Paardrijden een 'blanke' sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daniella74

Re: Paardrijden een 'blanke' sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:12

Het is ook denk ik iemands belevingswereld. Ik vond het verhaal van Shani Davis hilarisch dat hij jaren regionaal schaatste en er van overtuigd was dat schaatsen een zwarte sport was omdat hij geen blanken zag en toen hij op hoger niveau mee ging rijden tot de ontdekking kwam dat hij de enige was.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:16

Zou het ook niet deels met de cultuur te maken kunnen hebben? wij zien paardrijden immers puur als hobby en plezier...
Verder moet je toch ook in gedachten houden dat er in NL en België toch nog steeds meer blanken zijn dan immigranten. Dan is het toch ook normaal dat ze hier een kleiner deel van de ruiters en amazones uitmaken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:26

Maanling schreef:
Nope, dat denk ik ook niet. Maar de andere sporten heb ik eigenlijk niet zo'n zicht op, vandaar dit topic. Maar feitelijk heb je gelijk denk ik... alhoewel... in de top van tennis zie je toch regelmatig donkere typjes, die Venus en haar zus bijv?

Dat zijn steeds twee dezelfde die je ziet...tussen zoveel blanken.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 12:11

Idd. Bij ons op de manege rijd er maar één donkere, maar dat is de adoptiedochter van de manege eigenaresse. 16 jaar ongv. Woont trouwens al heel de leven op de manege, heeft ook haar eigen paard.

Verder zie ik ze idd ook niet veel, maar bij het skieen heb ik er ook wel is opgelet. Weet niet of het nou komt aan het skiegebied waar ik skiede, maar heb ik in een week tijd maar 3 donkere gezien, en dat was een familie van elkaar.

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 19:25

Je ziet het inderdaad niet vaak. Bij mij op stal zijn wel 2 donkere meisjes die een paard hebben. Verder zie ik eigenlijk ook nooit manege lessertjes die een donkere huidskleur hebben, tenminste niet dat ik weet. Best wel vreemd eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 00:19

Ik ken eigenlijk ook maar twee gekleurde meisjes die rijden.Beide adoptiekinderen.
Ik ken maar èèn donkere man een kongolese vluchteling die rijd en groom was op een manege.Dat was toch wel raar hoor Bloos .Zijn manier van omgaan met paarden is wat anders dan die van ons .Plots ben je dan wel heel Penny hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 01:19

[quote="Ninx
@ MRmichiel & Kion99: het is verbijsterend dat je dit kunt typen.... Ik weet niet wat ik lees. Het zal wel iets met jullie afkomst en of opleidingsniveau te maken hebben. Nu weet ik van Ter Apel wel dat men sympathie heeft voor voor de denkwijze van de gestrekte rechterarm. Maar in Ter Apel (en überhaupt dat landsdeel) is EN de werkeloosheid groter dan op vele andere plekken in dit land, EN is het opleidingsniveau vaak lager, en het aantal alcoholverslaafden is daar ook nog eens het grootst! Ik heb in de hulpverlening gewerkt daar, en de rapporten liggen er hoor. Al die "witjes" kunnen op basis van die weinig zaligmakende gegevens dan dus ook geen paarden betalen.

Hoezo alles over 1 kam heen scheren. Fijn dat je iedereen uit dat landsdeel in dat hokje duwt. Hier om mijn gehucht staan toch minimaal 60 paarden. Maar goed, ik ga weer verder op zoek naar een baan onder het genot van een potje bier, hopen dat ik wat vind met mijn opleiding. Hoezo discrimineren. Haha!

Ik heb vroeger gereden met een donkere jongen en zijn zusje, ze waren beiden geadopteerd (weet niet of dat wat uit maakt).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 02:15

Nou, Ter Apel heeft zich op de kaart gezet! Haha!

