Feest voor geslaagden, VMBO'ers niet welkom!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Feest voor geslaagden, VMBO'ers niet welkom!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:49

K_im schreef:
Hier een berichtje van iemand die toch graag wat van zich wil laten horen...

Hoi Kim,
Misschien kun jij dit voor mij op bokt zetten want dit onderwerp gaat mij erg aan het hart!
Ik denk dat er vergeten worden door de artsen/advocaten en zakenlui in spé dat ze deze VMBO'ers nog hard nodig hebben in hun latere leven. Want wie komt er bij hun de lekke dakgoot maken, wie komt de wc ontstoppen, de elektriciteit installeren, het huis schilderen? En wie denk je dat er in de kantine van hun bedrijf staat!
Volgens mijn idee zijn VMBO'ers de basis van de toekomst. En wat dat feest betreft, waarschijnlijk staat er een VMBO'er achter de tap, want die moet geld bijverdienen omdat ze het thuis niet zo ruim hebben.
En dat zo'n feest nou weer zo ontzettend veel moet kosten ... Waarschijnlijk georganiseerd door iemand die er voor geleerd heeft. Kost veel te veel en muziekkeuze laat te wensen over maar .. daar moet je voor gestudeerd hebben hé.
Groeten Melkbus.

Ben het hier helemaal mee eens! Je moet niet neerkijken op VMBO'ers!
Maar!! Ik vind wel dat er verschil is tussen VMBO' ers, en Havo/Vwo' ers...
Dat hoeft niet negatief te zijn toch? Dat dit feest niet voor VMBO' ers is, betekend toch niet dat er neergekeken wordt op VMBO' ers...

Als er een feest georganiseerd zou worden voor alleen VMBO'ers, zou je niemand erover horen, omdat het niet echt voor de hand liggend is dat VMBO' ers op Havo/Vwo' ers neer zouden kijken... Want daar gaat het om, dat VMBO'ers het idee hebben dat er op ze wordt neergekeken... Nou niet door mij iig Haha! Want buschauffeurs ed moeten er ook zijn, anders zouden er geen bussen zijn etc. Lachen Maar je kunt moeilijk ontkennen dat er een verschil is!

Bij ons op school werden voor het gymnasium ook veel leukere dingen gedaan, nou ik vind ook wel dat het 'beloond' mag worden als je ervoor kiest om het hoogste niveau te doen... En de vooroordelen van VMBO'ers naar gymnasten en VWO'ers toe zij ook niet echt subtiel... Ik heb 2 jaar op het gymnasium gezeten, er zaten , natuurlijk, een paar verschrikkelijke nerds tussen (maar die heb ik ook nog in de klas zitten op havo/vwo), maar de meeste waren echt niet van die boekenwurmen die elke avond achter hun bureautje hun huiswerk zaten te maken... En toch, bijna altijd als ik een discussie met een VMBO' er had (dat is mijn ervaring hoor, niet dat ik nu alle VMBO' ers over 1 kam wil scheren) dan was het ' ja, ik ben nu eenmaal niet zo'n nerd als jou die iedere dag 3 uur huiswerk maakt'

Ik weet ook nog wel dat ik ergens op een school ging kijken en zei dat ik gymnasium deed, en dat dat mens meteen begon 'Ha! Nou, aan het gymnasium zul je mij geen les zien geven, wat een vervelende betweterige kinderen zijn dat over 't algemeen!' ... En dat was daar de conrector!

En als je VWO kon, maar je er geen zin in had, dan vind ik dat je helemaal niet moet zeuren... Dan kies je er zelf voor Knipoog

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:58

runningkawa schreef:
Onzin, de baas wil juist geen mensen in de lage sector met mbo...die willen meer verdienen en dat wil de baas niet
Buro verhaal is dus weer anders dan werkelijkheid....

en direct daarna aan het werk...niet elk gezien heeft alle mogelijkheden..dat word wel eens vergeten.
Makkelijk als jezelf uit een gezin komt waar schoolgeld gewoon te betalen is...

Pff wat een onzin verhaal. Niet alles op jezelf betrekken maar verder kijken dan je neus lang is. Iedereen in Nederland krijgt gewoon studiefinanciering hoor dat is afgestemt op het salaris van je ouders. Dus mensen met weinig inkomen krijgen veel meer geld van de overheid. Mocht het dan nog niet lukken dan kan je als student gaan werken of een lening afsluiten. Geen geld hebben is echt een kul reden om niet te gaan studeren in Nederland. Daarbij is het schoolgeld voor mbo veeel lager dan voor hoger onderwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:07

Tuurlijk flower..daar red je het mee...zucht...

shadow dat bepaal ik zelf wel hoe ik reageer, niet jij

Veder klaag ik niet, maar laat zien hoe de werkelijkheid zit..maar dat is niet voor iedereen zo makkelijk in te beelden...kan ik mevoorstellen als je zelf meer mazzel hebt

en nee dat is geen beklag, kijk mijn leven en huisje maar, dan weet je waarom het geen beklag is,, mening mens jaloers op Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:13

