'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: 'Geen diploma bij onvoldoende basiskennis'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:26

Ik heb in 2005 mijn diploma gehaald. Clown

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:26

Flew schreef:
Ik heb in 2005 mijn diploma gehaald. Clown

Haha! Kijk aan. Tong uitsteken

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:28

Mét wiskunde A1, waar ik van mn leven nog nooit een voldoende op heb gehaald. Clown Behalve op het laatste werkstuk, wat mijn cijfer heeft opgetrokken naar een 5.51. Had dus zelfs nog een honderdste over ook.

Hoe doen ze dit trouwens met mensen die dyslectisch zijn? Krijgen die een ontheffing?

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:31

Weet iemand ook toevallig al wanneer ze dit idiote plan willen gaan invoeren? ik hoop NA mn examens, want als k voor wiskunde een voldoende MOET halen wordt t toch wel een behoorlijk drama vrees k..

Shadow je hebt gelijk, bij ons werd het na het derde middelbaar, gewoon is elk jaar een lesje in behandeld, de rest gaat tegenwoordig over gedichten, en toneelstukken.

Precies! wij (6 gymnasium) hebben t alleen maar over schrijver dit, schrijver dat, gedicht zus, gedicht zo enz. En met engels net zo!
En vanmorgen nog mn 1e les!! scheikunde, geloof dat we wel 10 min hebben gediscussieerd met een leraar omdat ie maar niet inzag dat wat ie op t bord had geschreven fout was. Hij snapte t zelf niet eens waar ie nou eigenlijk mee bezig was, lekker hoor in je examenjaar zo'n leraar!

MissJ

Flew schreef:
Hoe doen ze dit trouwens met mensen die dyslectisch zijn? Krijgen die een ontheffing?

Vast wel. Lachen Lijkt me niet reëel om die aan dezelfde eisen te laten voldoen als mensen zonder die beperking.

MissJ

WillemYntJee schreef:
Weet iemand ook toevallig al wanneer ze dit idiote plan willen gaan invoeren? ik hoop NA mn examens, want als k voor wiskunde een voldoende MOET halen wordt t toch wel een behoorlijk drama vrees k..

Shadow je hebt gelijk, bij ons werd het na het derde middelbaar, gewoon is elk jaar een lesje in behandeld, de rest gaat tegenwoordig over gedichten, en toneelstukken.

Precies! wij (6 gymnasium) hebben t alleen maar over schrijver dit, schrijver dat, gedicht zus, gedicht zo enz. En met engels net zo!
En vanmorgen nog mn 1e les!! scheikunde, geloof dat we wel 10 min hebben gediscussieerd met een leraar omdat ie maar niet inzag dat wat ie op t bord had geschreven fout was. Hij snapte t zelf niet eens waar ie nou eigenlijk mee bezig was, lekker hoor in je examenjaar zo'n leraar!

Ik ben zo blij dat ik nog oude stijl gedaan heb...Nagelbijten / Gniffelen

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:32

Ik mag hopen dat als ze het in gaan stellen het nog niet voor dit jaar is. Dan ga ik een probleem krijgen met wiskunde Scheve mond
Heb de 5e al 2x gedaan, daarna examen op vwo, vervolgens gezakt. En nu doe ik alle 4 de profielvakken op het havo (ROC).

Ik zou niet weten wat ik zou moeten doen als ik geen voldoende voor wiskunde haal (en voor de rest wel) en daar dus op zou zakken Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:33

Met dyslexie moet je niet eens deftig kunnen schrijven op unief, als je zelf wil kan je alles mondeling maken.
Behalve de chemie vakken en statestieken.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:33

Maar je hebt ook mensen die totaal niet met cijfers om kunnen gaan.. Die hebben dan weer geen ontheffing (zeg tegen mij acht-en-negentig en ik schrijf 89 op). Zo is er dan toch altijd wel iemand die weer een uitzondering is?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:37

ik ben daar mee eens.... (hoop niet voor het vmbo haha)

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:38

Ja hoe verzinnen ze het he Huilen van het lachen
ben ik even blij dat onze regering altijd zo sloom is met het maken van beslissingen zoals dit.
dus voordat ze het eindelijk in hebben gevoerd (als ze dat al doen). heb ik me diploma la gehaald Clown .. of ik moet dit jaar zakken, wat nog best kan gebeuren.
maar als ze het in gaan voeren sta ik voor bijna mission imposible. want wat ik heb begrepen moet je op het examen zelf een voldoende halen. Nou met mijn wisk gaat dat dan never lukken.
En ik hoorde op het nieuws een man zeggen;
als we dit invoeren veranderd het gedrag van leerlingen dan denken ze minder snel ik hoef niet zo hard te leren, dus gaan ze beter hun best doen. Waardoor er hogere cijfers worden gehaald op het examen.

Pff die mensen denken ook serieus echt dat het zo makkelijk in elkaar zit Huilen van het lachen doe je je best dan haal je 8ten doe je niks dan haal je 6jes of zelfs lager *LOL*

nou ik ben van de TL naar havo gegaan, en moet heel hard werken voor me 6jes en soms red ik dat niet eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:41

(Maar, ten overvloede, ik vind wel dat de spelling soms echt beneden peil is bij havisten, vwo'ers, studenten en helaas ook docenten.)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:43

Shadow0 schreef:
(Maar, ten overvloede, ik vind wel dat de spelling soms echt beneden peil is bij havisten, vwo'ers, studenten en helaas ook docenten.)

