Ontgroeningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

Re: Ontgroeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 18:29

detour schreef:
Ontgroeningen slaan imo nergens op. Hoezo ontgroenen? je komt toch om te studeren en niet om te zuipen? dat kun je in je vrije tijd ook prima doen en als je studeren kan ben je vast slim genoeg en ook communicatief om op normale wijze contacten te leggen.

Vind het echt een zielig fenomeen.

Neemt niet weg dat je plots op een plek komt waar duizenden mensen zitten waar je absoluut je weg niet kent. Een studentenclub helpt contacten te leggen en je mannetje te leren staan in de volwassenenwereld. Nu zit je gedurende dat je studeert nog altijd in een fase waar je behoorlijk wat wilt feesten. Gelukkig kan dat hier, zijn er leuke studentenactiviteiten waar je de kans krijgt om ja, te zuipen. Als dat al niet meer mag... Je gaat inderdaad niet naar de universiteit om te feesten, maar dat wil niet zeggen dat je niks doet omdat je namelijk later dan bij de intellectuele elite ofzo zou horen. Als ik later een dokter tegenkom waar ik nog mee heb liggen zuipen, tsja, so be it, dan zullen wij in elk geval heel leuke herinneringen aan die tijd kunnen ophalen, dankzij onze doop.

http://www.youtube.com/watch?v=_WxAjYg9 ... re=related Een van de clubs hier in Antwerpen. Ze zien er toch niet zo ongelukkig uit?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:36

Ja, het voordeel van een studentenclub is duidelijk, maar... je kunt toch ook gewoon bij een studentenclub?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:41

Welshcobfan schreef:
Lusitana schreef:
Op zich, en dan heb ik het heel algemeen en niet over studenten, betekent het dat je opdrachten/inspanningen/rituelen uit moet voeren die hogeren, (of) die al eerder in de groep waren, voor je bedenken, om toegelaten te worden tot die groep.
Meestal gaat het om dingen die je anders nooit in je hoofd zal halen en je heel rot of klein (onbenullig)laten voelen.

Hoe sta je er dan tegenover dat hier een dispuut hun feuten de stad op laat ruimen? Dan lopen ze keurig blikjes uit de struiken te halen (met een grijper en ze hebben dikke handschoenen aan), papiertjes van de straat af te plukken en die doen ze in de vuilniszak. Dat noem ik nou een nuttige ontgroening: bijdrage leveren aan de maatschappij.

Dat heb ik in het begin ook al genoemd, komt hier nl ook voor en dan ben je met iets nuttigs bezig. Kan men nauwelijks bezwaar tegen hebben, maar zou ik ook geen ontgroenen willen noemen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 22:48

nargileh schreef:
ik vind het zo frappant dat jullie alle ontgroeningen over 1 kam scheren.
er zit zo gruwelijk veel verschil in de ontgroeningen.

bij sommige disputen moet je nl opdrachten doen, om het dispuut beter te leren kennen.
bijv koken voor hen, daten met alle leden etc.

het kan dus ook minder erg dan jullie allemaal denken.
het principe van ontgroenen, is dat je de vereniging en leden beter leert kennen.
zo ontzettend veel mensen die hier iets melden, hebben wat opgevangen, wat in niet in hun straatje past.
maar kijk wat verder dan je neus lang is, want ontgroeningen verschillen sterk van elkaar.

Het principe is, iets raars moeten doen om ergens bij te mogen. Dat is overal hetzelfde al is de mate waarin verschillend.
De dingen die je noemt, kun je onderling gewoon afspreken en hebben feitelijk weinig met werkelijk met ontgroenen te maken.
Dikke van Dale:
ont·groe·nen (ov.ww.)
1 (nieuw aangekomen studenten) inwijden in een gezelligheidsvereniging door ze met allerlei plagerijen op de proef te stellen => dopen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-07 22:54

Lusitana schreef:
Ja, het voordeel van een studentenclub is duidelijk, maar... je kunt toch ook gewoon bij een studentenclub?

Tuurlijk, maar dan mag je bijvoorbeeld wel niet naar een cantus of in het praesidium (bestuur). Je bent dan wel lid, maar geen commilito (officiële naam voor wie gedoopt is). Er zijn ook clubs zonder doop.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 23:48

Ja, dus zuivere discriminatie en dat moet getolereerd worden?

