Spits vandaag; Pro Ana.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: Spits vandaag; Pro Ana.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 14:53

Muzefee schreef:
MariekeVol schreef:
En dat vind ik niet. Ze zijn niet zwak: voor hun gevoel zijn ze juist zwak als ze stoppen. Ze zijn sterk als ze lijnen, want dan kunnen ze aan de verleiding weerstaan. Als ze dan toch een keer aan de verleiding weerstaan, voelen ze zich schuldig en zwak, dan waren ze niet sterk genoeg om het vol te houden.
Als ze hulp zoeken, mòeten ze wel stoppen met lijnen, dat zou juist zwak zijn.
Het ligt eraan hoe je het ziet.

En dom zijn anorexia patienten niet hoor. Mijn beste vriendin heeft het ook. Ik zal nooit van haar zeggen dat ze dom is. Ze is alleen heel onzeker.

Jij vertaald het naar HUN denkwereld. ALS je goed leest zie je dat ik mijn mening geef en zeg dat IK ze zwak vind. Hoe ik er naar kijk, want nee ik weet niet hoe het is om die 'ziekte' te hebben.

In mijn denk en leefwereld is het ook dom als automuleerd, alcoholist/drugsverslaafde bent, als je een dwangneurose hebt of depressief bent. Je kiest er alleen niet voor, hersenen en psychische ziektes zijn ingewikkeld en geen een keuze. Heb jij wel eens iemand gesproken die bewust en uit een keuze depressief is? Het gaat uiteraard niet over je eigen denk wereld, ik snap die mensen ook niet en vanuit mij gezien is het dom, je kan echter mss wel proberen te beredeneren waarom bepaalde dingen zo zijn en waarom mensen op een bepaalde manier handelen. Anorexia is voor een deel zelfs genetisch bepaald.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:03

Heb je het nou over dom of over dat je het niet begrijpt? Verward

Dat gezonde mensen niet kunnen begrijpen dat iemand mentaal (en bij anorexia ook nog eens fysiek) zo ziek kan worden, dat 'ie zichzelf uithongert, a la.... Maar om mensen dan dom te noemen gaat mij echt veel te ver!!
Want daar heeft het helemaal niets mee te maken. Ik vind die pro ana's ook vreselijk, zo was ik zelf helemaal niet destijds toen ik zo ziek was. Ik vond het vreselijk om andere mensen te zien met dezelfde verschijnselen, juist omdat ik wist dat het zo'n hel was. En er lopen verschrikkelijk veel meiden rond die lopen te klooien met eten.

Een depressie? Daar kies je echt niet voor, hoor. Meestal missen die mensen een stofje in de hersenen of er is een hoop aan vooraf gegaan. Het is jammer dat mensen zoveel meer begrip hebben voor iets tastbaars zoals een gebroken been, maar geen begrip kunnen opbrengen voor mensen die psychisch heel erg in de knoop zitten. Heel erg kortzichtig vind ik dat. En dat vind ik pas echt dom. Verdiep je eerst eens echt in iemand die zo'n ziekte heeft, liefst in meerdere mensen, want ook over 1 persoon kun je geen oordeel vellen natuurlijk.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:06

Dat zeg ik juist Knipoog
'Wij gezonde' kunnen het nooit begrijpen en vanuit ons oogpunt kun je het dus als dom zien, maar dat is met elke mentale ziekte zo, dat is niet te begrijpen, maar dan zijn het nog wel ziektes en geen keuze, hersenen zijn ingewikkelde dingen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:37

De vandale meld: dom2 (bn.)
1 beperkt van verstand => bête, dommig, hij heeft het buskruit niet uitgevonden, hij is niet wijzer, oenig, onbenullig, onnozel, simpel, stom, suf, sullig; <=> slim
2 min of meer toevallig

Dus. Anorexia-patiËnten zijn onnozel, simpel, suf en sullig? Ik kan de link niet leggen. Dus ik snap ook niet dat je het vanuit ons oogpunt als dom zou kunnen zien en ik denk dat ik niet snap hoe jij hier tegen aan kijkt. Zou je misschiennog één keer kort en bondig kunnen uitleggen wat jij er dom aan vind?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:39

