Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Re: Dodenherdenking verzet, waar gaat dat heen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:18

Waarom maakt iedereen zich hier uberhaupt zo druk om? Heb je er last van? Ik niet hoor. Sintmaarten was om deze reden op zaterdag, zondag en maandag. Ik heb toen niemand horen klagen ( behalve mezelf, want ik heb alleen op zondag de deur open gedaan), sommige kinderen LIEPEN zelfs op 3 dagen, wat voor schooier ben je dan? Scheve mond

Anoniem

Blue_Eyes schreef:
Nee, dat klopt. Maar het is wel onwaarschijnlijk dat de echt strenge christenen in Staphorst dus zondag ads geplaatst hebben. Heel veel zullen er overigens niet eens internet hebben...

Tsja, dan nog blijft mijn opmerking alleen een notering van een waarneming. Als er iemand daarentegen wel lekker kort door de bocht een generaliserende opmerking heeft gemaakt, is het degene die ik heb gequote in die opmerking over het aantal advertenties van afgelopen zondag.

Blue_Eyes

@Detour: Nee, maar er staat wel in de bijbel dat je niet mag werken op zondag. En eerlijk is eerlijk, het organiseren van die plechtigheden is stiekem een hele toestand. Dat weet jij zelf ook wel. Dat zien die mensen niet zitten op zondag en dat snap ik best.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:20

Ik snap best dat er meer achter zit dan die zondagsrust, hoor Knipoog . Maar dat wil niet zeggen dat God er daadwerkelijk een punt van maakt als mensen het gras maaien op zondag of Dodenherdenking gewoon op zondag 4 mei vieren.
Dat maken die mensen er zelf van, hoor. Knipoog
En daar valt de rest van NL denk ik over...... En tja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

En er staat wel meer in de bijbel, waarvan ik hoop dat mensen dat niet te letterlijk nemen.

Blue_Eyes

Nouks schreef:
Blue_Eyes schreef:
Nee, dat klopt. Maar het is wel onwaarschijnlijk dat de echt strenge christenen in Staphorst dus zondag ads geplaatst hebben. Heel veel zullen er overigens niet eens internet hebben...

Tsja, dan nog blijft mijn opmerking alleen een notering van een waarneming. Als er iemand daarentegen wel lekker kort door de bocht een generaliserende opmerking heeft gemaakt, is het degene die ik heb gequote in die opmerking over het aantal advertenties van afgelopen zondag.

Heb jij gelijk in. Die is ook wel generaliserend. Maar op mij kwam jouw opmerking over als 'je mag niet bellen op zondag, maar ze zetten er wel advertenties op'. Dat was blijkbaar iet zo bedoeld, sorry.

Anoniem

Blue_Eyes schreef:
@Detour: Nee, maar er staat wel in de bijbel dat je niet mag werken op zondag. En eerlijk is eerlijk, het organiseren van die plechtigheden is stiekem een hele toestand. Dat weet jij zelf ook wel. Dat zien die mensen niet zitten op zondag en dat snap ik best.

Je hoeft toch geen plechtigheid te organiseren als gemeente zijnde? Open een klein momument en laat iedereen op eigen gelegenheid hier eventueel heen gaan om te herdenken - of dat nu op zaterdagavond of op zondagmiddag is. Klaaar.

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:21

Bij ons is het ook een dag van te voren erg vreemd vind ik dat!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:22

Nadya schreef:
Ik snap best dat er meer achter zit dan die zondagsrust, hoor Knipoog . Maar dat wil niet zeggen dat God er daadwerkelijk een punt van maakt als mensen het gras maaien op zondag of Dodenherdenking gewoon op zondag 4 mei vieren.
En daar valt de rest van NL denk ik over...... En tja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

En er staat wel meer in de bijbel, waarvan ik hoop dat mensen dat niet te letterlijk nemen.

