Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:24

Dat boeit me dus echt niet.
Ik eet koeien en varkens, dus waarom geen paard...?
Ik snap het nut niet, je eet vlees of niet.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:26

Kir_Ples schreef:
Dat boeit me dus echt niet.
Ik eet koeien en varkens, dus waarom geen paard...?
Ik snap het nut niet, je eet vlees of niet.

Precies! Ik vind koeien ook heeel lief, maar eet er geen biefstuk minder om.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 15:43

wat een gezeik zeg, eet gewoon helemaal geen seperatievlees, weet je in ieder geval dat je geen rotzooi binnenkrijgt Cool

ik laat alle frikandellen etc. lekker links liggen. geef mij maar een lekker stukje biefstuk. en bij mijn patat? een lekkere dikke nasischijf!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:29

milo schreef:
wat een gezeik zeg, eet gewoon helemaal geen seperatievlees, weet je in ieder geval dat je geen rotzooi binnenkrijgt Cool

ik laat alle frikandellen etc. lekker links liggen. geef mij maar een lekker stukje biefstuk. en bij mijn patat? een lekkere dikke nasischijf!

Eet anders helemaal geen vlees, ben je er altijd zeker van dat je geen rommel eet .... tis maar een ideetje Bloos

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:01

Ik heb niet het hele topic gelezen, eigenlijk alleen de beginpost en de globaal de rest van de eerste pagina... maar het is toch algemeen bekend dat er in frikadel, kroket en dat soort snacks van alles zit? Dus ook paardenvlees?

Dat het in een gehaktbal zit zou je je nog over kunnen verbazen, zeker als je runder- of varkensgehakt koopt. Maar toch, waarom zou het erger zijn om een paard te eten dan een rund of een varken?

Ik heb nog nooit bewust paardenvlees gegeten, maar als ik het voorgeschoteld zou krijgen zou ik het vast wel proeven. Of ik het ook daadwerkelijk lust is een tweede vraag (waarschijnlijk niet, maar dat komt niet omdat het van een paard komt).

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:12

Ninx schreef:
milo schreef:

Eet anders helemaal geen vlees, ben je er altijd zeker van dat je geen rommel eet .... tis maar een ideetje Bloos

ook in vleesloze producten kan rotzooi zitten hoor.
gewoon goed vlees is geen rommel

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 19:13

Tja, lekker belangrijk dat er in veel producten paardenvlees zit. Ik zal het er echt niet om laten staan! Ben veel te dol op mijn stukje vlees Vingers aflikken
Ik zal ook verder gewoon ieder stukje vlees eten, van wat voor dier afkomstig dan ook (mits ik het lust natuurlijk Knipoog ).

Het enig vlees wat ik niet zal eten is vlees wat afkomstig is van een bedreigde diersoort (bijv. haai of walvis o.i.d.).

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:23

Fitch schreef:
Jennylicious schreef:
Ja paarden zijn mijn beste maatje, maar wat ik bedoel is, ik vind het gewoon onzin dat mensen zich druk maken over paardenvlees dat verwerkt is in een product, terwijl ze zich niet druk maken over de varkens en koeien die ervoor geslacht worden. Waarom zou je een product niet eten alleen omdat er een paardenvlees in verwerkt is? Omdat ik toevallig superveel van paarden hou? Dus kortom, varkens mogen wel alleen leven voor de slacht, zien vaak geen daglicht, en denk maar niet dat ze zo vertroeteld worden zoals wij paarden vertroetelen. Maar wanneer een paard geslacht wordt (na een vaak mooi leven) is het opeens supererg dat het vlees van paarden in een snack zitten? Het zijn toch beiden dieren? Met een ziel, hart en gevoel. Dus waarom onderscheid tussen beiden maken? Waarom is de 1 beter dan de ander?

Over paardenvlees wordt eindeloos gediscusseerd, en over varkens en koeien en schapen gezwegen. Oneerlijk tegen over varkens, koeien en schapen.

