De grote donorshow

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenn

Re: De grote donorshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:31

ThePast03 schreef:
dees_daan schreef:
hier ben ik het ook mee eens, zelfs om een hobby afgewezen te worden.. maar zou dat niet opzet zijn? de realiteit waarom mensen geen donor willen worden (heb zelfs reacties van bokkers gelezen die geen donor willen worden, omdat de kans bestaat dat je long naar een roker, of een drinker gaat..)

Precies, die reacties heb ik ook gelezen en in mijn omgeving gehoord.
En ik moet er toch niet aan denken dat een orgaan van mij terecht komt bij iemand die vindt dat ouderen, rokers, exrokers, drinkers, te dikke mensen, mensen met een gevaarlijke sport, etc. etc. minderwaardig zijn en geen recht hebben op een orgaan.

Het is dus mede de mentaliteit van tegenwoordig dat ik het een hoop mensen gewoon niet meer "gun". En je kunt helaas niet kiezen. Haha!

dan oordeel jij toch precies het zelfde?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:32

Dat is nou precies waar het om draait, om mensen die om dat soort redenen geen donor worden te laten zien dat er betere redenen zijn om juist wel donor te worden.

Eigenlijk denk je dus precies hetzelfde als al die mensen ThePast03, maar draai je de redenering om.

"iemand die rookt krijgt mijn nier niet"
"iemand die bovenstaande vindt krijgt mijn nier niet"

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:32

Fenn schreef:

Dat is toch logisch? Als mensen het mij niet gunnen of de mensen waar ik van hou waarom zou ik het hun dan wel gunnen?

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:33

dees_daan schreef:
(heb zelfs reacties van bokkers gelezen die geen donor willen worden, omdat de kans bestaat dat je long naar een roker, of een drinker gaat..)

Maar daar word je toch ook geen donor voor? Om mensen die zich platroken een nieuwe long te geven? (krijg je dan trouwens nieuwe longen?) Het is wat anders als diegene een ziekte aan de longen heeft en toevallig ook rookt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:35

Het punt is dus dat je daar geen invloed op kunt hebben.
En dus dat het zinloos is om zulke argumenten te hebben.
Vraag is alleen wil je als je dood bent je organen beschikbaar stellen om een willekeurig iemand kans op een beter leven te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:36

deels ben ik het met je eens ThePast03, maar ik gun iedereen een langer en gezonder leven als ik er niet meer ben, ik heb er toch niets meer aan, en als iemand weer kan 'normaal' kan leven met een donor van mij, dan neem ik het risico dat het bij zo iemand komt, het kan bij iemand komen die zelf geen donor is, maar wel een donor wil ontvangen, maar ook bij iemand die doodziek is, maar zo vrolijk in het leven staat, en totaal geen vooroordelen heeft.. ik geef álles weg.. het liefst gaf ik nu een nier weg, maar goed, dat kan niet

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:38

dees_daan schreef:
imaudy schreef:
Dat het nep was maakte de show iets minder walgelijk. Ik snap niet dat ze Lisa niet gewoon als gezond was neergezet, maar dan was het zeker niet geloofwaardig genoeg.
Alleen de stukjes van Bart vond ik wel aardig.

een gezond iemand mag alleen een donor aan familie geven begreep ik van mijn moeder! (omdat ik zo iets heb, als ik met 1 nier kan leven, dan wil ik mijn 2e wel afstaan, mede door de show)

Dat wist ik niet. Dan had iedereen al kunnen weten dat het nep was, want deze mevrouw was ook een levende donor geweest.

ThePast03

gemske schreef:
Het punt is dus dat je daar geen invloed op kunt hebben.
En dus dat het zinloos is om zulke argumenten te hebben.
Vraag is alleen wil je als je dood bent je organen beschikbaar stellen om een willekeurig iemand kans op een beter leven te geven.

Dat wilde ik met liefde toen het systeem en de algemene mentaliteit in Nederland wat mij betreft een stuk socialer was.
Nu het systeem veranderd is en de menaliteit van de Nederlanders wil ik dat niet meer.

Simpel en zeker niet zinloos. Voor jou misschien, maar voor mij dus niet.
Dit is namelijk ook een gevolg van de veranderde mentaliteit dat mensen wel degelijk ook over dit soort dingen gaan nadenken.

Fenn

ThePast03 schreef:
Fenn schreef:

Dat is toch logisch? Als mensen het mij niet gunnen of de mensen waar ik van hou waarom zou ik het hun dan wel gunnen?

Om dat toch iemand ooit moet beginnen met iets gunnen?

En omdat je door zo'n keuze ook heel veel andere benadeeld.

Eve_lien

Wie denkt er nu echt dat 'de hele wereld' in discussie gaat vanwege 1 BNN show?

