doen jullie aan de dode-herdenking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dode-herdeking doen jullie mee

Poll eindigt op

ja natuurlijk
110 (86%)
nee ik vindt het niks!
15 (11%)
wat is de dode-herdenking
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 127

Narya

Re: doen jullie aan de dode-herdenking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:49

Juist, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten Lachen

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:48

Ik vind 2 minuutjes stilte per jaar niet te veel gevraagd toch?

bakstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:29

Ik heb wel 2 minuten stilgehouden.
Die 2 minuutjes wat is dat nou in een mensen leven??

Die mensen hebben hun hele leven gegeven voor de meeste opa's en oma's van ons!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:34

aniekje schreef:
Ik vind 2 minuutjes stilte per jaar niet te veel gevraagd toch?

Als je er de rest van het jaar niet aan denkt, is het alsnog veel te weinig. Beter denk je er vaker, spontaan aan dan dit soort georganiseerde eraan denken. Op deze manier heeft het toch geen waarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 23:24

Heb net de film Zwartboek gezien, goede film zeg. Pim Fortuyn special erachteraan en dan heb je de mensheid wel weer even gezien.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 00:18

Ik doe er niet aan mee. Als ik onder mensen zou zijn die er wel aan mee doen, ben ik wel gewoon stil, maar ik ga niet als ik alleen ben bewust minuten stil zijn. Ik ben genoeg bezig met het denken aan de oorlogsslachtoffers, veeeeeeeeeeeeeel meer dan 2 minuten. We herinneren dan de slachtoffers van de 2e WO, dus 2 minuten respect voor hun. Ik vind het veel respectvoller om ervan te leren en bezig te zijn, en om de al die duizenden oorlogs slachtoffers van nu te helpen, en de oorlogen die nu bezig zijn te stoppen. Want dat is al gebeurd, nu worden nogsteeds mensen geslacht...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:28

Shadow0 schreef:
essie79 schreef:
Vanaf 1933 waren de bordjes "Voor Joden verboden" al overal te zien in het straatbeeld.
Bovendien hoefde de politie erg weinig te doen omdat het merendeel van de joden door de bevolking zelf is aangegeven. Ze hadden dan ook relatief weinig politiemensen per hoofd van de bevolking.

Maar de meeste mensen in Duitsland in die tijd hadden niet de luxe om dit vanaf een afstandje eens rustig te overdenken. De informatie die ze kregen was gekleurd, er helemaal op gericht om de angst aan te wakkeren (en die was er al genoeg), en daar 1 groep de schuld van te geven.
Achteraf is het altijd makkelijk praten, maar als je midden in de situatie zit, is dat al heel wat ingewikkelder. De meeste duitsers zijn, net als wij, gewoon mensen. Mensen die fouten maken, te beinvloeden zijn, en zich drukker maken om hun eigen zaken dan om anonieme anderen. Dat is gevaarlijk, maar dat is het nog steeds, in onze tijd net zo goed. Ze gaven hun medemensen aan omdat ze ervan overtuigd waren dat dat het beste was - zoals jij geacht wordt om iemand aan te geven als je die persoon verdenkt van het plannen van een terroristische aanslag.

Ik heb het niet over de SS-officieren hier, maar over de gewone bevolking, op dat moment erg arm, niet te hooggeschoold en stelselmatig beinvloed.... en geloof niet dat we hier in Nederland zoveel minder beinvloedbaar zijn. Nog steeds.

In mijn post zit niet de onderliggende gedachte die jij erin ziet denk ik.
Ik zie weinig verschil in de Duitse en bv Nederlandse bevolking, ik constateer alleen dat dat is gebeurd.

Ik bedoel; Nederland heeft ook de geschiedenis na WOII ietwat gekleurd met de vele verhalen uit het verzet, terwijl er heel erg veel Joden in Nederland zijn opgepakt, kwam ook doordat NL niet groot is maar toch.
En Frankrijk heeft het daarin nog iets bonter gemaakt.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:07

ik stond met dodenherdenking bij de c1000, zwaar verbaasd dat de winkels dicht waren want ik was het gewoon vergeten..
ik denk dat je zelf wel aan de doden denkt, en niet omdat het je in die 2 minuten verplicht word..

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:05

Miryamk schreef:
Ieder mens die is gesneuveld mag van mij herdacht worden ook onschuldige duitse slachtoffers (en die waren er vast genoeg..)

Vanmiddag had ik weer Duitse les (ja ja, iedere dinsdag) en ik heb aan mijn leraar gevraagd of er in Duitsland ook een soort van herdenking is aan de gevallenen in WO II.
Ja, dat is er dus!

Iedere 3e zondag van November is er "volkstrauertag" en worden alle doden die gevallen zijn herdacht.

Excuses voor mijn inval, maar dit heb ik vorig jaar hier dus gemist....maar is er dus wel degelijk Knipoog

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:08

Ik kon helaas geen 2 minuten stilte houden omdat ik aan het werk was in een snackbar.
Je kan moeilijk alle klanten laten wachten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 23:18

Waarom kan dat niet, I_love_you? 2 jaar geleden gingen wij uit eten op 4 mei, toen kwam de bediening in het restaurant vragen of we allemaal stil wilden zijn. Zelfs de treinen staan er voor stil.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:13

Ik moest met de harmonie de dodenherdenking begeleiden, dus heb er wel aan gedaan. Soms vergeet ik ook wel om stil te zijn, als ik bijv gewoon thuis ben oid.

