Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:CDA verliest verder terrein in peiling
Uitgegeven: 2 maart 2008 12:20
Laatst gewijzigd: 2 maart 2008 13:43
DEN HAAG - Het CDA verliest zondag in de wekelijkse peiling van Maurice de Hond verder terrein. Als er nu Tweede Kamerverkiezingen zouden zijn, zouden de christendemocraten uitkomen op 29 zetels, drie minder dan vorige week en een verlies van twaalf in vergelijking met het huidige zetelaantal.
In de peiling behalen de coalitiepartijen CDA, PvdA (21 zetels) en ChristenUnie (zeven zetels) gezamenlijk de laagste score (57 zetels) sinds het aantreden van het kabinet.
Het huidige zetelaantal van de PvdA is 33, van de ChristenUnie zes. De peiling onder drieduizend mensen is de afgelopen twee dagen gehouden en lijkt te zijn beïnvloed door de ophef rond de aanstaande film van Geert Wilders van de PVV. Het CDA riep hem donderdag op de anti-Koranfilm niet uit te zenden.
PVV
Wilders partij wint in de peiling een zetel en komt uit op zestien. Nu heeft de PVV negen zetels in de Kamer. Ook VVD en de beweging TON van Rita Verdonk krijgen er een zetel bij en komen respectievelijk uit op zestien en negentien. De VVD heeft nu 21 zetels, Verdonk vormt een eenmansfractie.
De SP staat zondag op 19 zetels (nu 25 in de Kamer), GroenLinks op elf (zeven) en D66 op acht (drie). De Partij voor de Dieren en de SGP staan in peiling op twee zetels, net als nu in de Kamer.
Film
Uit de peiling komt ook naar voren dat de film van Wilders het electoraat flink verdeelt. Hoewel een grote meerderheid vindt dat de parlementariër het recht heeft een anti-Koranfilm te maken, stelt de helft van die groep dat hij er niet mee naar buiten moet komen.
Van de mensen die vinden dat Wilders de film niet moet uitzenden is bijna de helft links en minder dan een derde rechts.
Verdeeldheid
De verdeeldheid blijkt zondag ook uit een peiling onder 19.000 mensen door het tv-programma EénVandaag: 44 procent is voorstander van uitzending, 45 procent is tegen.
Een meerderheid (52 procent) is bang voor de gevolgen na uitzending van de film. 62 Procent verwacht aanslagen op Nederlandse bedrijven of ambassades in het buitenland, 54 procent vreest rellen in eigen land.
Ook VVD-erelid Hans Wiegel is bezorgd over de gevolgen. In het RTL-programma Business Class gaf hij zondag aan dat Wilders als parlementariër het volk moet dienen en dat het niet aan hem is films te maken.
nu.nl
Jennylicious schreef:feliciaa schreef:De meerderheid in de gevangenissen is inderdaad buitenlands, maar hoeveel procent daarvan is daadwerkelijk moslim, volgens mij valt dat allemaal heel erg mee, we moeten niet vergeten dat onder buitenlanders ook antelianen, afrikanen, aziaten enz. verstaan worden.
Ook nemen de familie en vrienden van Nederlandse daders het vaak voor de daders op hoor, dat staat helemaal los van het geloof..
Vergeet ook niet dat buitenlanders ook: Belgen, Duitsers, Engelsen, Australiers, Amerikanen, enzo zijn he!
jameyskatje schreef:faye schreef:Mag jij bij de mannen bidden?
WIL ik bij de mannen bidden???
Didoo schreef:Ik vind het een beetje jammer dat een topic waarin gewoon een vraag wordt gesteld; Ben jij bang voor oorlog oid na aanleiding van de film van Wilders veranderd in enorme discussie die alleen nog maar over 2 geloven gaan met constante persoonlijke aanvallen...
__KELLY schreef:jameyskatje schreef:
waarom niet, mannen zijn tegenwoordig gelijk aan vrouwen, of niet in jullie gelloof ?
en bovendien, wat maakt het nou uit of het ene gelloof het geslacht appart bid en de ander wel, laat elkaar gewoon in hun waarde , ieder hun eigen ding, ik snap niet waarom het een probleem daarover is.. zolang de vrouw maar niet word ondergewaardeert want de wet zegt dat vrouw en man gellijk zijn..
Didoo schreef:Ik vind het een beetje jammer dat een topic waarin gewoon een vraag wordt gesteld; Ben jij bang voor oorlog oid na aanleiding van de film van Wilders veranderd in enorme discussie die alleen nog maar over 2 geloven gaan met constante persoonlijke aanvallen...
jameyskatje schreef:__KELLY schreef:
waarom niet, mannen zijn tegenwoordig gelijk aan vrouwen, of niet in jullie gelloof ?
en bovendien, wat maakt het nou uit of het ene gelloof het geslacht appart bid en de ander wel, laat elkaar gewoon in hun waarde , ieder hun eigen ding, ik snap niet waarom het een probleem daarover is.. zolang de vrouw maar niet word ondergewaardeert want de wet zegt dat vrouw en man gellijk zijn..
omdat IK dat niet wil! IK voel mij daar niet lekker bij!, heeft er niets mee te maken of mannen en vrouwen gelijk zijn. in ons geloof zijn vrouwen zelfs meer waard en moeten zij extra beschermd worden dan mannen. vrouwen hebben zelfs een eigen hoofdstuk in de Koran! onze profeet vzmh heeft vele hadits achtergelaten waarin hij benadrukt om de vrouwen als diamanten te behandelen.
