Zwarte piet rascistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Zwarte piet rascistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:29

Boerenkool? Oh my good ik voel me zoooooooooooooooooooooooooooo gediscrimineerd Slapen.

Afbeelding

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 12:31

Ennuh, zuurpruim???? Voelt zich namens alle vrouwen zwaar "in haar kruis getast"....

Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:32

Ten eerste: handen af van onze traditie. Overgens is het feit dat een traditie bestaat geen reden dat men daarmee moet ophouden. In veel landen is het nog toegestaan dat mannen met meerdere vrouwen mogen trouwen, wat heel erg discriminerend is voor mannen, aangezien 4 vrouwen per man betekent dat er automatisch 3 mannen zonder vrouw zitten.. Daarnaast hoef ik niet eens te beginnen om over vrouwenbesnijdenis te praten, wat ook een eeuwenlange traditie is.

Sinterklaas is een traditie die duizenden jaren terug te voeren is, tot aan Odin op zijn witte paard en door praktische aanpassingen naar de katholieke/christelijke cultuur is aangepast. Sinterklaas kwam uit Turkije en omdat de route uit Turkije nou eenmaal via Spanje was, maakten "we" er maar van dat de goedheiligman uit Spanje kwam. Sinterklaas heeft op zich ook veel afgeleiden geleverd, zoals de Amerikaanse Santa Claus, die overigens even goed een afgeleide is van de Finse Joulupukki.

Vaak was het zo dat mensen uit Klein-Azië en Spanje toen zwarte dienaren hadden, daar is feitelijk ook zwarte piet door ontstaan, de schoorsteenroet is slechts een politiek correctere versie van het verhaal.

Maar goed, de vraag is vooral wat voor schade Sint en Piet aan de gekleurde bevolking doet. De associatie met een slaaf en meester is erg kort door de bocht, met name gezien hoe de traditie op dit moment wordt uitgevoerd.

Mijns inziens is dit meer een aktie van een Zweed en Duitser, die voelen dat hun Coca-Cola held wordt aangetast door een authentieker verhaal en dat authentieke verhaal dus maar de nek om willen draaien. Niks is beter voor naamsbekendheid dan het schoppen tegen heilige huisjes. Wat dat betreft denk ik dat hun doel is bereikt: ze zijn nu "wereldberoemd" in Nederland en er is een bevolkingsgroep (= inderdaad blanke mensen met een misplaatst schuldgevoel) die zich daardoor bijzonder aangesproken voelt.

Mijns inziens heeft de aktie echter meer negatieve gevolgen jegens demonstratie en is volledig misplaatst in een tijd waarop we met ons allen wachten op de eerste Amerikaanse president met een donkere huidskleur.

Verder denk ik hooguit dat zwarte piet eerder heeft bijgedragen aan het besef dat er meer dan één huidskleur bestaat. Dat is nu wel duidelijk, maar is zeker niet altijd duidelijk geweest. Daarnaast vind ik zwarte piet een positief rolmodel voor mensen van iedere huidskleur. Sinterklaas is maar een hulpeloze oude man zonder zwarte piet erbij en ik denk dat het duidelijk is dat er veel touwtjes zijn die jusit zwarte piet in handen heeft. Het om zeep helpen van de traditie zou mijns inziens betekenen dat de Nederlandse cultuur helemaal blank gemaakt wordt en moet ik dus concluderen dat de Zweed en de Duitser een etnische zuivering van de Nederlandse cultuur voorstaan.

Dus: geachte racisten: blijf af van onze multiculturele Sinterklaastraditie!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:08

ROFL ROFL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 10:13

Dit is echt weer zo'n sneu iets. Negerzoenen heten negerzoenen simpelweg omdat neger een ander woord voor zwart(e) is/ was. Mag natuurlijk niet meer... maar my god.... waar gaat het heen. En dan zeiken over integratieproblemen etc.. Nee gek hè? Als je al al dat soort eeuwenoude dingen gaat afschaffen omdat het 'zielig' is. En dan nog willen dat mensen wel gaan integreren? Dat spreekt elkaar héérlijk tegen. Nou ik heb nog geen neger gesproken die problemen heeft met negerzoenen of zwarte pieten, het spijt me.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:14

haha joostvangestel goed geschreven

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:53

Even een vraag:
waarom zou zwarte piet rasistisch zijn? Het is toch geen belediging?
Álle kinderen (in Nederland) zijn er helemaal gek op en ze symboliseren juist iemand goeds (zoals hierboven al gezegd)

