( serieus) vraagje over het geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: ( serieus) vraagje over het geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:35

Lizzle schreef:
mismijk schreef:
Er wordt nu wel gezegt: "als God bestaat, waarom gebeuren er dan zoveel ongelukken" enzovoort. Dat is niet de bedoeling van God, dat is de duivel die ons op het verkeerde pad probeert te brengen.

Poeh, de duivel is in mijn ogen een verzonnen feit om angst aan te wakkeren wat leidt tot geloven.

Mee eens.

Bovendien zei ik niet 'als god bestaat waarom gebeuren er dan zoveel ongelukken'. Ik vroeg iets dergelijks als reactie op iemand die zei dat god haar had gered. Waarom zij wel en een ander niet, dát wilde ik weten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:40

Shadow0 schreef:
Nou ja, een beetje almachtige god kan natuurlijk ook de duivel wel aan.

Veel religies kennen het idee van goede en kwade krachten die op een leven inwerken (Yin en Yang bv), maar die zijn dan in balans, en ook beide noodzakelijk.
Het opvallende is dat dit in het christendom eigenlijk niet past: keer op keer wordt benadrukt dat God de enige macht is. Een duivel met dezelfde of vergelijkbare macht is dus eigenlijk een beetje een vreemd concept in de christelijke religie.

Precies, hij kwam alleen goed van pas en daardoor vergaten ze de rest wat ze verkondigden even?
En waarom is dat nou ook weer een hij?
En in alle geloven is er zo´n macht om angst te zaaien om het geweten te helpen Knipoog

Ik krijg krampen en accute scheiterij van roomijs. Toch eet ik af en toe zo´n ijsje. Is dat dan de duivel aan het werk? Nee hoor, ik luister gewoon even niet naar mijn gezonde verstand en ga tegen mijn geweten in. Iedereen kent van die momenten dat je doet waarvan je wéét dat het niet goed is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:47

Misser schreef:
Bovendien zei ik niet 'als god bestaat waarom gebeuren er dan zoveel ongelukken'. Ik vroeg iets dergelijks als reactie op iemand die zei dat god haar had gered. Waarom zij wel en een ander niet, dát wilde ik weten.

Er waren anderen die wel zulke dingen beweerden, vandaar dat het gesprek daarop kwam, waarop ik weer zei dat god niet selecteert wie er doodgaat, maar dat ik denk dat beschermengelen voorkomen dat sommigen worden gedood. Die hebben dan denk ik zelf, nog iets te doen op aarde dat belangrijk is voor hen of anderen.
Ook is zo´n gebeurtenis meestal reden voor zo iemand om tot een ander zicht op het leven te komen en dat is op zich al mooi Haha!

Mijn zus begreep echt nooit wat van mij. Maar twee jaar geleden ging ze bijna dood en ze is op het nippertje gered met een levertransplantatie. En nu begrijpt ze me in eens wél. Dan ga ik niet zeggen dat ze is blijven leven om mij te begrijpen hoor, dat is maar een bijkomstigheid. Ik denk dat ze is blijven leven om een cirkeltje rond te maken, wat ook gebeurd is, maar dat is verder persoonlijk, dus ik ga niet vertellen hoe of wat, maar het is wel heel bizar allemaal, als je er bij nadenkt.

Het antwoord op je vraag "waarom zij wel en een ander niet" kan "zij" dus het beste geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:52

Lusitana schreef:
En in alle geloven is er zo´n macht om angst te zaaien om het geweten te helpen Knipoog

Nee hoor, zeker niet in alle geloven. Veel religies, met name die met meerdere goden, erkennen juist dat er zowel balans als strijd is. (Oud Grieks/Romaans/Germaans, Hindoeisme.)
Het 'geweten' speelt trouwens in veel religies niet eens zo'n grote rol, het zijn eerder de filosofen die zich daarmee bezig houden.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:57

Citaat:
Mag ik vragen aan jou of jij tegen homoseksuelen bent en waarom?
(gewoon nieuwsgierigheid)

Citaat:
Hoe kan iemand nu tegen homosexuelen zijn? Zo´n standpunt begrijp ik niet. Er bestaan homosexuelen, bisexuelen en transsexuelen en dat zijn gewoon mensen, ofwel met een andere sexuele geaardheid dan de meerderheid en de anderen in een "verkeerd" lichaam. Ik denk dat eigenschappen van beide sexes hebben, een voordeel is, als je het weet te gebruiken en ik betreur het dat er mensen zijn die ze als abnormaal of zondig of weet ik het wat zien.

