Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Klara16 schreef:Citaat:De SGP ziet vrouwen niet als minderwaardig, maar ook niet als gelijk.
Gelijk en gelijkwaardig zijn twee verschillende dingen. Gelijkwaardig kun je ook zijn als je verschillende taken hebt. Gelijk ben je dan niet. Daar heeft de SGP een punt - man en vrouw zijn niet hetzelfde. Wat hun taken betreft laat ik dan maar in het midden, dat zal mij persoonlijk verder worst wezen.
Man en vrouw zijn niet hetzelfde. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet dezelfde RECHTEN moeten hebben. Dat mannen en vrouwen dezelfde rechten hebben wordt door aanhangers van alle monotheistische godsdiensten verkondigd met als enig argument 'dat heeft God ons verteld'. Persoonlijk geloof ik niet dat God zo wreed is dat hij vrouwen met dezelfde intelligentie geschapen heeft als mannen, om ze vervolgens met de helft van de rechten te bedelen zodat ze goed snappen in wat voor positie ze zitten.
Dat dat jou worst kan wezen is tragisch, ik ben wel van plan mijn rechten niet zomaar te laten afpakken door een stelletje fundamentalisten.Citaat:De tweede lijn is de teksten die gaan over het spreken van vrouwen in de kerkgemeente. Dit ambt behoort aan mannen toe. De SGP trekt dit door naar politieke en maatschappelijke instellingen. Zij trekt daarbij dus de conclusie dat vrouwen geen ambt als bijvoorbeeld gemeenteraadslid zouden mogen bekleden.
Dit is in strijd met de varklaring van de rechten van de mens en de Nederlandse grondwet. Het zou strafbaar moeten zijn om dit te verkondigen.
Klara16 schreef:Deze discussie gaat niet over Wilders, maar over SGP.
Het argument 'die daar doet het ook' is nooit een argument om zelf iets verkeerds te mogen doen. het zijn allebei haatzaaiers
Blue_Eyes schreef:De partij van Geert Wilders, die dingen over kleurlingen roept die vele malen erger zijn dan de SGP over vrouwen roept. Wanneer heb jij Bas van der Vlies horen roepen dat alle vrouwen het land uit moeten?
Blue_Eyes schreef:Ook dat niet. Ze vinden alleen dat het 'bemannen'van bestuurlijke functies aan mannen is voorbehouden.
Maar er werken zelfs vrouwen bij de SGP op kantoor hoor...
Blue_Eyes schreef:Ook dat niet. Ze vinden alleen dat het 'bemannen'van bestuurlijke functies aan mannen is voorbehouden.
Maar er werken zelfs vrouwen bij de SGP op kantoor hoor...
suleilitha schreef:Zo ongefundeerd zijn de opmerkingen van Wilders nog niet eens, eigenlijk. Gewoon een gevolg van de wantoestanden van een jaartje of dertig die stilaan doorkabbelden en het gevolg zijn van allochtonen die zich niet willen aanpassen maar van ons verlangen dat wij ons aanpassen in ons eigen land.
Verder zijn de ideeen van de SGP gewoon niet meer van deze tijd, maar van voor de WOII of eerder.
En de SGP is er voorstander van dat de vrouw weer gewoon twee rechten heeft, keuken en kinders. (hoe meer hoe beter)
Citaat:Je laatste opmerking is gewoon niet waar. De SGP heeft helemaal geen moeite met werkende vrouwen, zoals gezegd, op het partijbureau bij de SGP werken ook gewoon vrouwen. Ze vinden alleen dat vrouwen niet in bestuurlijke functies thuishoren, en dat is een standpunt dat zij bijbels vinden.
Ze zijn voor het gezin als hoeksteen van de samenleving - maar er staat nergens dat vrouwen 10 kinderen moeten krijgen in de statuten van de SGP. Bas van der Vlies zelf heeft er 5, maar dat was in de tijd dat hij trouwde (halverwege jaren 60) en in de regio waar hij woont helemaal niet ongebruikelijk.
Klara16 schreef:Citaat:Je laatste opmerking is gewoon niet waar. De SGP heeft helemaal geen moeite met werkende vrouwen, zoals gezegd, op het partijbureau bij de SGP werken ook gewoon vrouwen. Ze vinden alleen dat vrouwen niet in bestuurlijke functies thuishoren, en dat is een standpunt dat zij bijbels vinden.
Ze zijn voor het gezin als hoeksteen van de samenleving - maar er staat nergens dat vrouwen 10 kinderen moeten krijgen in de statuten van de SGP. Bas van der Vlies zelf heeft er 5, maar dat was in de tijd dat hij trouwde (halverwege jaren 60) en in de regio waar hij woont helemaal niet ongebruikelijk.
Dus van het SGP mag een vrouw werken, maar niet in een hogere positie. Ze moet dus altijd het 'domme' werk doen zonder leiding of verantwoordelijkheid in de organisatie. die zijn voor mannen.
Ik ben opgevoed met het idee dat ik evenveel waard ben als wie dan ook. Mijn ouders hebben me gestimuleerd om hard te studeren en nu heb ik een prachtige baan met veel verantwoordelijkheid en geef leiding aan een team.
Het is heel jammer dat jij je 2 dochtertjes gaat opvoeden met het idee dat ze dom werk moeten doen onder leiding van een man totdat ze trouwen en tussen keueken en kinderkamer gaan pendelen. Hopelijk beseffen ze ooit in hun leven dat de hele grote wereld met alles wat erin is ook voor hen open ligt, evenzeer als voor een jongen.
Citaat:Als iedereen zoveel respect zou hebben voor vrouwen als Bas van der Vlies (sorry hoor, is toevallig de enige SGP'er die ik een beetje ken, en wel hun boegbeeld natuurlijk), zou de wereld er een stuk beter uitzien.