Over 45 jaar is onze aarde onleefbaar!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leliev

Re: Over 45 jaar is onze aarde onleefbaar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:42

Citaat:
Koe veroorzaakt vernietiging aarde
living :: science

Niet je energieslurpende plasma-tv, je benzinevretende Hummer of die vakantievlucht naar Verweggistan die nummer één veroorzakers zijn van het broeikaseffect, maar het is de koe. Een nieuw rapport van de UN bestempelt de koe als de grootste bedreiger van de aarde. Anderhalf miljard runderen zijn verantwoordelijk voor 18 procent van de broeikasgassen. Dat is meer dan alle transportmiddelen samen. De brandstof benodigt voor het produceren van kunstmest om voedsel voor runderen te groeien en het produceren en transporteren van het vlees levert maar liefst 9 procent van alle CO2 uitstoot. En het houdt hiermee niet op.

De koeienscheet en de mest produceert één derde van het methaangas ter wereld. Methaan warmt de aarde 20 keer zo snel op als CO2. Daarnaast stoot de koe ook nog een derde van alle ammonia uit dat de oorzaak is van zure regen. De koe is tevens nummer één oorzaak waarom boeren massaal wouden ontbossen en overgrazing een vijfde van alle graaslanden tot woestijn omtovert.

Kunstmest, antibiotica en hormonen die de koeien krijgen toegediend spoelen weg en komen in het drinkwater terecht, vernietigen koraalriffen en zijn de oorzaak van enorme 'dead zones' zonder enig leven in de oceanen. Vergeet ik ook nog bijna dat een litertje melk ook nog zo'n 990 liter water vergt. Tijd om de koe te boecotten?

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:42

Getsie... Zat er al aan te komen he....? Hmmm, met een beetje geluk ben ik net ervoor dood, alhoewel...Ben nu ook nog niet zo oud, en je kids dan he....

Het is zeker een 'major issue', en dit werd al jaaaaaren geleden naar voren gebracht. Eindelijk begint de wereld de ernst hiervan in te zien. Ik vrees alleen dat het een beetje te laat is... Ik schrijf mijn scriptie over CSR (oftewel Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), en onderzoek heeft uitgewezen dat er maar een klein percentage van de totale bevolking en bedrijfsleven een steentje eraan bijdraagt. Tsja, geld gaat voor he? Maar wat heb je eraan, als de wereld er straks niet meer is Vork ?

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:46

Huilen van het lachen

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:47

Ik heb laatst de film van All Gore gezien, deze gaat over aardeopwarming.
Zoals we nu bezig zijn, is de aarde inderdaad binnen no time onleefbaar.
tijdens de film wordt ook uitgelegd dat steeds meer landen en staten bezig zijn om milieuvriendelijker te zijn; auto's op gas, recycling e.d
We kunnen er nu nog wat aan doen, als we er pas wat aan willen doen is het te laat.
kortom, wij willen eerst de gevolgen zien voordat we er wat aan doen.
Wat ook heel zielig is, is het verdrinken van ijsberen.
Doordat wij de aarde opwarmen verdwijnen steeds meer ijsschotsen, de ijsberen moeten meer dan 90 kilometer zwemmen voordat ze eens een ijsschots tegenkomen. Heel triest vind ik!
We kunnen er wat aan doen, maar er wordt te weinig ondernomen.
Gelukkig zijn ze er nu volop mee bezig Lachen !

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:48

Dus ! Koeien. Huilen van het lachen En wat staat er altijd midden in een stuk land ? Juist, een wagen met de tekst; "No Farmers, No Food." Huilen van het lachen Alles is weer zóó lekker tegenstrijdig. ROFL

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:57

er is trouwens ook te veel voedsel in Nederland, menig Hollander is te vet en smijt vaak voedsel weg.