En idd, er zijn toch ook blanke vla en jodenkoeken en wat dan niet meer?
Waarom zou alleen zwarte piet rasistisch zijn?
Ik denk dus omdat zwarte volken door een kleine groep 'blanken' rasistisch worden behandeld,
en dus de rest van de blanke wereldbevolking nu denkt dat ze daarvoor moeten goedmaken,
en dat als ze ook maar een dingetje zeggen dat rasistisch lijkt te zijn,
het dat ook meteen is!
Belachelijk dus:
doordat een kleine groep mensen rasistisch is moet de rest maar heel duidelijk zeggen dat ze dat niet is... Huilen van het lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:57

Ik vind het echt weer kromheid ten top! Neger is een gewoon normaal woord

De pieten zijn zwart vanwege de schoorsteen roet (en dan nog... de meeste pieten bij intocht zijn poepbruin gesminkt _o-
Lelijker kan niet!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:06

Joost, ik ben onder de indruk Haha! . Het is inderdaad een sterkt staaltje etnische zuivering Huilen van het lachen .

TE5, oorspronkelijk was zwarte piet wel iets rasistisch. Iets met dat hij van de duivel kwam ofzo(vroeger werd de zwarte huidskleur als een straf van God gezien, een mooi excuus om onze zwarte medemens als slaaf en beest te mogen behandelen). Daarnaast was het zoals Joost zegt in die tijd gebruikelijk dat de dienaren zwart waren, en krijg je dus een beetje de zwarte moeten werken voor de blanken idee.

Maar zoals gezegd, van heel die gedachtengan blijft gewoonweg niets meer over. De kinderen wordt niet meer verteld dat Piet iets met de duivel heeft, er wordt niet gedaan alsof hij een slaaf is die je zomaar mag misbruiken maar er is juist een goede band tussen Sint en de Piet(inderdaad, er wordt juist meer gehamerd op wat de Sint toch zou zijn zonder de hulp van Piet). Werd de traditie nog doorverteld als vroeger dan was die overduidelijk racistisch, maar tegenwoordig vindt je er niets meer van terug.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:10

neen katleentje de 'echte' 'hulpjes' waren Moren (van sinterklaas)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:08

Nee katleentje en Sammie: er was ook nog het verhaal dat sinterklaas een zwart jongetje vrijkocht op een slavenmarkt, en dat jongetje was zo dankbaar dat hij bij sinterklaas bleef Knipoog

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:43

Iedereen heeft het hier over negers, zwarte, etc. Maar hoe zit het met de oerhollandse jongens/mannen die "Piet" heten?
Die gaan toch ook niet lopen janken dat ze gediscrimineerd worden Tong uitsteken

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:48

Nee maar nederlanders worden nooit gediscrimineerd zeggen ze dan Clown

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:04

Het moet toch niet gekker worden he...?? Zwarte piet is ingeburgerd.. Gaan we blanke vla, huzarensalade en studentenhaver dan ook afschaffen...? Koninginnesoep en jodekoeken niet te vergeten...

Daarbij, neger is een gewoon woord.. Straks mag je ook al niet meer zeggen dat iemand een donkere huid heeft Verward

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:59

nee neger zeggen is wel discriminerend maar blanke of kaaskop niet........mijn vader is buschauffeur en een keer bedreigd door een stel passagiers,en heeft toen de politie gebeld.
die hebben een lijstje met scheldwoorden die wel acceptabel zijn volgens hun en welke niet.
hij heeft dat lijstje ingezien,en ik hoef je niet te vertellen denk ik wat daar allemaal opstaat,wat wel en niet discriminerend is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:19

Dat dat hele negergedoe racistisch is snap ik ook helemaal niets van.
Ik heb het zo in de KLEUTERKLAS geleerd. Een 'negertje' was niets meer dan de benaming voor mensen met zo'n bruine/zwarte huid, kroeshaar,.. ik heb er nooit een negatieve bijklank aan gevonden, was voor mij gewoon een beschrijving van het uiterlijk. Toevallig was ik gisteren wat spullen aan het opruimen en ik zag in een oud boekje staan (een intervieuw met een neger)"Je noemt jezelf neger, is dat niet erg?" Gestoord . Waarop de man zei dat hij het helemaal geen scheldwoord vindt en dat iedereen hem gerust zo mag noemen. De laatste jaren als ik 'neger' zeg, krijg je plotseling allemaal scheve blikken want oh, dat is racistisch.
Ik heb ooit eens gehoord van zo'n 'oh je mag geen neger zeggen'-persoon dat neger een verwijzing naar stront zou zijn, maar ik heb toch altijd geleerd dat 'nikker' dat was, en dat is imo wel een scheldwoord.

