rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Re: rijbewijs kwijt ; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:55

russel schreef:
Iedereen denkt maar aan zijn roze papiertje, wat een starre houding. Niemand denkt aan het gevaar dat ze niet alleen zichzelf aandoen, maar ook een ander. Je partner zal maar doodgereden worden door iemand die met alcohol achter het stuur stapt.
Is wel willens en wetens en is men zich wel bewust dat je dan opzettelijk een ander in gevaar brengt? Zijn jullie je wel bewust dat de verzekering niet hoeft uit te keren?

En rijbewijs afpakken? Zo erg is het ook weer niet, in het ergste geval ben je hem een jaar kwijt, maar dan heb je het wel bont gemaakt, dan is het niet je eerste keer....

Hebben jullie wel eens een ernstig verkeersslachtoffer gezien, iemand die met drank op achter het stuur is gestapt en voorts uit zijn auto geknipt moet worden?? Dan de andere partij in een aanrijding, volkomen nuchter, met kinderen erbij, eventueel wellicht wel een zwangere vrouw....

Hier ben ik het helemaal mee eens. Iemand die een rijbewijs heeft, weet dat hij dronken niet deel mag nemen aan het verkeer. Doe je dat toch, loop je het risico dat je gestraft wordt. En terecht. Jee, hij zal maar een ongeluk veroorzaken, waar je kind/vriend/vriendin bij betrokken is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 19:53

Hobby schreef:
@ Russel, er is nog steeds geen wetsartikel voor het invorderen van een rijbewijs van een fietser i.v.m. artikel 8. Rijbewijzen kunnen alleen ingevorderd worden bij bestuurders van motorvoertuigen. Het OM zal mijns inziens de ingevorderde rijbewijzen direct terug geven. Onlangs is er bij mijn korps nog een mail rondgegaan dat het invorderen van een rijbewijs alléén mogelijk is bij een bestuurder van een motorvoertuig. De informatie in het artikel is dus niet juist.

Dat klopt dan dus met wat ik heb kunnen vinden in de WVW.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:04

Hobby schreef:
@ Russel, er is nog steeds geen wetsartikel voor het invorderen van een rijbewijs van een fietser i.v.m. artikel 8. Rijbewijzen kunnen alleen ingevorderd worden bij bestuurders van motorvoertuigen. Het OM zal mijns inziens de ingevorderde rijbewijzen direct terug geven. Onlangs is er bij mijn korps nog een mail rondgegaan dat het invorderen van een rijbewijs alléén mogelijk is bij een bestuurder van een motorvoertuig. De informatie in het artikel is dus niet juist.

Artikel 8 praat over voertiugen.

Voor het gemak maar even het artikel gecopieerd.

Artikel 8
1.

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
2.

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a.

het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 220 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel
b.

het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan een 0,5 milligram alcohol per milliliter bloed.
3.

In afwijking van het tweede lid is het de bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, indien sedert de datum waarop aan hem voor de eerste maal een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken, dan wel, indien het voor het eerst afgegeven rijbewijs een rijbewijs betreft dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van bromfietsen en dit rijbewijs is afgegeven aan een persoon die op het ogenblik van die afgifte de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt, nog geen zeven jaar zijn verstreken, en de eerste afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden, verboden dat motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:
a.

het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel
b.

het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,2 milligram per milliliter bloed.
4.

Het derde lid is van overeenkomstige toepassing op de bestuurder van een motorrijtuig die zonder rijbewijs een motorrijtuig bestuurt voor het besturen waarvan een rijbewijs vereist is.
5.

Het is verboden een motorrijtuig als bestuurder te doen besturen door een persoon waarvan men weet of redelijkerwijs moet weten dat deze verkeert in een toestand als in het eerste, tweede of derde lid is omschreven.
6.

Voor de toepassing van het derde lid wordt onder een rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland.

Betreffende invordering moet ik even zoeken, zolang geleden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:16

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 00:54

Voilà:

http://angel.regioportals.nl/jcpauto/si ... ng_vraag16

--------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
Vraag: Een man die dronken op zijn fiets reed werd door de politie aangehouden. Hij moest zijn autorijbewijs inleveren. Kan dat? - Top
Antwoord: Brigitte Seegers, persvoorlichter bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat: ,,Ja, maar niet zomaar. Het innemen van het rijbewijs wegens alcoholgebruik gebeurt op basis van artikel 130 van de Wegenverkeerswet en loopt via het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Het CBR neemt alleen gevallen in behandeling waarvan een relatie bestaat met het besturen van een motorrijtuig. Dus als iemand eerder gepakt is voor autorijden onder invloed en hij wordt nu aangehouden voor fietsen onder invloed, kan dat inderdaad aanleiding zijn om het rijbewijs in te vorderen.’’

