Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
faye schreef:Voor het vooronderzoek mag je iemand al vast zetten, dat gebeurt ook niet. ik blijf erbij dat er zo geknoeid is met bewijzen dat het lijkt alsof de ouders het gedaan hebben, maar er is niet goed genoeg geknoeid, anders zaten ze al vast
Citaat:In het interview dat gegeven is aan het amerikaanse blad ‘Vanity Fair’, dat gisteren gepubliceerd is heeft de zus van Gerry, Philomena, het over de dag dat Kate en haar broer het bericht kregen dat ze arguidos waren geworden.
Philomena was in Praia da Luz, Algarve, toen de inspecteur van justiële politie (PJ), Ricardo Paiva, aan het echtpaar vroeg: “Hebben jullie niets te vertellen?” Kate zei van niet en hij: “Is er niet iets wat je ons wilt zeggen?” De agent informeerden de ouders van Maddie dat ze verdacht weren van het verbergen van het lijk na een eventuele onopzettelijke dood.
Volgens de zus van Gerry, werd Kate “ongecontroleerd en gek van woede” tegen de inspecteur schreeuwende: “ Geloven jullie dat we onze eigen dochter hebben gedood?” Vervolgens heeft Gerry Ricardo Paiva verzocht te vertrekken, want het feit dat ze arguidos waren zou Maddie niet terugbrengen.
Citaat:John McCann vriend van het stel, zegt dat ze er van overtuigd zijn dat de telefoons worden afgeluisterd, niet alleen door de Britse politie, maar ook door de Portugese autoriteiten.
Texto ● Sónia Trigueirão
De vader van Madeleine geft voor de eerste keer toe dat zijn dochter waarschijnlijk niet meer zal terugzien. “Ik weet nu dat de kansen om Madeleine te vinden heel erg klein zijn. Het is moeilijk, zeer moeilijk. Het is mogelijk dat we haar niet meer zien, maar de hoop blijft”, bevrijd Gerry McCann zich van valse hoop in een interview in een Britse editie van “Vanity Fair”.
De vader van het mesije dat vermist raakte in Praia da Luz, Lagos, Algarve, op 3 Mei brak de stilte in een artikel waar andere leden van de familie ook hun versie van de feiten geven. Op voorzichtige wijze, om te voorkomen dat ze het wetsgeheim breken, openen de McCann het spel en vertellen details die nog niet gepubliceerd. Het gevoel van schuld:
“Had ik maar niet naar de Tapas
Bar gegaan. Had ik maar in het appartement gebleven die avond. Had ik maar vijf minuten langer in het appartement gebleven de laatste keer dat ik ging kijken",verzucht de vader van Madeleine in “Vanity Fair”.
Gevoelens van schuld die Gerry toegeeft.“ Natuurlijk voelen we ons schuldig dat we niet daar waren. Daar moeten we de rest van ons leven mee leven". Kate is zwakker en huilde niet op verzoek van de politie.
Gerry McCann garandeerd dat huilen de enige troost die hij de eerste dagen na de verdwijning had. Maar daarna cocludeerde hij dat het niks hielp en probeerde hij sterk te zijn : “We kunnen niet alle dagen huilen, want dat helpt niet. Daarom stopte ik na een paar dagen. Eerder dan Kate ”.
De vader van Maddie zegt dat zijn vrouw alleen maar kalm leek omdat de Britse politie haar had gezegd om niet publiekelijk te huilen. JustineMcGuinness, a ex-hulp op pers gebied van het stel , verklaard:"Ze zeiden dat ze geen emoties moesten tonen omdat die Madeleien had zich anders kon wreken of een stimulans kon halen om door te gaan”.
Jon Conner, vriend van de familie, zegt dat Kate haar hoop opgaf bij hem en zei dat ze er zeker van was dat een pedofiel haar dochter had meegenomen, na de bewegingen van de familie geobserveerd te hebben.
“ In augustus ben ik bij Kate geweest. Ze zei dat ze wilde dat ze dingen terug kon draaien. Naar dagen voordat Madeleien verdween". en voegt de woordne van Kate toe: “Dan had ik de tijd verlkangzaamd, goed om ons heen gekeken en gedacht: ‘Waar ben je, wie ben je, wie zit er verborgen onze familie te observeren? Want iemand observeerde mijn familie met veel aandacht en heeft notities gemaak”. Gerry staat bij: “ Dat is de enige logische conclusie voor iedereen die weten wat ons gebeurd is ”.
Het wetsgeheim en het arguidozijn maakt dat Gerry niet vrijuit kan spreken en dat spijt hem. “ Ik leef omder bedreiging van de Portugezen, om twee jaar naar degevangenis te gaan als ik details vrijgeef (van de zaak). Het lijkt dezelfde straf die gegeven wordt voor het verbergen van een lijk”, zegt de 39 jarige arts die in oktober op een geheime plek geinterviewd werd.