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:43

Lusitana, jij vind dat raar.. maar andere mensen niet. raar zijn is iets subjectiefs.
de ontgroening is iets wat een eeuwen oude traditie is.
dat jullie dit niets vinden, prima.. niemand verplicht jullie erbij te gaan.

ik vind ook ontzettend veel tradities nergens opslaan, maar moet ik dan meteen gaan zeggen dat het onzin is?
nee...
en al helemaal niet als je ergens de klok hebt horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.
die vooroordelen, en alleen maar de ernstige stukjes eruit halen, is afgaan op een discussie waar volgens jullie maar 1 ding de waarheid is.

wat jij zegt lusitana, jij wilt alleen maar bepaalde dingen als ontgroening bestempelen. dit slaat nergens op.
waarschijnlijk weet jij dus niet hoe een gewone ontgroening eruit ziet, en doel je slechts op extreme gevallen.

het is nl wel zo dat ontgroenen bestaat uit bijv de stad opruimen, daten met elkaar etc etc.
blijkbaar heb je er de ballen verstand van, en is een discussie onmogelijk imo als je je er niet goed genoeg in hebt verdiept.
wat overigens niet alleen over jou gaat.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 13:58

nargileh schreef:
Lusitana, jij vind dat raar.. maar andere mensen niet. raar zijn is iets subjectiefs.
de ontgroening is iets wat een eeuwen oude traditie is.
dat jullie dit niets vinden, prima.. niemand verplicht jullie erbij te gaan.

ik vind ook ontzettend veel tradities nergens opslaan, maar moet ik dan meteen gaan zeggen dat het onzin is?
nee...
en al helemaal niet als je ergens de klok hebt horen luiden, maar je weet niet waar de klepel hangt.
die vooroordelen, en alleen maar de ernstige stukjes eruit halen, is afgaan op een discussie waar volgens jullie maar 1 ding de waarheid is.

wat jij zegt lusitana, jij wilt alleen maar bepaalde dingen als ontgroening bestempelen. dit slaat nergens op.
waarschijnlijk weet jij dus niet hoe een gewone ontgroening eruit ziet, en doel je slechts op extreme gevallen.

het is nl wel zo dat ontgroenen bestaat uit bijv de stad opruimen, daten met elkaar etc etc.
blijkbaar heb je er de ballen verstand van, en is een discussie onmogelijk imo als je je er niet goed genoeg in hebt verdiept.
wat overigens niet alleen over jou gaat.

Nou nou, wat een felle reactie! Koe

In dit topic gaat het toch puur over de vrij onzinnige zuipfestijnen mbt student-ontgroeningen?

Je kunt een hoop tradities en latijn aanhalen maar imo verandert dat de zaak er niet op, hoor! Hopelijk zijn er ook normalere ontgroeningen die daadwerkelijk een nivo behalen dat bij universiteiten hoort; zonder drank, zonder het "erbij willen horen"gezwam, gewoon, een kijkje in het leven van studenten die al een paar jaar in het leven zitten; dat kan imo ook op een wat meer beschaafde en intelligentere manier. En dit hoeft niet per definitie op een saaie manier vormgegeven te worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:20

Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag aan de tegenstanders van ontgroening:
Hoe sta je er dan tegenover dat hier een dispuut hun feuten de stad op laat ruimen? Dan lopen ze keurig blikjes uit de struiken te halen (met een grijper en ze hebben dikke handschoenen aan), papiertjes van de straat af te plukken en die doen ze in de vuilniszak. Dat noem ik nou een nuttige ontgroening: bijdrage leveren aan de maatschappij.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:21

Een ieder die de straten schoonmaakt doet het geweldig! misschien kunnen deze wetenschappers in spe zorgen voor een actie waarbij ze ervoor zorgen dat mensen preventief hun zooi bij zich houden ipv dumpen; dan kunnen ze het wetenschappelijk onderbouwen en blijft de straat daarna voorgoed schoon. Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 15:23

Zou wel een idee zijn als opdracht voor de volgende lading feuten Lachen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:36

nargileh schreef:
Lusitana, --------

wat jij zegt lusitana, ---------------------

------------- wat overigens niet alleen over jou gaat.