Dus deze persoon heeft al eens bewezen zich niet te kunnen gedragen in het verkeer.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 02:37

@ slimmerik en iedereen: Het rijbewijs van die fietser mag dus toch wel worden ingenomen. Ik had blijkbaar niet goed genoeg gezocht.

Wegenverkeerswet artikel 130 lid 1:
Citaat:
Indien bij de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen personen een vermoeden bestaat dat de houder van een rijbewijs niet langer beschikt over de rijvaardigheid dan wel over de lichamelijke of geestelijke geschiktheid, vereist voor het besturen van een of meer categorieën van motorrijtuigen waarvoor dat rijbewijs is afgegeven, doen zij daarvan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het CBR onder vermelding van de feiten en omstandigheden die aan het vermoeden ten grondslag liggen. Bij ministeriële regeling worden de feiten en omstandigheden aangewezen die aan het vermoeden ten grondslag dienen te liggen en worden ter zake van de uitoefening van deze bevoegdheid nadere regels vastgesteld.
Dit betekent dat de hiervoor bevoegde personen (zoals bijvoorbeeld politieagenten) onder bepaalde voorwaarden (genoemd in de "ministeriële Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid") het rijbewijs mogen (laten) afnemen.

Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid, artikel 2:
Citaat:
1. Een vermoeden als bedoeld in artikel 130, eerste lid, van de wet wordt gebaseerd op feiten of omstandigheden als genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage 1.

2. Indien een vermoeden als bedoeld in het eerste lid wordt gebaseerd op het gestelde in de bij deze regeling behorende bijlage 1 onder ‘Drogerende stoffen Alcohol’, dient betrokkene bij minimaal één feit bestuurder te zijn geweest van een motorrijtuig waarvoor een rijbewijs is vereist.

bijlage 1 (hier plaats ik nu alleen het deel over alcohol):
Citaat:
Alcohol

a. bij betrokkene is een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 570 µg/l, respectievelijk 1,3 ‰;

b. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar meermalen aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, tweede of derde lid, van de wet, waarbij bij één van de aanhoudingen een adem- of bloedalcoholgehalte is geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 350 µg/l, respectievelijk 0,8 ‰;

c. betrokkene weigert mee te werken aan een onderzoek als bedoeld in artikel 8, tweede of derde lid, van de wet;

d. betrokkene is binnen een periode van vijf jaar ten minste viermaal aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, tweede of derde lid, van de wet;

e. uit een verklaring van een medisch deskundige blijkt dat betrokkene alcoholist is;

f. bij betrokkene is in de hoedanigheid van beginnende bestuurder een adem- of bloedalcoholgehalte geconstateerd dat gelijk is aan of hoger is dan 350 µg/l, respectievelijk 0,8 ‰;

g. betrokkene is in de hoedanigheid van beginnende bestuurder meermalen aangehouden op verdenking van overtreding van artikel 8, tweede of derde lid, van de wet.

Kort gezegd: Wanneer je (binnen 5 jaar) meerdere malen bent betrapt op rijden onder invloed, en daarvan minstens één keer bestuurder van een motorvoertuig was, dan kun je je rijbewijs kwijtraken.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 02:40

Laura24 schreef:
Dieuwke1989 schreef:
Ik ben net geslaagd voor mijn autotheorie, en je mag volgens de regels als je rijbewijs is ingenomen niet eens je op de fiets voortbewegen. Idiote regelgeving... Nooit een rijbewijs nodig gehad om te fietsen, maar als je dan ineens je autorijbewijs hebt, mag je niet meer fietsen zonder? Krom.

Ik vind het zeer onterecht dat het rijbewijs is ingenomen, ze hadden het net zo moeten regelen als bij een fietser zonder rijbewijs: fikse boete.

Volgens mij klopt dit niet... Heb dit nog nooit ergens gelezen, en kan het in de regels ook nergens terugvinden.

In mijn theorieboekje staat het, en was tijdens mijn uitspraak net 3 dagen voor mn autotheorie geslaagd Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 10:19

Oomens, top! Ik was even vergeten hoe het ook al weer zat. Gelukkig zijn er sinds 1994 artikelen in de wet opgenomen waarin sommige misgedragingen strafbaar gesteld zijn. Tot genoegen van nabestaanden. M.i. mogen ze nog veel harder optreden tegen alcohol in het verkeer en andere gevaarlijke asociale gedragingen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:00

slimmerik schreef:
Voilà:

--------------------------------------------------------------------------------
Citaat:
Dus als iemand eerder gepakt is voor autorijden onder invloed en hij wordt nu aangehouden voor fietsen onder invloed, kan dat inderdaad aanleiding zijn om het rijbewijs in te vorderen.’’

