mensen die buitenlands praten op straat

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: mensen die buitenlands praten op straat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:32

Ik heb een jaar (nou ja, 10 maanden) in Amerika gewoond, maar heb daar echt geen moeite mee. En ik woonde toen bij een Engelstalig gastgezin, er was wel een Nederlandse vriendin in de buurt, maar die zag ik toch echt hooguit om de paar weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:49

Lusitano, ik denk dat het ook een gevoel van buitengesloten is als mensen hun eigen taal spreken in gezelschap, niet alleen argwaan. Is ook niet echt netjes. Maar als je alleen bent met vreemden om je heen.

Die vriendin sprak zo beroerd Nederlands, steenkolen Engels. Was echt interessantdoenerij. Je weet misschien hoe overdreven Amerikaanse vrouwen kunnen reageren. Je ziet ze voor het eerst en ze doen of ze een lang niet geziene boezemvriendin plotseling zien. Zo ging zij zich ook gedragen. Dat je de eerste dag even een omschakeling moet maken, dat snap ik.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 10:16

heb niet het héle topic doorgelezen maar ik kan me de irritatie van de TS wel voorstellen.
Natuurlijk is het prima als toeristen,friezen en anderen met een eigen taal/dialect die blijven praten als ze nederland bezoeken.
Immigranten/asielzoekers die naar NL verhuizen zijn vindt ik zowiezo verplicht de nederandse taal te leren; soort van inburgeringsexamen.
En ja, ook op straat vindt ik het doodnormaal dat die mensen nederlands praten; je woont namelijk niet meer in marokko,turkijke etc etc.
Dus je past je aan; al moet ik wel zeggen dat ik een aantal engelse en schotse vrienden heb en engels vindt ik véél minder erg om te horen dan marrokkaans,turks,arabisch; ik weet het bevooroordeelt.....

En qua friezen; hmmm beetje moeilijk want ben zelf fries hihi maar zolang ze naast fries nog een beetje ABN kunnen praten ist goed!!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:50

Wildgirl schreef:
Immigranten/asielzoekers die naar NL verhuizen zijn vindt ik zowiezo verplicht de nederandse taal te leren; soort van inburgeringsexamen.
En ja, ook op straat vindt ik het doodnormaal dat die mensen nederlands praten; je woont namelijk niet meer in marokko,turkijke etc etc.
Dus je past je aan; al moet ik wel zeggen dat ik een aantal engelse en schotse vrienden heb en engels vindt ik véél minder erg om te horen dan marrokkaans,turks,arabisch; ik weet het bevooroordeelt.....

En qua friezen; hmmm beetje moeilijk want ben zelf fries hihi maar zolang ze naast fries nog een beetje ABN kunnen praten ist goed!!

TJonge jonge..

Azielzoekers.. ZIJN verplicht in NEDERLAND om een inburgeringscursus te doen en een cursus Nederlands te volgen! DAT MOETEN ze tegenwoordig ALLEMAAL!!

en een fries moet daarnaast een BEETJE ABN praten?? Nou de meeste Buitenlandsers kunnen ook abn praten dus dan is het toch prima dat ze op straat een andere staal spreken?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:05

Whiz schreef:
Wildgirl schreef:

TJonge jonge..

Azielzoekers.. ZIJN verplicht in NEDERLAND om een inburgeringscursus te doen en een cursus Nederlands te volgen! DAT MOETEN ze tegenwoordig ALLEMAAL!!

en een fries moet daarnaast een BEETJE ABN praten?? Nou de meeste Buitenlandsers kunnen ook abn praten dus dan is het toch prima dat ze op straat een andere staal spreken?

perfect dus, en ik ben van mening dat iedereen in die in nederland WOONT nederlands; oftewel abn hoort te spreken aangezien dat 'onze taal is'.
Fries of marrokkaan maakt niet uit; en geloof me er zijn ook genoeg friezen die niet normaal in het nederlands een broodje kaas kunnen bestellen..........

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:30

Zelf wel eens een inburgeringscursus gedaan?? Die dingen slaan echt nergens op en ik weet zeker dan minstens 40 % van de Nederlanders daar niet eens voor zou slagen!!

Maar mag je dan niet meer in je moedertaal praten?? Waarom niet? Zolang je niet in het gezelschap bent van andere maakt dat toch niet uit? En op straat heb je weinig te doen met de andere om je heen dus wat boeit het dan?

Waarom is Engels op straat minder erg dan een Arabische taal?

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:40

Klijn schreef:
Zelf wel eens een inburgeringscursus gedaan?? Die dingen slaan echt nergens op en ik weet zeker dan minstens 40 % van de Nederlanders daar niet eens voor zou slagen!!