Sure, mensen zijn even wakker geschud maar moet je zien hoe snel ze weer in slaap sukkelen.

Anoniem

__Martine__ schreef:
dees_daan schreef:
(heb zelfs reacties van bokkers gelezen die geen donor willen worden, omdat de kans bestaat dat je long naar een roker, of een drinker gaat..)

Maar daar word je toch ook geen donor voor? Om mensen die zich platroken een nieuwe long te geven? (krijg je dan trouwens nieuwe longen?) Het is wat anders als diegene een ziekte aan de longen heeft en toevallig ook rookt.

mensen die ziek zijn, longkanker hebben, maar dolgraag eerder hadden willen stoppen, en doodgaan.. ja die geef ik een long, als ze stoppen, verdienen ze een nieuwe kans vind ik, er zijn ook mensen die longkanker krijgen, maar niet roken.. ik neem het risico.. je loopt ook het risico dat er iets van jou, naar een pedofiel oid gaat, en daar denken mensen niet over na, k hoor aleen maar, roken en drinken, en de criminelen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:40

imaudy schreef:
dees_daan schreef:

een gezond iemand mag alleen een donor aan familie geven begreep ik van mijn moeder! (omdat ik zo iets heb, als ik met 1 nier kan leven, dan wil ik mijn 2e wel afstaan, mede door de show)

Dat wist ik niet. Dan had iedereen al kunnen weten dat het nep was, want deze mevrouw was ook een levende donor geweest.

ik heb het over gezonde mensen, deze vrouw was (is wel gezond,) niet gezond, maar had een tumor.. als je gezond bent kan het niet. zei mijn moeder.. behalve als het voor familie is

MariekeVol

Maar ThePast03, er zijn toch ook nog gewoon goed mensen?
Ik bedoel, stel dat jouw broertje/zusje/wie dan ook een nieuw orgaan/nieuw weefsel nodig had... Wat dan?
Niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon serieus benieuwd hoe jij hierover denkt.

Fenn

Eve_lien schreef:

Sure, mensen zijn even wakker geschud maar moet je zien hoe snel ze weer in slaap sukkelen.

en in het moment dat ze even wakker geschud zijn: Komen er misschien veel mensen bij die donorcodicil invullen.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:41

Hihi, hoor hier net van mn zusje dat het een neppe show is, om aadacht te vragen voor deze kwestie. Gefopt!! *LOL*

*ik vraag me alleen af waarom ik er dan niets over kan vinden.......
Laatst bijgewerkt door Smartiej op 01-06-07 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:42

Ik vond het een ontzettend goede show !!!!! Knipoog
Hopelijk gaat de politiek er nu eens wat aan doen !!! Vork

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:43

MariekeVol schreef:
Als ze als gezond was neergezet zou ze toch geen nier weggeven? Of kan dat ook?

Een gezond mens kan probleemloos een nier doneren en op 1 nier verder leven. Mijn vader heeft voor anderhalf jaar terug een nier gedoneerd aan zijn broer en kan prima leven op 1 nier.

__Martine__ schreef:
Waarom alleen aan familie dan? Ze zoeken dat toch uit met je bleodgroep enzo?

Als je een nier wilt doneren word je op heel veel zaken getest. Zo moet je allereerst kern- en kerngezond zijn, daarnaast moet je bloedgroep overeenkomen èn je weefsel moet zo'n aantal overeenkomsten met het weefsel van de nierpatient hebben. En dan hebben we het nog niet eens over de donornier die getest moet worden...
Doorgaans heeft de nierpatient de meeste kans op een goede match als de nier van directe familie komt. Vaak gaat de donornier dan ook langer mee. In ieder geval, voor je een nier kunt doneren moet je door een HEEL lang traject, dat kan zo een jaar in beslag nemen.

Over de show... tja... om eerlijk te zijn weet ik niet zo goed wat ik er van moet denken. Ik vond de selectiecriteria erg raar... Ook de vragen die gesteld werden, had ik af en toe zoiets van: oke...
Overigens heeft het mijn ogen niet geopend, ik was hier al heel lang van op de hoogte. Ik vraag me wel af in hoeverre dit nou zo'n grote impact zal hebben op de mensen. Nu is het even heel erg veel in het nieuws, na 2 weken is men het weer vergeten.
Ik denk dat het zinvoller geweest zou zijn als de regering had besloten om iedereen automatisch donor te maken, tenzij je aangeeft dat je dat niet wilt.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:44

Smartiej schreef:
Hihi, hoor hier net van mn zusje dat het een neppe show is, om aadacht te vragen voor deze kwestie. Gefopt!! *LOL*

*ik vraag me alleen af waarom ik er dan niets over kan vinden.......

http://www.bnn.nl

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:45

MariekeVol schreef:
Maar [*olduser*], er zijn toch ook nog gewoon goed mensen?
Ik bedoel, stel dat jouw broertje/zusje/wie dan ook een nieuw orgaan/nieuw weefsel nodig had... Wat dan?
Niet aanvallend bedoeld, ik ben gewoon serieus benieuwd hoe jij hierover denkt.