Ik moest stiekem ook wel een beetje grinniken ná de 2 minuten stilte. Elk jaar vragen ze in Leek dezelfde man om die trompetding na de 2 minuten te doen, en elk jaar is de laatste noot echt supervals Nagelbijten / Gniffelen alleen dit keer was het hele deuntje zo vals als wat, ik hoorde de trompettisten van ons korps ook al wat gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 13:43

Ja ik heb er aan mee gedaan.. Ieder jaar nog, ben er mee opgevoed en ga het ook zeker door geven aan mijn kinderen later.. Vorig jaar ben ik het vergeten en vond het eigenlijk best vervelend.. Dit jaar stond ik onder de douche toen ik er aan dacht paar minuten voor tijd. Ben ik er onder uit gesprongen half afgedroogd, badjas aan en voor de TV.. Ik vind de zoiets toch wel belangrijker dan iets als een douche, het gaat hier wel om mensen die gestorven zijn en ervoor gezorgd hebben dat wij hier met zn allen rond lopen in een vrij land. Ik vind het erg dat zoiets heeft kunnen gebeuren en vandaag de dag nog steeds gebeurt, dus het gaat ook over de oorlogen en de doden van het heden. Het is een groot stuk geschiedenis van je land en ik vind dat je daar respect voor moet tonen en het minste wat je kan doen is wel 2 min. stil zijn en je werk laten vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:17

Ik doe er ook aan mee, maar ik besteed er sowieso jaarlijks meer dan 2 minuten aan. Het is gewoon een onderwerp waar ik snel en vaak bij stilsta.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:47

Ja zeker doe ik daar aan mee ! de oorlogsslachtoffers die het niet overleefd hebben deden het wel voor ons land, en zijn op een onmenselijke manier gestorven of door ziekte vanwege zware uitputting of'koelbloedig'vermoord! 2. De mensen die het wel overleefd hebben , hebben gruwelijke dingen gezien meegemaakt, doorstaan en hebben erg veel trauma's (bijv mijn oma die dr huis werd gebombardeerd in Rotterdam en steeds moest vluchten en nu nog als ze een straaljager hoort is ze bang Of net als 1 van mn opa's die ontsnapt is uit een of ander kamp weet niet welke en heeft zn verdere leven last gehad van paniek/angstanvallen wat weer invloed had op zijn gezin 2 jaar geleden op zeerhoge lft *net93* overleden

Daarnaast sta ik niet alleen stil bij de oorlog 40/45 maar bij alle slachtoffers van wat voor geweld dan ook En ik verlang van mijn zoon dat hij ook stil is op 4 mei en leg hem ook uit in begrijpelijke kindertaal waarom dat is! Ik zelf ben langer dan 2 minuten stil omdat ik echt vindt dat we respect moeten hebben voor de mensen die gestreden hebben voor ons land. en voor alle andere slachtoffers van geweld.Het verbaasd mij en vindt het eigenlijk ook een beetje raar (mijn mening!) dat er 2 stemmen zijn geweest die niet eens weten wat het inhoudt,Hoort (gelovig of niet) naar mijn mening wel een beetje bij opvoeding.Trouwens wordt het niet meer op school gegeven bij geschiedenis oid?. En ik zeg het alvast ik ben aboluut niet gelovig Althans ik geloof wel in meer na de dood etc maar niet in 1 of andere god of profeten e.d. Mijn ouders zijn/waren wel gelovig mijn vader katholiek mijn moeder christelijk althans was ze, Later is ze bij pinkstergemeente gegaan ook laten dopen enzo (Weet eigenlijk niet uit welke tak van geloof de pinkstergemeente handeld wilde mij er niet in verdiepen.) Ook weer eruit geloof ik maar ze is wel erg gelovend in god enzo.

Edit; Hiermee wil ik zeggen dat of je nou gelooft of niet ik ben van mening dat we wel stil moeten staan bij de slachtoffers van welke oorlog dan ook En niet maar moeten denken ja haloo das zo lang geleden! Ok het is lang geleden maar feit blijft dat ze het wel deden voor het land waar wij in wonen. (Vaag uitgelegd weet niet hoe ik het anders moet brengen)

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:28

Zeker 'doe' ik aan dodenherdenking, ik vind het niet meer dan normaal. Het is me één keer bijna ontschoten. Bijna, ik zal het nooit vergeten: mei 1988, ik reed op mijn verzorgpaard door het veld, zo vrij en zorgeloos als je kan zijn als 17-jarige. Het schoot me ineens te binnen dat die vlaggen vandaag niet voor de flauwekul halfstok hingen, keek op mijn horloge en het was al tijd. Paard stilgezet, hoofd gebogen tot de klokken weer begonnen te luiden. Paard stond werkelijk als een rots. Ik reed verder, zat er een oude man bij een plas te vissen, hij stond op en liep naar me toe. Hij zei dat hij het enorm waardeerde dat zo'n meiske van mijn leeftijd deze blijk van respect toonde. Die man had de tranen in de ogen. Vanaf toen deed het me nog meer!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 22:51

pretletter17 schreef:
Zeker 'doe' ik aan dodenherdenking, ik vind het niet meer dan normaal. Het is me één keer bijna ontschoten. Bijna, ik zal het nooit vergeten: mei 1988, ik reed op mijn verzorgpaard door het veld, zo vrij en zorgeloos als je kan zijn als 17-jarige. Het schoot me ineens te binnen dat die vlaggen vandaag niet voor de flauwekul halfstok hingen, keek op mijn horloge en het was al tijd. Paard stilgezet, hoofd gebogen tot de klokken weer begonnen te luiden. Paard stond werkelijk als een rots. Ik reed verder, zat er een oude man bij een plas te vissen, hij stond op en liep naar me toe. Hij zei dat hij het enorm waardeerde dat zo'n meiske van mijn leeftijd deze blijk van respect toonde. Die man had de tranen in de ogen. Vanaf toen deed het me nog meer!

Ik vind het ook erg mooi wat je gedaan hebt...