Ja, dat maken die mensen er zelf van. Maar om het nou eens even heel cru uit te drukken: die mensen denken dat God er wel over valt, dat ze er misschien wel door naar de hel gaan, en dat willen ze niet riskeren, dus zetten ze het liever op een andere dag. Dit is wel een ernstige verscherping van de waarheid, maar ik hoop dat het idee WAAROM die mensen in Staphorst dit zo doen, nou eindelijk duidelijk is.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:23

Dan wordt werken wel als heel zwart wit uitgangspunt genomen, want dan zou mijn vader idd ook niks meer kunnen uitvoeren. Clown
En hoezo stiekem? Scheve mond
Ik vind dat je enorm begripvol bent naar hun eigen gemaakte regels nav een nogal zwart witte stelling in de bijbel. Meningen verschillen. Ik krijg trouwens de indruk dat je me (gisteren kaartte je zijn beroep ook al aan) meer "aanvalt" in je stijl van schrijven (citaat: dat weet jij zelf ook wel).. Ik kan het mis hebben hoor, maar heb het vaker meegemaakt; alsof ik daarop afgerekend moet worden. Beetje offtopic maar wilde dit wel kwijt, Blue Eyes.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:24

Nouks schreef:
Blue_Eyes schreef:

Je hoeft toch geen plechtigheid te organiseren als gemeente zijnde? Open een klein momument en laat iedereen op eigen gelegenheid hier eventueel heen gaan om te herdenken - of dat nu op zaterdagavond of op zondagmiddag is. Klaaar.

Nee, dat hoeft ook niet. Maar ik weet wel wat ik liever zou hebben, een plechtigheid op zaterdag of helemaal geen plechtigheid. Doe dan maar op zaterdag.

@Detour, nee, dat is totaal niet aanvallend bedoeld. Maar ik wilde ook niet zeggen 'weet je dat daar zoveel bij komt kijken?' Want dan had het weer geleken alsof ik net deed alsof ik je niet kende. Snap je wat ik bedoel? Het was dus eigenlijk juist goed bedoeld.
Oh en stiekem in mijn post... da's spreektaal voor 'dat is een hele toestand waar veel bij komt kijken.'
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 03-04-08 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:25

Blue_Eyes schreef:
Nadya schreef:

Ja, dat maken die mensen er zelf van. Maar om het nou eens even heel cru uit te drukken: die mensen denken dat God er wel over valt, dat ze er misschien wel door naar de hel gaan, en dat willen ze niet riskeren, dus zetten ze het liever op een andere dag. Dit is wel een ernstige verscherping van de waarheid, maar ik hoop dat het idee WAAROM die mensen in Staphorst dit zo doen, nou eindelijk duidelijk is.

Allemensen, als dat hun achterliggende gedachte is (we gaan misschien wel naar de hel) zouden ze idd wel heel verkrampt en verziekt leven en zijn ze voornl bezig met het beschermen van hun eigen hachie. ben benieuwd waar dat in de bijbel staat.. Arme geindoctrineerde mensjes, het leven kan veel mooier zijn.. Ach gut
Laatst bijgewerkt door detour op 03-04-08 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:25

Blue_Eyes schreef:
Nadya schreef:

En dus moet de rest van NL het maar goed keuren???? We vallen wel over de moslims, die met een hoofddoekje oplopen enzovoort, maar dit kan dus wel. Jaja. Nou, ik vind het een beetje hypocriet, hoor.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:26

Pa roept :"Ik ook ".
Net als ik!! Dat kan toch niet zoiets ga je niet verplaatsen!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:26

Ik snap het volgens mij nog steeds niet... waarom kán dodenherdenking niet op zondag gehouden worden? Wáárom?

Dat argument van werken, vind ik nog steeds onzin. Werken doen ze met andere gelovige vieringen ook op zondag Knipoog..

dus waarom ook al weer?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:27

detour schreef:
Blue_Eyes schreef:

Allemensen, als dat hun achterliggende gedachte is (we gaan misschien wel naar de hel) zouden ze idd wel heel verkrampt en verziekt leven en zijn ze voornl bezig met het beschermen van hun eigen hachie. ben benieuwd waar dat in de bijbel staat.. Arme geindoctrineerde mensjes, het leven kan veel mooier zijn..

Dat ben ik met je eens. Je zou ervan staan te kijken hoeveel mensen zo nog denken. Ik ben ook meer van het 'vreugde-evangelie' maar heel veel 'zwartekousenchristenen' (wat ik heb ik een bloedhekel aan die term) leven nog vanuit het 'hel en verdoemenis vrezen.'

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:28

Wat is de overlast? Wat is de terroristische dreiging van Staphorstenaren? Waarom is dit zo'n schande en Sint Maarten niet?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:28

zap schreef:
Ik snap het volgens mij nog steeds niet... waarom kán dodenherdenking niet op zondag gehouden worden? Wáárom?