Die studiefinanciering vind ik echt slecht geregeld. Mijn ouders verdienen nét iets 'te veel' waardoor ik altijd maar 50 euro per maand heb gekregen. Maar wij hebben het eigenlijk helemaal niet zo ruim thuis. En mijn (MBO) school was heel erg duur, niet alleen het schoolgeld, maar we waren ook elke maand zo'n 100 euro kwijt aan schoolspullen (papier, schildersspul, etalagekarton en andere materialen voor het uitwerken van 3D ontwerpen). Er zijn ook echt mensen die niet naar die school kunnen omdat ze het geld er niet voor hebben.
En er was ook een klasgenootje in mijn klas die bijna 300 euro per maand kreeg, omdat haar vader een eigen bedrijf had en dus geen vast inkomen, nou die mensen waren echt heel rijk..
De HBO opleiding van mijn zusje was weer een stuk goedkoper. Het schoolgeld was iets meer, en de boeken ook wat meer, maar uiteindelijk was ze per jaar een stuk minder kwijt, en ze kreeg wel meer studiefinanciering.
Dus daar klopt gewoon niks van.

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:21

Als je wilt kan je gewoon studeren. Ga ervoor werken er zijn tal van studenten met een bijbaan (lijkt mij niet meer dan normaal). Daarbij geeft de ib-groep de mogelijkheid voor een lening waarvan de bedragen behoorlijk hoog op kunnen lopen. En dat zijn dan nog de gevallen waarbij je ouders Echt niet kunen betalen.

Iedereen is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor zijn toekomst wat voor ouders je ook hebt.

Geen kwestie van mazzel of rijke ouders. Maar gewoon van doorzettingsvermogen om verder te komen in het leven. En hoe minder opleiding hoe moeilijker je het gaat krijgen. Met een diploma van de middelbare school kan je gewoon heel erg weinig tot niets. Kom je terecht in ongeschoold, slecht betaald werk waar je makkelijk ontslagen wordt. Bijvoorbeeld als er Polen komen die jou werk zo over kunnen nemen. Dat overkomt je niet als je naar het mbo was gegaan voor een papiertje (en die zijn er op alle niveaus dus ook als je wat minder goed kunt leren).

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:24

Ik schrik een beetje van het grote "onderscheid" wat er in dit topic gemaakt wordt tussen VMBO / HAVO&VWO (allebei de kanten op!).
Ik heb zelf vijf jaar op een school gezeten waar alle niveau's zaten. In de eerste twee jaar zat alles (op het laagste niveau na geloof ik) bij elkaar. Daarna werden de klassen gesplitst per niveau.
Op een aantal geintjes na van leerlingen onder elkaar heb ik nooit serieuze discriminerende opmerkingen gehoord, van beide kanten niet en ik heb daardoor het verschil ook niet zo ervaren.
en nogsteeds vind ik het verschil niet zo groot, vaak overlapt er een groot deel.
Er is volgens mij meer een onderschied tussen verschillende type mensen en niet tussen mensen met een bepaalde opleiding.

Over de studiefinanciëring gesproken, voor de één is het makkelijker en voor de ander moeilijker maar iedereen kan verder leren, de financiële situatie van je ouders is hier geen maatstaaf voor.

edit; Ik wil toch nog even ingaan op RunningKawa, ik vind de trappen die jij geeft eigenlijk net zo erg als mensen die trappen geven naar "VMBOers". Je kijkt ook neer op mensen die een kantoorbaan hebben. Wat dat betreft vind ik niet dat er onderscheidt is tussen een hoge pief die neerkijkt op een lager opgeleide, of een lager opgeleide die neerkijkt op een hoge pief. Ze zijn allebei nodig, dus het is voor allebei niet nodig om op elkaar neer te kijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 12:44

runningkawa schreef:

Vat het maar op als eerlijke, constructieve feedback op je manier van reageren in discussies. Wat je ermee doet moet je inderdaad zelf weten, maar ik vind persoonlijk dat het de discussie snel in het persoonlijke trekt, waardoor er eigenlijk niets meer te discussieren valt.

Daarnaast is een fatsoenlijke discussie al in geen geval mogelijk als je er van uit gaat dat jijzelf DE werkelijkheid kent en dat dat een werkelijkheid is die voor iedereen geldt.

Citaat:
maar dat is niet voor iedereen zo makkelijk in te beelden...kan ik mevoorstellen als je zelf meer mazzel hebt

Ik ben net als flowerxxx van mening dat het in Nederland maar heel zelden echt onmogelijk is om een vervolgopleiding te volgen. Dat heeft niet zo heel veel met mazzel te maken. En ik vind ook dat het zoveel mogelijk ontmoedigd moet worden om met alleen VMBO de arbeidsmarkt op te gaan. En ik weet ZEKER dat je gewoon verdomd veel minder keuze hebt als je alleen VMBO hebt en niet nog even die paar jaartjes volmaakt tot een beroepsopleiding.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:01

Bij ons op school werden voor het gymnasium ook veel leukere dingen gedaan, nou ik vind ook wel dat het 'beloond' mag worden als je ervoor kiest om het hoogste niveau te doen