Ik vraag het me serieus waarom er in vele geloven zo'n gegronde haat tegen homoseksuelen is en ik hoopte stiekem dat jij dat zou hebben. Vork Want.. de zogenaamde god schiep de mens toch naar zijn evenbeeld?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:58

Wil nog wel wat in de groep gooien. Waarom gaat men zondags naar de kerk? Terwijl joden zaterdag (sabbat) vieren?
En ook heel leuk, in het Portugees heet zaterdag "sabado" wat je zo goed als uitspreekt als sabbat. Toch zijn ze hier katholiek en gaan ze zondags (domingo) naar de kerk. Maar de dagen van de week heten echt letterlijk, let op: maandag=TWEEDE dag (met andere woorden zondag was de eerste!!!), dinsdag=derde dag, woensdag=vierde dag, donderdag=vijfde dag, vrijdag= zesde dag en zaterdag dus sabado....

De wereld was in zes dagen geschapen en de zevende was de rustdag. Dat is dan volgens de portugezen en de joden zaterdag. Waarom is het dan bij anderen de zondag? Wanneer en waarom is dat gekomen?

Moet erbij zeggen dat de dagen "feira" als uiteinde hebben en dat is niet letterlijk "dag" maar markt, kermis, beetje apart...maar dat kan de moderne uitleg van het woord zijn natuurlijk. Want een ander woord voor markt is mercado...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:03

Lusitana schreef:
Wil nog wel wat in de groep gooien. Waarom gaat men zondags naar de kerk? Terwijl joden zaterdag (sabbat) vieren?

Een mogelijke verklaring: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:10

Interessant topic dit.

Ik ben zelf niet gelovig opgevoed en ik vind het heel moeilijk om in "iets" te geloven simpelweg omdat ik tot nu toe nog niet iets ben tegengekomen wat voor mij aannemelijk is. Ik geloof niet dat één van de geloven op aarde precies de juiste is en dat alle andere geloven verkeerd zitten. Er zal wel een soort tussenweg zijn.

Soms heb ik het idee dat mensen graag alles willen verklaren ook dingen die ze niet kunnen verklaren/weten. Dit laatste lossen ze op door "een hogere macht". Wat we niet weten, maar wel graag willen weten wordt op een bepaalde manier verklaard in de bijbel (hoe de aarde is ontstaan, wat er gebeurd na onze dood).
Ik heb er zelf voorlopig vrede mee dat ik dingen nooit kan verklaren en weten.

Het enige waar ik zeker weten niet in geloof is dat mensen die goed zijn in de hemel komen en mensen die slecht zijn in de hel.
Simpelweg omdat goed en kwaad geen feitelijke weergave zijn. Wat voor één iemand goed is is voor iemand anders kwaad en ik geloof niet dat er een god is die daar een eindoordeel over kan geven.

Ik hoop dat iemand het snap want het zijn nogal wat gedachtenspinsel van mij door elkaar Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:12

Lizzle schreef:
Citaat:
Mag ik vragen aan jou of jij tegen homoseksuelen bent en waarom?
(gewoon nieuwsgierigheid)

Citaat:
Hoe kan iemand nu tegen homosexuelen zijn? Zo´n standpunt begrijp ik niet. Er bestaan homosexuelen, bisexuelen en transsexuelen en dat zijn gewoon mensen, ofwel met een andere sexuele geaardheid dan de meerderheid en de anderen in een "verkeerd" lichaam. Ik denk dat eigenschappen van beide sexes hebben, een voordeel is, als je het weet te gebruiken en ik betreur het dat er mensen zijn die ze als abnormaal of zondig of weet ik het wat zien.