Nogmaals, ik wens niet persoonlijk aangesproken te worden, daar men mij nergens van hoeft te overtuigen, ik zit hier om de discussie levend te houden Knipoog

Je had gewoon kunnen zeggen :IK (jijzelf)VIND DAT: en dan je zegje doen, of zoals je het niet eens bent :IK VIND NIET DAT en dan waarom.
Zeggen wat men denkt dat ik (Lusitana) vind of denk, heeft nl toegevoegde waarde.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 16:53

detour schreef:
Een ieder die de straten schoonmaakt doet het geweldig! misschien kunnen deze wetenschappers in spe zorgen voor een actie waarbij ze ervoor zorgen dat mensen preventief hun zooi bij zich houden ipv dumpen; dan kunnen ze het wetenschappelijk onderbouwen en blijft de straat daarna voorgoed schoon. Haha!

Ik zou ook graag rijke lui kindertjes zien winkelen om eten voor een week voor een paar tientjes.

Ik schep er ondertussen genoegen in om die verwende ballen en prinsesjes op zijn walgelijkst ontgroent te zien worden. Tong uitsteken Lang leve de ontgroeningen.
Klasseverschil wegwerken is immers een van de doelstellingen? Wel apart dat er dan discriminatie aan te pas komt voor die niet ontgroent willen worden. Dat past dan toch niet in het verhaal? Verschil zal er altijd zijn. En die niet ontgroend worden lijden daar dus langer onder (omdat ze hier en daar niet bij kunnen - discriminatie) dan die ontgroend worden, want voor hen is het maar een korte periode en daarna zijn ze helemaal het mannetje/vrouwtje.

Ik zal een week wegblijven, misschien ontstaat er een discussie die meer naar de zin is van de voorstanders.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:32

Wat knap dat mensen die zelf geen ontgroeningen hebben gelopen er alles vanaf denken te weten...

Overigens zijn zuipfestijnen verboden bij ontgroeningen in NL.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 17:45

Welshcobfan schreef:
Ik heb nog geen antwoord gekregen op mijn vraag aan de tegenstanders van ontgroening:

Het probleem met de ontgroening wat mij betreft is de manier waarop. Oftewel: als je samen, uit vrijwilligheid, zo'n project doet vind ik dat een prima idee! En ik denk dat het dan ook zeker een band schept. Maar als het is begonnen met als oogpunt een vernederend minderwaardig karwei op te dragen aan de 'feuten', dan blijven mijn bezwaren gewoon staan. (Ik vind schoonmaken geen vernederend, minderwaardig karwei op zich! Maar het kan wel zo gemaakt worden door het op een bepaalde manier te behandelen. En het is die gedwongen vernedering die ik niet goed vind - niet fijn voor de mensen die het ondergaan, ronduit schadelijk voor de mensen die het uitvoeren.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-07 17:55

Misser schreef:
Wat knap dat mensen die zelf geen ontgroeningen hebben gelopen er alles vanaf denken te weten...

Wat knap dat iemand die 1 ontgroening heeft doorlopen meteen denkt alles over alle ontgroeningen te weten of denkt dat alle ontgroeningen zo zijn....
Iedereen kan gewoon een mening vormen over wat hij heeft geleerd. We kunnen ook een mening geven over een een kunstwerk zonder zelf te schilderen, nietwaar... of over abortus zonder het te hebben ondergaan.

We zijn hier juist gewoon allerlei dingen aan het aftasten zodat iedereen beter een beeld kan vormen.

We hebben het over ontgroeningen in het algemeen. Niet specifiek over ontgroeningen van studenten in Nederland.
Men mag gerust bijdragen leveren over militaire/marine en andere ontgroeningen en uit andere landen.

Leonie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:20

Lusitana schreef:
detour schreef:

Ik zou ook graag rijke lui kindertjes zien winkelen om eten voor een week voor een paar tientjes.

Ik schep er ondertussen genoegen in om die verwende ballen en prinsesjes op zijn walgelijkst ontgroent te zien worden. Tong uitsteken Lang leve de ontgroeningen.
Klasseverschil wegwerken is immers een van de doelstellingen? Wel apart dat er dan discriminatie aan te pas komt voor die niet ontgroent willen worden. Dat past dan toch niet in het verhaal? Verschil zal er altijd zijn. En die niet ontgroend worden lijden daar dus langer onder (omdat ze hier en daar niet bij kunnen - discriminatie) dan die ontgroend worden, want voor hen is het maar een korte periode en daarna zijn ze helemaal het mannetje/vrouwtje.