Ja nou daar kunnen die mensen niets aan doen!! Die doen gewoon wat hen opgedragen wordt. Als je het niet eens bent met de inhoud van de inburgerings cursus.. moet je daar de nederlandse overheid de schuld van geven.. en niet de mensen die ze moeten volgen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:47

Klijn schreef:

Maar mag je dan niet meer in je moedertaal praten?? Waarom niet? Zolang je niet in het gezelschap bent van andere maakt dat toch niet uit? En op straat heb je weinig te doen met de andere om je heen dus wat boeit het dan?

Waarom is Engels op straat minder erg dan een Arabische taal?

Laat ik het zo zeggen; met mijn nederlands is niets mis en ja, wel eens zo'n cursus van dicht bij gezien; naar mijn mening niet té moeilijk.
Natuurlijk mag je wel je moedertaal praten; ik praat hier ook een mengeling van fries en drents maar ik kan ook perfect abn praten en vind dit ook belangrijk, stukje reprensativiteit naar mijn mening.
Engels klinkt beter denk ik omdat mijn engels ook vloeiend is en mijn arabisch oid niet hihi Haha!
Daarnaast geef ik ook eerlijk toe dat als ik langs een groepje marrokkanen fiets en ze roepen iets in het marrokkaans naar me ik het fijn zou vinden te weten wát ze zouden zeggen.
Je krijgt vervreemding naar mijn inzien op het moment dat alle marrokkanen marrokkaans gaan praten op straat; sterker nog dit is bewezen.
En volgens mij klagen buitenlanders aan de lopende band dat ze niet geaccepteerd worden,buiten de boot vallen etc etc, mochten deze klagers idd stug hun eigen taal blijven praten en zich weigeren te conformeren aan nederland dan denk ik...eigen schult dikke bult.
Je kunt dit op allerlei issues toepassen van taal tot criminaliteit; wees blij dat je in nederland onderdak krijgt; conformeer je dan ook daaraan en ga niet stug je eigen normen en waarden blijven doorvoeren(tot op bepaalde hoogte natuurlijk)leer ABN en probeer zo goed mogelijk te integreren, de mensen die dat doen krijgen van mij veel, heel veel respect!
Uiteraard geldt dit in mijn opinie ook voor alle nederlandse turken,marrokkanen,koerden etc etc ga niet proberen marrokko na te bouwen in nederland; ga dan maar terug.
Misschien dat je daar wel vrouwen mag slaan, overal moskeen mag bouwen, mensen uit kunt huwelijken, jonge meisjes mag besnijden en crimineel mag zijn...........maar hier NIET.

Nu krijgen we vast een pittige discussie........... Haha! Duivel

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:53

ja.. sorry.. beetje heel kort die laatste paar zinnen van je!!! *zucht*

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 16:46

'' overal moskeen mag bouwen, ''

ow ik dacht dat de islam een religie was voor de GEHELE mensheid. Slapen
dus NIET alleen voor de arabische landen!!! net zo goed als je in turkije ook kerken heb ..

maargoed. er zijn genoeg nederlandse moslims. en als er in nederland 5 kerken per dorp mogen staan dan mogen er ook moskeeen worden gebouwd!!!

wat je verder allemaal voor vooroordelen heb (over vrouwen slaan en oliebol..) zoek je zelf maar uit. zolang de islam er maar buiten word gehouden. de islam krijgt al overal de schuld van,., beetje oneerlijk niet .. Ach gut

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 21:22

Whiz schreef:
Klijn schreef:

Ja nou daar kunnen die mensen niets aan doen!! Die doen gewoon wat hen opgedragen wordt. Als je het niet eens bent met de inhoud van de inburgerings cursus.. moet je daar de nederlandse overheid de schuld van geven.. en niet de mensen die ze moeten volgen.

Ik snap je reactie niet helemaal Rolleyes Ik zeg juist dat een inburgerinscursus nergens op slaat en dat is idd de schuld van de overheid.

Wildgirl je laatste zinnen zijn behoorlijk kortzichtig.. Naar mijn idee is er geeneen land waar je crimineel mag zijn. Vrouwen besnijden en uithuwelijken is niet iets van de Islaam maar dat zijn tradities, een behoorlijk groot verschil dus..

Vrouwen slaan dat gebeurt in Nederland anders ook behoorlijk veel!

Maar dit was niet de discussie waar het over ging..

De eigen moedertaal mag dus nog gesproken worden (wat fijn Tong uitsteken) maar dus niet op straat?? maar waarom daar dan niet? Omdat andere mensen elkaars gesrpekken dan niet meer af kunnen luisteren? of omdat een Arabische taal zo irritant is?
En als je niet Nederlands spreekt op straat wil dat toch nog niet zeggen dat je geen ABN kan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 09:44

Nu gaan we van buitenlands praten op straat naar moskeeen bouwen.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 13:03

vaag?

Ik erger me er niet aan dat mensen in hun eigen taal praten op straat. Als je hier gaat wonen vind ik wel dat je de Nederlandse taal op geven moment moet kunnen( maar dat kan iedereen zo'n beetje wel). Maar als jij in China gaat wonen dan praat je toch ook Nederlands tegen mensen die je kent, en niet Chinees.?