Ik vraag het me serieus waarom er in vele geloven zo'n gegronde haat tegen homoseksuelen is en ik hoopte stiekem dat jij dat zou hebben. Vork Want.. de zogenaamde god schiep de mens toch naar zijn evenbeeld?

Ik heb al verterd over Daniël, dat gelovigen dat gewoon niet zien als een mooie homo, terwijlnik het wel onmiddelijk zo las. Het staat er echt duidelijk. Dat die koning iemand zond om de tien mooiste mannen te zoeken. Nou, die heb je niet nodig voor een leger ofzo. En ze werden verwend, mochten kiezen wat ze aten. 6 aten als koningen, veel wijn erbij, en Daniël en de anderen 3 aten , onder zijn invloed, soberder (veel groenten, geen wijn) en die bleven dus (logisch)het mooist. Wat moet men uit zo´n verhaal anders halen dan een homo gebeuren?

Tja, en het evenbeeld van god. God heeft geen beeld, dus ook geen evenbeeld, denk ik dan. Wel denk ik dat zielen wellicht ontstaan uit een "superziel" (god), drupjes ervan, zeg maar, en zie daar het "evenbeeld" van de grote poel (god) en de drup (de ziel in de mens).
In die zin kan "god" ook alles "bezielen" (scheppen), terwijl er ook gewoon evolutie is.

Maar vraag me niet hoe dat werkt hoor, zo´n drup uit de poel in de mens komen. Haha!

Ik geloof niet dat er iemand is die weet hoe een ziel werkt en wat het precies is.

Als gezegd, een heleboel van die materie werd vroeger gewoon wat simpeler verteld, zodat mensen er beter een voorstelling van konden maken, maar wellicht is het zo ook bedoeld...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:16

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:

Nee hoor, zeker niet in alle geloven. Veel religies, met name die met meerdere goden, erkennen juist dat er zowel balans als strijd is. (Oud Grieks/Romaans/Germaans, Hindoeisme.)
Het 'geweten' speelt trouwens in veel religies niet eens zo'n grote rol, het zijn eerder de filosofen die zich daarmee bezig houden.

De balans is toch goed en kwaad en kwaad is wat je niet moet volgen, dus daar wordt toch je geweten ingesteld, denk ik, of het nu zo omschreven wordt in het geloof of niet.
Of bedoel je dat elke mens goed én slecht mag zijn in die geloven?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:17

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:

Een mogelijke verklaring: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondag

Ik ga even kijken, bedankt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:21

En daar heb je het weer, de aanpassingen:
Citaat:
In 313 na Chr. vaardigde keizer Constantijn, zelf tot op zijn sterfbed opperpriester van de zonnecultus (Sol Invictus), het edict van Milaan uit dat Rome onder één godsdienst bracht. Hij gaf met deze verordening de christenen de facto vrijheid van godsdienst. Constantijn liet veel kerken bouwen, waarin heel wat van de gangbare heidense symbolen werden ingebouwd, en in 321 na Chr. stelde hij de zondag als rustdag in voor het gehele rijk. Dit was aan de ene kant ten gunste van de christenen die de zondag als rustdag wilden houden, maar viel anderzijds goed bij de lokale bevolking die destijds nog de zon een belangrijke plaats in het religieuze leven gaf en waar zondag de rustdag was. Op die manier maakte hij zijn nieuw gevestigde godsdienst voor alle partijen aanvaardbaar. Contstantijn gaf in 325 middels het Concilie van Nicea ook opdracht tot een nieuwe Bijbel, waar enkel de vier bekendste evangieliën van een tachtigtal als officieel werden erkend, en wie daarvan afweek van heresie werd beschuldigd.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 23:45

