Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MandyR

Re: Door spelfouten kan iemand moeilijk serieus genomen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 23:56

Ok.
Irritant klinkt inderdaad beter.
Ik had "zogenaamde" ook tussen komma's gezet.
En het woordje "in" heb ik over heen gelezen maar, moet er inderdaad wel staan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 00:01

Ja maar komma's zijn iets anders dan aanhalings- en sluitingstekens. Lachen Helemaal niet om je af te kraken hoor, ik vond het wel grappig om te kijken of ik, als TS, de fouten kon achterhalen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 00:15

de komma's zijn fout, de aanhalingstekens zijn een stijlkeuze.

Ik moet wel lachen dat 'men' "hij zecht" en "hoefsmit" wel als basisfout aanwijst, terwijl D/T foutjes als veel minder belangrijk worden gezien. In mijn ogen (IMO Knipoog ) zondig je in alle gevallen tegen de basisregels van de taal; bij de eerste twee gaat het om spelling, bij "ik wordt" gaat het om de grammatica. En het een is niet beter of slechter dan de ander.

Citaat:
Dat is misschien oneerlijk maar heeft voor mij hetzelfde effect als een post in hoofdletters schrijven. In mijn ogen schreeuw je dan, zo komt het over als je het leest. Zo werkt dit ook bij spelfouten, je komt dan over als iemand die in de war is of minder slim.

En zo ervaar ik het dus ook. Die spelfouten lijken wel in knipperend neon geschreven en leiden mij af van de boodschap van de tekst. Het makkelijke "maar je snapt toch wat er staat" vind ik dus ook je reinste flauwekul, je doet met dergelijke fouten afbreuk aan je presentatie en dus geen recht aan de inhoud.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 10:57

dorientjuh schreef:
Origineel:
-----
Ik vind het vreselijk irriterend als ik een, zogenaamde, professionele tekst lees en ik er weer één of andere domme fout tegen kom.
--------

Goede zin:
Ik vind het vreselijk irritant als ik een ''zogenaamde'' professionele tekst lees en ik er weer één of andere fout in tegen kom.

Maar ''zogenaamde'' hoeft volgens mij eigenlijk niet eens tussen aanhalings- en sluitingstekens.

Bijna.
Ik vind het vreselijk irritant als ik een 'zogenaamd' professionele tekst lees en ik er weer één of andere fout in tegenkom. En de komma's inderdaad. Het zijn er dus in feite 4 of 5 zelfs.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-08 19:39

Haha, nog lastiger dan ik dacht. Nou heb ik ook altijd moeite met hoe ik zinsdelen / woorden moet schrijven als ''tegenkom'' of ''ervan uit gaan''. Géén idee waar ik dan de spatie moet zetten. Is daar ook een handig regeltje voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:56

Dorientjuh, wat ik me ervan kan herinneren is dat je aan elkaar laat staan wat in een andere vorm ook bij elkaar hoort. Ergens vanaf vallen en je valt er niet van af. In het eerste geval hoort af en vallen niet bij elkaar en kun je het samentrekken met van en in het andere geval hoort het wel bij vallen en moet het dus los. Kan zijn dat dit klok en klepel is hoor, maar dan grijpt er vast wel iemand in.