Nu ff Rotterdam : gezien de samenstelling hier in de stad zou je verwachten dat er meer donkere mensen zouden rijden, maar ook hier zijn het er maar weinig.
Uit zeeeeer betrouwbare bron heb ik begrepen dat het merendeel van de Antilliaanse bevolking bang is voor paarden. De bereden politie maakt hier dus gebruik van, zeker in deze wijk.
Erg grappig, maar wel off topic: je ziet regelmatig de bereden politie hier in de wijk rondhobbelen met buurtpeerdjes en soms met mijn eigen peerd en dochter.
Moslima's hebben een probleem met de hoofddoek en soms broek; ligt aan de ouders en hun geloof (die broek dan) en bijv. de Surinaamse cultuur heeft gewoonweg weinig met paarden.
Bovenstaande is geen mening ala Ter Apel, maar praten met mensen van andere afkomst doet soms wonderen! Knipoog

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:54

Kion99 schreef:
Ik zie ook niet echt vaak donkere mensen die paardrijden.
Maar de meeste donkere mensen hier in Nederland zitten in een opvangcentra en hebben daar gaan geld voor.
Dus ik denk dat het daar aan ligt.

Sorry als ik nu iemand heel erg beledigd heb.. Bloos

Dat lijkt me een beetje kolder... weet jij hoeveel 'donkere' mensen hier in Nederland wonen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:17

Mindim schreef:
[

Wanneer het zo is dat in dat landsdeel bovenstaande problematiek het meeste voorkomt (dat staat nu eenmaal in de rapporten) heeft dat toch niet automatisch betrekking op jou, je buurman of de groenteboer? Maar voor een groot deel, ja...
Ik zag een stok liggen, en besloot ermee te slaan. En dat getuigt niet van niveau misschien... Maar de vreselijke zaken die er rond het AZC in Ter Apel zijn gebeurt zijn het hele land doorgegaan. Mijn maag draaide om van de blikken en houding van de mensen die een ware razzia wilden organiseren. En wanneer zich dan een Ter Apeler meldt die een afschuwelijke opmerking maakt, mep ik even terug. Ik ben tenslotte ook maar een mens.
Je moet dan overigens wel even de moeite nemen te lezen wat ik precies typ. Want je geeft aan dat ik "IEDEREEN" over 1 kam scheer, maar dat zie ik er niet staan hoor. Dat landsdeel kampt met een setje problemen die ik in de hulpverlening (assen/ stadskanaal/ ter apel/ etc...) veel ben tegengekomen. Dat het percentage alcoholverslaafden en werkelozen daar bijv hoger is kan ik ook niet verklaren; vrijwel alle clienten waren overigens blank. Ik wilde Kion99 toch even een veeg uit de pan geven. Want voor mij is het onbegrijpelijk dat zij mag roepen dat elke donkere persoon in een AZC zit en dus geen geld heeft voor paarden, maar ik mag geen feiten uit rapporten opdreunen. Ik had gehoopt dat zij iets meer tegengas zou krijgen van iedereen. Ik lijk 1 van de weinige mensen te zijn die zich stoort aan dit soort, in mijn ogen gevaarlijke, denkbeelden...
Overigens heb ik nog wat kennissen in Ter Apel, en die zijn allemaal bij de pinken! Dus eh, het gaat zeker niet om IEDEREEN.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:24

MarvanTom schreef:
Nou, Ter Apel heeft zich op de kaart gezet! Haha!

Nu ff Rotterdam : gezien de samenstelling hier in de stad zou je verwachten dat er meer donkere mensen zouden rijden, maar ook hier zijn het er maar weinig.
Uit zeeeeer betrouwbare bron heb ik begrepen dat het merendeel van de Antilliaanse bevolking bang is voor paarden. De bereden politie maakt hier dus gebruik van, zeker in deze wijk.
Erg grappig, maar wel off topic: je ziet regelmatig de bereden politie hier in de wijk rondhobbelen met buurtpeerdjes en soms met mijn eigen peerd en dochter.
Moslima's hebben een probleem met de hoofddoek en soms broek; ligt aan de ouders en hun geloof (die broek dan) en bijv. de Surinaamse cultuur heeft gewoonweg weinig met paarden.
Bovenstaande is geen mening ala Ter Apel, maar praten met mensen van andere afkomst doet soms wonderen! Knipoog

Kijk, zoiets lees ik graag. Bedankt voor deze positieve noot MarvanTom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:34

Het getuigt idd niet van niveau, ik geef dat soort posts meestal helemaal geen aandacht, omdat ik het onzin vind en het mijn aandacht helemaal niet verdient.
Zo dwaal ik ook niet off topic namelijk. Er wordt weinig geld in het noorden gepompt en veel industrie vertrekt vanuit hier naar de lage lonen landen, mischien verklaart dat de werkloosheid. Grote bedrijven ziiten liever hutje mutje in de randstad.