Ik zal een week wegblijven, misschien ontstaat er een discussie die meer naar de zin is van de voorstanders.

Wie discrimineert hier nou met zeggen 'rijke lui kindertjes' en 'verwende ballen en prinsesjes'?
Alsof alle studenten verwende rijke kinderen zijn Verward

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:30

Godzijdank zijn de ontgroeningen goor, dat is het studentenleven namelijk ook. Prima vrijwillige initiaties Lachen , zoals ook in het filmpje getoond wordt.

Tuurlijk wordt er gedifferentieerd, niet gediscrimineerd. Mensen die gedoopt zijn, hebben een speciale band met elkaar en dan mag je best af en toe onder elkaar zijn. Gelijke gevallen worden dus gelijk behandeld, wie gedoopt is mag naar cantus, wie niet gedoopt is niet. Maar ik neem ten zeerste aan dat als je niet gedoopt bent, je ook geen zin hebt om naar een cantus te komen. En als je er toch naartoe wilt, laat je dan dopen Lachen .

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 19:31

nou lisitana, jij hoeft mij ook niet te vertellen wat ik wel, en niet mag typen. dat kan ik prima zelf bepalen namelijk.

het gaat hier om vrij onzinnige zuipfestijnen? dit vind je niet alleen bij een studentenvereniging, maar ook gewoon in de kroeg. is het dan ook zo stom dat mensen op stap gaan?
als ik naar mijn studentenvereniging ga, ga ik een soort van op stap namelijk.. Lachen

lusitana, ik vind echt dat jij een beetje een raar beeld hebt van studentenverenigingen. met prinsen en prinsesjes, rijkeluiskinderen, en het mannetje- of vrouwtje zijn.
waar baseer jij dit op? deel jij met je leeftijd nog zo actief mee in het studentenleven, of baseer jij alles op praat die je op de straat opvangt?
dit zijn vooroordelen, en niets anders.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:04

Cantussen zijn bij ons wel voor iedereen toegankelijk. Ik denk dat niet-gedoopten enkel niet binnen mogen op de dopen.

Ik ben gedoopt, maar geen typische student. Ik was gewoon nieuwsgierig. Lachen
Regionale doop: dat gore met eitjes, melk enz ... Ja dat vond ik niet leuk, het was koud en vies! En dat zou ik zeker niet opnieuw doen.
Facultaire doop: naakt toneel spelen (is traditie, afgesloten tent, ... blabla), was ook koud ahja zonder kleren, maar qua vuiligheid enkel blauw gekleurd water ... Dat vond ik uiteindelijk dan ook minder vernederend. Daar was het groepsgevoel ook veel hechter.

Beiden zijn trouwens zonder alcohol verlopen. Lachen

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 11:32

Ik lees hier al heel lang mee. Ik ben zelf ook ontgroend maar nooit door een studenten vereniging, dus ik zal dat er buiten laten. Ik ken verschillende mensen om mij heen die ontgroend zijn. De meningen zijn er over verdeeld, maar dan ligt het ook totaal aan wat voor een ontgroening ze gehad hebben.

De een vond het verschrikkelijk. Ze vertelde dat ze het nooit weer zou doen om wat voor een rede dan ook. Wat ik ook van haar hoorde was dat tijdens haar ontgroening er een meisje aangerand was. Ze zijn toen naar de politie gegaan. Dat werd door de vereniging niet op prijs gesteld, ze hadden immers een eigen rechtssysteem en zouden het zelf wel oplossen. Echter de jongen die het gedaan had zat al lang bij de vereniging en papa was rijk en had ook al bij de vereniging gezeten dus krijg hij niet eens een berisping. Als ik dit hoor dan kan ik dus echt enorm boos worden over het feit dat men dus denkt alles te kunnen maken. Ik vond dit dus echt niet kunnen.

Een ander die ik hoorde over een ontgroening die vond het hartstikke leuk, zij moesten een project opzetten en ze moesten de namen van de leden uit hun hoofd leren en het verenigingslied kennen e.d. Dat project opzetten dat heeft hun echt geholpen om 1 groep te worden. (wat het project exact was weet ik niet meer).

Weer iemand anders moest verkleed lopen en gekke danspasjes doen, maar het ging gewoon vriendschappelijk. Ook niets in de weg dus.

