Lenen voor een auto: not done??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Lenen voor een auto: not done??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:00

Een tweedehands scootertje kost toch wel snel 800 euro. En daar heb je ook echt een auto voor... Ik heb al 3 auto's gehad in mijn leven die ik voor 500 euro heb gekocht, waarvan de beste nog twee en een halfjaar is meegegaan (en heeeeeeel veel kilometers, ik rij nogal veel)....

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:02

Hmm, ik zie hier in de omgeving alleen maar scooters(goede en niet gepimpte/gesloopte) langskomen voor 3000.
Die voor 500 tot 1000 aangeboden staan op de bekende advertentiesites zou ik niet op durven rijden.
Overigens als je met een auto gaat schuiven als het glad is ben je minder kwetsbaar als met een scooter.
En bv je zadel dan ook nog even mee op de scooter, dat is lekker veilig.
Laatst bijgewerkt door coydog op 13-11-07 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:05

Sim0ne schreef:
Een tweedehands scootertje kost toch wel snel 800 euro. En daar heb je ook echt een auto voor... Ik heb al 3 auto's gehad in mijn leven die ik voor 500 euro heb gekocht, waarvan de beste nog twee en een halfjaar is meegegaan (en heeeeeeel veel kilometers, ik rij nogal veel)....

kan voor veel minder. Mijn snorscooter was maar 450 terwijl er veel duurdere te koop staan Knipoog
gewoon goed zoeken. Mijn scooter was ook goedkoop, maar das alweer wat jaartjes geleden. Toch zag ik tijdens mijn zoektocht genoeg leuke bromscooters voorbij komen Ja
Verder, waarom speciaal een scooter, een brommertje is nog goedkoper Pling

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:09

superwoman schreef:
kan voor veel minder. Mijn snorscooter was maar 450 terwijl er veel duurdere te koop staan Knipoog
gewoon goed zoeken.

Maar daar heb je dus ook een auto voor... Knipoog En de verzekering van een scooter is ook retedeur (zeker als je diefstal erbij neemt...)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:11

Mijn eerste auto kostte ook maar 450 idd, heb er ook maar 2-3 maanden plezier van gehad, en dat na er eerst ook voor een paar honderd kosten aan te hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:13

Sim0ne schreef:
superwoman schreef:
gewoon goed zoeken.

Maar daar heb je dus ook een auto voor... Knipoog En de verzekering van een scooter is ook retedeur (zeker als je diefstal erbij neemt...)

Goed vastzetten Pling
En auto's van dat bedrag komen vaak niet zo makkelijk door de keuring. Volgens mij wil de ts oook een duurdere auto kopen Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 15:15

Mja, maar buiten de aanschafprijs voor een scooter (waar ik overigens ook nog niet helemaal van overtuigd ben dat dat echt zo goedkoop kan als dat ding 100 km per week moet rijden) blijft ook de veiligheid nog een issue.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:16

Ik kom volgens TS van een andere planeet Clown

Ik kan me dus eigenlijk slecht voorstellen dat iemand lenen voor een auto ´normaal´ vindt. Zodra je de auto op je naam hebt gezet is deze al minder waard. Ondertussen betaal je nog wel af incl. rente. Zodra je klaar bent met de afbetaling heb je nog steeds geen nieuw starttarief gespaard en zal je volgende auto ook op lening zijn en zo loop je nogal snel achter de feiten aan.

Specifiek dit geval; juist een 7 jaar of oudere auto wordt meestal niet in de all risk verzekering opgenomen, de dagwaarde is namelijk laag (lager dan de marktwaarde) en dat weegt niet op tegen de premie. Dus eigenlijk betaal je onnodig extra afbetaal rente en een duurdere verzekering. Daarbij is een auto van meer als 7 jaar ook flink onderhoudsgevoelig aan het worden (je kan geluk, maar ook pech hebben).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:16

Maanling schreef:
Mja, maar buiten de aanschafprijs voor een scooter (waar ik overigens ook nog niet helemaal van overtuigd ben dat dat echt zo goedkoop kan als dat ding 100 km per week moet rijden) blijft ook de veiligheid nog een issue.

En wat dacht je van comfort? Ik rij in de winter heerlijk warm en droog rond. En je kunt nog eens veel spullen meenemen ook. My love my car! Kusje

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:19

Die van mij kwam nog echt door de keuring hoor, dat was het probleem niet.
Keuring stelt ook veel minder voor dan mensen denken, er wordt niet gekeken of je auto goed is maar op een paar standaard punten of hij veilig is.

En werkelijk niemand kan in haar portemonnee kijken, misschien heeft ze het binnen een half jaar afbetaald maar nu net onvoorziene uitgaven gehad waardoor de eerder gespaarde reserve al op is.( en eigenlijk doet het er ook helemaal niet toe)
Zelf kan ik bv ieder jaar in december met gemak zo 4000 op tafel leggen, kom je een maand eerder dan heb ik het nog niet Haha!
Laatst bijgewerkt door coydog op 13-11-07 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:20

tja, ik zou gewoon nooit geld lenen voor een auto, tenzij ik 'm voor m'n
werk nodig zou hebben. Anders is het idd maar doen met minder comfort.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:23

superwoman schreef:
tja, ik zou gewoon nooit geld lenen voor een auto, tenzij ik 'm voor m'n
werk nodig zou hebben. Anders is het idd maar doen met minder comfort.

Ieder zijn ding. Ik kan wel zonder auto maar dat kost me wel erg veel extra tijd. Kan ook niet meer lesrijden met mijn paard want instructie komt niet aan huis.

Maar los daarvan ben ik makkelijk met lenen. Wellicht niet zo verstandig maar ach, ik kan er niet van wakker liggen. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Lachen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 15:24

Ach… ik weet niet of een auto van 7 jaar nu echt zo onderhoudsgevoelig is.

