Raadslid wil algeheel verbod afsteken vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Re: Raadslid wil algeheel verbod afsteken vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:48

Ik ben ook 100% voor. Hier in de buurt wordt er gelukkig niet zoveel afgestoken, maar wat mij betreft mag het helemaal afgeschaft worden. Er gebeurt zoveel ellende mee. Wel een goed idee om dan per gemeente toch een (sier) vuurwerk show te geven!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 16:59

jaa hier is het de hele dag al aan de gang.. vanmorgen zat ik op de fiets en er zijn al hele straten rood Bloos!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:57

Laat het asjeblieft wel lukken ik hang acuut de vlag uit rotvuurwerk.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:11

Ik ben zeker voor dat verbod. Weg er mee.
Elk jaar trek ik weer de conclusie dat dat vuurwerk meer rotzooi en ellende met zich mee brengt dan dat je er plezier aan beleven.

Snotjong vanaf 8 jaar lopen hier smiddags al met tassen vol rond. En gooien maar. Veel dieren zijn echt heel erg bang en veel andere dieren moeten het inderdaad ontgelden. Nergens voor nodig.
En dan nog al die troep en rotzooi morgen middag, als even naar buiten gaat. Sommige straten liggen nu al helemaal vol, vanacht komt daar nog een hele lading bij natuurlijk.

Oh oh, wat zou ik graag willen dat er onwijs veel milieu politie zou zijn, die al die asociale rommelmakers eens een flinke boete zouden komen geven. (beetje onrealistisch ja helaas Nagelbijten / Gniffelen)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:12

Prima idee!!! Geen geknal meer, diertjes die gewoon normaal hun avond door kunnen komen. Heerlijk! En wat scheelt het de mensen een geld! Laat maar komen dat verbod!

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:15

Inderdaad, zou een hoop geld schelen ook. Vuurwerk afsteken onder vergunning zal uiteindelijk waarschijnlijk toch minder kosten dan dat een gehele gemeente bij elkaar zou kopen. De gemeente kan een vuurwerkshow doen, wat grotere horeca gelegenheden/disco's en verder afgelopen met die rotzooi. Mogen ze verder elke andere rode cent welke ze anders uitgegeven hadden wat mij betreft doneren aan bijvoorbeeld milieu projecten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:25

Ik ben het niet eens met dit voorstel. Het is 1 keer per jaar en oud en nieuw zonder vuurwerk is voor mij echt 10 keer niks..

Waarom gaat de politie dan niet meer patrouilleren (of hoe noem je dat) en de mensen meer boets geven als ze het niet op de dag zelf doen?

Het mag nu van 10 uur 's ochtends tot 2 uur 's nachts, dit vind ik dan wel weer te lang.. Waarom niet vanaf 10 uur 's avonds? Heb je in ieder geval dat geknal niet midden op de dag (moet je ook nog zien, maar het gaat om het idee).

En vuurwerk verkopen ze al 3 dagen van tevoren, waarom zetten ze daar dan geen verbod op zodat het pas op de dag zelf gekocht kan worden?

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:58

ik stem voor,dan heeft iederestad of dorp toch zijn vuurwek,iedereen veel minder ongein en gekletter,vuurwerk in de brievenbus of tegen de auto en veel minder gewonden en doden. mijn stem is er

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:02

Zonder vuurwerk is oud & nieuw voor mij ook 10 keer niks.. Bij ons in de wijk is het weken van te voren wel veel gezeik met vuurwerk, maar op oudjaarsavond is het altijd gezellig hier en is er veel siervuurwerk.. mag van mij blijven hoor Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 21:03

Leanee schreef:
Ik ben het niet eens met dit voorstel. Het is 1 keer per jaar en oud en nieuw zonder vuurwerk is voor mij echt 10 keer niks..

Waarom gaat de politie dan niet meer patrouilleren (of hoe noem je dat) en de mensen meer boets geven als ze het niet op de dag zelf doen?

Het mag nu van 10 uur 's ochtends tot 2 uur 's nachts, dit vind ik dan wel weer te lang.. Waarom niet vanaf 10 uur 's avonds? Heb je in ieder geval dat geknal niet midden op de dag (moet je ook nog zien, maar het gaat om het idee).

En vuurwerk verkopen ze al 3 dagen van tevoren, waarom zetten ze daar dan geen verbod op zodat het pas op de dag zelf gekocht kan worden?

