Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cile205

Re: Mein Kampf van Hitler, wel- of niet vrijgeven in NL?...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:52

Houd er maar een verbod op zou ik zeggen, er lopen hier al idioten genoeg rond en straks brengen we ze met dit boek weer op nieuwe ideeen... :s

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:53

Het is nu in ieder geval niet verboden. Maar ik wil alleen maar even aangeven dat de manier waarop de oorlog beleefd is, dus van geen enkele invloed is op de wel of niet beschikbaarheid van het boek. Ik vond het een beetje een kortzichtige opmerking, aangezien het boek ook in Polen verkrijgbaar is ( met gemak te vinden in de boekenmarkt ), en ik vind persoonlijk dat Polen toch wel één van de landen is die het het allerzwaarst voor de kiezen heeft gehad in de oorlog ( niet daarmee het leed van anderen uit willen vlakken, puur subjectieve interpretatie van mijn kant ).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 12:55

Ik had het dus verward met een ander land, wat in WOII de duitsers juist heeft geholpen.... vandaar mijn opmerking (die niet kort door de bocht bedoeld was).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:03

Ja, met Zweden zie ik. Overigens zou ik de rol van Zweden nog wel eens willen bekijken, om nou meteen te zeggen dat ze aan de kant van de Duitsers stonden is een beetje te snel geconcludeerd. Ik ben zelf niet zo thuis in deze materie, maar weet dat vakgenoten dat er nogal wat discussie is over de precieze inhoud van de Zweedse reactie en in hoeverre die werkelijk pro-Duits genoemd kan worden. MAar dat is een beetje te ingewikkeld misschien in deze discussie Knipoog

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:07

Zweden was toch neutraal? Volgens mij hebben die de Noren ook nog geholpen toen het nodig was. Maar ik kan er naast zitten hoor. Kan me uit de geschiedenislessen niet herinneren dat Zweden aan de kant van de Duiters stond

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:11

Ja, daar heb je misschien gelijk in Erlyne...... zover ben ik er ook niet in thuis hoor, maar dat heb ik altijd zo begrepen Bloos

http://www.pluskrant.nl/index.php?itemi ... id=27#more

Las net ergens anders dat de Noren vaak juist een wrok koesteren tov de zwedenn mbt diens optreden in de oorlog..... volgens mij hebben ze juist niet geholpen *gaat weer ff zoeken*

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:12

Door dit soort discussies kom je er maar weer eens achter hoe voorzichtig en genuanceerd je eigenlijk met het verleden ommoet gaan Knipoog Scheelt dat ik ervoor gestudeerd heb natuurlijk Haha!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:14

Ja is ook zo..... ik vind vaak moeilijk om te bepalen wat er nou waar is zeg maar.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:25

heb een boek geleze over een Joodse jongen in het Zuiden van Zweden tijdens WO II, ook daar schijnt wel e.e.a. gebroeid te hebben, maar misschien minder intens dan bijvoorbeeld Polen of NL..

Van Noorwegen had ik echt geen idee, vind dat bizar; land werd neit aangekaart tijdens de lessen geschiedenis terwijl ik het onderwerp wel heel boeiend vond.
Dus thanks, weer wat geleerd.
Kent iemand trouwens het boek Jan Montyn van D A Kooiman? Mocht men geinteresseerd zijn in het leven van iemand die in een vrij berkompen dorp leefde destijds en werd opgeroepen om te komen vechten..

Meneer leeft nog steeds volgens mij. Is ook kunstenaar ( da's dan weer mijn stukkie studie-achtergtrond Knipoog ), heeft echter vrij ongetogen werk terwijl hji echt zwaar getraumatiseerd is geraakt destijds...

ff Offtopic, sorry.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:26

manzano schreef:
Ja, daar heb je misschien gelijk in Erlyne...... zover ben ik er ook niet in thuis hoor, maar dat heb ik altijd zo begrepen Bloos

http://www.pluskrant.nl/index.php?itemi ... id=27#more

Las net ergens anders dat de Noren vaak juist een wrok koesteren tov de zwedenn mbt diens optreden in de oorlog..... volgens mij hebben ze juist niet geholpen *gaat weer ff zoeken*

Tijdens de invasie van Noorwegen door de Duitsers is Zweden gevraagd om het grondgebied open te stellen voor geallieerde troepen, zodat deze via de kortste weg Noorwegen konden bereiken. Dit is door de Zweden vanuit hun strikte neutraliteit geweigerd. Waren de Noren natuurlijk niet blij mee. Later schoof de Zweedse neutraliteit enigszins richting de geallieerden en was men niet zo helemaal neutraal meer. Spanje (onder generaal Franco) deed hetzelfde, maar dan de andere kant op....

De enige Scandinaviers die als souverein land aan de kant van de Duitsers hebben gevochten waren de Finnen. Dat gebeurde overigens meer vanuit noodzaak dan vanuit overtuiging: nog voor de Duitse invasie van Polen (de officiele start van WO2) waren de Sovjets, op zoek naar een ijsverije haven, de Finse Karelische landengte binnen gevallen. De Finnen onder generaal Mannersheim verdedigden zich en werden hierbij in het geheim door de Duitsers gesteund.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:28

Kijk, zo komen er nog eens interessante feiten boven!
Nooit geweten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:29

Sinds 1814 is Zweden niet meer in oorlog geweest, door een politiek van strikte neutraliteit. Toch speelde het in de Tweede Wereldoorlog een dubieuze rol, men leverde ijzererts aan Nazi-Duitsland. Ook stond het troepenvervoer toe aan de Nazi-Duitsers, wat er toe leidde dat Noorse verzetsstrijders ook in Zweden opgepakt konden worden. Het is vanwege deze neutraliteitspolitiek geen lid van de NAVO.