Het is geloof ik in dit topic de stelling die het vaakst gequoted wordt, dus tegengas genoeg lijkt me, het geeft alleen al aan dat velen zich er aan storen. Alleen de tegengas is niet zo uitgebreid als jij dat doet.
Verder gaat dit enorm off topic, dus ik reageer er verder dan ook maar niet meer op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 14:42

Mindim schreef:
Het getuigt idd niet van niveau, ik geef dat soort posts meestal helemaal geen aandacht, omdat ik het onzin vind en het mijn aandacht helemaal niet verdient.
Zo dwaal ik ook niet off topic namelijk. Er wordt weinig geld in het noorden gepompt en veel industrie vertrekt vanuit hier naar de lage lonen landen, mischien verklaart dat de werkloosheid. Grote bedrijven ziiten liever hutje mutje in de randstad.

Het is geloof ik in dit topic de stelling die het vaakst gequoted wordt, dus tegengas genoeg lijkt me, het geeft alleen al aan dat velen zich er aan storen. Alleen de tegengas is niet zo uitgebreid als jij dat doet.
Verder gaat dit enorm off topic, dus ik reageer er verder dan ook maar niet meer op.

Ik denk dat ik mijn betoog toch wat meer gefundeerd voor het voetlicht bracht dat veel van "het soort posts" waar jij nu over spreekt. En om nu te zeggen dat dit soort posts je aandacht niet "verdient" klinkt wat hautain.
Ik weet niet of jou die hele toestand rond het AZC Ter Apel volkomen ontgaan is? Maar je zou bijna gaan denken dat er een oorzakelijk verband is tussen de rapporten waarover ik sprak en hetgeen zich bij het betreffende AZC voordeed.
Overigens druk ik me in mijn laatste post nog eens een stuk vriendelijker uit, en haal zelf mijn kennissen uit die omgeving er nog eens bij (kom zelf ook uit het noorden overigens).
Ik begrijp je "pinnige" reactie dus nu niet zo goed.
Maar enfin, ontopic maar weer..... of iets van die strekking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:20

Ninx schreef:
Mindim schreef:

Ik denk dat ik mijn betoog toch wat meer gefundeerd voor het voetlicht bracht dat veel van "het soort posts" waar jij nu over spreekt. En om nu te zeggen dat dit soort posts je aandacht niet "verdient" klinkt wat hautain.
Ik weet niet of jou die hele toestand rond het AZC Ter Apel volkomen ontgaan is? Maar je zou bijna gaan denken dat er een oorzakelijk verband is tussen de rapporten waarover ik sprak en hetgeen zich bij het betreffende AZC voordeed.
Overigens druk ik me in mijn laatste post nog eens een stuk vriendelijker uit, en haal zelf mijn kennissen uit die omgeving er nog eens bij (kom zelf ook uit het noorden overigens).
Ik begrijp je "pinnige" reactie dus nu niet zo goed.
Maar enfin, ontopic maar weer..... of iets van die strekking.

Ik geef geen aandacht aan de post van degene die zegt dat alle donkere mensen in een azc zitten. Het is klinkklare kul wat daar wordt geschreven. Ik vind het een bekrompen gedachte. Dus zie ik niet in waarom ik daar op moet reageren. Dat heeft niks met hautain te maken.
Ik kom ook niet uit Ter Apel, niet eens zo dichtbij, ik om uit dat landsdeel.
Ik ben helemaal niet pinnig, vind het ook niet een pinnige reactie. Dat het niet van niveau getuigt, schrijf je echter zelf al? Verder geef ik een verklaring waarom het werkloosheidspercentage hoog kan zijn. Niets pinnigs aan lijkt me.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 15:34

