heeft dus niet zo lang geduurt. Hij hefft nu, geloof ik, een partner die er hetzelfde over denkt. En ik een die er hetzelfde over denkt als ik. Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:01

Onassa schreef:
Eigenlijk is het ook een onbeschreven regel dat een mens monogaam moet leven.
We behoren maar tot een kleine groep van alle levende wezens die dat "doen".

Heb je daar een bron voor?

Antropologen zijn élke mogelijke relatievorm als succesvolle overlevingsstrategie tegengekomen inclusief polyandrie.

Bovendien bewijzen ´we´ toch juist dat de mens dat níet doet?! Wat is nl. de meest voorkomende relatievorm zelfs daar waar monogamie als hoogste doel voorgesteld wordt?

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 13:03

danneke80 schreef:
eerlijkheid en openheid is inderdaad een voorwaarde voor een geslaagde relatie. Dit strekt dan ook veel verder dan alleen mbt seksualiteit.

en jahoor, ook ik heb fantasieen. En geen behoefte om die in de praktijk te brengen.
Lange tijd geleden had ik een partner die behoefte had aan relaties/seks met anderen. Hij was hier absoluut open in.hierdoor heb ik nagedacht of ik ook met zo'n relatievorm gelukkig kon worden. Dit bleek niet het geval. De ze relatie heeft dus niet zo lang geduurt. Hij hefft nu, geloof ik, een partner die er hetzelfde over denkt. En ik een die er hetzelfde over denkt als ik. Lachen

Dan is het toch ook goed zo? Knipoog
Het wordt ingewikkelder als je neit eerlijk bent tegen jezelf want dan ben je het ook niet tegen de ander. Haha!
Wij hebben daar thuis ook afspraken over, hoor! Knipoog
En ik vertrouw hem daarin volledig. Ach gut

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:11

Nee geen bron, maar in 9 van de 10 gevallen is het nog steeds wel zo dat wanneer een van de twee die als stel door het leven gaat vreemd gaat, als de grote slechterik gezien word.
Tijdens het huwelijk beloof je elkaar nog altijd trouw tot de dood elkaar scheidt.
Afhankelijk van de situatie, maar in hoeverre kan een mens deze belofte houden levenslang?
persoonlijk kan ik dat tot nog toe zelf wel, maar ken echt gevallen waar ik me echt goed bij voor kan stellen dat die belofte gebroken word.
Daarom veroordeel ik ook nooit snel iemand.
Het is vaak moeilijk lezen in andermans boeken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:16

detour schreef:
Geloof ook dat wij zoogdieren minder monogaam zijn dan bv bepaalde vogelsoorten.

Veel zangvogels hebben een heel interessante strategie mbt partnerkeuze. De vrouwtjes selecteren het mannetje wat volgens hen de beste verzorger is als partner om het broedsel groot te brengen.
Ze paren er echter achter diens rug lustig op los met alle macho-mannetjes om haar jongen de grootste kans op de ´sterkste´ genen te geven.

Een interessant zoogdiermodel is de samenlevingsvorm welke de stoktaartjes hebben.
Daar zorgt het grote clan voor de hele groep. Verdedigen huisvaders het gezin doch de vrouwtjes baren vaak de jongen van vrijgezelle zwervers.
Deze clan-structuur kent veel parallellen met hoe de mens vele millennia geleefd heeft.

Heel interessant is de opvallende samenlevingsvorm welke bij eskimos voorkwam. De zeldzame gast van buiten de clan werd daarbij uitgenodigd zijn genen te schenken.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 13:17

Onassa schreef:
Nee geen bron, maar in 9 van de 10 gevallen is het nog steeds wel zo dat wanneer een van de twee die als stel door het leven gaat vreemd gaat, als de grote slechterik gezien word.
Tijdens het huwelijk beloof je elkaar nog altijd trouw tot de dood elkaar scheidt.
Afhankelijk van de situatie, maar in hoeverre kan een mens deze belofte houden levenslang?
persoonlijk kan ik dat tot nog toe zelf wel, maar ken echt gevallen waar ik me echt goed bij voor kan stellen dat die belofte gebroken word.
Daarom veroordeel ik ook nooit snel iemand.
Het is vaak moeilijk lezen in andermans boeken.