Dat werkt toch niet, hoe vaak hebben mensen niet iets over hebben en het bewaren.

Dus jou plezier gaat voor het leed wat dieren en mensen rond deze tijd door maken?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:25

MISTRAL94 schreef:
Leanee schreef:

Dat werkt toch niet, hoe vaak hebben mensen niet iets over hebben en het bewaren.

Dus jou plezier gaat voor het leed wat dieren en mensen rond deze tijd door maken?

Natuurlijk gaat mijn plezier niet voor het leed wat dieren en mensen rond deze tijd door maken maar ik denk dat als je vuurwerk af gaat schaffen er dan een hoop illegaal wordt gedaan..

En ik heb geen flauw idee hoeveel mensen bewaren, als er bij ons al iets overblijft is het zo'n ding voor op de grond wat geen geluid maakt ofzo Clown

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:34

Whoo, wat een geweldig plan! Echt, ik trakteer als dit erdoor komt, lijkt me heerlijk..

Ik durf gewoon drie dagen van te voren de honden niet meer uit te laten, omdat er van die rotventjes zijn die gericht gaan schieten. Echt, ik schijt zeven kleuren als ik rond oud en nieuw naar buiten moet, mag dan een watje zijn, maar vind het vreselijk.

En al die dieren die niks begrijpen van dat geknal, en dan zelf nog neerge'schoten' worden ook. Ik begrijp niet dat dit verbod er al niet véél eerder is gekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:18

Dit raadslid heeft gelijk. We moeten aan de "groene"energie. Je moet een energielabel aan je huis hangen als je wil verkopen. Afval moeten we scheiden. Maar zo eens in het jaar gaat er voor miljoenen luchtvervuiling de lucht in. Hypocrisie ten top!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:52

Van mij mogen ze eerst ook eens beginnen met jagers en andere dingen die grote knallen geven te verbieden...
Daar gaat mijn pony nog meer van door het lint als van vuurwerk hoor Knipoog
en die zijn er het hele jaar door

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:41

Het is altijd zo fijn dat mensen vuurwerk afsteken maar jou ervoor op laten draaien om het op te ruimen Stoom uit je oren De hele oprit lag eronder en ik heb heel aso alles de straat opgeveegd Bloos

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:08

Leanee schreef:

dat gaat echt niet lukken hoor
ik werk zelf bij de welkoop en wij verkopen ook vuurwerk en die drie dagen ben je daar echt wel voor nodig
wij huren speciaal extra personeel in vanwege de drukte en dan is het nog bijna niet te doen.
wij zijn die drie dagen vannaf half 7 s'ochtends tot 9uur s'avonds open en ik heb vanaf ongeveer half 10 s'ochtends rijen tot halverwege de winkel bij mijn kassa staan en dat gaat de hele dag zo door.
nou als je alle mensen op 1dag hun vuurwerk wil laten halen dan heb je echt chaos in onze winkels hoor

en bovendien liggen onze bunkers nu al propvol en er komt 2x per dag nieuwe voorraad bij, hoe wil je dat doen als je alle vuurwerk op een dag gaat verkopen, dan past het nooit allemaal in onze bunkers.

we hebben een paar jaar geleden speciaal die bunkers laten bouwen omdat de regels toen verscherpt werden, als het nu afgeschaft zou worden hebben we die dingen eigenlijk voor niks laten bouwen terwijl ze heel wat geld hebben gekost

en dan heb ik het nog niet eens gehad over hoeveel geld wij ermee verdienen.
als het vuurwerk verboden word dan hebben wij heel wat minder inkomsten.

ik vind vuurwerk wel mooi om te zien maar steek het zelf nooit af
iedereen weet dat je moet uitkijken met vuurwerk en als je het voorzichtig gebruikt hoeven er echt geen ongelukken te gebeuren.
maar ik vind wel dat de politie strenger moet controleren op het te vroeg afsteken van vuurwerk en op illegaal vuurwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:11

Ik denk dat de politie dat nooit bij kan houden.
Dan kunnen ze wel in elke straat iemand neer zetten bij wijze van spreken. En ik denk dat ze niet zoveel politie hebben Knipoog

Dat er veel aan verdient wordt dat zal zeker...alleen vind ik dat om eerlijk te zijn geen reden om het te laten zoals het is...teveel ellende er tegenover...

