Obesitas en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Obesitas en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:03

Eindelijk iemand die 't snapt.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:04

het hongergevoel negeren slaat nergens op...
door regelmatig te eten, en goed te eten breng je je stofwisseling op gang.
je honger negeren en dus maar niets eten slaat dus nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:15

rosanne1988 schreef:

Ik zeg toch niet niets eten.

Maar als jij veel te dik bent en de hele dag honger hebt en gewend bent de hele dag door te eten, moet je dus dat terugdringen naar 3 maaltijden en wat tussendoortjes en gewoon de rest van de dag negeren Knipoog

Negeren is nog geen geheelonthouding.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:18

rosanne1988 schreef:

Precies Nouks!
Idd, wel als je daarmee probeert regelmaat te scheppen. Als ik mijn huisdieren 10x per dag te vreten zou geven zullen ze het eerst niet opeten omdat ze het niet gewend zijn. Dan gaan ze langzaam aan meer eten en uiteindelijk wennen ze eraan en vreten zichzelf de oren van het hoofd en worden vet. Als ik dan besluit dat ze te vet zijn en terug wil naar 3x per dag of kleinere porties dan zullen ze eerst heel onrustig zijn en boos dat ze minder eten krijgen dan dat ze honger hebben. Op den duur stelt de klok zich weer bij en ligt het nieuwe schema weer in hun hoofd. Bij dieren kun je dat makkelijk 'opleggen' die kunnen niet zelf naar de supermarkt. Wij wel en geven dus toe aan een verslaving of gebrekkig signalling systeem. Allemaal heel vervelend als je dat hebt, maar je er bij neerleggen dat je dat nu eenmaal moet van je natuur is ook zinloos.

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:21

wat die mensen hebben, is geen honger gevoel....

dat is gewoonte-eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:22

De vergelijking met het stoppen met roken klopt inderdaad wel...
MAAR

Een roker die wil stoppen, kan zichzelf helemaal afzonderen van zijn verslaving door géén sigaretten meer te kopen, en (in ieder geval tijdelijk) niet meer op plekken te komen waar veel gerookt wordt of waar er veel verleiding is tot roken.

Iemand met een eet-verslaving kan dat simpelweg niet.
Eten zal ALTIJD in je buurt zijn, en is noodzakelijk om te overleven.

Je kunt dus niet zo eenvoudig als bij andere verslavingen zeggen: ik stop volledig en raak nooit meer een sigaret/drugs/etc. aan.
Want eten zal er altijd zijn. Je moet dus niet alleen van je verslaving afkomen, en de verleiding de rest van je leven blijven weerstaan, maar je moet óók leren om je verslaving totaal te doorbreken door leren om te gaan met het aanwezige voedsel.

Laat een heroïne verslaafde weer 1x gebruiken, en hij is opnieuw verslaafd.
Dat vinden mensen dan begrijpelijk.

Maar mensen die van hun eetverslaving af moeten komen blijven dus minstens 3x per dag geconfronteerd worden met voedsel, en moeten 3x per dag die strijd tegen hun verslaving voeren.
En dan wordt er gezegd: "goh, het is alleen maar discipline hoor...?"
Beetje simpel gezegd vind ik persoonlijk...

Daarnaast speelt óók nog een rol dat je stofwisseling zich aanpast op je eetstijl.
Als je een tijdje wat minder voedsel eet, omdat je af wil vallen, dan gaat je lichaam zorgen dat je méér uit je voedsel haalt. Je gaat dus zuinig met het binnen gekomen voedsel om.
Ga je daarna weer normaal eten, dan is je lichaam nog gewend aan die kleine hoeveelheden, en zal ook met de grotere hoeveelheid voedsel weer spaarzaam om blijven gaan. Waardoor je dus weer heeeeeeeeel gemakkelijk dikker wordt na je dieet.

Dat is een probleem dat bij rook en drugs verslavingen niet aan de orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:23

en rosanne, wat krijg je als je je niet houdt aan je eetgewoontes? Juist ja, hongergevoel. Ze zijn gewend de hele dag door te eten, dus als ze daarmee stoppen (niet stoppen met eten, stoppen met de hele dag door eten) krijgen ze "honger".

rosanne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:27

dat is zo'n onzin.. echt.

dikke mensen hebben niet de hele dag door honger, echt niet.
het zijn mensen die eten uit gewoonte, en pakken dus om ze zoveel tijd eten, in een te grote en te vette hoeveelheid.
zij voelen niet fatsoenlijk wanneer ze verzadigd zijn, omdat ze gewoon door blijven eten.