Ik snap andere mentale ziektes ook niet altijd, maar om dat dan 'dom' te noemen, dat begrijp ik echt niet, sorry.
Ik zie dat een stuk genuanceerder en probeer het te zien, zoals het (waarschijnlijk) is; die mensen missen een stofje in de hersenen, zijn er vatbaarder voor (bijvoorbeeld door genen), zijn misschien een stuk gevoeliger dan de gemiddelde mens of hebben gewoon heel veel ellende meegemaakt. Wat is daar dom aan?????????? Verward
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-06-07 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 15:40

Eefske, precies, ik zie het ook niet, maar ik zal wel heel 'dom' zijn als ex-anorexia patient. Clown

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:19

Ik weet niet of jullie het tegen mij hebben, maar mochten jullie het tegen mij hebben, dan hebben jullie mij helemaal verkeerd begrepen, ik deel namelijk jullie mening.

Een puntje ff toelichten:
Eefske schreef:
Dus ik snap ook niet dat je het vanuit ons oogpunt als dom zou kunnen zien en ik denk dat ik niet snap hoe jij hier tegen aan kijkt.

Ik quote Muzefee die zei dat ze de mening had dat anorexia patienten dom zijn, omdat ze het juist vanuit haar eigen leefwereld bekijkt en juist niet vanuit die van andere. Ik reageerde daarop dat ik dat onozol vond, omdat zij nou eenmaal niet ziek is. Als ik mij nu als een anorexia patient zou gaan gedragen, zou dat van mij dom zijn ja, want ik heb geen anorexia, maar er is dus ook geen mogelijkheid dat dat zou gebeuren. Daarom begrijp ik het ook niet, maar het is daarom ook onzinnig om het totaal vanuit je eigen perspectief te bekijken. Ik begreep niet helemaal wat ze bedoelde dat ze het juist vanuit haar eigen oogpunt bekijkt en waarom ingodsnaam, omdat het vanuit een gezond persoon altijd onbegrijpelijk is.

Edit: Wat vage zinnen iets minder vaag gemaakt Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Knoffer op 17-06-07 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:21

Ik snapte je al hoor Ach gut

Lachen

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:23

Gelukkig Lachen Ik dacht al, heb ik het nou zo raar opgeschreven dat mijn mening totaal tegenovergsteld geinterpreteerd wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:30

Ooooh Knoffer, dan snap ik je ook, hoor. Lachen
Het is idd onbegrijpelijk voor een gezond persoon, daar kan ik me zeker iets bij voorstellen. Zeker nu ik zelf weer helemaal gezond ben.

Maar ik vind wel dat gezonde personen zich iets meer mogen verdiepen in hoe zoiets ontstaat (eetstoornissen, depressies, dwangneuroses, verslavingen, borderline e.d.), voordat men zoiets roept als 'dom'. Je zegt toch ook niet dat het iemand eigen schuld is als 'ie door de stress kanker krijgt (daar zijn een heleboel theorieeen over). Het kan altijd een combinatie van stress, genen en een ongezonde levenstijl zijn, maar om daar iemand op af te rekenen, daar zou ik me echt niet aan wagen. Dat geldt ook voor anorexia, dat is ook vaak een combinatie van bijvoorbeeld de persoonlijkheid, (traumatische) ervaringen en genen.

Ik had het trouwens vooral tegen dat die Muzefee. Die mag van mij wel eens een paar dagen in een kliniek meelopen, hun verhalen aanhoren, en dan maar zien of ze die patienten nog zo 'dom' vindt. Clown

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:54

Oke, dan begrijpen we elkaar Tong uitsteken

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:59

ben het helemaal met je eens nadya Knipoog heb eerder in dit topic ook al een paar keer geroepen dat ik 'dom' absoluut geen woord voor anorexia patienten vind!
Ik vind dat je voordat je zo'n uitspraken gaat roepen er maar wat meer van moet weten, belachelijk zo'n mensen Bloos !

Ik heb een aantal jaren geleden een meisje leren kennen en die kreeg ook anorexia, ik wist wat het inhield, maar ik snapte niet waarom mensen dit zichzelf aandeden. Ik mail heel veel met die vriendin en langzamer hand ga je het ook vanuit haar standpunt bekijken.. en snap je deze mensen al beter. Nou heb ik het geluk dat we elkaar veel vertellen, maar logisch je zit in een kliniek en het lijkt me moeilijker met iemand een op een te praten dan, ik typ het in een mailtje en verzenden! Maar idd. als je er niet mee te maken hebt gehad, vraag je je af hoe iemand dit zichzelf aan kan doen?! Ja
Bij mij is dit beeld gelukkig al meer verhelderd!