Dus deze persoon heeft al eens bewezen zich niet te kunnen gedragen in het verkeer.

vinnik wat kort door de bocht qua conclusie, zal niet de eerste keer zijn dat de politie maar wat doet, het zijn tenslotte ook maar gewoon mensen.

daarbij snap ik niet heel goed hoezo dit topic weer opgerakeld is, was toch al tot in den treure bediscussieerd dacht ik zo.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:03

luxx schreef:
daarbij snap ik niet heel goed hoezo dit topic weer opgerakeld is, was toch al tot in den treure bediscussieerd dacht ik zo.

Topic is niet "opgerakeld" ...het loopt gewoon nog steeds Haha!

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 14:08

slimmerik schreef:
luxx schreef:

Topic is niet "opgerakeld" ...het loopt gewoon nog steeds Haha!

na drie weken geen posts overnieuw beginnen vind ik persoonlijk oprakelen, maar misschien zie ik dat verkeerd hoor.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 14:14

luxx schreef:
na drie weken geen posts overnieuw beginnen vind ik persoonlijk oprakelen, maar misschien zie ik dat verkeerd hoor.

Had ik niet gezien...gaat idd van 18 december naar 9 januari. Knipoog Maar het voegt wel degelijk wat toe: de conclusies en juistheid van de politie actie wordt nu beter onderschreven. Bovendien vind ik in deze tijd waar de alcohol veel en overmatig genuttigd wordt een goede waarschuwing.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:49

slimmerik schreef:
Voilà:

Citaat:
Dus als iemand eerder gepakt is voor autorijden onder invloed en hij wordt nu aangehouden voor fietsen onder invloed, kan dat inderdaad aanleiding zijn om het rijbewijs in te vorderen.’’

luxx schreef:
vinnik wat kort door de bocht qua conclusie, zal niet de eerste keer zijn dat de politie maar wat doet, het zijn tenslotte ook maar gewoon mensen.

Ik vind die conclusie helemaal niet zo kort door de bocht, want:
- Met (te veel) alcohol op deelnemen aan het verkeer is een misdraging.
- Dat kan, zoals ik in mijn vorige post heb uitgelegd, inderdaad een reden zijn om je rijbewijs kwijt te raken.
- Wanneer iemand meerdere keren wordt betrapt op rijden onder invloed, dan heeft hij inderdaad bewezen dat hij zich niet altijd kan of wil gedragen in het verkeer.

Verder is het niet zo dat de politie "maar wat doet", want ze voeren in dit geval gewoon de wet uit.

Ik heb bij het doorlezen van dit topic nergens kunnen vinden hoe het nou precies wettelijk geregeld is, en wat burger en politie nou wel en niet mogen in deze situatie.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:03

@ Russel, ik ken artikel 8 en ik weet dat een fietser wel strafbaar is onder invloed van een stof zoals alcohol, maar enkel op basis van artikel 8 kan van een fietser niet een rijbewijs worden ingevorderd. Dan moet er inderdaad eerst sprake van een vermoeden zijn dat een bestuurder volgens artikel 130 WVW niet langer over de benodigde rijvaardigheid beschikt (daar komt meer bij kijken dan alleen een artikel 8). Hetgeen dat in het begintopic gezegd werd, kan juridisch niet onderbouwd worden.

@ Dieuwke 1989:als het rijbewijs is ingevorderd mag je niet meer gebruik maken van de vervoersmiddelen waarvoor het rijbewijs is afgegeven. Het is dus onzin dat je dan niet meer zou mogen fietsen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 01:38

Hobby schreef:
@ Russel, ik ken artikel 8 en ik weet dat een fietser wel strafbaar is onder invloed van een stof zoals alcohol, maar enkel op basis van artikel 8 kan van een fietser niet een rijbewijs worden ingevorderd. Dan moet er inderdaad eerst sprake van een vermoeden zijn dat een bestuurder volgens artikel 130 WVW niet langer over de benodigde rijvaardigheid beschikt (daar komt meer bij kijken dan alleen een artikel 8). Hetgeen dat in het begintopic gezegd werd, kan juridisch niet onderbouwd worden.

@ Dieuwke 1989:als het rijbewijs is ingevorderd mag je niet meer gebruik maken van de vervoersmiddelen waarvoor het rijbewijs is afgegeven. Het is dus onzin dat je dan niet meer zou mogen fietsen.

Het door jou genoemde vermoeden moet gebaseerd zijn op de (al eerder door mij aangehaalde) "Ministeriele regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid".

In het begintopic staat niet vermeld of de man al eerder betrapt is op rijden onder invloed (met een motorvoertuig) of (volgens een medisch deskundige) alcoholist is, maar ik ga ervan uit dat één van deze gevallen wel aan de orde is geweest, omdat anders het rijbewijs niet eens ingenomen had mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 08:32

Het onderwerp is dan wel opgerakeld, maar het is nu wel duidelijk dat het niet zomaar is gebeurd en dat het dus wel kan...