Verder ben ik er van overtuigd dat er geen windmolenparken aangelegd moeten worden. Deze moeten namelijk énorm zijn. Een veel betere oplossing is zonnepanelen op de Sahara, waar de zon het hardst schijnt. Hier wordt veel meer energy uithgehaald dan die windmolens. Verder moeten mensen het afleren altijd maar de auto te pakken, en een enorm plasmascherm aan de muus hebben hangen, lampen uit te doen en niet alles van plastic te kopen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:03

Ik geloof niet dat het puur aan de mens ligt dat de aarde opwarmt. Ik ben van mening dat de aarde gewoon een cyclus heeft. Ten tijde van de dinosaurusen had heel de aarde een tropisch klimaat. Eeuwen later hadden we de ijstijd en nu komt de aarde gewoon weer in zijn warme cyclus. Als zouden we nog steeds in het stenen tijdperk leven dan nog zou de aarde nu opwarmen omdat dat nu eenmaal zo is.

Overigens geloof ik wel dat de mens op een gegeven moment zal uitsterven. Ik heb ooit in de biologie les iets geleerd van dieren die in een korte tijd erg explosief in aantallen groeien en zich over een groot oppervlakte verspreiden en vervolgens uitsterven. De mens is ook zo'n dier.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:06

Ik wordt niet goed van het mode woord dat Co2 heet. De aarde zou best wel opwarmen maar dat doet die altijd eens in de zoveel tijd. Elke dag worden mensen bang gemaakt terwijl wij 3% van het probleem zijn. Wij moeten niet zo verwaand zijn te denken dat wij de aarde kunnen dicteren. Een vriend van mij is wetenschapper op dit gebied en die zegt heel simpel, De meeste CO2 wordt gemaakt in de oceanen (3/4) hier kunnen wij helemaal niks aan doen. Aan de andere kant is het zo dat olie er in een bepaalde hoeveelheid is. als we die opstoken dan kunnen we niks meer opstoken, dus ook geen CO2 toevoegen aan het milieu.

Waar ik me veel meer zorgen om maak is het kappen van het grote bos in Brazilië en Argentinie. Dat zijn de longen van de wereld en dus zeer belangrijk. Daarentegen willen ze van ons een milieu belasting gaan vorderen terwijl in landen als China (1/2 van de wereld bevolking) en Rusland het milieu grondig verpesten om economisch gewin te behalen. Ze hebben daar alles gestookt op kolen en zonder filters of wat dan ook. Ons maken ze wijs dat de trein beter is terwijl die gestookt worden op oude Duitse kolen centrales.

Naar mijn idee is het achterliggende gewoon een soort belasting om minder onafhankelijk te worden van olie en gas. Voor dat onderzoek is geld nodig. We moeten af van Schurken staten die ons in feite chanteren met Olie. Wij zijn verslaafd aan Olie en kunnen nauwelijks zonder. Wij moeten nieuwe technologieën ontwikkelen om onze afhankelijkheid niet te verliezen en daar is veel geld voor nodig. Door bangmakerij gaan mensen meer betalen onder het mom van het milieu onderwerp.

Nu zitten ze te zeuren dat het hier warm is en zeggen zie je wel het broeikas effect maar dat is gezwam. El Nino raast over de aarde en er is een grote elektrische zonne uitbarsting geweest wat nogal wat magnetische straling geeft, dat begint nu door te werken op de aarde. Dat zijn de redenen dat het nu een beetje anders is als anders en het heeft dus niks te maken met global warming.

Naar mijn idee is het goed dat we alternatieve energie meer gaan ontwikkelen en toepassen. Ik zou bijna zeggen eindelijk. Vroeger op school hadden we het al over waterstof auto's en kernfusie als we die stap nu kunnen maken dan hebben we weer een slag gewonnen maar ga niet van die banketstaaf verhalen ophangen dat is nergens voor nodig.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 00:08

@Falona; heb je The inconvinent Truth gezien? Van Al Gore? Daar zie je dat de aarde nog nóóit zo massaal aan het opwarmen is als nu, het is inderdaad wel in een cyclus, maar de aarde is nu meer dan het dubbele aan het opwarmen als de keer dat het het warmst was!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:33