Dus dan scheer ik alle slachtdieren maar over 1 kam, inclusief mijn best friend paard, en eet ik met een relaxed gevoel zo een frikandel speciaal op.

Zoals eerder is gezegd, of je eet wel vlees, of je eet het niet.
Onderscheid gaan zitten maken tussen welk soort vlees verschrikkelijk is te eten, domweg om het dier wat er voor geslacht is vind ik stom. Elk dier heeft dezelfde rechten verdiend vind ik.

Dus, wat je eigenlijk niet wilt erkennen is dat je helemaal geen dieren zou moeten eten? Of is je paard niet je best friend?
Er wordt imo meer gediscussieerd over varkens en koeien dan paarden. In het nieuws tenminste. Op bokt natuurlijk niet, maar daarom is het ook een paardenforum.

Ik vind dus, (nu niet weer al mijn woorden gaan verdraaien) of je eet wel vlees, of je eet helemaal geen vlees, maar wanneer je wel vlees eet, moet je niet onderscheid tussen bepaalde dieren gaan zitten maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:45

Paarden behoren nu eenmaal tot de voedselketen van de mens. Hiermee wil ik geen mensen aanvallen. Idd wat boven mij ook al is gezegd, waarom zouden paarden niet geslacht mogen worden en al die andere dieren wel?

Daarnaast zit er nog veel meer paardenspul in het gemiddelde overige eten. Denk maar aan de gelei op taarten, dnek aan spekjes etc etc. Als je dat onderzoekt wordt je al helemaal niet blij wat erin zit.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:50

Ik ben ook een vleeseter en eet gewoon wat ik lekker vind. Paard of geen paard! Ben trouwens gek op snacks.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:07

Ik eet vlees zonder onderscheid te maken,vind kangoeroe zelfs iets van het beste wat momenteel te verkrijgen is,en daneen lekker stukje dikbil koe.
Ik houd niet van paarden steak en stoofpot,maar wel van billetje bij de boterham.
Dieren zijn nu eenmaal ingredienten voor onze voedselketen,maar vind het hypocriet dat mensen dan bv wel kip of vis eten,moet voor 1 gezinsmaaltijd een heel dier dood,terwijl men van 1 koe of 1 paard een gezin bijna een heel jaar voed of zelfs langer.

Voor de mensen met gezonde en eerlijke intresse uit het landbouw leven kijk eens op brok.be en trek dan conclusies.
Want zoals wakker dier is er hier in belgie gaja.
Die doen alles voor wat publiciteit en sponsers.
want alpro is een grote sponser van gaja,wat natuurlijk normaal is.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:43

Ik ben vegetarier. Ik eet wel gewoon een lekkere vleesvervanger. Wat de rest van de wereld op zijn bord legt daar heb ik helemaal niets mee te maken, en of iemand nu geen paardenvlees uit principe eet dan moet die dat persoon gewoon lekker zelf eten. Je kiest toch zelf wat je wilt? Ik maak me er dus ook helemaal niet druk in. In mijn ogen is ieder dier even belangrijk, en daarom eet ik ook geen enkel dier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:21

magda_90 schreef:
Paarden behoren nu eenmaal tot de voedselketen van de mens. Hiermee wil ik geen mensen aanvallen. Idd wat boven mij ook al is gezegd, waarom zouden paarden niet geslacht mogen worden en al die andere dieren wel?

Daarnaast zit er nog veel meer paardenspul in het gemiddelde overige eten. Denk maar aan de gelei op taarten, dnek aan spekjes etc etc. Als je dat onderzoekt wordt je al helemaal niet blij wat erin zit.