Dat zou voor mij niets veranderen, behalve dan dat ik de mogelijkheid had om bij leven te doneren (bij bijvoorbeeld een nier en als we matchen).
Als mijn broer/zus net zo zou denken over rokers, drinkers, dikke mensen etc. zou ik ze ook geen orgaan gunnen.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:45

Ik las net dat het nep was, opzich vind ik het wel een goede actie om het wat meer in het licht te krijgen.

Smartiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:46

Het probleem is echt, de wachtlijst is echt, de drie nierpatiënten zijn echt, maar De Grote Donor Show was niet echt. BNN heeft samen met producent Endemol doelbewust de controverse opgezocht om aandacht te vragen voor het grote tekort aan donoren in Nederland. Aan het einde van De Grote Donor Show heeft presentator Patrick Lodiers bekend gemaakt dat ‘Lisa’, de jonge vrouw die terminaal ziek zou zijn en haar nier zou afstaan, een actrice is. BNN voorzitter Laurens Drillich legt uit: ‘We wilden een statement maken. Dat is gelukt. In de afgelopen zeven dagen is meer over orgaandonatie gesproken dan in de zeven jaar daarvoor. Bart zou trots zijn geweest. Het was moeilijk om te moeten liegen over de inhoud en het was lastig om alles geheim te houden, maar dat was noodzakelijk om ons doel te bereiken. Echter, wij staan niet te lachen, omdat we iedereen voor de gek hebben gehouden. We lachen pas als er ook iets gebeurt. Als we meer donorregistraties krijgen, de wachtlijsten slinken en vooral wanneer de politiek eindelijk wakker wordt.

www.bnn.nl Vork

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:47

Nerwen schreef:
MariekeVol schreef:
Als ze als gezond was neergezet zou ze toch geen nier weggeven? Of kan dat ook?

Een gezond mens kan probleemloos een nier doneren en op 1 nier verder leven. Mijn vader heeft voor anderhalf jaar terug een nier gedoneerd aan zijn broer en kan prima leven op 1 nier.

--knip---

Ik denk dat het zinvoller geweest zou zijn als de regering had besloten om iedereen automatisch donor te maken, tenzij je aangeeft dat je dat niet wilt.

Ok, dat wist ik niet! Lachen
En wat dat tweede betreft: misschien dat de politiek nu, door deze show, besluit er ècht iets aan te gaan doen? Zou kunnen toch? Want dat vroegen ze net in Nova: wat was uw doel? Mensen donnor laten worden of de politiek overtuigen (oid)? En toen antwoordden ze: beide.

JuuLePuuL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:48

Ik hoop dat iedereen wakker is geschud in Nederland! En dat de politiek hier werk van gaat maken! Ik ben allang donorcodicil en hoop dat door deze show er nog veel mee bij zijn gekomen!

Zoveel mensen hebben gesmst naar Lisa wie ze moest kiezen, wie zou Nederland een nier gunnen en wie krijgt de hoofdprijs? Waarom dan zelf niet donorcodicil worden en anderen ook een hoofdprijs gunnen! Ik vond het een hele goede opzet want inderdaad in de afgelopen week is erzoveel aandacht geweest voor dit onderwerp dat we er niet meer om heen kunnen!

daantjuhhh

Fenn schreef:
Eve_lien schreef:

en in het moment dat ze even wakker geschud zijn: Komen er misschien veel mensen bij die donorcodicil invullen.

En zoniet dan is het iig een goede poging geweest.

Ik vind het zo laf dat mensen zeggen wat een onzin show en wat een bullshit.. bladie bladiebla..

Dan denk ik wat heb JIJ geprobeert?
Een poging tot het redden van een leven is altijd nuttig..

Stel je vind iemand op straat onwel.. je gaat reanimeren.. het loopt helaas op niks uit.
Dan heb je toch je best gedaan en alles wat je kunt doen.
Dan was je poging waardig.

En een nuttige poging, helemaal met de geen die ervoorbij liep en z'n hoofd omdraaide!

Misschien niet voor iedereen verglijkbaar, maar kort en ruw door de bocht komt het daar wel op neer!

@ ThePast03, op z'n moment denk je echt niet zo rationeel als nu hoor.
En ik kan het weten, mijn broertje heeft een donor deeltje!

Anoniem

@ smartiej dit heb ik al geplaatst