Gatsie Nagelbijten / Gniffelen
Of het 100% zeker is weet je natuurlijk nooit, maar 45 jaar is zo kort.. Scheve mond
En het erste is, dat de mens er gewoon allemaal mee bezig is om alles te vern*eken.. Nagelbijten / Gniffelen
Hier moet ik niet te veel aan denken hoor, anders draai ik echt door ofzo. Nagelbijten / Gniffelen

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:45

Leliev schreef:
Koe veroorzaakt vernietiging aarde
living :: science

Niet je energieslurpende plasma-tv, je benzinevretende Hummer of die vakantievlucht naar Verweggistan die nummer één veroorzakers zijn van het broeikaseffect, maar het is de koe. Een nieuw rapport van de UN bestempelt de koe als de grootste bedreiger van de aarde. Anderhalf miljard runderen zijn verantwoordelijk voor 18 procent van de broeikasgassen. Dat is meer dan alle transportmiddelen samen. De brandstof benodigt voor het produceren van kunstmest om voedsel voor runderen te groeien en het produceren en transporteren van het vlees levert maar liefst 9 procent van alle CO2 uitstoot. En het houdt hiermee niet op.

De koeienscheet en de mest produceert één derde van het methaangas ter wereld. Methaan warmt de aarde 20 keer zo snel op als CO2. Daarnaast stoot de koe ook nog een derde van alle ammonia uit dat de oorzaak is van zure regen. De koe is tevens nummer één oorzaak waarom boeren massaal wouden ontbossen en overgrazing een vijfde van alle graaslanden tot woestijn omtovert.

Kunstmest, antibiotica en hormonen die de koeien krijgen toegediend spoelen weg en komen in het drinkwater terecht, vernietigen koraalriffen en zijn de oorzaak van enorme 'dead zones' zonder enig leven in de oceanen. Vergeet ik ook nog bijna dat een litertje melk ook nog zo'n 990 liter water vergt. Tijd om de koe te boecotten?

Huilen van het lachen Ik geloof er ook niet echt in hoor, 6-6-6 zou de wereld vergaan, niet gebeurt, 2000 zou de wereld vergaan, ook niet gebeurt, er zou vorig jaar een meteoriet inslaan op de aarde, ook niet gebeurt! Zo zijn er nog meer voorbeelden Knipoog En veel landen zijn ook bezig met de bescherming van het milieu. Greenpeace enzo laten dat niet gebeuren hoor!

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:36

Niezzz schreef:
Ik vind dit wel erg dramatisch hoor, ze schreeuwen al tijden dat we in de eindtijd leven en dat we blij mogen zijn dat we nog op de aarde mogen rondlopen enzo.
Het zal heus niet zover komen, de mens denkt dit al honderden jaren.

En wat als het wel zover komt?
Het is toch wel duidelijk dat het ijs op de polen aan het smelten is. Wat als het op is? Moeten we dan zoutwater drinken.

Ik vind het vreselijk en mag er echt niet aan denken. Ook oudere mensen mogen niet egoïstisch zijn en meehelpen met alles wat maar kan om het milieu te verbeteren. Zij zullen niet met dat probleem zitten. Wij wel.

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:16

het meeste wordt je gewoon door de media aangepraat. Ze zeggen dat de noordpool smelt. True, maar de zuidpool wordt steeds dikker, dat zeggen ze er dan niet bij.

Ook zijn er genoeg andere manieren om energie op te wekken, zoals de wkk bijvoorbeeld. Maar dan kan tegenwoordig nog niet uit omdat de oliemaatschappijen een machtspositie hebben. Zodra de olie op is zullen dit soort ontwikkelingen pas een rol gaan spelen.
Net als dat broeikaseffect. Daar hadden ze het 30 jaar geleden ook al over, en er zijn geen harde bewijzen dat dat door ons komt. Bomen produceren toch ook giftige gassen?
Een keer een elfstedentocht en heel Nederland is weer stil. In miljoenen jaren zijn er verschillende ijstijden geweest, wie zegt dat we nu niet in een eindperiode van een ijstijd zitten? Alle gegevens over opwarming van de aarde die we hebben zijn pas 50 jaar oud, hoe kun je daaruit nou een conclusie trekken als de aarde er al miljoenen jaren is?