Omdat de meeste Nederlanders dit 'niet normaal' vinden hoef ik mij niet aan te passen. want je zegt het zelf. ieder zijn ding![]()
en wie bepaald wat 'normaal' is?? dat is als je ergens achter staat en ergens aan gewend ben. dit is dus voor iedereen anders. er is geen maatstaf die dat bepaald.
bedenk bv dat het voor mannen verplicht is om ieder gebed in de moskee te verrichten. zij moeten 5x per dag gaan. ook wanneer het slecht weer is, ook wanneer het donker is, ook wannneer zij andere bezigheden hebben, ook wanneer de moskee ver weg is. vrouwen worden hiervan beschermd, zij mogen, godzijdank, gaan wanneer ze willen. wij hoeven niet in het donker alleen over straat, of door de regen, of ver te lopen of weg van onze andere bezigheden wannneer wij het druk hebben. wij kunnen gewoon thuis blijven, of op ons werk of waar dan ook. alleen de meeste nederlanders denken precies andersom: oow vrouwen MOGEN niet naar de moskee. wat erg!!! maar ik denk. oef gelukkig ben ik niet verplicht, heeeeerlijk.
en zoals jij zelf al zeg. ieder zijn ding. ik vind het belangrijk om apart te bidden. dat is mijn ding.
ik kan het bv niet begrijpen waarom er half naakte meisjes in de bushokjes hangen. voor anderen is dat misschien 'normaal' en voor mij is dat 'niet normaal' het normaal zijn van iets is persoonsgebonden.
ik moet er bv niet aan denken om in een disco te staan. met sexy kleding tussen bier drinkende mannen die ik niet eens ken. gatver. daar wil ik echt niet aan denken. maar dat is MIJN mening. wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten. als ik het niet wil.. dan ga ik niet naar een disco. simpel.
Fritsiej schreef:Ik heb niets tegen beide geloven. En sta ook niet aan 1 kant. Ik vind dat Wilders een paar goede standpunten heeft. Maar hij doet alles wat god verboden heeft.
Als het over oorlog gaat, maak ik me er eigelijk niet zo druk om. Zit bij Rotterdam. En als er een bom op de Shell word gegooit zal wel heel Rotterdam en omstreken weg zijn. Eigelijk ontzettend negatief gedacht, maar verwacht niet dat dit zo ver zal komen. Hoop het ook niet!
Maar als die film uit komt zal er vast wel z'n situatie ontstand netzoals met Pim Fortuijn.
Fritsiej schreef:Ja, dat is waar! Maar dacht betrek het even tot mij zelf
jameyskatje schreef:faye schreef:Mag jij bij de mannen bidden?
Suzanne schreef:Ik ben niet bang voor een oorlog door zijn film, maar heb het gevoel dat Geert Wilders wordt doodgeschoten en als ik eerlijk ben vind ik dat ook niet zo gek.
Hij lokt het zelf uit.
Maar dat is me persoonlijke mening
Suzanne schreef:Ik ben niet bang voor een oorlog door zijn film, maar heb het gevoel dat Geert Wilders wordt doodgeschoten en als ik eerlijk ben vind ik dat ook niet zo gek.
Hij lokt het zelf uit.
Maureenn schreef:hoezo lokt hij het zelf uit? als die mensen er van overtuigt zijn dat hun geloof zo super is want maakt zo'n filmpje dan uit? nee meteen drijgen met hem te vermoorden ja dat helpt vast..
Hannanas schreef:Suzanne schreef:Ik ben niet bang voor een oorlog door zijn film, maar heb het gevoel dat Geert Wilders wordt doodgeschoten en als ik eerlijk ben vind ik dat ook niet zo gek.
Hij lokt het zelf uit.
Maar het is toch van de gekke: "hij lokt het zelf uit".
Niemand lokt met woorden uit dat hij of zijn vermoord gaat of moet worden.
We spreken wel van een leven wegnemen jongens...
sifra01 schreef:Suzanne schreef:Ik ben niet bang voor een oorlog door zijn film, maar heb het gevoel dat Geert Wilders wordt doodgeschoten en als ik eerlijk ben vind ik dat ook niet zo gek.
Hij lokt het zelf uit.
Dus als jij iets zegt wat een ander niet aanstaat is het je eigen schuld als je doodgeschoten wordt?
Hannanas schreef:klopt suzanne. Dus wilders is fout.
Maar waarom dan tot wilders verlagen.. en tot nog lager -> bedreigen en zelfs bedreigen met de dood.
Laat lekker banketstaaf die vent..