Shadow0, heb weer even nagedacht, maar je spreekt van de oorspronkelijke vormen. Ik denk dat er een groot verschil is met de oorspronkelijke vormen van geloof en later. Dus waar ik spreek van het bang maken en het geweten in werking stellen, heb ik het over moderne tijd.
Ik weet dat de Chinezen (wat voor een geloof die aanhingen weet ik eigenlijk niet) en de Moslims die ik ken(de) wel degelijk op zijn minst door hun ouders, maar ook door diensten en "wijzen" vreselijk bang zijn gemaakt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:33

[quote="Lizzle"]
[quote]

Tja, en het evenbeeld van god. God heeft geen beeld, dus ook geen evenbeeld, denk ik dan. Wel denk ik dat zielen wellicht ontstaan uit een "superziel" (god), drupjes ervan, zeg maar, en zie daar het "evenbeeld" van de grote poel (god) en de drup (de ziel in de mens).
In die zin kan "god" ook alles "bezielen" (scheppen), terwijl er ook gewoon evolutie is.

Maar vraag me niet hoe dat werkt hoor, zo´n drup uit de poel in de mens komen. Haha!

quote]

Daar had hij een Tell Sell Apparaat voor Knipoog
Ik vind het over het algemeen prima dat mensen geloven als ze het maar niet aan mij opdringen en denken alles beter te weten omdat zij geloven. Ik geloof liever in mezelf en de liefde om mij heen daar kom ik ook wel een heel eind mee. Waar ik me ook soms aan irriteer is dat sommige gelovigen snel zaken toeschrijven aan god terwijl ze het puur op eigen kracht hebben gedaan. Dit zie ik veel bij EO programma's.. en dan denk ik geloof eens in de eigen kracht (zoals bij een bevalling: Ja, God heeft mij bijgestaan dus het viel wel mee.. iets in die trend).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:28

Ja, als je ergens sterk in geloofd, help dat. Dat kun je vergelijken met hypnose. Je kunt onder hynose geopereerd worden zonder pijn te voelen. Je hersens zijn een machtig ding, hoor. En waar je op focust maakt verder niet zoveel uit.
Kijk naar verliefdheid. Wat mensen kunnen/durven als ze verliefd zijn. Wederom de chemie in de hersenen.

Ik denk wel dat geloof ontzettend troostend kan zijn als je zoekende bent. En het is gezonder voor je lichaam dan drugs. Maar ook een goede vriend/vriendin had dan zo´n rol kunnen vervullen.

Waar ik zo tegen ben is de hiarchie in het gebeuren en het buiten zetten van mensen en het zich afzetten tegen de rest. Het "blind" maken van volgelingen.

En dan dingen als verbod op abortus en voorbehoedsmiddelen, maar dat is een andere discussie, maar werkelijk waarom zoveel mogelijk kinderen fokken? Om meer van hun geloof te hebben dan anderen het is altijd een strijd geweest tussen geloven, terwijl alle geloven in de basis juist tolerant zijn naar andere geloven en men uiteindelijk allemaal ongeveer hetzelfde geloofd.
Ik ben dan ook tegen kinderdoop. Als je geloof dan zo goed en aantrekkelijk is, dan komen ze er wel naartoe. Dan hoef je ze niet te "vangen" voordat ze mondig zijn.

En hoe de kerkelijke leiders de boel invullen, heeft weinig met geloof te maken, maar alles met macht, politiek en geld.

Ik ben niet tegen geloof, maar tegen de instellingen. Ik vind dat iedereen het best individueel kan beleven.

Wat ik grappig vind is hoe bij inheemse volken hun eigen dingen zijn blijven bestaan in het nieuwe opgedrongen geloof, ze vermengen een en ander, of gebruiken het naast elkaar. Ik heb bv een Indiaanse vriend die naar de kerk gaat, maar ook gewoon zijn eigen rituelen doet. Ook in Zuid Amerika zie je dat heel sterk.
Daar kun je ook goed zien hoe kinderlijk geloof is gebracht naar ze en zo was het vroeger ook. Ik vind het moeilijk te begrijpen dat intelligente mensen nog dezelfde praat pikken en er geen vraagtekens bij zetten, zoals TS gelukkig wel heeft gedaan.