6 keer per dag eten is normaal... en erg gezond zelfs als je het verantwoord doet.
al die vette troep is helemaal niet nodig.
tuurlijk, velen zullen te grote porties eten, en daardoor een grote maag hebben.
maar honger gevoel? nee...
het is gewoon eten uit gewoonte... dus honger gevoel negeren is niet van toepassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:29

Het is met die opmerking van je wel zeer duidelijk dat jij NIET uit eigen ervaring spreekt Rosanne1988 Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:29

Niet waar rosanne, zij raken niet verzadigd omdat hun maag groter wordt Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:31

Die mensen kennen wel degelijk een hongergevoel, omdat ze door hun omvang steeds meer nodig hebben want de maag word groter en het lichaam heeft ook steeds meer energie nodig om te bewegen bv.
Dus die mensen hebben honger. échte honger.
(o wacht... dat hebben de kindjes in afrika, ze hebben trek Clown).

Daarom is het te makkelijk gezegd van gezond eten en bewegen. Dat moet je doen om te voorkomen dat je dik word. Als je al dik bent is het een stuk ingewikkelder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:31

Precies...
Veel "normale" mensen krijgen een seintje als ze "vol" zitten.
Er zijn ook veel mensen die dik zijn geworden vanwege een afwijking, waarbij dat seintje niet gegeven wordt.

Je blijft dan dus zelfs na het eten een honger gevoel hebben, en je krijgt nooit een seintje dat je "vol" zit.

Na het eten heb je nog steeds honger...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:34

Als je obesitas hebt, heb je sowieso al een flinke afwijking in je honger gevoelsignaal Lachen
Daarom zijn mensen zo goed in het yo-yo effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:35

Dus: aanpassen eetgewoontes en tijdelijk negeren van overig hongergevoel zodat lichaam zich aan kan passen aan nieuwe eetgewoontes. Klinkt simpeler dan het is, maar zo is het wel in veel gevallen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:37

Het belangrijkste is de gedachten omzetten (al past dat wel bij levenstijl). en dat is het allermoeilijkste. Je ene gedachte vervangen voor een andere. Vooral als je al jaren in hetzelfde denkpatroon vastzit!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:43

Welshcobfan schreef:
Daarom is het te makkelijk gezegd van gezond eten en bewegen. Dat moet je doen om te voorkomen dat je dik word. Als je al dik bent is het een stuk ingewikkelder....

Ik zou ook nooit beweren dat het makkelijk is, maar ik blijf erbij dat het klassificeren als een ziekte enkel bijdraagt aan het berusten in het feit dat je nu eenmaal een ziekte hebt. Als je je ziekte wilt bestrijden zul je er veel voor over moeten hebben en dat is niet enkel een boek van Sonja Bakker kopen. Dat betekend psychische hulp zoeken, een dwingend bewegingsschema laten maken (1 waar je dus op afspraak komt zodat je er niet onderuit komt) en direct persoonlijk contact met een dieetist die je ook letterlijk op de weegschaal zet. Dit kost allemaal veel tijd en geld en van mij mag een gedeelte prima door de verzekering vergoed worden. Echter zul je zien dat er nog steeds een groep mensen blijft die onder het mom van 'geen tijd' liever berust in zijn 'ziekte' maar er wel over blijft klagen. Klagers zijn over het algemeen niet de meest gemotiveerde mensen, die zoeken een uitvlucht van de oplossing door excusen te bedenken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:48

Wat doet dit topic zeer zeg....
Vind dat hier nog steeds ongelooflijk oneerbiedig wordt gepraat over dikke mensen.

Vooropgesteld dat we het denk ik niet over mensen hebben met 100kg overgewicht, maar bijvoorbeeld zoals ikzelf met zo'n 25kg overgewicht.

- ja ik heb alles er zelf aangegeten
- ja ik ben verslaafd aan eten
- ja ik heb een moeilijke jeugd gehad met een eeuwig lijnende moeder die me op mijn 13e al aan de Minikuur zette (en toen was ik absoluut NIET te zwaar
- ja ik ben er blij mee en het kwetst me ENORM dat mensen mij zien als een of andere untermensch die zowat het leven niet waard is omdat ze zo vreselijk lui en vraatzuchtig is.

Er wordt steeds maar geroepen dat dikke mensen iets aan het probleem moeten doen.... wie z'n probleem? Jouw probleem blijkbaar want IK maak er niet zo'n probleem van. De enige reden waarom ik zou willen afvallen is omdat mensen zoals "jullie" zo over mij denken en mij anders behandelen. Maar dat is niet voldoende reden, want als ik het probeer wordt ik kwaad dat ik mezelf dit laat opleggen door onverdraagzame mensen.

Zou het een optie kunnen zijn dat mensen met overgewicht gewoon gelukkig zijn?

