Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Berdien schreef:Afschieten is imo ook de enige optie. Is niet leuk, maar wel de meest eerlijke en diervriendelijke oplossing. En dan inderdaad maatregelen nemen zodat we over een paar jaar niet weer met deze ellende zitten.
Huertecilla schreef:Berdien schreef:Afschieten is imo ook de enige optie. Is niet leuk, maar wel de meest eerlijke en diervriendelijke oplossing. En dan inderdaad maatregelen nemen zodat we over een paar jaar niet weer met deze ellende zitten.
Afschieten is helemaal niet nodig.
Kwestie van elke nazomeer via koraal-en-sluis-systemen het overschot humaan in een mobiel slacht´huis´ verwerken en in koelwagens afvoeren.
Ook is er al meer dan 30 positieve veldervaring met pzp.
SBB wíl gewoon realiteit niet onder ogen zien. Men is veel te leuk bezig met het eigen projectje.
Ook goed, sluit het hele project dan maar af. Paarden horen daar toch al niet. Dat is hoe je het bekijkt fauna vervalsing. Vang de hele kudden dan maar weg. Alle leed uit de wereld en het gezeur ook.
Onder de streepis het een beschamende vertoning dat dit dierenleed nu al jaar in jaar uit gewoon wordt toegestaan door de NL samenleving.
Jaar in jaar uit crepéren er honderden paarden en koeien. Willens en wetens!!!
Ze dronken een glas, deden een plas en lieten de zaak zoals die was.
Ondertussen heel NL maar vingerwijzen naar elk incident in het buitenland.
Mindim schreef:Ik denk dat afschieten een stuk minder stress opleverd dan via een sluis in een kraal en dan schieten en slachten.
Thats_Me schreef:Ben je gezellig op zondagmiddag met het gezin aan het wandelen wordt je peuter aangevallen door wolven
Ben opzich niet tegen het terug zetten van dieren in de natuur, maar hou het wel realistisch de dieren zijn niet voor niets niet meer te vinden in Nederland.
Citaat:Er is een beperkt aantal gevallen bekend waarin wolven mensen aten. Dit waren mensen die door andere oorzaken waren gestorven, bijvoorbeeld oorlogsslachtoffers. In andere gevallen, waarbij de wolf zelf de mensen had gedood, was er mogelijk sprake van hondsdolheid of verdedigde de wolf zichzelf of zijn jongen. Recentelijk overleed er nog een jongetje in Rusland door bloedverlies nadat deze werd gebeten door een wolf die hij in een dierentuin probeerde te aaien. De hond, de naaste verwant van de wolf, maakt jaarlijks ook enkele dodelijke slachtoffers.
Mensen en kinderen worden slechts in uitzonderlijke gevallen aangevallen, vrijwel alleen als ze zich wagen in de buurt van een nest met jongen. In Noord-Amerika, waar ongeveer zestigduizend wolven leven, is in de afgelopen jaren (vrijwel) geen mens aangevallen door een wolf. Het enige bekende slachtoffer is een man, M. Kenton Carnegie, die in december 2005 in Saskatchewan Canada door wolven is gedood.
Citaat:In 1810-1811 werd een tiental kinderen, meestal onder de 5 jaar, maar ook soms bijna 10 jaar oud, in Midden-Limburg door wolven gedood.
Lusitana schreef:Wolven zijn in principe niet zó gevaarlijk, maar kunnen vooral huis- en boerderijdieren doden als ze honger hebben. Hier (in Portugal) leven we met wolven en ik heb eerlijk gezegd nog mooit gehoord van problemen met mensen maar ze hebben hier wel grote honden om ze van hun schapen ed weg te houden en ze zijn wel verantwoordelijk voor verleis van veulens die in het wild geboren worden.
Maar die beesten hebben hier geen park om in te leven maar een heel land en kíezen voor de gebieden waar ze zitten.
Het is op de eerste pagina al gezegd, Nederland id zo groot als een behoorlijke buitenlandse stad. Elk groengebied, hoe enorm het ook lijkt, is feitelijk een parkje. Met hek erom. Het is belachelijk om te denken dat je daarin wild kunt beheren alsof het om een natuurlijk gebied gaat.