Het is niet helemaal goed gegaan met je quote en er staat een verkeerde naam bij, maar dat maakt verder niet uit.

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:26

Lizzle schreef:
mismijk schreef:
Er wordt nu wel gezegt: "als God bestaat, waarom gebeuren er dan zoveel ongelukken" enzovoort. Dat is niet de bedoeling van God, dat is de duivel die ons op het verkeerde pad probeert te brengen.

Poeh, de duivel is in mijn ogen een verzonnen feit om angst aan te wakkeren wat leidt tot geloven.

Kijk, de duivel is in het christendom een 'ding' dat de boel probeert te sabborteren. Ik ben zelf christelijk dus.. Ik heb me nooit echt in de duivel verdiept, hoe het allemaal zit enzo. Hier bedoel ik niet mee geesten en de duivel oproepen en dat soort 'duivelse' dingen!!!
Wat ik ervan weet zeg maar, is dat de duivel de vijand van God is. Het is denk ik een soort dictator die mooie dingen beloofd, maar wat slecht afloopt. Dit is wat ik denk he!!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:34

Noem eens een voorbeeld van iets wat hij dan beloofd?
Denk je niet dat het gewoon in de mens zit dat je wat wilt waarvan je al weet dat het eigenlijk slecht is?
Zoals mijn genoemde ijsje. Dan denk ik niet dat de duivel me er toe aanzet om het te kopen hoor, ik ga dan gewoon even tegen mijn geweten in, ondanks dat ik de gevolgen ken.

Ik vind dat zowel het noemen van god als de duivel, het afschuiven van verantwoording is. "god heeft me bijgestaan, god heeft het gewild" Denk je dat het anders was geweest als er geen god was? Geloof je niet in wat je zelf kan en dat dingen gewoon onvermijdelijk gebeuren?
En "ik kan er niks aan doen, want ik werd door de duivel verzocht" is nog erger. Je kunt gewoon maar slecht zijn en het afschuiven op gedoe van de duivel? Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden.

De mens moet goed zijn en goed doen, dat is het echte christendom. Ik denk dat Jezus dat ook heeft willen overbrengen, maar er is zoveel omheen verzonnen...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 21:41

Toevallig een leuke timing, twee artikelen in verschillende kranten hier (waar niet te vergeten 97 % van de bevolking Katholiek is). Het ene :Vrouwen in de kerk toelaten, maar niet aan de macht, over het feit dat vrouwen in het verleden erg tekort is gedaan en dat het veranderd moet worden, maar dat kan niet van de ene dag op de andere, maar te beginnen bij vrouwen die het evangelie mogen brengen. Geloof moet op een intelegentere en modernere manier benaderd worden.
http://www.asbeiras.pt/index2.php?area= ... d=26032007

Het andere, bijn tegenovergestelde: De kerk moet een grotere rol gaan spelen, strenger worden, terug naar vroeger, de moraal van de mens deugt niet meer, men leeft als heidenen, waarden en normen vervagen.

Waarden en normen vervagen inderdaad, maar waarom zou de kerk dat moeten veranderen en zou iedereen in het harnas van geloof moeten lopen? Je kunt ook waarden en normen hebben zonder bij een kerk te horen en naar een Paus te luisteren.

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:17

Lusitana schreef:
Denk je niet dat het gewoon in de mens zit dat je wat wilt waarvan je al weet dat het eigenlijk slecht is?
Zoals mijn genoemde ijsje. Dan denk ik niet dat de duivel me er toe aanzet om het te kopen hoor, ik ga dan gewoon even tegen mijn geweten in, ondanks dat ik de gevolgen ken.