@Magda90: het is geen vaststaand FEIT dat paarden (of welk dier dan ook) tot de voedselketen van de mens BEHOORT.
De mens heeft ooit, toen eiwitrijk voedsel schaars was, zijn toevlucht genomen tot vlees (in de oertijd). Dat heeft een explosieve hersengroei tot gevolg gehad, en maakt dat we nu zijn wie we zijn.
In de huidige tijd is ons palet aan voedsel zo rijk, dat we vlees niet meer nodig hebben.
Eet je het toch, dan is dat omdat je het lekker vind en daarom dus niet kunt laten. Ik wil daar geen waardeoordeel over uitspreken.
Maar het zou fijn zijn dat mensen iets minder vlees eten, en bereidt zijn er iets meer voor te betalen.
Dieren kunnen op die manier vriendelijker gehouden worden, en de boeren krijgen een eerlijke prijs.
Doordat mensen goedkoop supermarktvlees kopen en zich daarmee voldouwen (wat erg ongezond is, en je adem en ontlasting afschuwelijk doet stinken... 2x pw is MEER dan zat!), moet er zo razendsnel geproduceerd worden dat zowel mens als dier hieronder lijden.
Dus ik hoop dat de vleesliefhebber (daartoe behoor ik zelf niet) zich goed inlicht en het iets beter voorheeft met hetgeen op zijn/ haar bord ligt in de toekomst.
Dat mensen zich daar echt helemaal niets van aantrekken vind ik ONBEGRIJPELIJK.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:05

ik heb niets tegen vegetariers,maar die anti vlees praatjes..........tja je eigen waarheid is niet de enige goede.

wie zegt dat je je voldouwt met vlees?ik denk dat wij 4x per week vlees eten,vind ik niet meer dan normaal.

ik begrijp ook als iemand er tegen is.
ieder zijn ding.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:24

Tja en waarom eten we dan ook niet gewoon honden en katten?
Ik eet zelf eigenlijk heel weinig vlees, gewoon omdat ik er niet zo van hou, maar een kroketje met paard is op zijn tijd best lekker hoor. Nu eet ik verder wel zoveel mogelijk scharrelvlees, vooral met kippevlees.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:27

Ik ben GEK op vlees...dus een paardenbiefstukje vind ik ook ERRUG lekker moet ik eerlijk zeggen. Vingers aflikken
En tsja; ik ben net als jullie gek op paarden hoor (als ze nog leven) Scheve mond Maar dat weerhoud mij er niet van om dat biefstukje te laten staan. Ik heb er wel aan gedacht om vegetarier te worden, maar dat komt omdat ik een hekel heb aan die bio-industrie, en ik vind dat paarden relatief gezien een veel beter leven hebben dan een kip of een varken bijvoorbeeld, dus eigenlijk zou je er beter aan doen om te stoppen met varkensvlees en kippenvlees te eten.
Ik probeer nu wel zoveel mogelijk biologisch vlees te kopen (als de supermarkt het heeft)
Ik vind het helemaal niet erg om 50 cent meer voor een kip uit te geven, als dat beestje daardoor een 'normaal' leven heeft gehad. Het is iig wel goed om daar bewust mee bezig te zijn denk ik. Vork

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:47

Er is vandaag een reportage geweest op de Duitse zender over het biovlees.
Daar is niks bio's meer aan Scheve mond hoezo verkooppraat

Ninx, in vlees zitten wel degelijk voedingsstoffen die je niet met andere producten kunt aanvullen (heeft voedingsadviesbureu tegen mij gezegd)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 20:50

Joepju schreef:
Ik ben GEK op vlees...dus een paardenbiefstukje vind ik ook ERRUG lekker moet ik eerlijk zeggen. Vingers aflikken
En tsja; ik ben net als jullie gek op paarden hoor (als ze nog leven) Scheve mond Maar dat weerhoud mij er niet van om dat biefstukje te laten staan. Ik heb er wel aan gedacht om vegetarier te worden, maar dat komt omdat ik een hekel heb aan die bio-industrie, en ik vind dat paarden relatief gezien een veel beter leven hebben dan een kip of een varken bijvoorbeeld, dus eigenlijk zou je er beter aan doen om te stoppen met varkensvlees en kippenvlees te eten.
Ik probeer nu wel zoveel mogelijk biologisch vlees te kopen (als de supermarkt het heeft)
Ik vind het helemaal niet erg om 50 cent meer voor een kip uit te geven, als dat beestje daardoor een 'normaal' leven heeft gehad. Het is iig wel goed om daar bewust mee bezig te zijn denk ik. Vork