Maar goed, ik ga volgend jaar voor de herfstvakantie een week in een kliniek stage lopen! Ben benieuwd wat me te wachten staat, ik sta wel overal voor open enz... maar denk dat het toch wel zwaar wordt!

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:12

Ik denk dat als je met die mensen werkt het net zo goed heel onbegrijpelijk kan blijven en mss zelfs onbegrijpelijker wordt. Ik heb zelf geen ervaring daarmee, maar ook als ik die docu's erover zie, was ook een vrouw die werkte al jaaaareen met anorexia patienten maar kon het nog altijd niet begrijpen. Ik maak het voor mij zelf juist begrijpelijker als ik het heel droog beredeneer in de zin van hoe hersenen werken en als ik die meisje zie in die docu's heb ik juist steeds meer verbazing ipv. dat ik het beter ga begrijpen (dit is natuurlijk niets vergeleken met zo'n iemand echt kennen, maar als voorbeeld). Maar dat allemaal verschilt natuurlijk ook weer per persoon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:09

Toen mijn vrienden wisten wat er met mij gebeurd was, hadden ze absoluut meteen veel meer begrip voor hoe het zover gekomen is. Ze snapten eerst niet hoe iemand als ik, zo ziek kon worden. Maar niemand van hen heeft mij ook 'dom' genoemd. Hadden ze ook niet hoeven proberen ook. Tong uitsteken

Bij iedereen is de oorzaak verschillend natuurlijk. Ik heb wel eens overwogen om mensen met eetstoornissen te gaan helpen, als ervaringsdeskundige. Maar ik ben zo blij dat ik er af ben, dat ik het niet trek om er weer middenin te gaan zitten. Bloos
Daarbij weet ik hoe moeilijk het is en ik ben allang blij dat ik mijn eigen gevecht heb overwonnen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:15

En dát vind ik ongelofelijk knap van je. Top!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:20

Dat is erg lief van je, Eefske. Het leven is veel te mooi om jezelf kapot te maken. Lachen
Ook al zag ik dat destijds niet meer, nu des te meer!
Maar ik zal nooit meer vergeten hoe het allemaal zo ver is gekomen. En dat heeft gewoon niets met domheid te maken. Was dat het maar, dan was het heel wat makkelijker geweest.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:31

Muzefee schreef:
Pardon;

Ik geef enkel een mening, waarin ik vrij ben die te uiten. Dit is hoe ik er over denk en niet anders.

Wat denk jij nou ? Dat ik mensen dit toewens ? Zeker niet ! Maar vind je het gek, als er zulke sites zijn dat er een bepaald beeld wordt gecreëerd ?

Anorexia is toch niet voor niets een MENTAL ILLNIS ? Dat zit toch in je hoofd ? Dan ben je gewoon niet helder en dan denk je niet zoals een 'normaal' mens zou doen.

Ik vind jou antwoorden in dit topic dommer dan alle anorexia patienten bij elkaar.
Mensen met en pschychische ziekte dom noemen.. Huilen van het lachen
Ja, je bent vrij je mening te uitten maar weet dan wel waar je over spreekt. En dat weet je klaarblijkelijk echt niet.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 10:00

Denise_Perla schreef:
Citaat:
Brief van Ana voor Jouw

Sta toe dat ik mezelf voorstel. Mijn naam, of als ik door "dokters" word genoemd, is Anorexia. Anorexia Nervosa is mijn volledige naam, maar je mag mij Ana noemen. Hopelijk kunnen wij geweldige partners worden. In de komende tijd zal ik veel tijd in je investeren en ik verwacht hetzelfde van jou. In het verleden heb je iedereen, je leraren, ouders, horen praten over je. Je bent "zo volgroeit", "intelligent", en je bent "zo potentieel". Where has that gotten you, may I ask? Wat ze zeggen is absoluut niet waar! Je bent niet perfect, je probeert niets hard genoeg, tot nu toe heb je je vrije tijd alleen maar verspild met praten met vrienden, en tekenen! Dat zal in de toekomst niet toegestaan worden.