Ik vind dat zowel het noemen van god als de duivel, het afschuiven van verantwoording is. "god heeft me bijgestaan, god heeft het gewild" Denk je dat het anders was geweest als er geen god was? Geloof je niet in wat je zelf kan en dat dingen gewoon onvermijdelijk gebeuren?
En "ik kan er niks aan doen, want ik werd door de duivel verzocht" is nog erger. Je kunt gewoon maar slecht zijn en het afschuiven op gedoe van de duivel? Je bent zelf verantwoordelijk voor je daden.

De mens moet goed zijn en goed doen, dat is het echte christendom. Ik denk dat Jezus dat ook heeft willen overbrengen, maar er is zoveel omheen verzonnen...

Ik denk dat je de duivel en de eigen wil niet door elkaar moet halen. God heeft iedereen een eigen wil gegeven. God wilde geen robotten die hij van te voren programmeerde, Hij wilde mensen die uit vrije wil voor Hem kozen.
Als ik een ijsje eet is dat mijn eigen keus, ik heb de keus om goed te doen en fout te doen, ik kan kiezen om Gods wil te doen, maar ook om de duivel zijn wil te doen. Je kan idd niet zeggen dat ik dat fout deed is niet mijn schuld de duivel deed het, het was toch je eigen keus.. Dat is ook niet wat het Christendom leert. Je neemt verantwoordelijkheid voor je gedrag doorde verkeerde dingen te belijden en vergeving te vragen en waar kan maak je je verkeerde daad goed. Op het moment als jij je zonder belijdt en vergeving vraagt worden je zonden vergeven en worden ze eigenlijk in diepe zee gegooid waar niemand meer bij kan. Veel van de zonden komen uit eigen begeerten, de duivel maakt er echter wel gretig gebruik van en stimuleert het. Sind hij door zijn hoogmoed uit de hemel is gevallen is zijn enige doel zoveel mogelijk mensen met Hem mee trekken en zorgen dat ze niet bij God komen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 23:10

Ik kan me geen voorstelling maken van wat een duivel doet, ook niet na deze woorden. Noem eens een concreet voorbeeld? En dan niet een citaat uit de bijbel, maar in je eigen woorden.
Zou iedereen die slecht is "meegetrokken zijn" door hem? Denk je niet dat zo iemand gewoon slecht of stom is?
Waarom is het of je bent een volgeling van god, of van de duivel? Wat is er mis met gewoon jezelf zijn en geen van beide "volgen" en alleen je geweten schoon houden?
Wat houd het volgen van god in? Is dat niet gewoon een goed mens zijn en waarom zou dan niet kunnen zonder een kerk?

Wat me opvalt is dat zoveel kerkelijke mensen vragen willen beantwoorden met ofwel napraten wat een kerkelijke leider ze verteld heeft, of een citaat uit de bijbel.
Waarom niet gewoon met je eigen visie?
Moet zeggen dat je een goede poging doet, om met je eigen woorden te zeggen wat je vind.

Ik vind het hele zonden vergeven ook niet kloppen. Je moet gewoon niet doen waarvan je weet dat het verkeerd is en voor de gevolgen opdraaien.

Als mensen uit vrije wil voor hem mogen kiezen, waarom is er dan kinderdoop? Want ook hier volgt de kerk dan niet wat god aangegeven heeft. En de kerk damt ook de vrije wil nog eens behoorlijk in.
De kerk heeft een totaal eigen invulling gegeven aan wat als of niet god zogenaamd willen en verkondigen het een maar doen het ander.

Vind jij het okee dat je dingen van je af kunt biechten?
Hoe zit het met de slachtoffers van je daden?
En denk je dat het zo iemand dan tegenhoud om het weer te doen, terwijl hij er zo makkelijk af kwam?

Denk je dat iemand die goed is en goed doet, maar niet kerkelijk is, in de hel komt omdat hij niet kerkelijk is?
En iemand die slecht is, maar wel kerkelijk en wekelijks biecht, in de hemel komt?
Hoe stel je dat onderscheid voor, wat zegt de kerk daarover?

Heleboel vragen, sorry, maar ik wil een beeld vormen van jouw beeld.