Haleluja Afgod ben het volkomen met je eens Ja

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 01:18

Snoevie schreef:
ik heb niets tegen vegetariers,maar die anti vlees praatjes..........tja je eigen waarheid is niet de enige goede.

wie zegt dat je je voldouwt met vlees?ik denk dat wij 4x per week vlees eten,vind ik niet meer dan normaal.

ik begrijp ook als iemand er tegen is.
ieder zijn ding.

Er bestaat een hele grote groep mensen die IEDERE dag vlees eet, en dan soms ook nog vleeswaren op brood, etc...
Dat noem ik gewoon overconsumptie. Ik denk dat ik geen sullig 'anti-vlees' praatje houdt waarbij ik iedereen van vlees eten af wil brengen. Ik geef alleen aan dat mensen er bewuster mee om zouden kunnen gaan.
Zich verdiepen in waar het vandaan komt, wat er voor nodig is om het op je bord te krijgen, en hoe we kunnen zorgen dat dat beter geregeld gaat worden voor boer en dier.
Dat iemand graag vlees eet; prima. Maar eet niet teveel, en wees bereid een goede/ eerlijke prijs te betalen.

ps: voor de zwaardere mensen onder ons... minder vlees maakt ook nog eens een stuk slanker!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:18

mwah sorry ninx, mij overtuig je niet met je verhaaltje..

Ik eet veel vlees, omdat ik het lekker vind, en omdat ik veel zwaar lichamelijk werk doe.
De eiwitten etc heb ik hard nodig,
Ik zal nooit vegetarier worden.
Ik werk al jaren in de agrarische sector, ik help nu zelfs mee om nog meer varkens op de wereld te brengen, zij het bij sperma productie, zij het bij een varkensfokker.

Iemand die vegetarier is moet dat helemaal zelf weten, maar ik heb er geen speciaal respect voor ofzo. Als dat iemands overtuiging is vind ik dat prima, maar heb er geen bewondering voor.
Ik heb weer andere overtuigingen. Ik eet vlees, maar ben bijvoorbeeld erg tegen slechte ruiters, een slechte ruiter die elke dag maar butst en trekt vind ik grotere mishandeling dan een varken die een half jaar binnen word gehuisvest en dan naar de slacht gaat.

Ik vind het onzin om minder vlees te eten. IK eet vlees op mijn brood, savonds met avond eten eet ik een lekker stukje vlees.
En ook mijn katten krijgen wekelijks kip of rosbief.

en Magda, idd zijn de biologische bedrijven heus niet zo biologisch als de consument denkt Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:36

Ik snap het werkelijk niet dat mensen die ergens tegen zijn altijd maar een zware vorm van overtuiging uit willen dragen. Laat een ieder gewoon lekker zelf kiezen, ik veroordeel jou er ook niet om dat je geen vlees eet!!

Verder, zoals eerder in dit topic gezegd, ik eet alle soorten vlees, tenzij ik het een keer heb gegeten en niet lekker vind Clown

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:49

Tallie_Ho schreef:
Ik snap het werkelijk niet dat mensen die ergens tegen zijn altijd maar een zware vorm van overtuiging uit willen dragen. Laat een ieder gewoon lekker zelf kiezen, ik veroordeel jou er ook niet om dat je geen vlees eet!!