Je vrienden begrijpen je niet. Ze zijn niet eerlijk tegen je. In het verleden wanneer je onzeker was en je vraagt aan ze, "Ben ik ...dik?" en zij antwoordden "Oh nee, natuurlijk niet" dan wist je dat ze logen! Enkel IK vertel de waarheid. Je ouders, daar zullen we het maar niet over hebben! Je weet dat ze van je houden en om je geven, daar dat is gewoon zo omdat dat de plicht van ouders is om te doen. Ik zal je een geheim nu vertellen: diep in hun hart, zijn ze teleurgesteld met je. Hun dochter, die altijd zo perfect was, is een vet, lui en ondankbaar meisje geworden.

Maar ik ben er om dat allemaal te veranderen.

Ik verwacht veel van je. Je bent niet toegestaan veel te eten. Het zal langzaam beginnen: afnemen van vetten en het lezen van de voedingsetiketten, 'junkfood' weglaten, geen friet en macdonalds meer enz. Over een tijdje zal de oefening eenvoudig zijn: een stukje rennen, misschien een stukje droge cracker en een aantal set-ups. Niets te ernstig. Val een paar kilo af, wat vet van je dikke buik af. Maar het zal lang niet zijn voor ik je vertel dat het niet goed genoeg is. Ik zal verwachten om je calorieën af te nemen, en meer lichamelijke oefening te doen. Ik zal je naar het limiet duwen. Je moet wel omdat je me niet kan tegenwerken! Ik begin in je te kruipen, in je gedachten. Spoedig ben ik altijd met je. Ik ben daar wanneer je ‘s morgens wakker wordt en jogt.. Ik ben daar wanneer je op de weegschaal staat. De nummers worden zowel vriend als vijand, en in je gedachten dwing je jezelf om minder calorieën te nemen dan gisteren, vannacht, enz.

Je kijkt in de spiegel met ontzetting. Je prikt en port aan het vet dat daar is en glimlacht wanneer je botten ziet. Ik ben daar wanneer je de planning voor de dag maakt: 400 calorieën, 2 uren oefening. Ik ben degene die dit bepaalt, omdat mijn gedachten en jou gedachten samen één zijn. Ik volg je heel de dag. Op school wanneer je gedachten afdwalen, geef aan je iets om aan te denken. Tel de calorieën na voor de dag. Het is te veel. Ik vul je geest met gedachten van voedsel, gewicht, calorieën en dingen die veilig zijn om aan te denken. Omdat nu, ben ik reeds in je. Ik ben in je hoofd, je hart en je ziel. Ik ben de honger in je, de pijn van de honger die je probeert om niet te voelen. Mooi spoedig vertel ik je niet alleen wat te doen met voedsel, maar wat te doen ALLE tijd. Glimlach en knik. Stel jezelf goed voor. Pech voor jou dat je honger hebt! Dat kan mij niks schelen! Mijn god, je moet DUN worden, DUN.

Wanneer etenstijd eraan komt, vertel ik je wat te doen. Leg wat sla uitgebreid op je bord, zorg dat het veel lijkt. Verplaats het eten een beetje. Laat het eruit zien alsof je iets hebt gegeten. Geen stuk van iets. ..als je eet, heb je al je zelfcontrole verloren. ..WIL je dat? Wil je weer zo'n dikke koe worden??? Ik dwing je om in tijdschriften naar modellen te staren. Die perfecte magere vrouwen van perfectie, met witte tanden, die daar staan op glanzende pagina's. Ik maak je beseffen dat je nooit hen zou kunnen zijn. Je zult dik altijd zijn en zult nooit even mooi als zij zijn. Wanneer je in de spiegel kijkt, zal ik het beeld vervormen. Ik zal aan je zwaarlijvigheid tonen. Ik zal je een sumoworstelaar tonen maar die in realiteit een uitgehongerd kind is. Maar dat moet je niet weten, omdat indien je de waarheid weet, je misschien opnieuw beginnen te eten en dan zal onze verhouding ten einde komen.