Zelf ben ik niet bij een studenten vereniging gegaan omdat ik een zware studie volg en mijn handen er al vol genoeg aan heb. Ook had ik zeker het eerste jaar geen tijd om nog eens verplicht bij bepaalde dingen aanwezig te zijn. Verder gingen er over de vereniging van mijn studie echt de wildste verhalen in de rondte. Ik ben dus eens verder gaan informeren. Ik heb hun site bezocht (waar foto's staan, je weet dus echt wel waar je aan begint hier!!!) en het stond me allemaal tegen. Later is een vriendin van mij (die wel ontgroend is, maar op een leuke manier) wezen kijken bij die ontgroening en ze vond het ronduit schandalig dat mensen zo behandeld worden. De smerigste dingen werden uitgevoerd. Nog gekker en smeriger dan een normaal mens kan verzinnen. Ik wil er niet te veel over uitwijden om jullie je eetlust niet te ontnemen.

Mijn mening over ontgroening ligt ergens in het midden.Ik denk dat zeker kan helpen bij het binden van mensen. Echter denk en vind ik dat het niet noodzakelijk dat je ontgroend wordt om vrienden te maken. Ik ben zelf heel sociaal ingesteld en ik had binnen een week al aardig wat mensen leren kennen. Met 3 van hun ben ik nogsteeds erg goed bevriend. En met 1 van de jongens heb ik nu al ruim 2 jaar een relatie. Ik ben heel gelukkig zonder ontgroening.

Als ik ooit zelf een ontgroening zou doormaken of zelf in elkaar zetten (of gewoon mezelf wil leren kennen los van een vereniging) dan zou ik iets doen waar je je zelf om een normale manier ook leert kennen. Ik zou dan met de groep op survival tocht gaan, een week lang. Voor mij zou dat echte uitdagingen zijn. Of parachuut springen. Ook zoiets wat een uitdaging is. En als er dan iemand bang is voor iets (bijvoorbeeld hoogte), praat rustig met zijn allen om hem of haar het toch te laten doen, dan bindt de groep. Overtuigen hoeft niet door te schelden of vloeken of afzeiken. Het kan ook door rustig praten en aanmoedigen. Ik denk als je dan zo'n survival week hebt gehad dat je er geestelijk ook enorm sterk uitkomt zonder smerige of mensonterende (bij sommige activiteiten vind ik dat) dingen te doen. Ik zie zo'n ontgroening dan als een stap naar volwassenheid en een kans om jezelf te vinden en te leren om op je eigen benen te staan.

Let wel: Ik scheer dus niet alles over 1 kam. Ik heb verschillende verhalen gehoord en daar basseer ik mijn mening op. (plus wat ik zelf heb moeten doen, maar zoals ik al zei, dat was niet bij een studentenvereniging) Ik weet dat er een groot verschil ligt in ontgroeningen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 13:36

Belsje schreef:
Cantussen zijn bij ons wel voor iedereen toegankelijk. Ik denk dat niet-gedoopten enkel niet binnen mogen op de dopen.

Ik ben gedoopt, maar geen typische student. Ik was gewoon nieuwsgierig. Lachen
Regionale doop: dat gore met eitjes, melk enz ... Ja dat vond ik niet leuk, het was koud en vies! En dat zou ik zeker niet opnieuw doen.
Facultaire doop: naakt toneel spelen (is traditie, afgesloten tent, ... blabla), was ook koud ahja zonder kleren, maar qua vuiligheid enkel blauw gekleurd water ... Dat vond ik uiteindelijk dan ook minder vernederend. Daar was het groepsgevoel ook veel hechter.

Beiden zijn trouwens zonder alcohol verlopen. Lachen

In Antwerpen mag niemand binnen op cantus zonder gedoopt te zijn. En idd, zonder alchohol mag allemaal, nee zeggen ook.

Misbruik maken van je functie om dan een meisje aan te randen gaat er gewoon over, dat kan niet, iedereen moet zijn gezond verstand blijven bewaren en de dopen die ik al hebben gezien getuigen steeds van gezond verstand. Het is vies, vuil, goor, ok, maar niemand gaat iets doen om iemand, zelfs niet onbewust, te schaden.