Daarom, omdat het stel arguidos zijn is het de jongste zus van Gerry die spreekt. Trish Cameron, 47 jaar, die ook in Praia da Luz was ten tijde toen Kate arguida,werd, haalt het moment dat de agent Ricardo Paiva vertelde dat ze verdacht werden op.
“hij vroeg aan Kate: ‘Heb je ons iets te zeggen? ’ en zij antwoordde:
‘Nee. En hebben jullie ons iets te zeggen? ’ En hij zei: ‘ Ja, jullie worden arguidos'”. Trish voegt toe dat Kate woest werd en schreeuwde:“Denkt u werkelijk dat ik mijn eigen dochter zou doden?” Ricardo Paiva zou geantwoord hebben– “Nee"
Gerry, was volgens de zus even kwaad en vroeg de agent te vertrekken.
Waarop die gezegd zou hebben: “Waarom de boodschapper ombrengen?”
Het is ook Trish die beschrijft wat haar schoonzus zei toen ze verhoord werd, en de PJ had gezegd dat als ze zou bekennen ze maar twee jaar gevangenisstraf zou krijgen. Warop d emoeder van Maddie geropen zou hebben: “ Ik ga niet liegen f*****”.
De vlek in het oog van Maddie .
Gerry geeft toe bang te zijn dat de opvallende afwijking in haar rechter oog haar in gevaar kan brengen. Wie wil dat iemand die hij mee had herkend kan worden? “ Hij kan haar iets aan doen, maar het is ook waar iemand haar aan kan herkennen.”, zegt hij.
De woordvoerder van het echtpaar, Clarence
Mitchell, vertelt dat de McCanns een ontmoeting met de Bitse prime minister, Gordon Brown,hadden aangevraagd om over de zaak te spreken en te zweren dat ze onschuldig waren. Maar daarop kregen ze niet wat ze verwachttem - ze boden een ontmoeting met de consul aan en meer niet.
“dat hebben we geweigerd”, garandeerd hij.
aan het einde van het interview aan “Vanity Fair” garandeerd
Gerry McCann dat hij er geen geld voor wilde hebben. hij vroeg om een donatie aan het fonds Find Madeleine.
Dit lijkt me trouwens niet afwijken van een normale verhoor situiatie waarbij ene buitenlander betrokken is. Bovendien is het niet zo dat Portugezen geen engels spreken. allen is er in dit geval een officiële tolk nodig en de verdachte heeft het recht er een te kiezen.Citaat:. Tolken. Op de dag dat Kate verhoord werd, zegt de zus van Gerry, Trish McCann, was er geen enkele tolk. Er waren zes personen in de zaal die Portugees spraken. Daarna gaven ze een lijst met tolken waar ze uit kon “Ze woonden allen vele km van de Algarve vandaan."
Citaat:Dagboek en bijbel.
Een familielid onthult aan het Britse tijdschrift dat toen de politie Kate verhoorde ze al een kopie van het dagboek hadden en de bijbel, plus de computer van Gerry. Het was op dat moment dat ze vroegen of Kate de kinderen kalmeringsmiddelen gaf om te slapen.
katiavl schreef:Waarom vastzetten voor geen reden, lijkt me meer tijdsverdrijf dan wat andersze winnen er niks mee
Lusitana schreef:.
Zelf zou ik niet in Amsterdam rond willen lopen. Veel te currupt die smerige politie daar. Voor je het weet krijg je pilletjes en wordt je verkracht... en als kind ben je daar al helemaal niet veilig, stelletje kinderverkrachters. En de magazijnen met drugs zijn daar zo groot en ze gebruiken allemaal zelf.
Lusitana schreef:Zelf zou ik niet in Amsterdam rond willen lopen. Veel te currupt die smerige politie daar. Voor je het weet krijg je pilletjes en wordt je verkracht... en als kind ben je daar al helemaal niet veilig, stelletje kinderverkrachters. En de magazijnen met drugs zijn daar zo groot en ze gebruiken allemaal zelf.
Lusitana schreef:Voorarrest zit ook aan regels vast. Ze kunnen niet iedereen zomaar in het gevang gooien hier. Misschien wel in Nederland waar het toch een zooitje is.
Citaat:In een interview voor ‘The Sun’, onthult de moeder van het meisje dat op Maddie lijkt dat zij en haar dochter alle dagen voor Maddie bidden, wensende dat ze gevonden wordt en terugkeert bij de familie. Ze zegt met klem dat ze ze geen geld willen verdienen ten koste van het lijden van de McCanns en hen "alleen willen helpen met haar vinden."
“Mijn dochter huilt als ze hoort dat Maddie nog steeds vermist wordt. We bidden alle dagen voor haar. We staan aan de kant van de McCanns”, zegt de 42 jarige Kris Pfister.