Om even alleen op dit stukje te reageren.
Je kiest er mischien voor gymnasium te doen maar dan moet dat ook wel in je mogelijkheden liggen.Wie zegt nou dat als je gymnasium doet je veel harder moet leren dan iemand van het vmbo.Beide richtingen liggen vaak in het vermogen van de jongens of meiden dus denk ik dat die net zo veel moeten geven om hun diploma te kunnen halen.Als je dit namelijk niet zou kunnen dan kan je deze richting ( wat het ook moge wezen niet eens volgen) Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, in de zin van degen die niet wil leren en het wel best vind en daardoor naar beneden gaat kwa niveau

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:52

Shadow0 schreef:
runningkawa schreef:

Vat het maar op als eerlijke, constructieve feedback op je manier van reageren in discussies. Wat je ermee doet moet je inderdaad zelf weten, maar ik vind persoonlijk dat het de discussie snel in het persoonlijke trekt, waardoor er eigenlijk niets meer te discussieren valt.

Daarnaast is een fatsoenlijke discussie al in geen geval mogelijk als je er van uit gaat dat jijzelf DE werkelijkheid kent en dat dat een werkelijkheid is die voor iedereen geldt.

KNIP

OK dan!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:33

ik wil even reageren op menino,
je KIEST lang niet altijd voor het niveau wat je doet,ik had Havo advies van mijn cito toets,maar mijn school vond me niet zo snugger en liet mij Mavo doen.

ik ben er niet slechter van geworden,maar ik heb er niet vrijwillig voor gekozen.

en je opmerking over buschauffeurs,wat heeft dat er nu weer mee te maken eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 18:52

Citaat:
edit; Ik wil toch nog even ingaan op RunningKawa, ik vind de trappen die jij geeft eigenlijk net zo erg als mensen die trappen geven naar "VMBOers". Je kijkt ook neer op mensen die een kantoorbaan hebben. Wat dat betreft vind ik niet dat er onderscheidt is tussen een hoge pief die neerkijkt op een lager opgeleide, of een lager opgeleide die neerkijkt op een hoge pief. Ze zijn allebei nodig, dus het is voor allebei niet nodig om op elkaar neer te kijken.

klopt en dat was bewust, meende dat ik dat genoeg liet blijken.
Niet voor iemand in het topic, maar gewoon algemeen
Laten merken wat die gemeente hier dus ook doet, maar dan anders om. Maar precies hetzelfde, 1 groep eruit pikken.
En dan mag het ineens niet., voelen zich er een paar zich aangevallen omdat ze blijkbaar in die doelgroep vallen.
Wat ik al eerder zei, dat is nu net het punt wat ik wil maken...

Het in de waarde laten..
Wat nu door die gemeente en ook enkele in dit topic niet gedaan word, want ze zijn meer...

Over de waarheid, jullie menen ook te weren hoe het zit en dringen dat op..dus allebei even fout.
Jullie waarheid is ook geen waarheid, de mijne vast ook geen 100% maar vast veel dichter er bij in de buurt...gewoon door ervaring
En je leert altijd meer van ervaring dan theorie geneuzel gebasseerd op hoe het zou moeten zijn, niet op hoe het is :)

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 19:07

Nou, ik heb toch heel erg mijn best gedaan om niemand achter te stellen. Ik snap wel dat je duidelijk wil maken hoe het zit, maar het wordt zo wel een beetje de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:20

Helemaal met je eens, maar denk dat dat de enige manier is om sommige mensen in te laten zien wat er nu gebeurd...
Een groep die geslaagd is en net zo hard daarvoor zijn best heeft gedaan eruit pikken en zeggen..nee jij niet...

Welke groep dat is maakt niet uit..dat is simpelweg niet netjes
En je kunt altijd regeltjes en smoesjes verzinnen om het zogenaamd te rechtvaardigen.
Maar sommige blijken het pas te voelen als het om hun doelgroep gaat...hoop dat nu eindelijk duidelijk is waar het om gaat....
Kan ik ook ophouden met overdreven aangeven waar het zit...overdreven maakt duidelijk zullen we maar een zeggen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:06

runningkawa schreef:
Maar sommige blijken het pas te voelen als het om hun doelgroep gaat...hoop dat nu eindelijk duidelijk is waar het om gaat...

Dat is hier in het topic niet aan de orde, ik heb niemand gezien die het een terecht onderscheid vond voor dit feest.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 23:39

Moderatoropmerking:
Dit topic is veranderd van een topic dat over het al dan niet toelaten van VMBO-ers op een diplomafeest in een topic over het waarde-oordeel dat we aan een diploma geven. Op zich geen probleem, want anders stonden hier alleen maar reacties in de trend van "Belachelijk dat ze niet mogen komen".

Maar in een discussie krijgt pas zin als beide partijen voor de mening van de ander openstaan, anders blijft het éénrichtingsverkeer met een hele hoge muur ertussen. Begrip hebben voor de mening van de tegenpartij en een duidelijke maar niet aanvallende manier van communiceren geeft een discussie meer inhoud dan met oogkleppen op je eigen mening verkondigen zonder te willen begrijpen wat de andere partij zegt.