Verder, zoals eerder in dit topic gezegd, ik eet alle soorten vlees, tenzij ik het een keer heb gegeten en niet lekker vind Clown

Ach Tallie-Ho: dit forum zou geen discussie-forum heten wanneer mensen geen tegengestelde meningen verduidelijken, inhoud geven.
Dat maakt dat het uitdagend is met elkaar in discussie te gaan.
Nog liever zou ik zien dat mensen beter lezen: ik VEROORDEEL de vleesetende mens niet. Ik vraag alleen of mensen er iets bewuster mee om zouden willen gaan, consumeren met mate en kiezen voor kwaliteit. That's all... Daarmee draag ik zowel dieren, als de boeren, als de vleeseters een warm hart toe wanneer je even terugleest.
Dat kun je moeilijk 'een zware vorm van overtuiging' noemen (zoals jij het verwoord), maar is een andere mening die ik nader toelicht en dus niet alleen even een holle opmerking.

@Crossmonster: dat is wel erg veel vlees.... Vanzelfsprekend moet je dat helemaal zelf weten. Ik denk dat je wel degelijk met minder toe zou moeten kunnen. Maar wanneer je bent opgevoed met iedere dag vlees op tafel, weten mensen vaak van gekkigheid niet wat ze anders zouden kunnen bereiden behalve de traditionele piepers, groenten en vlees. Ik wordt ook niet vrolijk van ruiters die onbewust de paardenrug slopen, maar dat is weer een ander verhaal.

Last but not least: er zitten nogal wat forse dames op dit forum wanneer je kijkt naar de dieet topics e.d. Iets minder vlees eten is dan ook geen slecht idee. Dus voor degenen onder ons met dikke billen zijn die snacks al helemaal het omzeilen waard! Haha!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 04-03-08 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:56

Nou boe-hoe ,
ik eet elk vlees wat ik lekker vind, een mens heeft net zoals andere vleesetende (oke wij zijn alles eters maar ik vind evengoed vlees belangrijk) als leeuwen nodig..
En ik ga echt niet speciaal geen paardenvlees eten omdat ik paardrij, dan zou ik gewoon helemaal vegetarier moeten worden (wat ik niet word want ik hou van vlees..)

maar wat ik mij trouwens afvraag, bestaan er echt paardenslachterijen ? dus stallen waar paarden worden gefokt en vetgemest om vervolgens geslacht te worden ?
ik heb hier iig nog nooit van gehoort ..

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:02

Ninx schreef:
@Crossmonster: dat is wel erg veel vlees.... Vanzelfsprekend moet je dat helemaal zelf weten. Ik denk dat je wel degelijk met minder toe zou moeten kunnen. Maar wanneer je bent opgevoed met iedere dag vlees op tafel, weten mensen vaak van gekkigheid niet wat ze anders zouden kunnen bereiden behalve de traditionele piepers, groenten en vlees. Ik wordt ook niet vrolijk van ruiters die onbewust de paardenrug slopen, maar dat is weer een ander verhaal.

Maar wat als je vlees nou gewoon erg lekker vind? Ik eet bijna iedere dag vlees, soms vleeswaren op brood e.d.. Als ik een dag geen vlees eet mis ik dat best wel. Gewoon omdat ik het heerlijk vind. Maar dat heeft niks te maken met "van gekkigheid niet weten wat je dan zou moeten eten" o.i.d. Of niet verder kunnen denken dan alleen de groenten, aardappelen en vlees...
Natuurlijk is TE nooit goed, maar iedere dag je stukje vlees, wat is daar nou mis mee of TEveel aan?
Daarbij is ons spijsverteringsstelsel ook gewoon gebouwd op het eten van zowel plantaardig voedsel als dierlijk (omnivoor).

Overigens zeggen heel veel hier dat ze ieder stuk vlees zullen eten, maar zouden jullie dan ook vlees eten van bijv. bedreigde diersoorten als haaien en walvissen e.d.? Dat zou ik dus laten staan Lachen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 18:07

Ninx je kan wel minder vlees gaan eten om af te vallen,maar in veel vleesloze producten zitten ook dikmakers.......

neemt niet weg dat ik inderdaad hard bezig ben gewicht te verliezen,en ik eet dan ook niet elke dag vlees.

over biologisch vlees twijfel ik ook,wie zegt me dat het wel zo biologisch is als men beweert.