De kleine Kelsey, van drie jaar, vertelde aan de krant dat ze regelmatig wordt aangezien voor Maddie in de winkels waar ze met haar moeder heen gaat, en dat ze sindsdien alles wil weten over de zaak.
Citaat:De PJ vraagt meer tijd om te onderzoeken.
Penbaar ministerie wacht tot de McCanns opnieuw verhoord zijn. Het justicieel politie team dat het onderzoek in de zaak Maddie doet, krijgt nog 90 dagen om te werken erbij. De McCanns zeggen dat het onderzoek achterloopt.
Text ● Carlos Tomás
e Pedro Emanuel Santos
Het openbaar ministerie heeft verlenging aangevraagd van het onderzoekstermijn wat betreft de zaak McCann, het op 3 mei uit een appartement in Praia da
Luz, Lagos, Algarve, verwenen Engelse meisje.
Er is niet angevraagd op grond van complexiteit, maar waarschijnlijk wil de procurator generaal van de republiek het termijn verlengen omdat de brieven voor opnieuw verhoren van de ouders van Maddie en de vreinden die dineerden bij de Tapasbar op de avond dat het meisje verdween nog niet zijn behandeld. (sorry, moest dit een beetje vrij vertalen, ingewikkelde zin.)“Het gata om een belangrijke stap die fundimenteel is voor het onderzoek. Er zijn verschillende tegenspraken in de verklaringen die verzameld zijn direct na de verdwijning van het kind en de nieuwe verhoren kunnen wellicht verklaren wat er feitelijk is gebeurd die avond”, legt een verantwoordelijke
justicieel die aan het onderzoek is verbonden, uit aan de 24horas.
Murat slachtoffer van complot
De eerste arguido in deze zaak, Robert Murat, is het belangrijkste slachtoffer van de verlenging van onderzoek die aangevraagd is door het Openbaar Minesterie aan de rechter van de zaak, Pedro Frias.
Op de aanstaande 14de is de acht maanden vol van het arguidoverklaard zijn van de luso-brit. en omdat er geen aanklacht volgt, had het proces publiek moeten worden, volgens de nieuwe strafcodes en het strafproces. Maar met dit verzoek van het openbaar ministerie - dat nog niet geaccepteerd is door de rechter- word het procesgeheim verlengd.
Ondertussen krijgen de advokaat van Murat wel inzicht en kan te weten komen welke bewijzen er tegen zijn client bestaan, omdat de wettelijke termijn is verlopen voor aanklacht aftrek of archivatie van het proces.
De procureur van de republiek uit Portimão kan nog 3 maanden verlenging vragen van die tijd, waarna er een beslissing genomen moet worden, - of de arguidos worden in staat van beschuldiging gebracht, of de zaak wordt gearchiveerd. Op deze manier kunnen de onderzoeken duren tot midden Juni 2008, maar de McCann kunnen ook inzicht krijgen in het onderzoek vanaf 7 mei dit jaar, wanneer er acht maanden verstreken zijn dat ze de status van arguido kregen (7 Setember).
“We hebben officieel nog niks vernomen. Echter als het doorgaat is het een teleurstelling.
De McCanns hebben zich altijd beschikbaar gesteld aan de portugese autoriteiten, maar begrijpen dit soort justiciele beslissingen niet. Er zijn nergens bewijzen van en dit zal alles vertragen ”, bevestigd
Clarence Mitchell, woordvoerder van de ouders van Maddie.
Volgens deze bron, zijn de McCanns bereid om terug te komen naar Portugal om mee te werken aan onderzoeken door de PJ, maar alleen als ze de status van arguidos kwijtraken.
Karl66 schreef:Moderatoropmerking:Ik vind het heel vervelend dat de sfeer in dit topic na drie pagina's alweer richting het absolute nulpunt daalt. We hebben besloten dit topic open te laten in de hoop dat de gemoederen ondertussen een beetje bedaard waren.
Dit topic gaat over Maddie niet over de personen die in dit topic berichten plaatsen. Heb je wel iets persoonlijks of iets anders dat offtopic is op te merken gebruik de PB-box. Heb je daar geen behoefte aan, prima, negeer elkaar dan gewoon.
Dit topic is een discussietopic, dus meningen die over de situatie gaan, zijn gewoon toegestaan. Is iemand van mening dat de portugese politie steken laat vallen, dan is dat een mening die in dit topic geventileerd mag worden. Vindt iemand dat de britse pers alleen maar uit sensatiekranten bestaat en dat ze in deze zaak de werkelijkheid geweld aandoen, dan is dat een mening die in dit topic geventileerd mag worden. Ben je het daar niet mee eens, reageer dan inhoudelijk op het bericht en geef argumenten waarom de andere bokker in jouw ogen ongelijk heeft.