Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mystica schreef:Nee katleentje en Sammie: er was ook nog het verhaal dat sinterklaas een zwart jongetje vrijkocht op een slavenmarkt, en dat jongetje was zo dankbaar dat hij bij sinterklaas bleef
joostvangestel schreef:Ten eerste: handen af van onze traditie. Overgens is het feit dat een traditie bestaat geen reden dat men daarmee moet ophouden. In veel landen is het nog toegestaan dat mannen met meerdere vrouwen mogen trouwen, wat heel erg discriminerend is voor mannen, aangezien 4 vrouwen per man betekent dat er automatisch 3 mannen zonder vrouw zitten.. Daarnaast hoef ik niet eens te beginnen om over vrouwenbesnijdenis te praten, wat ook een eeuwenlange traditie is.
Sinterklaas is een traditie die duizenden jaren terug te voeren is, tot aan Odin op zijn witte paard en door praktische aanpassingen naar de katholieke/christelijke cultuur is aangepast. Sinterklaas kwam uit Turkije en omdat de route uit Turkije nou eenmaal via Spanje was, maakten "we" er maar van dat de goedheiligman uit Spanje kwam. Sinterklaas heeft op zich ook veel afgeleiden geleverd, zoals de Amerikaanse Santa Claus, die overigens even goed een afgeleide is van de Finse Joulupukki.
Vaak was het zo dat mensen uit Klein-Azië en Spanje toen zwarte dienaren hadden, daar is feitelijk ook zwarte piet door ontstaan, de schoorsteenroet is slechts een politiek correctere versie van het verhaal.
Maar goed, de vraag is vooral wat voor schade Sint en Piet aan de gekleurde bevolking doet. De associatie met een slaaf en meester is erg kort door de bocht, met name gezien hoe de traditie op dit moment wordt uitgevoerd.
Mijns inziens is dit meer een aktie van een Zweed en Duitser, die voelen dat hun Coca-Cola held wordt aangetast door een authentieker verhaal en dat authentieke verhaal dus maar de nek om willen draaien. Niks is beter voor naamsbekendheid dan het schoppen tegen heilige huisjes. Wat dat betreft denk ik dat hun doel is bereikt: ze zijn nu "wereldberoemd" in Nederland en er is een bevolkingsgroep (= inderdaad blanke mensen met een misplaatst schuldgevoel) die zich daardoor bijzonder aangesproken voelt.
Mijns inziens heeft de aktie echter meer negatieve gevolgen jegens demonstratie en is volledig misplaatst in een tijd waarop we met ons allen wachten op de eerste Amerikaanse president met een donkere huidskleur.
Verder denk ik hooguit dat zwarte piet eerder heeft bijgedragen aan het besef dat er meer dan één huidskleur bestaat. Dat is nu wel duidelijk, maar is zeker niet altijd duidelijk geweest. Daarnaast vind ik zwarte piet een positief rolmodel voor mensen van iedere huidskleur. Sinterklaas is maar een hulpeloze oude man zonder zwarte piet erbij en ik denk dat het duidelijk is dat er veel touwtjes zijn die jusit zwarte piet in handen heeft. Het om zeep helpen van de traditie zou mijns inziens betekenen dat de Nederlandse cultuur helemaal blank gemaakt wordt en moet ik dus concluderen dat de Zweed en de Duitser een etnische zuivering van de Nederlandse cultuur voorstaan.
Dus: geachte racisten: blijf af van onze multiculturele Sinterklaastraditie!
Citaat:Op 19 december 2006 werd bekend gemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.
BitchyWitchy schreef:Ennuh, zuurpruim???? Voelt zich namens alle vrouwen zwaar "in haar kruis getast"....