Achja maar zoals ik eerder ergens schreef, zwarte mag je ook niet zeggen volgens sommigen, Afrikaan niet, kleurling niet, bruine niet, wat kan je dan nog? Haha!
edit: tegenwoordig wordt ik ook door sommigen scheef bekeken als ik 'eskimo' zeg. Blijkbaar mag dat ook al niet meer, tis nu inuit of zoiets Clown .

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 18:23

Mystica schreef:
Nee katleentje en Sammie: er was ook nog het verhaal dat sinterklaas een zwart jongetje vrijkocht op een slavenmarkt, en dat jongetje was zo dankbaar dat hij bij sinterklaas bleef Knipoog

Oh ja sorry was een beetje onduidelijk. Ik bedoelde dat het heel vroeger in hogere kringen wel gebruikelijk was om een zwarte als (huis)slaaf te hebben. Daar kan je dan het idee afleiden blanke man, zwart (piet)slaaf. Maar tegenwoordig wordt Zwarte Piet helemaal niet meer behandeld als een minderwaardige dienaar maar inderdaad als iemand waar Sinterklaas niet zonder kan. Wat vroeger racistisch was, heeft nu juist een antiracistische bijklank gekregen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 19:13

Ik heb het maar even opgzocht in de online vandale
ne·ger (dem; negers; negerin)
1 persoon behorend tot één van de zwarte rassen uit Afrika
zwar·te (de; zwarten)
1 neger, negerin

nik·ker (dem; nikkers)
1 (beledigend) neger
Zie je Haha! .

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 21:32

joostvangestel schreef:
Ten eerste: handen af van onze traditie. Overgens is het feit dat een traditie bestaat geen reden dat men daarmee moet ophouden. In veel landen is het nog toegestaan dat mannen met meerdere vrouwen mogen trouwen, wat heel erg discriminerend is voor mannen, aangezien 4 vrouwen per man betekent dat er automatisch 3 mannen zonder vrouw zitten.. Daarnaast hoef ik niet eens te beginnen om over vrouwenbesnijdenis te praten, wat ook een eeuwenlange traditie is.

Sinterklaas is een traditie die duizenden jaren terug te voeren is, tot aan Odin op zijn witte paard en door praktische aanpassingen naar de katholieke/christelijke cultuur is aangepast. Sinterklaas kwam uit Turkije en omdat de route uit Turkije nou eenmaal via Spanje was, maakten "we" er maar van dat de goedheiligman uit Spanje kwam. Sinterklaas heeft op zich ook veel afgeleiden geleverd, zoals de Amerikaanse Santa Claus, die overigens even goed een afgeleide is van de Finse Joulupukki.

Vaak was het zo dat mensen uit Klein-Azië en Spanje toen zwarte dienaren hadden, daar is feitelijk ook zwarte piet door ontstaan, de schoorsteenroet is slechts een politiek correctere versie van het verhaal.

Maar goed, de vraag is vooral wat voor schade Sint en Piet aan de gekleurde bevolking doet. De associatie met een slaaf en meester is erg kort door de bocht, met name gezien hoe de traditie op dit moment wordt uitgevoerd.

Mijns inziens is dit meer een aktie van een Zweed en Duitser, die voelen dat hun Coca-Cola held wordt aangetast door een authentieker verhaal en dat authentieke verhaal dus maar de nek om willen draaien. Niks is beter voor naamsbekendheid dan het schoppen tegen heilige huisjes. Wat dat betreft denk ik dat hun doel is bereikt: ze zijn nu "wereldberoemd" in Nederland en er is een bevolkingsgroep (= inderdaad blanke mensen met een misplaatst schuldgevoel) die zich daardoor bijzonder aangesproken voelt.