Volgens mij staan mensen soms ook niet bji de zwaarte van dat begrip stil; "tot de dood ons scheidt", ik denk wel dat de mensen de intensie hebben, maar stel dat ze beide monogaam blijven zoals beloofd; als een van beide enorm ziek wordt of een ongeluk krijgt en daardoor zeer afhaneklijk wordt van de zorg vand e ander, zijn of haar parnter niet meer herkent; zou die persoon dan mogen verwachten dat die ander in staat is om die belofte aan te houden?
Ik kan me nl voorstellen in dat soort situaties dat niet iedereen het volhoudt, dat de basis van gelijkwaardigheid beschadigd raakt, het intieme contact verdwijnt etc; vind de belofte ook nogal wat. Bloos
En ken mensen in mijn persoonlijke omgeving die na een scheiding zeiden tegen me:" Eigenlijk vind ik dit een volkomen onmenselijke eis aan mezelf."

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 13:19

Heel interessant is de opvallende samenlevingsvorm welke bij eskimos voorkwam. De zeldzame gast van buiten de clan werd daarbij uitgenodigd zijn genen te schenken.

Heb je daar literatuur over?

Lijkt me wel gezellige boel worden als wij zo'n cultuur met z'n 16 miljoen gaan handhaven; onze deur staat nl vaak gastvrij open voor mensen. Haha!
Lijkt me vermoeiende bedoening. Slapen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 13:32

detour schreef:
Lijkt me wel gezellige boel worden als wij zo'n cultuur met z'n 16 miljoen gaan handhaven; onze deur staat nl vaak gastvrij open voor mensen. Haha!

Het heeft voor genetische variatie geen toegvoegde waarde in een cultuur met intensieve onderlinge contacten.
Vandaar dat het bij de eskimos voorkwam waarbij de clans enorm geïsoleerd leefden doordat de marginale leefomstandigheden slechts een extreem lage bevolkingsdichtheid toelieten.
Hetzelfde verschijnsel is beschreven bij geografisch geïsoleerde groepen.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:42

Huertecilla schreef:
Het heeft voor genetische variatie geen toegvoegde waarde in een cultuur met intensieve onderlinge contacten.

Het in traditie inbedden niet, maar verder is het alleen maar een onderscheid tussen 'musts' en 'wants'. Door isolement is het streven naar sex met verschillende partners een must. Voor de niet-geisoleerde mensheid is het een want. De drijfveer blijft dezelfde, en het heeft wel degelijk ook in een cultuur met intensieve onderlinge contacten genetisch voordeel (voor de soort).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:45

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:59

Bandida schreef:
Huertecilla schreef:

Het in traditie inbedden niet, maar verder is het alleen maar een onderscheid tussen 'musts' en 'wants'. Door isolement is het streven naar sex met verschillende partners een must. Voor de niet-geisoleerde mensheid is het een want. De drijfveer blijft dezelfde, en het heeft wel degelijk ook in een cultuur met intensieve onderlinge contacten genetisch voordeel (voor de soort).

Helemaal waar.

De genetische variatie is in de samenleving met intensieve contacten al gegarandeerd door de individuele verlangens.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 15:26

Bandida schreef:
detour schreef:
Heb je daar literatuur over?

