Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
danneke80 schreef:Er blijven er gelukkig nog genoeg over die elkaar wel seksueel trouw blijven. En voor die mensen werkt dat kennelijk en worden ze daar gelukkig van.[7quote]
Waar baseer jij die conclusie op? Op dat ze niet uit elkaar gaan?
Ik heb er geen informatie over, dus geen mening.Citaat:Op mij komen jouw stukjes namelijk over alsof een monogame relatie minder kans van slagen heeft dan een open of polygame relatie. Wellicht dat dit niet jouw intentie is, maar zo komt het dus wel over.
Dit vind ik erg jammer, en het staat een open discussie ook in de weg.
Onassa schreef:Eigenlijk is het ook een onbeschreven regel dat een mens monogaam moet leven.
We behoren maar tot een kleine groep van alle levende wezens die dat "doen".
danneke80 schreef:eerlijkheid en openheid is inderdaad een voorwaarde voor een geslaagde relatie. Dit strekt dan ook veel verder dan alleen mbt seksualiteit.
en jahoor, ook ik heb fantasieen. En geen behoefte om die in de praktijk te brengen.
Lange tijd geleden had ik een partner die behoefte had aan relaties/seks met anderen. Hij was hier absoluut open in.hierdoor heb ik nagedacht of ik ook met zo'n relatievorm gelukkig kon worden. Dit bleek niet het geval. De ze relatie heeft dus niet zo lang geduurt. Hij hefft nu, geloof ik, een partner die er hetzelfde over denkt. En ik een die er hetzelfde over denkt als ik.
detour schreef:Geloof ook dat wij zoogdieren minder monogaam zijn dan bv bepaalde vogelsoorten.
Onassa schreef:Nee geen bron, maar in 9 van de 10 gevallen is het nog steeds wel zo dat wanneer een van de twee die als stel door het leven gaat vreemd gaat, als de grote slechterik gezien word.
Tijdens het huwelijk beloof je elkaar nog altijd trouw tot de dood elkaar scheidt.
Afhankelijk van de situatie, maar in hoeverre kan een mens deze belofte houden levenslang?
persoonlijk kan ik dat tot nog toe zelf wel, maar ken echt gevallen waar ik me echt goed bij voor kan stellen dat die belofte gebroken word.
Daarom veroordeel ik ook nooit snel iemand.
Het is vaak moeilijk lezen in andermans boeken.
detour schreef:Lijkt me wel gezellige boel worden als wij zo'n cultuur met z'n 16 miljoen gaan handhaven; onze deur staat nl vaak gastvrij open voor mensen.
Huertecilla schreef:Het heeft voor genetische variatie geen toegvoegde waarde in een cultuur met intensieve onderlinge contacten.
detour schreef:Heb je daar literatuur over?
Bandida schreef:Huertecilla schreef:Het heeft voor genetische variatie geen toegvoegde waarde in een cultuur met intensieve onderlinge contacten.
Het in traditie inbedden niet, maar verder is het alleen maar een onderscheid tussen 'musts' en 'wants'. Door isolement is het streven naar sex met verschillende partners een must. Voor de niet-geisoleerde mensheid is het een want. De drijfveer blijft dezelfde, en het heeft wel degelijk ook in een cultuur met intensieve onderlinge contacten genetisch voordeel (voor de soort).
Bandida schreef:detour schreef:Heb je daar literatuur over?
Hier kan je redelijk wat vinden. http://scholar.google.be/
detour schreef:Noodzaak om genetisch breed materiaal te creeren in situaties zoals die van de eskimo vind ik een gegronder argument om buiten de pot te piesen dan
detour schreef:Noodzaak om genetisch breed materiaal te creeren in situaties zoals die van de eskimo vind ik een gegronder argument om buiten de pot te piesen dan in een leefvorm van polyamorie.
detour schreef:Ik zal het nog eens uitleggen. Ik zie het bij Eskimo's als noodzaak om te overleven. In onze Westerse maatschappij vind ik dat niet. Meer kan ik er niet aan toevoegen.
detour schreef:Jammer dat je zo allergisch reageert. Alsof je je enorm gekwetst voelt door mijn visie.
Verder heb je wederom volkomen gelijk.