Ah zo, aangezien ik dacht dat je niet op mij wenste te reageren gebruikte ik de woorden "pinnig" en "hautain".
Ergens geef ik je gelijk dat je geen energie, aandacht en adem spendeert aan iemand die dergelijke nare opmerkingen maakt. Ik maak vrijwel nooit mee dat mensen dit zo plompverloren als feit neerplempen. Ik schrik me daar helemaal wild van.
Ik ga dan vol in de aanval in de hoop dat ik iets in het brein van dit soort mensen kan verschuiven. Als niemand in het verleden zich tegen dit soort mensen had verzet was in NL apartheid ook nog a.d. orde van de dag.
Maar goed, ik houdt dus altijd nog de hoop dat je mensen een beetje kunt "opvoeden".
Kion99 heeft zich niet meer laten zien/ horen; die heeft hopelijk lering getrokken uit dit hele verhaal.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 18:14

Bij ons aan de overkant heeft een neger een paard. Echt een rlxte kerel, maar ik vind het een raar zicht, hij is nog donkerder dan zijn bruine paard Tong uitsteken

Sven002

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:11

Ik denk dat het inderdaad met cultuur heeft te maken.

Zoveel allochtonen hebben toch ook geen hond als huis/knuffeldier..
En bij ons worden dieren al veel langere tijd als plezier/hobby gezien!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 20:54

wel apart om over na te denken..

haha grappig dat antilianen er bang voor blijken te zijn., hihi.

ik heb een enkele keer donkere mensen zien paardrijden, ook eens een chinees bij mij in de les vroeger Haha!.

ik ga persoonlijk redelijk veel met moslims om en dus automatisch ook met turken, marokkanen enzo., hun houden van paarden (omdat paarden ook belangrijk zijn in ons geloof) ze zijn er ook niet bang van. ze willen altijd verhalen over mijn paardje horen en ze vinden alles wat ik doe zo leuk en goed. op vakantie rijden ze ook paard. niet zoals wij natuurlijk
waarom ze niet op manege's rijden?
ik zou het echt niet weten. ik dacht eerst aan de strakke paardrijbroeken maar dat is allemaal op te lossen dmv een langere jas. dus ik denk niet dat dat een reden is. zal ook wel ver gezocht zijn. Bloos of het met de financieen te maken heeft.. ? euhm. ik heb het ook niet breed. en er zijn ook genoeg allochtonen die meer geld hebben als ik. Clown

misschien beoefenen wij paardrijden gewoon op een andere manier. ik weet het echt niet. wat ik vooral merk is dat hun het leuk vinden om de natuur in te gaan en te wandelen. voor het echte 'sport' hebben ze niet zoveel interesse. misschien toch iets met hun cultuur.

misschien heeft het wel iets met verstedelijking te maken. is paardrijden toch een plattelandssport ?? rondom de stad zijn toch eigenlijk ook genoeg manege's

ik ga dit topic even volgen. het is best een interessant punt.
Pling

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:10

nou mensen kijken altijd raar op van mijn man op een paard (marokaan) . veel 'paardenmensen' zijn arrogant en zien liever geen marokaanse jongens op hun manege. die jongens hebben hierdoor natuurlijk ook geen zin om er naartoe te gaan.

Ook vinden ze in de bak rijden natuurlijk ontzettend saai, ze willen gewoon lekker in het bos rijden. maar dat doen de meeste manege's niet he Knipoog

Overigens slaat het nergens op van de broek, ik (moslima met hoofddoek) draag altijd een lange jas over mijn rijbroek.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:25

daarom zeg ik dat het ver gezocht is. maar ik heb er wel vaker van gehoord hoor dat mensen er zo over dachten. ik zorg ook voor een goede jas of dergelijk.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:42

jaa ik had het ook niet tegen jou hoor Lachen maar op een reactie eerder in dit topic!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:45

ow haha. die had ik niet eens gelezen Tong uitsteken

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:31

Ik ken ook maar een getint iemand die paardrijd maar mijn nichtje is ook halfbloed dus dat worden er straks twee maar ik woon ook in een gehucht.
maar arabieren zijn toch erg goed met paarden???

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:39

Ik ben ook getint! En ik rijd wedstrijdjes met mijn tinkertje.

Bij ons op stal staat nog een meisje met een paardje. Ze is ook getint en heeft al jaren een eigen paardje.

Ik werk ook in een ruitersportwinkel, en daar zie ik vanalles binnenlopen. Van Moslim met een hoofddoek, tot Antiliaans met rasta's hihi

chamleona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 15:05

Ik ben ook donker van kleur, en ken ook genoeg donkere meiden die rijden. Maar tuurlijk het ligt er ook aan waar je woont.