Al ben ik bang dat dat wel de reden zal zijn om nooit een verbod in et voeren Verdrietig

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 17:14

Juul schreef:
Zonder vuurwerk is oud & nieuw voor mij ook 10 keer niks.. Bij ons in de wijk is het weken van te voren wel veel gezeik met vuurwerk, maar op oudjaarsavond is het altijd gezellig hier en is er veel siervuurwerk.. mag van mij blijven hoor Lachen

Ik vind ook dat het moet blijven om dezelfde reden. Het is veel leuker om naar vuurwerk te kijken wat zelf wordt afgestoken.
En als je dan naar de stad fiets om uit te gaan kom je overal groepen mensen tegen die nog vuurwerk afsteken en mensen die buiten staan. Ik vind het altijd wel gezellig.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:46

Gezelligheid vindt ik ook best en als het nou allemaal zou gebeuren zonder huizen, maneges, kinderboerderijen, auto's in de fik te krijgen en zonder dat er paarden, honden, katten en mensen verongelukken dan mag het ook best van mij.

Alleen het leed wat er mee veroorzaakt wordt is in mijn ogen vele malen groter dan het plezier. Misschien heeft het ook met ouder worden te maken. Toen ik 15 was vond ik het knallen prachtig en dacht ik ook niet over de ellende na. Nu ben ik 26 en denk ik wel iets meer over de zaken na.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 18:53

Idd. het leed is groter dan het plezier.
Siervuurwerk best, knallen mogen van mij nu echt helemaal weg
Is toch nergens voor nodig om te knallen, wat is daar leuk aan?
Daarmee maak je juist dieren bang, en helaas heeft mijn konijn het daardoor dus niet gered, gewoon 's middags al!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:05

De mensen die er verkeerd mee omgaan verpesten het dus voor de mensen die goed met vuurwerk omgaan. Ik zou het gewoon heel jammer vinden als het verboden wordt eigen vuurwerk af te steken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 20:25

Wat een rotzooi hier net toen wij thuiskwamen,
Wie gaat dat opruimen, denk de gemeente.
Dus wie gaat dat betalen??

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:45

absoluut voor.. heb nu al meerdere malen geroepen dat de hele zooi wat mij betreft verboden mag worden. Ik durf middernacht gewoon de deur niet eens uit. Blijf lekker in de deurpost staan kijken, met als gevolg dat je eigenlijk maar heel weinig ziet.

Dan ga ik veel liever met iedereen tegelijk naar een bepaald punt in de stad waar een zeer spectaculaire show gegeven word, met alle gezelligheid en vooral dat je gewoon veilig de straat op kunt om daarnaar te gaan kijken.

Heb dat zo in Boedapest 1 keer meegemaakt. En dat is zoooo veel gaver dan wat er nu te zien is met de jaarwisseling.

en zijn we ook gelijk van dat idiote geknal af...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:05

_Do_ schreef:
Raadslid wil algeheel verbod afsteken vuurwerk

Gepubliceerd op zondag 30 december 2007

Het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte vindt dat het helemaal verboden zou moeten worden dat het publiek op straat vuurwerk afsteekt. In plaats daarvan zou elke gemeente een centrale vuurwerkshow moeten organiseren, zei hij zondag.
Bonte (29) vindt de huidige vuurwerktraditie met alle slachtoffers en vervuiling vandien niet meer van deze tijd. In zijn eigen gemeente zal hij met een voorstel komen.

Datzelfde voorstel had ik me vorige week ook al bedacht. Dan hoeft de politie ook niet meer te gaan surveilleren op straat voor kiddies die te vroeg bezig zijn. Of het naar dieren of automobilisten gooien. Er is minder troep op straat.
Het is veiliger omdat er niet meer op zoveel plaatsen vuurwerkopslag voor de verkoop is.
Gewoon 1 centrale show georganiseerd door de gemeente. Dat lijkt mij een fijne oplossing.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 18:01

Collega van mn vader vertelde aan mn vader dat zijn buurman(dierenarts) een kat had gehad in zijn praktijk waarbij ze een rotje in zijn bek hadden gestopt... Die heeft het niet overleefd.

Gewoon dierenmishandeling, zo'n dier overleeft het niet. En die joggies hebben de grootste lol...

Het is al veel te laat om het te verbieden. Had al veel eerder moeten gebeuren. Er is ook niks voor niks alweer een vuurwerk dode voor oude en nieuw.

Per direct afschaffen en dan heel streng controleren met hele hoge boetes en geen mogelijkheid tot vrijspraak...