Hier kan je redelijk wat vinden. http://scholar.google.be/ Slim

Bedankt voor de moeite! Ach gut

Noodzaak om genetisch breed materiaal te creeren in situaties zoals die van de eskimo vind ik een gegronder argument om buiten de pot te piesen dan in een leefvorm van polyamorie. Knipoog

Elk zoogdier is immers geschapen zich voort te planten, en gehandhaaft te blijven. Haha!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:36

Ik begrijp wat dít betreft het verschil wat Detour onderscheidt niet. Waarom leidt polyamorie niet tot genetische variatie? 'Poly' = meer, dus ook meer variatie dan bij monogamie.
De genoemde culturele inbedding is/was hiertoe niet bewuster dan overspel is of dit gedrag bij vogels of stokstaartjes en het effect is gelijk = genetische variatie.
Alleen bij echte monogamie is dat anders.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:54

detour schreef:
Noodzaak om genetisch breed materiaal te creeren in situaties zoals die van de eskimo vind ik een gegronder argument om buiten de pot te piesen dan

In deze situatie werd de buitenstaander de pot áángeboden. Er is daarbij dus geen enkele sprake van bedrog, noch van overspel, noch van buiten een pot piesen.

Ditzelfde speelt bij alle niet monogame relaties: de pot is anders gedefinieerd.
Je kan het exclusieve van de pot bij een monogame relatie niet projecteren op ander relatievormen.
Bij een monogame relatie is sex buiten die relatie buiten de afspraken.
Bij een niet monogame relatie is de sexuele vrijheid anders gedefinieerd en dus ook dat wat binnen of buiten de afsprakenpot, ligt.

Bij een polyamore relatie is sex met de partners, al zijn dat er véél, binnen de afspraak doch sex met een buitenstaander buiten de pot.
Bij de genoemde eskimos was de buitenstaander welkom dus binnen de pot.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:26

detour schreef:
Noodzaak om genetisch breed materiaal te creeren in situaties zoals die van de eskimo vind ik een gegronder argument om buiten de pot te piesen dan in een leefvorm van polyamorie. Knipoog

Ok, even een poging.. je haalt een paar dingen door mekaar Knipoog

Eskimo's doen dat in eerste instantie niet voor het genetisch materiaal, mogelijk zijn ze zich niet eens van genetica bewust. Ze doen dat omdat het hun traditie is om zo met bezoekers om te gaan, en dat daar een biologische reden achter verscholen zit, is bedacht door buitenstaanders. Hun gegronde reden is een traditie, afspraken van mensen onderling over wat de normale gang van zaken is in bepaalde omstandigheden dus. Buiten de pot piesen bestaat voor eskimo's dus niet ten opzichte van die bezoeker.

Polyamorie doet precies hetzelfde. Iemand houdt van meerdere mensen op precies dezelfde manier als dat met 'maar' twee mensen in zijn werk gaat, en ligt van genetica niet wakker. Ze richten hun relatie zo in omdat het hun afspraak is om zo met mekaar om te gaan, en dat daar misschien wel een biologische reden achter verscholen zit, is bedacht door buitenstaanders. Hun gegronde reden is een afspraak die duidelijk is voor alle partners over wat de normale gang van zaken is in bepaalde omstandigheden.
Buiten de pot piesen bestaat dus ook niet binnen die relatie.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 19:51

Ik zal het nog eens uitleggen. Ik zie het bij Eskimo's als noodzaak om te overleven. In onze Westerse maatschappij vind ik dat niet. Meer kan ik er niet aan toevoegen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:21

detour schreef:
Ik zal het nog eens uitleggen. Ik zie het bij Eskimo's als noodzaak om te overleven. In onze Westerse maatschappij vind ik dat niet. Meer kan ik er niet aan toevoegen.

In onze westerse maatschappij komt bij de meerderheid van de relaties overspel voor. Mogelijk vanwege dezelfde reden; het streven naar het voortbestaan van de individuele genen als overlevingsstrategie van de soort. Zie The Selfish Gene, Richard Dawkins, 1976.
Wederom is dit een verklaring van buitenaf. Verlangen van het individu is de drijfveer voor het gedrag.
Of dit buiten de pot is hangt af van de afspraken over een open of dicht hek om de relatie.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 22:31

detour schreef:
Jammer dat je zo allergisch reageert. Alsof je je enorm gekwetst voelt door mijn visie.
Verder heb je wederom volkomen gelijk. Haha!

Niet alleen allergisch heb het idee dat je een zwaar gevoelige snaar heb weten te raken Detour!! Haha! Haha!