Nog een vraag:Denk je dat er maar een "correct" geloof is?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 09:16

Ik lees dit topic al een tijdje mee. Erg intressant. Ik ben zelf niet gelovig, heb wel op een christelijke basis school gezeten en katholiek opgevoed.

Ik heb een vraagje, wat vinden jullie hier van de paus?

Ik kan me nog herinderen dat de paus ( de vorige) toen verbood om heel veel gratis condooms naar zuid afrika te sturen. Hij gaf als reden, dat god dat niet goed zou vinden.. Hij vergeleek het zelf met abortus.. hmm.. Dit vond ik zo grof.. zo fout.. Die mensen daar hebben aids.. En dit kon ze helpen tegen de verspreiding eraan.. Wie is de paus dan om zo iets te verbieden?

Daarnaast las ik dat er geen machtspelletjes zijn... Ik kan me dit anders herinderen.. Ging vroeger altijd naar de kerk op zondag en zat dus op een christelijke school.. Ik weet nog goed dat je er niet te diep op mocht in gaan maar gewoon moest geloven. Geen vragen stellen van hoe en waarom.. Gewoon geloven.
Als je, als 10 jarige, even je ogen open deed met bidden.. Kreeg je de wind van voren. En zo kan ik nog wel even door gaan..

Dit alles werkt op mij negatief. Ik heb me in alle geloven verdiept, maar het meeste in het christendom.. En ik zie weldegelijk machtspelletjes.. In de kerk, op school en bij mensen thuis.. Je moet en zal alles geloven..

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:19

wat vinden jullie hier van de paus?

tja wat vind ik van hem? ik heb geen idee, ken hem niet echt
ik vind alleen dat het verkeerd is om condooms verkeerd te vinden

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:24

fixture schreef:
wat vinden jullie hier van de paus?

tja wat vind ik van hem? ik heb geen idee, ken hem niet echt
ik vind alleen dat het verkeerd is om condooms verkeerd te vinden

mee eens. ik snap dat ie er tegen is dat mensen steeds met anderen in bed stappen. ben ik het compleet mee eens. maar dat zullen mensen toch wel doen, of ze nou condooms hebben of niet. dan verzinnen ze wel een andere manier. en zelfs getrouwde mensen hebben baat bij condooms lijkt mij, dus dan zou je het die ook onthouden. nee vind het geen goed idee.

mismijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 15:56

hiawattah schreef:
Lusitana schreef:

Ik denk dat je de duivel en de eigen wil niet door elkaar moet halen. God heeft iedereen een eigen wil gegeven. God wilde geen robotten die hij van te voren programmeerde, Hij wilde mensen die uit vrije wil voor Hem kozen.
Als ik een ijsje eet is dat mijn eigen keus, ik heb de keus om goed te doen en fout te doen, ik kan kiezen om Gods wil te doen, maar ook om de duivel zijn wil te doen. Je kan idd niet zeggen dat ik dat fout deed is niet mijn schuld de duivel deed het, het was toch je eigen keus.. Dat is ook niet wat het Christendom leert. Je neemt verantwoordelijkheid voor je gedrag doorde verkeerde dingen te belijden en vergeving te vragen en waar kan maak je je verkeerde daad goed. Op het moment als jij je zonder belijdt en vergeving vraagt worden je zonden vergeven en worden ze eigenlijk in diepe zee gegooid waar niemand meer bij kan. Veel van de zonden komen uit eigen begeerten, de duivel maakt er echter wel gretig gebruik van en stimuleert het. Sind hij door zijn hoogmoed uit de hemel is gevallen is zijn enige doel zoveel mogelijk mensen met Hem mee trekken en zorgen dat ze niet bij God komen.

Beter kan het niet gezegt worden denk ik. Clown Vooral het dikgedrukte stukje is, denk ik, ook wel waar. Pling

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 16:39

Als je, als 10 jarige, even je ogen open deed met bidden.. Kreeg je de wind van voren.

Niet lelijk bedoelt maar dat ligt volgens mij gewoon aan je ouders hoor...