Je hoeft niet gedoopt te worden om vrienden te maken, maar zoiets samen vrijwillig doorstaan schept wel een band. Mijn eerste vrienden aan de universiteit heb ik ook gemaakt voor mijn doop, we zijn vervolgens samen gedoopt en daardoor word je nog hechter. Plus dat je nadien ook goed bevriend raakt met diegenen die je hebben gedoopt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 14:16

Wij laten de 'kinderen' (de oudste is bijna 18 Knipoog ) altijd zelf de ontgroening bedenken voor de nieuwe lading Lachen natuurlijk wel onder toezicht van ons, want als wij ze de vrije hand geven is het mis. Dit jaar werden ze gedropt en moesten ze terug lopen. De volgende ochtend moesten ze ontbijt op bed verzorgen voor iedereen. Heftig! Clown

Wbt ontgroeningen met drank: ik vind het slap als mensen geen 'nee' durven te zeggen daar tegen. Je bent er zelf bij, dus ook zelf schuldig als je eraan meedoet. Maar ik ben sowieso overmatig alcohol gebruik (ik drink nooit en ga ook nooit op stap).
Mij zul je nooit betrappen op zo'n vernederende ontgroeningen. Ik ben oud en wijs genoeg om voor mezelf op te komen Clown
1 voorbeeld van een ontgroening van een dispuut: 3 uur lang met de knieen in een bos op een houten plankje zitten (met de handen vastgebonden achter de rug) om vervolgens 3 uur lang vernederd te worden. Ik zou daar nooit aan mee willen doen! Eerlijk gezegd vind ik het ook vrij kansloos dat mensen daar niet tegen in opstand kwamen.... Ontgroening: leuk! maar er zijn grenzen...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 15:34

Misser schreef:

Zuipfestijnen verboden? Denk je dat die studenten achterlijk zijn en neit weten hoe ze alsnog kunnen zuipen? En het nieuws?? Koe

Nee, heb in het studentenleven gezeten en juist daarom vond ik het om te kotsen.

en jij?...

(Ja, misschien vd drank? ).. Gestoord

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 17:06

nargileh schreef:
nou lisitana, jij hoeft mij ook niet te vertellen wat ik wel, en niet mag typen. dat kan ik prima zelf bepalen namelijk.

het gaat hier om vrij onzinnige zuipfestijnen? dit vind je niet alleen bij een studentenvereniging, maar ook gewoon in de kroeg. is het dan ook zo stom dat mensen op stap gaan?
als ik naar mijn studentenvereniging ga, ga ik een soort van op stap namelijk.. Lachen

lusitana, ik vind echt dat jij een beetje een raar beeld hebt van studentenverenigingen. met prinsen en prinsesjes, rijkeluiskinderen, en het mannetje- of vrouwtje zijn.
waar baseer jij dit op? deel jij met je leeftijd nog zo actief mee in het studentenleven, of baseer jij alles op praat die je op de straat opvangt?
dit zijn vooroordelen, en niets anders.

Ik zeg alleen dat het geen zin heeft om mij persoonlijk aan te spreken. Mijn rol is hier om een discussie levend te houden, dus ik gooi af en toe wat in de groep waar men op kan reageren. Ik zie dan graag onderbouwde meningen die vanuit jezelf komt en niet dat men mij het onderwerp maakt, zoals je dat nu weer doet.
Mijn leeftijd heeft er al helemaal niks mee te maken en dat kan ik zelfs als persoonlijke aanval opvatten.
Ik heb al eerder gezegd dat men ook over kunst kan discussiëren zonde kunstenaar te zijn...
als je alleen in je eigen studentengroep beweegt en denkt dat het overal hetzelfde is, loop je meer met oogkleppen voor dan als je overal informatie vandaan haalt.
Hier heeft iedereen de kans om te vertellen hoe het bij hen niet of wel gaat en kan ieder een breder beeld vormen dan alleen het gebodene in eigen kring.

Als je denkt dat we het hier alleen over zuipfestijnen hebben, is het onderwerp niet echt aan je besteed. Ik heb nl genoemd dat het in de breedste zin gezien moet worden, wereldwijd, in alle instituten en dat het hóe niet zo belangrijk is, maar het principe.

Als ik stereo types noem (de ballen en prinsesjes), zijn er meteen weer lange tenen, niemand snapt dat het alleen is om weer reacties te krijgen die een beter beeld geven.

Het gaat helemaal niet om mij, wat ik vind, welk beeld ik heb, wat ik doe of heb gedaan. Het gaat om een onderwerp.