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:20

ik geloof niet dat het precies over 45 jaar is.

iedereen gaat een keer dood, of dat nou door ziekte, ongeluk, ect of door dat de aarde niet meer leefbaar is dan is dat nou eenmaal zo.

ik geloof echter niet dat men het precies kan uitrekeken, dat het over 45 jaar zo is.
dat zul je nooit weten, de mens kan ook tijdens in de ruitme overleven, wie weet is er tegen die tijd allang een oplossing bedacht, dat je van bepaalde dingen altijd zuustof kan maken. wie weet wat er wel niet is in de toekomst..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 00:00

mooneyes schreef:

iedereen gaat een keer dood, of dat nou door ziekte, ongeluk, ect of door dat de aarde niet meer leefbaar is dan is dat nou eenmaal zo.

ik geloof echter niet dat men het precies kan uitrekeken, dat het over 45 jaar zo is.
dat zul je nooit weten, de mens kan ook tijdens in de ruitme overleven, wie weet is er tegen die tijd allang een oplossing bedacht, dat je van bepaalde dingen altijd zuustof kan maken. wie weet wat er wel niet is in de toekomst..

ik zeg ook niet precies, maar ongeveer 45 jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:14

Muzefee schreef:
Ja maar wat schiet ik er in mijn eentje nu mee op dan ? Ik kan wel als enige proberen de wereld te verbeteren, maar 9 van de 10 ziet me óf voor gek aan, of de rest doet tóch niks !

Per puur toeval gebruik ik wél een deoroller jah. Vork

Ja en met zo'n instelling kom je in ieder geval veeeeel verder.. denk je? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:15

Alexx schreef:
@Falona; heb je The inconvinent Truth gezien? Van Al Gore? Daar zie je dat de aarde nog nóóit zo massaal aan het opwarmen is als nu, het is inderdaad wel in een cyclus, maar de aarde is nu meer dan het dubbele aan het opwarmen als de keer dat het het warmst was!

Heb jij deze docu gezien? Knipoog
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2478442170

Ook wel leuk op zich, heb je twee kanten van 't verhaal.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:19

Dat met die koeien vind ik zo'n onzin: je moet iemand de schuld geven, dan de koeien maar! En jam de aarde vergaat, maar al over 45 jaar? Ik moet nog zoveel leuks doen!! Tong uitsteken

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:20

Eerst zien, dan geloven.

Ik kan me niet voorstellen dat alles wat de mens heeft opgebouwd, ineens weg zou zijn. Laat staan de mens zelf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 12:21

Girlgamer schreef:
Eerst zien, dan geloven.

Ik kan me niet voorstellen dat alles wat de mens heeft opgebouwd, ineens weg zou zijn. Laat staan de mens zelf.

nou tegen de tijd dat je het te zien krijgt, is het een beetje te laat om er nog wat aan te doen.

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:26

Nettieejj schreef:
Dat met die koeien vind ik zo'n onzin: je moet iemand de schuld geven, dan de koeien maar! En jam de aarde vergaat, maar al over 45 jaar? Ik moet nog zoveel leuks doen!! Tong uitsteken

nee joh, t is allemaal echt waar.

t zijn de koeien.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:27

Falona schreef:
Ik geloof niet dat het puur aan de mens ligt dat de aarde opwarmt. Ik ben van mening dat de aarde gewoon een cyclus heeft. Ten tijde van de dinosaurusen had heel de aarde een tropisch klimaat. Eeuwen later hadden we de ijstijd en nu komt de aarde gewoon weer in zijn warme cyclus. Als zouden we nog steeds in het stenen tijdperk leven dan nog zou de aarde nu opwarmen omdat dat nu eenmaal zo is.

