Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:Levenslang bestaat hier eigenlijk niet
Shadow0 schreef:U is de expert? In elk geval is het niet altijd makkelijk om onderscheid te maken tussen een 'echte' pedofiel of iemand die zelf misbruikt is in het verleden, in combinatie met andere problemen (zwakbegaafdheid bv). Die tweede groep is niet per definitie onbehandelbaar.
Jen33 schreef:Ik ben voor de doodstraf. De straffen zijn tegenwoordig niets meer. als ze nou de straffen strenger maken, dan zou ik mischien ook wel tegen kunnen zijn. maar verkrachters die lopen na een paar jaar zo weer vrij rond.
En hoevaak is het nu al wel niet gebeurt dat er een TBSer ontsnapt is en mensen weer wat aangedaan heeft?
ik vind dat de overheid moet zorgen dat onschuldige mensen veilig zijn en dat is nu niet zo. En met de doodstraf heb je er ook geen last meer van.
Nelleke1 schreef:ik vind:
verkrachters, piel eraf
Moordenaars, moeten doodstraf
DIeven, elke keer dat ze iets jatten 1 vinger eraf
Zo zou de criminaliteit flink afnemen.
Shadow0 schreef:Nelleke1 schreef:ik vind:
verkrachters, piel eraf
Moordenaars, moeten doodstraf
DIeven, elke keer dat ze iets jatten 1 vinger eraf
Zo zou de criminaliteit flink afnemen.
In de middeleeuwen hadden ze nog wel creatievere martelmethoden, en met een beetje mazzel zijn we over een jaar of 5 weer klaar voor heksenverbrandingen en optochten met hooivorken en fakkels. Drie hoeraatjes voor de beschaving!
(Overigens, je weet dat de middeleeuwen ondanks hun vergelijkbare regime nou niet bepaald criminaliteitsvrij waren? Ergens lijkt die theorie dus niet helemaal te werken.)
Visconti schreef:Ik ben ook tegen
Je moet je ook afvragen wat erger is voor de dader, de dood of zijn hele leven in een gevangenis? (in de gevangenis zijn ze nou niet bepaald vriendelijk tegen kinderverkrachters.)
Jen33 schreef:levenslang is in NL toch maar 20 jaar en niet echt levenslang of heb ik dat verkeerd?
http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen ... slang.html schreef:Een levenslange gevangenisstraf betekent in Nederland ook echt levenslang. De veroordeelde zal de rest van zijn leven in detentie verblijven.
In ons land wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten straffen: een tijdelijke gevangenisstraf of een levenslange gevangenisstraf. Een tijdelijke straf kan normaal gesproken maximaal 15 jaar zijn. Maar indien op een bepaald delict levenslange celstraf staat, kan in plaats daarvan ook nog 30 jaar worden opgelegd.
30 jaar is daarmee de hoogste tijdelijke straf. Tot voor kort (tot 1 februari 2006) was de maximale tijdelijke straf nog 20 jaar, maar de strafmaat is verhoogd om het gat tussen het tijdelijke maximum en levenslang te dichten.