Mijns inziens heeft de aktie echter meer negatieve gevolgen jegens demonstratie en is volledig misplaatst in een tijd waarop we met ons allen wachten op de eerste Amerikaanse president met een donkere huidskleur.

Verder denk ik hooguit dat zwarte piet eerder heeft bijgedragen aan het besef dat er meer dan één huidskleur bestaat. Dat is nu wel duidelijk, maar is zeker niet altijd duidelijk geweest. Daarnaast vind ik zwarte piet een positief rolmodel voor mensen van iedere huidskleur. Sinterklaas is maar een hulpeloze oude man zonder zwarte piet erbij en ik denk dat het duidelijk is dat er veel touwtjes zijn die jusit zwarte piet in handen heeft. Het om zeep helpen van de traditie zou mijns inziens betekenen dat de Nederlandse cultuur helemaal blank gemaakt wordt en moet ik dus concluderen dat de Zweed en de Duitser een etnische zuivering van de Nederlandse cultuur voorstaan.

Dus: geachte racisten: blijf af van onze multiculturele Sinterklaastraditie!

En hier dames en heren in Nederland kunnen jullie het maar mee doen! Basta of beledig ik daar nu Italianen mee, lijkt op pasta... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 16:17

Zo is de omschrijving op internet omtrent de symbolen van sinterklaas

Zwarte Piet: Zwarte Piet zou dus een moderne versie van Eckart kunnen zijn. Sommigen menen dat Zwarte Piet een Afrikaanse slaaf is die stoute kindertjes slaat met de roe, wat discriminerend zou zijn. De gebruikelijke uitleg is dat Piet zo zwart (‘zwart als roet’) is omdat hij door de schoorstenen kruipt om cadeautjes in de schoenen te doen. Vroeger hadden de schoorsteenvegers kleine knechtjes die gemakkelijk overal tussen konden kruipen. Met de roe veegden ze de schoorsteen en in een grote zak verzamelden ze de as. Door de roet in de schoorstenen waren ze na het werk pikzwart.

Ook nog uitleg wie sinterklaas is, schimmel, kadootjes en pepernoten
http://www.omroepbrabant.nl/?news/89221452/Symbolen+rond+Sinterklaas.aspx

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 23:47

Jeetje, het is gewoon grappig Haha!
What's next?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:07

Gezeik echt áltijd met die mensen. Ze moeten zich aanpassen of oprotten, heel eerlijk hoe ik eroverdenk.
Ze maken écht overal een drama van, ooit eens omdat in de huurhuizen de WC de verkeerde kant op stond,
toen over die negerzoenen, en wat was er ook al weer nogmeer?
Geen Nederlands of aanpassings problemen? Wegwezen!
Een keer in aanraking geweest met de politie? Ook wegwezen!
Wat denken ze wel niet zeg, ja, op sommige gebieden ben ik het wel zéker met Wilders.
Wat denken jullie dat er gebeurd als er iemand van hun geloof in de politiek komt?
Ik denk dat die partij dan wel eens een heleboel stemmen zou kunnen krijgen.. En wat gebeurd er dan?
Ik wil het niet weten..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 17:14

Wat heeft dit nu te maken met aanpassen of oprotten of zelfs Wilders?
Het is een actie van een Zweed en Duitser die niet in Nederland wonen.

Over de negerzoen van wikipedia
Citaat:
Op 19 december 2006 werd bekend gemaakt dat de rel rond de naamsverandering een actie was van de marketingafdeling van de fabrikant. Er werd hierdoor heel veel aandacht besteed aan de Zoenen, maar flinke omzetstijgingen bleven uit. De omzet daalde zelfs iets doordat er consumenten waren die door de naamsverandering het product links lieten liggen.

En vond deze afbeelding er ook wel toepasselijk bij Haha!
Afbeelding

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:57

BitchyWitchy schreef:
Ennuh, zuurpruim???? Voelt zich namens alle vrouwen zwaar "in haar kruis getast"....

Knipoog

Whahaha ROFL

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:19

wilders,wie zegt dat dan en die heeft er toch niets mee te maken?
en ja als mensen zich zo ergeren aan negerzoenen dan gaan ze maar lekker,doeiiiiiii
kunnen we ook wel de blanke vla,jodekoeken,zuurpruimen,haagsche hopjes en moorkoppen gaan afschaffen Tong uitsteken

die afbeelding is lachen