Soms zal je tegenwerken. Hopelijk niet vaak. Je zult de rebelse vlegel zijn die het zal wagen beneden de donkere keuken te gaan verkennen. De kastdeur zal langzaam openen en zal zacht kraken. Je ogen zullen bewegen over het voedsel dat ik van een veilige afstand van je weggehouden heb. Je zult je handen slaperig steken zoals een nachtmerrie, die door de duisternis doos van koekjes vinden. Je duwt hen in je mond, mechanisch en niet echt proevend, maar genietend eenvoudig van in het feit dat je tegen mij gaat. Je grijpt nog een doos, dan een andere, dan weer een andere. Je maag zal opgezwollen worden, maar je zult niet nog stoppen. En alle tijd gil ik om jou, dikke koe, te stoppen, heb je echt geen zelfcontrole?!? Zo wordt je alleen maar dikker en dikker.

Wanneer het over is, zal je terug komen bij mij, en vraag je mij voor advies omdat je echt niet meer vet wil krijgen. Je brak een cruciale regel en at en nu wil je mijn steun. Ik zal je leiden naar de badkamer, op je knieën, en ik zal je dwingen, starend in de leegte van de toiletkom. Je vingers zullen in je keel gedaan worden en, niet zonder een geweldige overeenkomst van pijn, zal je voedselvlaag opkomen. Telkens weer zal dit herhaald worden, tot je bloed en water spuwt en je weet het dat over is. Wanneer je opstaat, zult je jezelf duizelig voelen. Val niet flauw. Opstaan nu!. Je hebt een belangrijke regel gebroken, je hebt gegeten en je verdient het om pijn te hebben!

Misschien laat ik je laxeermiddelen nemen, waarnaar je op het toilet zit tot de kleine uren van de morgen wanneer je je darmen voelt. Of misschien maak ik slechts jezelf kwetsen, sla je hoofd tegen de muur tot je een bonzende hoofdpijn hebt. Snijden is ook doeltreffend. Ik wil je bloed te zien, om het te zien druppelen langs je arm, en in een paar seconden realiseer je je dat je die pijn verdient die ik je toebreng. Bent je, gedeprimeerd, geobsedeerd, in pijn, gekwetst, je steekt je hand uit, maar niemand wil naar je luisteren of je helpen? Wat maakt dat nou weer uit?!?! Je verdient dit; je bracht dit toe op je zelf.

Oh, is dit hard? Wil je je dit niet laten gebeuren? Ben ik oneerlijk? Ik doe dingen die je zullen helpen. Ik maak het mogelijk voor je om te stoppen met denken over emoties die je veroorzaakt, beklemtoont. Gedachten van woede, droefheid, wanhoop en eenzaamheid zullen stoppen omdat ik hen weg neem en ik vul je hoofd met te gedachten over calorieën tellen. Nu, ben ik je enige vriend en ik ben de enige die je behagen moet.

Ik heb een zwakke plek. Maar dat moeten we aan niemand vertellen. Indien je beslist terug wil vechten, als je de hand naar iemand uit steekt en om hen te vertellen over hoe ik laat leven, breekt de hel los. Niemand mag ontdekken, niemand mag de schaal breken waarmee ik je bedekt heb. Ik heb het bereikt om jou van jou in dit dunne, perfectioneerde kind te maken. Je bent van mij en mij alleen. Zonder mij ben je niets. Vecht niet terug. Wanneer anderen becommentariëren, negeer hen. Neem het in schrede, vergeet hen, vergeet iedereen die probeert mij van je weg te nemen. Ik ben het beste wat je ooit is overkomen en zorg dat ik voor altijd bij je blijf.

Als ik dit zo lees dan kan ik niet anders denken dan: 'dit moet er in hun hoofden omgaan'.
Dit zie ik niet als een daadwerkelijk persoon die dit roept tegen een kind, maar dit zie ik als een uitleg over hoe anorexia werkt, hoe het mensen manipuleert en hoe je zelf als anorexia-patiënt er tegen aan kijkt.

Dom zijn ze aboluut niet, hun wereld met daarin hun waarheid is totaal anders dan van bijvoorbeeld de wereld en de waarheid van mij. Ik geloof echt dat mensen een dik persoon zien in de spiegel in plaats van een uitgemergeld persoon. De geest kan zo een loop met je nemen dat je werkelijkheid en fictie niet meer kan onderscheiden.