Overigens geloof ik wel dat de mens op een gegeven moment zal uitsterven. Ik heb ooit in de biologie les iets geleerd van dieren die in een korte tijd erg explosief in aantallen groeien en zich over een groot oppervlakte verspreiden en vervolgens uitsterven. De mens is ook zo'n dier.

Daar ben ik het ook mee eens. Maar ik geloof ook dat het neit alleen aan de cyclus ligt maar ook aan de mens. Natuurlijk helpt de mens ook mee, en gaat het waarschijnlijk hierdoor allemaal sneller, en minder natuurlijk. Natuurlijk vind ik het erg als ik over 45 haar al dood ga omdat het leef gebied dat zo veranderd is dat wij mensen niet meer kunnen leven. Maar misschien kan je ook zeggen: Zo is de natuur.

Dit moet je niet opvatten alsof ik ertegen ben dat er wat aan het broeikaseffect gedaan wordt.

Maar zo heb je nog meerdere discussies die zo gestart kunnen worden. Net zoals de schildpad op de galapagos eilanden. Ze doen er alles aan om dat beest niet te laten uisterven. Maar misschien is dat de natuur wel. Maar het is natuurlijk onacceptabel als de jaguar uitsterft door DE MENS.

Sorry als dat laatste offtopic is. Of een andere discussie

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:00

Alexx schreef:

Al Gore mag van mij in de hoogste boom gaan zitten met zijn film Vork en lekker daar blijven Haha!

Ten eerste is hele Al Gore op zijn landgoed milieuvervuilender dan de gemiddelde Amerikaan; en de gemiddelde Amerikaan verbruikt al 5x meer energie dan wij in Nederland.
Er zijn honderden landen ter wereld waar per persoon bijna geen energie verbruikt wordt omdat er geen stromend water, electriciteit, centrale verwarming en airco, computers en 2 auto's per huishouden is.
Wij denken altijd maar dat de westerse wereld waarin wij leven de norm is, maar 2/3 van de wereld is niet-westers en arm, en heeft nog steeds geen toegang tot moderne faciliteiten.
Ik geloof erin dat de film van Al Gore weer een propaganda is voor (zijn eigen?) politieke agenda of om de belastingen op energie en brandstoffen hoger te maken en de mensen bang.

Ik ben het ermee eens dat de mens een bedreiging is voor de natuur en omgeving, ik heb de film niet gezien, maar ik neem aan dat er in de film bijvoorbeeld niets gezegd wordt over de tonnen voedsel die wij in de westerse wereld wegpleuren om de prijs & kwaliteit zo hoog mogelijk te houden, terwijl dus aan de andere kant van de wereld (in het bijzonder de eerder genoemde armere en niet-westerse landen) bossen gekapt worden en dieren uitsterven om maar méér en méér te produceren voor ons, om het vervolgens weg te pleuren, over weilanden te verspreiden etc.

Er is veel meer mis op deze wereld, en de mens is daar zeker verantwoordelijk voor, maar ik geloof niet dat wij in staat zijn het klimaat van een complete planeet helemaal zelf te veranderen.
Lees dit artikel van wetenschapper Salomon Kroonenberg maar eens of de kritische vragen die Al Gore niet wil beantwoorden.

Ik ben er ook al een aardig tijdje van overtuigd dat wij in de westerse wereld alleen maar het nieuws te zien krijgen zoals gunstig is voor de politieke agenda; propaganda heet dat.
En dat de zogenaamd onafhankelijke onderzoeken (met alles!! onderzoeken naar medicijnen, voedsel, milieu) ondertussen gesponsord worden door diezelfde grote bedrijven en (olie)maatschappijen zodat wij een vertekend beeld krijgen van wat nou waar is en wat niet, want kritische tegengeluiden worden meestal de mond gesnoerd, weggewuifd of hoor je niks van op tv.

mooneyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:56

Maartje1990 schreef:
mooneyes schreef:

ik zeg ook niet precies, maar ongeveer 45 jaar

oke Knipoog

Clinnn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:12

Girlgamer schreef:
Eerst zien, dan geloven.

vind ik een beetje een egoïstische stelling.