Men moet eens beginnen met op schaal denken. Er is maar plek voor een paar van elk (en geen kuddes van honderden van ik weet niet wat en dan maar 100 wolven er op loslaten) en feitelijk heb je te maken met een soort dierentuin. Heeft niks met natuur te maken.
Zelf heb ik wél geroepen dat wolven idd een oplossing zijn voor overschot aan dieren, dat werkt nl prima in andere landen, maar ook dat het zijn eigen problemen oplevert. Oa omdat het gebied zo klein is.
Laat ze maar gaan spelen met zijn plastic diertjes op een bureau ipv met echte dieren die moeten lijden onder belachelijke ideeën.
Begin in elk geval eens met op schaal, en vooruit, denken.
Adriana schreef:Lusitana schreef:Wolven zijn in principe niet zó gevaarlijk, maar kunnen vooral huis- en boerderijdieren doden als ze honger hebben. Hier (in Portugal) leven we met wolven en ik heb eerlijk gezegd nog mooit gehoord van problemen met mensen maar ze hebben hier wel grote honden om ze van hun schapen ed weg te houden en ze zijn wel verantwoordelijk voor verleis van veulens die in het wild geboren worden.
Maar die beesten hebben hier geen park om in te leven maar een heel land en kíezen voor de gebieden waar ze zitten.
Het is op de eerste pagina al gezegd, Nederland id zo groot als een behoorlijke buitenlandse stad. Elk groengebied, hoe enorm het ook lijkt, is feitelijk een parkje. Met hek erom. Het is belachelijk om te denken dat je daarin wild kunt beheren alsof het om een natuurlijk gebied gaat.
Men moet eens beginnen met op schaal denken. Er is maar plek voor een paar van elk (en geen kuddes van honderden van ik weet niet wat en dan maar 100 wolven er op loslaten) en feitelijk heb je te maken met een soort dierentuin. Heeft niks met natuur te maken.
Zelf heb ik wél geroepen dat wolven idd een oplossing zijn voor overschot aan dieren, dat werkt nl prima in andere landen, maar ook dat het zijn eigen problemen oplevert. Oa omdat het gebied zo klein is.
Laat ze maar gaan spelen met zijn plastic diertjes op een bureau ipv met echte dieren die moeten lijden onder belachelijke ideeën.
Begin in elk geval eens met op schaal, en vooruit, denken.
helemaal mee eens!
En de bossen van Polen zijn niet helemaal vergelijkbaar met NL.
Joost jij weet ook net zo goed dat in Finland soms in de strenge winter dorpen op slot gaan omdat de wolven om voedsel gaan zoeken. Dat scholen dicht gaan. Dat zegt toch ook al genoeg. In Nederland zal eerst genoeg voedsel zijn en ja ze zullen zich vast niet op mensen storten dat geloof ik ook niet, alleen we zullen het hier ook niet leuk vinden als onze, katten, konijnen, kippen etc verdwijnen.
joostvangestel schreef:Op pagina 4 van dit topic staat een link. Een zinnetje uit die link.Citaat:In 1810-1811 werd een tiental kinderen, meestal onder de 5 jaar, maar ook soms bijna 10 jaar oud, in Midden-Limburg door wolven gedood.
Roodkapje is dus echt gebeurd, bijna 200 jaar geleden, weliswaar zonder oma..
joostvangestel schreef:In een cirkel van 100 km rondom Helsinki zitten 15 wolven. Dat zijn grote natuurgebieden, daar lopen weinig kinderen rond in het wild.
In Finland zitten ook tegen de 1000 beren. Ieder jaar mogen er 100 afgeschoten worden om ze onder controle te houden. (er worden er ruim meer dan 100 geboren per jaar). Vanuit Brussel komen er ooit geluiden om dat afschieten te verbieden. Ambtenaren die nog nooit met een familielid van een slachtoffer van een beer hebben gesproken. Beren zijn dus inderdaad een stuk gevaarlijker dan wolven. Maar beren hebben we al heel, heel lang niet meer in het wild in Nederland.
Mindim schreef:Ik ben het helemaal met je eens hoor. Destijds hebben ze in Yellowstone 'maar' rond de 60 wolven uitgezet. Dus 100 in de oostvaardersplassen is van de zotte.
Yellowstone zit nu rond de 1500, las ik ergens laatst.