En nog even een grapje Clown Mijn vader zegt altijd dat het onzin is dat hij meer premie moet betalen omdat hij rookt. Hij gaat immers veel eerder dood en kost daardoor uiteindelijk minder geld in bejaardenzorg. Hij vind dus dat zijn premie juist lager moet zijn hihihi (nee dit is niet serieus...)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:52

Jeetje mensen ik ben niet ziek omdat ik dik ben hoor
Ik ben dik doordat er medicijnen worden gebruikt en door het gebruik van deze medicijnen kan ik geen
schildklier medicijnen gebruiken, ja lekker dubbel ik weet het.
Maar tegen zo veel vooroordelen is niet te praten.
Ja ik heb net lekker een ijsje genomen nadat ik 2 uur getrained had met de dochter en een uur gewandeld met de honden.
Moest je de mensen bij de ijssalon zien kijken toen ik ermee wegliep.
Dat zegt meer over hun dan over mij

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:53

Waar wordt er gezegd dat mensen met overgewicht niet gelukkig zijn?
Dat zijn de meeste rokers toch ook?
Dat neemt niet weg dat overgewicht niet gezond is!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:53

En als ik daar niks aan doe dan ben ik slecht ofzo?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:54

Nee hoor. Moet je lekker zelf weten.
Maar het mag wel gezegd worden dat het niet gezond is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:56

Ja jeeeezus, nu zijn de dikke mensen plotseling weer de gebeten hond? Nou, laat me je dit vertellen: THAT'S LIFE.
En dikke mensen zijn echt niet de enige die erop aan worden gekeken dat ze afwijken van de standaard hoor.

Ben je te dun? Ieuw, niet naar kijken, die zal wel anorexia hebben.
Heb je piercings in je gezicht? Vooral niet aankijken, die zijn eng.
Heeft iemand raar haar? Vooral niet behandelen als een gelijkwaardige.
Is iemand invalide? Negeren, want we weten niet hoe we daarmee om moeten gaan.
Zwervers zijn vies en eng en gevaarlijk.

Kortom: IEDEREEN die afwijkt van de standaarden wordt raar aangekeken. Stapels mensen zijn dus de gebeten hond. Wil dat zeggen dat deze mensen stuk voor stuk niet gelukkig zijn? NEE!

Laat je geluk verdomme niet afhangen van of andere mensen je wel of niet accepteren zoals je bent (met of zonder overgewicht), leef nou verdomme gewoon voor JEZELF!

En dat geldt voor iedereen: invalide, obesitas, anorexia, "raar", ALLES.

@ Nuage: TUUURLIJK mogen te dikke mensen gelukkig zijn. Maar ze doen het ZICHZELF aan wanneer ze niet gelukkig zijn puur door hoe "men" op hen reageert.

Dus voor alle dikke mensen die zich ontzettend aangesproken met dit topic: face it en ga je best eens doen om gelukkig te zijn ZONDER dat je geluk laat afhangen van de meningen van anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:00

Nuage schreef:
Wat doet dit topic zeer zeg....
Vind dat hier nog steeds ongelooflijk oneerbiedig wordt gepraat over dikke mensen.

Zou het een optie kunnen zijn dat mensen met overgewicht gewoon gelukkig zijn?

Als je gewoon gelukkig bent hoor je niet bij de klagers, is je gezondheid blijkbaar niet aangetast en zul je je als het goed is ook niet snel aangesproken voelen.
Het is een ieders goed recht om te zijn zoals ze willen of moeten zijn. Echter op het moment dat daar over geklaagd wordt dat sommige dingen als kwetsend worden ervaren (zoals de breedte van een vliegtuig stoel) dan wordt ik daar gepikeerd van.
Dat vind ik net zoiets als rokers die klagen dat ze niet meer tegen de wind in kunnen fietsen en daarvoor uitgelachen worden door vrienden. In zo'n geval haal je of je schouders op en gaat lekker met de bus of je trekt het je aan en stopt met roken. Enkel klagen zonder keuze maken schiet niets op.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:01

Zoals ik al zie ik ben dik tevreden, maar veel mensen accepteren dat gewoon niet en kijken mij aan
ik kan er tegen, maar snap dat jongeren hier moeite mee hebben

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:04

Needje schreef:
Waar wordt er gezegd dat mensen met overgewicht niet gelukkig zijn?
Dat zijn de meeste rokers toch ook?
Dat neemt niet weg dat overgewicht niet gezond is!

Niemand beweert dat het hier gezond is Lachen

Maar snap eigenlijk niet waarom het zo moeilijk te begrijpen is dat er een extra mechanisme is. En neen dat stimuleert niks, echter kunnen we het wel beter begrijpen. En aan de hand daarvan een oplossing vinden.