bron: wikipedia

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:32

Zijn er daardoor ook veel joden naar Zweden gevlucht omdat ze misschien wisten dat dat gebied nog enigszins veili was in WO II?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:45

manzano schreef:
KNIP het troepenvervoer toe aan de Nazi-Duitsers, wat er toe leidde dat Noorse verzetsstrijders ook in Zweden opgepakt konden worden. KNIP

bron: wikipedia

DAT waag ik heeeel erg te betwijfelen. Dat Noorse verzetsstrijders in Zweden opgepakt konden worden is duidelijk: als je neutraal bent wil je geen troepen van de strijdende partijen in je land, dus ook geen Noorse verzetsstrijders. Maar no way dat dat gebeurde door Duitsers of door Duitse troepenbewegingen in Zweeds grondgebied. Dat gebeurde door Zweden en de gevangen genomen Noren werden geinterneerd.

Hetzelfde gebeurde met neergeschoten geallieerde piloten die Zwitserland bereikten. Die mochten (officieel) Zwitserland ook niet meer uit. In Spanje gebeurde hetzelfde.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 13:50

Hebben er veel Joden gezeten in Zweden?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 13:55

Om nog maar een stukje verder OT te gaan: Nederland en Belgie probeerden net als Zweden ook neutraal te blijven aan de vooravond van WO2. Dat kwam de Engelsen en Fransen heel erg slecht uit: zij verwachtten namelijk (terecht) dat een Duitse aanval op Frankrijk (net als in WO1) via Belgie zou komen en wilden dus graag met Nederland en Belgie praten over de aanleg van een gecoordineerde verdedigingslinie via Breda in NL en Dille en Belgie. Beide landen weigerden dit omwille van de neutraliteit, waardoor de Duitsers het bij de start van WO2 in de Lange Landen wel heel makkelijk hadden: alle tegenstanders vochten voor zichzelf, er was geen samenwerking.....

Edit:typo

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:22

jammer dat ik geen antwoord krijg, zijn er mensen met verstand ervan, gaan ze onderling reageren...
Maargoed, thanks for your information!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:36

detour schreef:
jammer dat ik geen antwoord krijg, zijn er mensen met verstand ervan, gaan ze onderling reageren...
Maargoed, thanks for your information!

Chill, ik moest even zoeken Haha! ! Ik ben thuis op militair strategisch vlak, niet op het vlak van de Jodenvervolgingen......

Ik heb geen getallen voor je, maar veel Duitse Joden die naar landen gevlucht waren die daarna veroverd werden door de Duitsers zijn vervolgens naar Zweden gevlucht. Het grootste deel van de Deense Joden is naar Zweden gevlucht. Na WO2 zijn vanuit de vernietigingskampen veel Joden naar Zweden verplaatst. Meer heb ik even niet kunnen vinden.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:40

Thanks! Je was zo vlot met je antwoorden dat ik dacht: Och, dat weet ie vast ook wel!..
Bloos
militair strategisch vlak? Wat heb je dan uitgespookt? Knipoog

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:43

Mijn vriendin is hem momenteel aan het lezen. Oude versie, dus het leest wat moeilijk, maar ze zegt dat het best interessant is. Vooral als je je een beetje wilt verdiepen in Hitler enzo.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:47

Oke, leest ze het in de biep of heeft ze het gedownload?

saaraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:48

Boekvorm. Haar opa heeft m in de boekenkast staan. Of nou ja... in een doos in de garage Vork

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:48

detour schreef:
Van Noorwegen had ik echt geen idee, vind dat bizar; land werd neit aangekaart tijdens de lessen geschiedenis terwijl ik het onderwerp wel heel boeiend vond.
Dus thanks, weer wat geleerd.

Hele delen van Noorwegen zijn platgebrand / gebombardeerd. Vooral het noorden is hierdoor heel erg verwoest, maar dat zijn niet zulke dichtbevolkte gebieden, dus misschien dat men het daardoor niet zo belangrijk vond ofzo. Terwijl hele dorpen verdwenen zijn...

In Noorwegen was het zelfs zo dat ze Noorse vrouwen "kruisten" met Duitse mannen. De Noorse vrouwen hadden namelijk meestal blond haar en blauwe ogen en behoorden dus tot het "Arische ras" volgens de Duitsers. Er werd een soort van kweekprogramma opgezet waarin Duitse mannen met Noorse vrouwen Arische kinderen voortbrachten. Na de oorlog waren er dus heel veel kinderen met een Duitse vader, en die zijn heel erg gepest daarmee. Er zijn mensen die daar nu nog last van hebben. Net zoals hier de vraag "wat deed jouw vader in de oorlog" heel lang belangrijk is geweest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 14:55

Dat laatste is toch vreselijk? Hoeveel Duitse kinderen worden nog belast met opmerkingen door buitenlanders? Misschien dat dat langzaam weg-ebt..

is wel interessant om een mening over het boek te horen van iemand die de oorlog daadwerkelijk heeft doorgemaakt...

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:59

Of je het boek nou vrijgeeft of niet, veel mensen zullen het niet helemaal lezen.
Mijn geschiedenisleraar had het er vandaag over, het schijnt dus echt NIET door te komen te zijn. Gewoon geschreven door een krankzinnige gek, zeg maar ..

Mij maakt het niet uit of het toegestaan wordt of niet om het boek weer vrij te geven, maar het is slimmer om het verbod er op te houden denk ik Lachen Al is het maar als symbool'.