Zal eraan liggen wat voor een merk en soort auto en wat er op de teller staat. Een twingo'tje met nog geen 100.000 op de teller: kan me niet voorstellen dat die méér onderhoudsgevoelig is dan een 13 jaar oud ding met 180000 op de teller.
@Ir111: dat is ook een erg goed argument natuurlijk!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:43

Maanling schreef:

Zal eraan liggen wat voor een merk en soort auto en wat er op de teller staat. Een twingo'tje met nog geen 100.000 op de teller: kan me niet voorstellen dat die méér onderhoudsgevoelig is dan een 13 jaar oud ding met 180000 op de teller.
@Ir111: dat is ook een erg goed argument natuurlijk!

hou met een autootje zoeken dit in gedachten: stilstand is slecht!
je kan beter een jonge auto hebben met veel op de teller dan een wat oudere met weinig op de teller
stadsauto's die korte stukjes hebben gereden zijn vaak slechter dan die lange stukken rijden...
korte stukken is slecht voor de motor...ivm koud rijden...een uitlaat die niet heet word droogt niet goed op en blijft dus vochtig en roest veel sneller..zo ook met meerdere onderdelen van de auto...
als de voorgrond bekend is van de auto let hier dan op!

Mijn opel is van Holland Lease geweest...is pas 5 jaar met wel wat km's op de teller...heeft dus lange stukken gereden en is daardoor "droger" gebleven door de jaren heen
plus is het bij een leasemaatschappij verplicht om alles maar dan ook alles te registreren
zo heb ik dus de volledige geschiedenis van mijn auto Knipoog hoef me dus niet druk te maken over wanneer wat vervangen is geweest Haha!

Mijn tip dus: ga eens kijken naar een auto die de leasemaatschappij uitgegooid word..meestal zijn die 3 of 5 jaar oud...je betaalt iets meer maar je weet wel wat je koopt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:43

Nuage; dan kreeg je nog veel terug, Lachen

Maanling schreef:

Zal eraan liggen wat voor een merk en soort auto en wat er op de teller staat.

Dit snap ik niet Verward Zelfs een auto van een maand oud heeft onderhoud nodig niet minder dan een
auto die 7 jaar oud is, of bedoel je wat anders?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:46

Maanling bedoelt waarschijnlijk op de kosten voor evt. onderdelen die vervangen moeten worden of voor ongeplande garagebezoeken..

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:46

Bij een auto van 7 jaar oud gaat gemiddeld vaker iets kapot dan aan een auto van een maand oud.... Tegen die tijd zullen een hoop onderdelen versleten zijn...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:48

Maar dat heeft inderdaad niets met onderhoudsgevoelig te maken, elke auto dient voorzien te worden van goed en regelmatig onderhoud..

Ik weet wel dat mijn 6 jarige auto me al meer dan me lief is aan onderhoudskosten heeft gekost Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 15:50

@Bienotje: dat bedoel ik inderdaad. Niet onderhoud, maar reparaties en algemeen 'gedoe'.
@Sim0ne: ja maar een auto van 7 jaar zal toch minder vaak iets aan zijn dan eentje van 15 jaar oud. (en die vergelijking maken we hier)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:54

Je moet gewoon geluk hebben met een auto die je in de handel koopt. Je hebt er vaak geen garantie op en daar is de prijs dan ook weer naar.
Een auto bij een bedrijf is nu eenmaal wat duurder maar daar heb je vaak dan wel weer wat garantie.............
Elke auto heeft onderhoud nodig, weinig of veel gelopen. Achterstallig onderhoud is voor elke auto jong of oud niet aan te bevelen om die te kopen. Je kan de auto tenslotte direct door brengen naar de garage voor een beurt.
Autorijden is nu eenmaal niet goedkoop. De oudere autootjes zijn vaak wat goedkoper in aanschaf maar slurpen weer meer en kosten vaak wat meer in onderhoud dan een jongere auto.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:55

Maanling schreef:
@Sim0ne: ja maar een auto van 7 jaar zal toch minder vaak iets aan zijn dan eentje van 15 jaar oud. (en die vergelijking maken we hier)

Ik reageerde op de post van Chiqa, vandaar het voorbeeld van 7 jaar...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 15:57

Oh, maar die 7 jaar klopt ook. Ik heb nl aangegeven de lening voor een auto van een jaar of 7 te willen gaan gebruiken.
Dus u hebt helemaal gelijk Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:03

De leeftijd van de auto is geen garantie dat hij goed is. Ik heb een kennis die alleen maar problemen had met zijn Golf die hij nieuw had gekocht. Ook auto's vers van de fabriek kunnen wat mankeren, ook daar heb je maandagochtendmodellen tussen zitten.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:07

Overigens zie ik nog steeds geen logica in het lenen voor een auto als luxe artikel.

Bv. lenen van de IB Groep voor je studie kan een investering zijn. Zo ook voor een huis, dat is ook voor je eigen levensonderhoud en investeren in later (er vanuit gaande dat je niet ´over the top´ leent en je voor een huurhuis toch ook huur betaald, verkopen met verlies hoeft geen algeheel verlies te zijn t.o.v. huren bv.)

Maar een auto schrijf je toch echt alleen maar op af. Die lening pluk je later de vruchten niet van.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 16:10

Cassidy schreef:
De leeftijd van de auto is geen garantie dat hij goed is. Ik heb een kennis die alleen maar problemen had met zijn Golf die hij nieuw had gekocht. Ook auto's vers van de fabriek kunnen wat mankeren, ook daar heb je maandagochtendmodellen tussen zitten.

Maar als het goed is kost je dat dan niks, omdat je garantie hebt...