Als ik nu in Australie ofzo ga wonen dan praat ik wel Nederlands met mensen die ik ken, maar ik kan ook gewoon Engels praten enz ( en later zou ik ook een beetje Engels gaan praten tegen mensen die ik ken omdat ik het gewend ben)..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:54

Wildgirl schreef:
Daarnaast geef ik ook eerlijk toe dat als ik langs een groepje marrokkanen fiets en ze roepen iets in het marrokkaans naar me ik het fijn zou vinden te weten wát ze zouden zeggen.
Je krijgt vervreemding naar mijn inzien op het moment dat alle marrokkanen marrokkaans gaan praten op straat; sterker nog dit is bewezen.
En volgens mij klagen buitenlanders aan de lopende band dat ze niet geaccepteerd worden,buiten de boot vallen etc etc, mochten deze klagers idd stug hun eigen taal blijven praten en zich weigeren te conformeren aan nederland dan denk ik...eigen schult dikke bult.
Je kunt dit op allerlei issues toepassen van taal tot criminaliteit; wees blij dat je in nederland onderdak krijgt; conformeer je dan ook daaraan en ga niet stug je eigen normen en waarden blijven doorvoeren(tot op bepaalde hoogte natuurlijk)leer ABN en probeer zo goed mogelijk te integreren, de mensen die dat doen krijgen van mij veel, heel veel respect!
Uiteraard geldt dit in mijn opinie ook voor alle nederlandse turken,marrokkanen,koerden etc etc ga niet proberen marrokko na te bouwen in nederland; ga dan maar terug.
Misschien dat je daar wel vrouwen mag slaan, overal moskeen mag bouwen, mensen uit kunt huwelijken, jonge meisjes mag besnijden en crimineel mag zijn...........maar hier NIET.

Nu krijgen we vast een pittige discussie........... Haha! Duivel

Er is een groot verschil tussen de taal niet kunnen spreken en je eigen taal blijven spreken op straat.
als iemand je iets toeroept in een andere taal is dat niet netjes, want dat is aan je gericht en zou verstaanbaar moeten zijn. Maar als ze in en gropeje en taal met elkaar spreken en het is niet aan jou gericht, dan heb je er gewoon niks mee te maken wat er gezegd wordt, ook niet in het Nederlands.
Ik denk wel dat de dingen niet door elkaar moeten lopen. Ik vind het niet meer dan logisch dat als je ergens gat wonen, dat je de taal leert. Mar dat houdt niet automatisch in dat je op straat tegen landgenoten dan maar in de vreemde taal moet gaan spreken ipv in je moedertaal. Want nogmaals, wat je met mensen bepreekt gaat de rest van de mensen niet aan.
Het is anders, en dat heb ik ook al aangegeven, als er iemand bij is, die een andere taal spreekt. Dan kun je zoeken naar een taal die je allemal spreekt. Maar ook dan heeft het te maken met er bij betrokken zijn, omstanders hebben daar niks mee te maken.
Dat buitengesloten voelen war iemand het over had is ook alleen mogelijk als je al in het gropeje horot , maar ze spreken een andere taal. Als je niet bij het groepje hoort, wordt je niet door de taal buitengesloten, dan was je al buitengesloten!!!!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:11

Slaan van vrouqwen is niet exclusief voor buitenlanders weggelegd en als je de Koran leest vind je trouwens weinig terug van wat we denken dat typisch is. En het is natuurlijk niet zo dat Christelijke mensen allemaal lievertjes zijn. E is ook gewoon oorlog tussen katholieken en protestanten in Ierland die gewoon nooit ophoud en nergens op slaat...
Dit staat los van taal en los van aanpassen.
Aanpassen is oa de taal kunnen spreken en standig naar instanties kunnen gaan.

Want over die hoofddoekenergenis verbaas ik me ook. Als mensen met tulbanden lopen, of Afrikanen of Surinamers in hun prachtige klederdracht lopen, ergert niemand zich eraan.
Men heeft gewoon een hekel aan moslims, lijkt het wel. Maar waar dat dan op gestoelt is, is maar vaag. Want Indonesische of zwarte afrikaanse molims zijn minder opvallend en daar heeft niemand moeite mee. Het is dus niet het geloof op zichzelf als zodanig, maar meer dat ze "er mee te koop lopen". (gezien de moskeeën worden genoemd). Net als er vroeger lacherig werd gedaan over de mensen van "de zwarte kousen kerk".

De kernvraag is dus eigenlijk waar men zich werkelijk aan ergert. Want ergert men zich ook als engelsen engels met elkaar spreken op straat? Asl doven in gebarentaal spreken op straat?

(veronstschuldigeingen voor typefouten, ik ben mijn bril vergeten)