Dat argument van werken, vind ik nog steeds onzin. Werken doen ze met andere gelovige vieringen ook op zondag Knipoog..

dus waarom ook al weer?

Nee, dat doen ze niet. Ze zitten dan in de kerk en de dominee die werkt, maar de rest niet. Een enkeling zoals de koster misschien, maar de meeste werkzaamheden ter voorbereiding zijn al op zaterdag uitgevoerd en op zondag wordt alleen het hoognodige gedaan.
Het is niet strikt noodzakelijk om de Dodenherdenkingsplechtigheden op zondag te houden, dus doen ze dat liever op zaterdag.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:29

Nadya schreef:
Ja, dat maken die mensen er zelf van. Maar om het nou eens even heel cru uit te drukken: die mensen denken dat God er wel over valt, dat ze er misschien wel door naar de hel gaan, en dat willen ze niet riskeren, dus zetten ze het liever op een andere dag.

oftewel.. eigenlijk puur egoïstisch.. of niet? Anders gaan WIJ naar de hel... (ook even heel concreet neergezet hoor Knipoog)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:29

Mystica schreef:
Wat is de overlast? Wat is de terroristische dreiging van Staphorstenaren? Waarom is dit zo'n schande en Sint Maarten niet?

Topic gaat niet over Sint Maarten. Vind Sint Maarten ook wel even iets anders dan de Dodenherdenking.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:30

Nadya schreef:
Blue_Eyes schreef:

En dus moet de rest van NL het maar goed keuren???? We vallen wel over de moslims, die met een hoofddoekje oplopen enzovoort, maar dit kan dus wel. Jaja. Nou, ik vind het een beetje hypocriet, hoor.

Ik weet niet, maar heb jij niet in die topics over moslims meegelezen? IK val niet over moslims met een hoofddoekje, hoor Knipoog Verder is er net zoveel scherpe discussie over dit als over moslims. Op welke pagina zitten we ondertussen? Clown

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:30

zap schreef:

dus waarom ook al weer?

Hier ben ik het mee eens.
Iets als de dodenherdinking verplaats je niet. Een beetje respect voor de mensen die omgekomen zijn...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:31

Blue_Eyes schreef:
zap schreef:

dus waarom ook al weer?

Nee, dat doen ze niet. Ze zitten dan in de kerk en de dominee die werkt, maar de rest niet. Een enkeling zoals de koster misschien, maar de meeste werkzaamheden ter voorbereiding zijn al op zaterdag uitgevoerd en op zondag wordt alleen het hoognodige gedaan.
Het is niet strikt noodzakelijk om de Dodenherdenkingsplechtigheden op zondag te houden, dus doen ze dat liever op zaterdag.

En waarom wordt er dan wel over gevallen dat er op dodenherdenking dingen georganiseerd worden? Gebeurt dat ook niet altijd van te voren?
Een paar bladzijden terug staat een berichtje van Nouks en die laat zien dat er dan terdege 'gewerkt' wordt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:31

Blue_Eyes schreef:

Nou, dan is de dominee toch aan het werk? Ik snap ook wel dat die zijn leven in dienst heeft gesteld van God en dat 'ie zodoende al vrij is gesteld van een verblijf in de hel na zijn dood, maar toch... de kerkgangers laten op zondag de dominee wél werken...

Laten we dan direct de kerkdiensten op zondag maar afschaffen. Ik ben vóór kerkdiensten op zaterdagavond, waarbij op zondag de kerk wordt opengesteld voor zelfstandig geloven.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:32

Blue_Eyes schreef:

Maar wel kerkelijke plechtigheden op zondag? Sorry, ik vat 'm niet meer....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 16:33

Blue_Eyes schreef:
Ik weet niet, maar heb jij niet in die topics over moslims meegelezen? IK val niet over moslims met een hoofddoekje, hoor Knipoog Verder is er net zoveel scherpe discussie over dit als over moslims. Op welke pagina zitten we ondertussen? Clown

Ik zeg ook niet dat JIJ over moslims met hoofddoekjes valt. Ik bedoel het meer algemeen. Knipoog
Ik maak me ook niet druk over hoofddoekjes. Wel over burka´s, maar dat is een ander verhaal. Ze hoeven van mij ook niet verboden te worden, maar ik vind ze niet fijn om naar te kijken en de gedachte erachter gaat mij al helemaal te ver. Maar daar kan ik verder niet op in gaan hier, want daar gaat dit topic niet over. Knipoog