Laten ze de opleiding dat verbeteren, of ze het strakker maken heeft geen nut zolang de oorzaak niet veranderd word

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:43

Ja, dát vind ik ook, loopt toevallig ook net weer een topic over.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:32

ben ik even blij dat ik mijn diploma al heb, was anders echt nooit geslaagd! Ik ben heel slecht in wiskunde, leraren snapte zelfs niet waarom ze het mij niet uitgelegd kregen, en ben er dus ook met een 5 voor geslaagd ( met veel geluk door een toets die je samen moest doen, dat was mijn hoogste punt)
En kijk nu eens, wat heb ik nou aan wiskunde? Ik doe nu MBO-V en zal wiskunde nooit echt nodig hebben op wat eenvoudige rekensommetjes na Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:21

Prrrr schreef:
Liek_ schreef:
Overigens ben ik ervan overtuigd dat we meerdere intelligenties hebben. Howard Gardner heeft hier vele boeken over geschreven en ik vind zijn visie zeer helder en ook voor de hand liggend. Voor de mensen die meer willen weten: google eens op zijn naam, dan vind je al meerdere artikelen. Is echt heel interessant om te lezen! Als je zo'n artikel leest snap je waarschijnlijk ook gelijk waarom ik het er niet mee eens ben dat iedereen een voldoende zou moeten halen voor wiskunde, net zoals Nederlands en Engels. Bij sommige mensen zijn die intelligenties wat minder ontwikkeld. Zijn ze dan dom? Hoe kortzichtig...

Nogmaals: de kwalificaties 'dom' en 'slim' vertroebelen de discussie.

In praktisch elke vervolgstudie waar HAVO en VWO voor opleiden zijn Nederlands, Engels en wiskunde noodzakelijk om de studie met succes af te kunnen ronden. Die studies bouwen verder op dat fundament; is het fundament niet in orde, dan krijg je vanzelf problemen. Het is niet zo dat de ene intelligentie beter is dan de andere, maar als je besluit om je intellectuele intelligentie verder te ontwikkelen, zal je ook een intellectuele basis moeten hebben. Dat lijkt me niet kortzichtig.

Er bestaat niet zoiets als een 'intellectuele intelligentie'. Snap ook niet echt waar je het vandaan haalt. Snap ook niet waar je je nogmaals zinnetje vandaan haalt, was toch volkomen duidelijk dat ik mijn bericht niet baseerde op eerder geplaatste berichten. Ik vind je erg kort door de bocht. Een opleiding is niet zo simpel zoals je het stelt en zeker geen kwestie van 'als dan' zoals jij het nu over doet komen.

Dat de studies verder bouwen op de basis ben ik het overigens ook niet geheel mee eens, ik vind eigenlijk zelfs dat vervolgstudies voor geen meter aansluiten op het middelbaar Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:37

Ik las het vanochtend ook in de krant, en doe dit jaar examen dus schrok ook al, ik vind het ook echt een belachelijk idee, maar de minister heeft het voorstel al afgekeurd Lachen dus geen reden voor stress of buikpijn Haha!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:02

Idd de minister is het er niet mee eens!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:04

Eigelijk heeft liek gelijk, wat ik gezien heb op universiteit, heb ik niks van basis moeten gebruiken van secundair.

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:10

Ik vind niet dat je basiskennis zit in een voldoende voor die vakken.
Je basiskennis zit in het weten wat er wanneer is gebeurd, beetje geschiedenis dus, een beetje topografie, een paar tafels uit je hoofd weten, het alfabed kennen enz.
En die dingen komen echt niet voor in je examens nederlands, wiskunde en engels.

Maar op zich ben ik het er wel mee eens dat de basiskennis te laag is van de mensen die examen hebben gedaan.
Moet eerlijk zeggen dat ik ook heel lang na moet denken als je me vraagt een zin te ontleden met bijwoorden, voorzetsels en dat soort dingen.
Iemand die ik ken is vorig geslaagd voor het atheneum maar op het werk kwamen we erachter dat ze het alfabed niet kende...
Iig niet zoals het hoort.
Snap ook niet dat je zo kunt slagen, en daar moet zeker wat aan gedaan worden, maar niet op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:12

Ik ben er wel voor om een voldoende voor Nederlands verplicht te stellen. Maar dan moeten ze wel eerst de leraren bijscholen Lips are sealed

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:18

merel90 schreef:
Ik las het vanochtend ook in de krant, en doe dit jaar examen dus schrok ook al, ik vind het ook echt een belachelijk idee, maar de minister heeft het voorstel al afgekeurd Lachen dus geen reden voor stress of buikpijn Haha!

Ok Knipoog

Voor Nederlands en Engels ben ik het er wel mee eens..
Maar wiskunde niet helemaal.
Sommige mensen kunnen het gewoon niet, dan kun je zoveel stampen als je wilt maar als je het verband niet ziet...
En bovendien vind ik wiskunde niet echt basiskennis..?
Kan iemand mij uitleggen waar ik ooit de formule voor het berekenen van de inhoud van een piramide voor nodig heb?
Het enige wat ik kan bedenken is om te weten hoeveel water of lucht erin kan... Basiskennis?

Maar het is wel weer zo dat al die dingen je inzicht verbeteren..

Kortom ik ben blij dat ik geen beslissing hoef te nemen *LOL*

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:19

Waarom is het normaal dat het niet kunnen voor wiskunde geld, maar niet voor nederlands en engels?

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:21

katiavl schreef:
Waarom is het normaal dat het niet kunnen voor wiskunde geld, maar niet voor nederlands en engels?

Omdat ik dat wèl basiskennis vind...
Het grootste deel dan.

Maar voor dislectische mensen ligt het natuurlijk anders. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:28

oooh gelukkig is het afgekeurd Afgod