Maar dit heeft iedereen, iedereen ziet zichzelf totaal anders dan dat een ander jou ziet.
Zo vind ik mezelf echt niet mooi met een bril, maar veel mensen zeggen dat een bril mij juist hartstikke leuk staat. Het is een beeld wat je van jezelf hebt gemaakt, en als je dat beeld nou eenmaal hebt, dan is het niet makkelijk om daar weer vanaf te komen.
Uiteraard is dit een heel klein onbenullig voorbeeld, maar zo werkt het wel.
Dit gaat dan over een bril, maar stel je nou eens voor dat er iemand voor de spiegel staat en zichzelf ziet als een tientonner....

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:13

idd ik denk ook wel dat hun denkwereld zo is, helemaal zeker weten kan je nooit. Ik vind het echt super erg voor de mensen die dit hebben want dit gun je niemand (net als de rest van alle ziektes), daarom kan ik me ook totaal niet inleven in die pro ana sites die juist aanmoedigen tot dit ziektebeeld. Zouden al die meisjes (en misschien jongens) die deze sites bezoeken ook anorexia hebben of gewoon heel veel willen afvallen en er daarna mee kunnen op houden?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:16

Ik denk dat stoppen heel erg moeilijk word, zeker in combinatie met het snelle afvallen, onzeker zijn en andere factoren. Want juist als je erachter komt dat het gewicht iets is waar je controle op uit kunt oefenen, terwijl de rest van je wereld ineen stort... dan lijkt het mij het heel moeilijk om dat ook uit handen te geven.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:50

meisje uit mijn klas heeft anorexia. ze is een heel volwassen studente, HBO ook. Ze kan veel, ze is gewoon slim.
En tóch heeft ze het. het heeft niks met slim of dom zijn te maken. het draait allemaal om controle. controle hebben over jezelf.
ik dacht dat de meeste mensen dit toch wel wisten tegenwoordig, maar blijkbaar toch niet.

en 'dom' vind ik echt zo'n rare benoeming!!! het is niet handig, dat zeker niet, maar dom is het niet.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:04

ik denk wel dat het te maken heeft met een bepaalde inslag die je moet hebben, dus zeg maar dat je er bevattelijk voor moet zijn.

ik kan ook niet begrijpen dat er dit soort site aanwezig mogen zijn op internet

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:14

goed omschreven van hun denkwereld enz. Vanessa Ja

zo denk ik er idd ook over, dat ze echt een dik persoon zien in die spiegels i.p.v. hun eigen magere lichaam.
Ik heb een keer ergens gelezen dat ze de patienten vroegen om aan te geven hoe dik hun been is, deze zit er dan een heel stuk vanaf.. en dan wordt er gezegd en schuif je handen nu eens zo dicht mogelijk bij elkaar totdat je je been voelt..! ook weer een soort 'bewijs' dat zij toch een ander beeld van zichzelf hebben dan de werkelijkheid!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:31

Maar toch schijnt het zo te zijn, dat ze geen botten voelen in hun been, maar vet (terwijl dat er echt niet zit), dat schijnt weer te maken hebben met de hersenen die niet naar behoren werkt. Ik denk dat je je eigen hersenen kan manipuleren, totdat de hersenen jou gaan manipuleren..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:33

Ja, als je anorexia hebt, zie je een dik persoon in de spiegel. Of je nou 30, 40 of 55 kilo weegt.
Je zelfbeeld is verstoord, dat hoort bij het ziektebeeld. Daarom is het zo'n moeilijke ziekte om te genezen.
Je hersenen worden aangetast door de honger. Het is op een gegeven moment een vicieuze cirkel waar je amper nog uit kan komen. Daarom word ik zo woest op kortzichtige mensen die dan zeggen 'moet ze maar hulp zoeken'. Zo simpel is het niet, was het maar waar.

Ik zag toen ik 35 kilo woog ook alleen maar vet in de spiegel. Nu weeg ik 50 kilo en vind ik mezelf iets te slank. Maar ja, nu ben ik gelukkig weer gezond en ik kan er ook prima mee leven in elk geval. Wil me nooit meer zo voelen, want het is echt een hel. Verdrietig