Moslima geweigerd in Kantine

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Moslima geweigerd in Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:35

Ik hoor in mijn omgeving ook regelmatig dat ouders hun kinderen liever naar een bijzondere school sturen dan naar een openbare: 'Op een christelijke/katholieke school leren ze tenminste nog normen en waarden.' Ik ben zelf groot voorstander van openbaar onderwijs, heb zelf ook altijd op openbare scholen gezeten en ik heb drie directe familieleden die voor de klas staan op een openbare school. De uitspraak van die ouders betwijfel ik, mijn ervaring is juist dat zowel leerkrachten als kinderen van openbare scholen meer openstaan voor verschillende richtingen en religies, dat ze niet vooral in dat ene straatje denken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:47

Mijn oudste 2 kinderen hebben in het westen op openbare scholen gezeten.
Toen wij naar het oosten verhuisden was de dorpsschool christelijk, nou vind ik een school dichtbij heel belangrijk, voor het kunnen spelen met klasgenootjes, maar eerlijk gezegd vond ik de normen en waarden daar idd beter.

Gewoon kleine afspraken die de kinderen moesten nakomen wat betreft pesten en noem maar op.
Ach na een tijdje wist ze ook wat bidden was,maar of ze er slechter van geworden is wil ik niet zeggen.

Ik heb zoiets van laat iedereen in zijn waarde, ik heb mijn kind daarnaartoe gestuurd, dus ik moet de consequenties daarvan ook aanvaarden.

Hetzelfde met voortgezet onderwijs hier in het dorp is christelijk, ik laat haar niet 20km fietsen voor een openbare school, vrije tijd en tijd om huiswerk te maken zijn belangrijker
dan andere dingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:54

Echwel schreef:
Hetzelfde met voortgezet onderwijs hier in het dorp is christelijk, ik laat haar niet 20km fietsen voor een openbare school, vrije tijd en tijd om huiswerk te maken zijn belangrijker
dan andere dingen.

Iets dergelijks heb ik ook gemeld: dat het bijzonder onderwijs bestaat is deels omdat je niet altijd de keuze hebt - en geloof niet het enige is dat een rol speelt bij de schoolkeuze.

Maar persoonlijk vind ik gedwongen bidden wel wat ver gaan, en ondanks dat ik 5 niet-openbare scholen (3 basis, 2 voortgezet) heb bezocht, is dit gelukkig nooit van mij gevraagd.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:59

Dat ik voorstander ben van openbaar onderwijs betekent niet automatisch dat ik dan tegen bijzonder onderwijs ben. Ik ben alleen niet zo'n fan van hokjesdenken en al helemaal niet in het onderwijs, waar kinderen worden gevormd, een basis meekrijgen voor later, nog 'kneedbaar' zijn. En of dat hokjesdenken nou op een openbare of op een christelijke school gebeurt, dat doet er niet toe. Als op een openbare school wordt uitgedragen dat het niet normaal is om een geloof aan te hangen, dan kan ik me daar ook niet in vinden. Live and let live, je bent niet meer of minder dan een ander omdat je toevallig gelooft (of juist niet).

Echwel schreef:
dan andere dingen.

In dat geval spelen andere dingen ook een rol, zoals Shadow ook zegt. De afstand naar school bijvoorbeeld. Zaken als pestprotocollen worden overigens ook actief gebruikt op openbare scholen, daar hoeft een school niet per se een bepaalde religieuze signatuur voor te hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:04

Ik heb altijd op openbare school gezeten, en juist de laatste jaren op christelijke school.
Maar er was weinig verschil tussen beide scholen. Juist aan de gebouwen zag je het, en de twee keer per jaar verplichte mis.

Maar iedereen was daar welkom Lachen en zo moet het ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:08

Probleem in grote steden is dat de openbare scholen vaak "zwart"zijn bij gebrek aan een islamitische school. Dus brengen ouders hun kinderen naar katholieke of christelijke scholen.

Voor ons speelt dat niet in het buitengebied, maar als ik in de stad zou wonen zou ik mijn kinderen ook niet naar een overwegend zwarte school sturen.

En de dame in kwestie, ik blijf het overdreven vinden. Ze wordt niet aangenomen, krijgt wel bemiddeling en een studie, maar nee, de publiciteit wordt gezocht. Ik vind het gewoon triest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:16

faye schreef:
Probleem in grote steden is dat de openbare scholen vaak "zwart"zijn bij gebrek aan een islamitische school. Dus brengen ouders hun kinderen naar katholieke of christelijke scholen.

Dat is nogal een omkering van de werkelijkheid Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:18

Why? Als er geen islamitische scholen zijn, gaan die kinderen naar de openbare school in de wijk. Daar zou ik mijn kinderen dus niet naar toe brengen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:22

De lagere school waarop ik heb gezeten (en waarop mijn moeder al jaren lesgeeft) staat er ook al jaren om bekend een 'zwarte' school te zijn. Deze school staat in een middelgrote gemeente in het oosten van het land, waar veel textielindustrie was. De school werd begin jaren 70 opgericht en heeft sinds de start veel kinderen van toenmalige gastarbeiders aangetrokken. Kinderen uit Spaanse en Italiaanse gezinnen gingen naar de katholieke school, 'de rest' (met name Turks en Marokkaans) naar de openbare school. Ook had ik Surinaamse en Molukse klasgenootjes.

Mijn ouders hebben bewust gekozen voor een openbare school voor hun kinderen en ik heb dus in feite altijd op een 'zwarte' school gezeten - in de ogen van anderen, ik heb dat zelf niet zo ervaren. Zoals gezegd staat de school nog steeds bekend als 'zwarte' school: mijn schoolgenoten van destijds (tweede/derde generatie allochtonen) die zelf inmiddels kinderen hebben, sturen hun kinderen naar diezelfde school en zo blijft het imago van 'zwarte' school in stand.

Nogmaals: het gaat hier niet om een grote stad in het westen van het land, maar om een middelgrote gemeente in het oosten.

Mijn ouders zien overigens het als een verrijking dat ik onderwijs heb gevolgd samen met kinderen met een 'kleurtje' en zelf ben ik er voor mijn gevoel ook niet minder van geworden. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:37

faye schreef:
Why? Als er geen islamitische scholen zijn, gaan die kinderen naar de openbare school in de wijk.

Omdat jij nu iets 'oorzaak' noemt wat dat niet de oorzaak is. Er zijn veel redenen dat mensen hun kinderen naar een openbare school sturen, en jouw aanname daarover ('te weinig islamitsche scholen') is waarschijnlijk niet de juiste Lachen
Voorbeelden van die redenen zijn dat men hun kinderen in de buurt op school wil hebben, kennis wil laten maken met verschillende geloven en visies, etc. Deze voorbeelden zijn in dit topic al genoemd. Er zijn een heleboel ouders, OOK allochtone, die helemaal niet willen dat hun kind naar een strengreligieuze school gaat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:41

Shadow0 schreef:
Er zijn een heleboel ouders, OOK allochtone, die helemaal niet willen dat hun kind naar een strengreligieuze school gaat.

Ook heel wat allochtone ouders kiezen idd bewust voor een openbare school, een school waar niet vanuit één bepaalde religie wordt lesgegeven.

Juulja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:45

Weetje wat ik zou denken als ik een moslima achter de toonbank zou zien staan?
"Zal ik nou een worstenbroodje of een twix nemen?"

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:46

En weet je wat ik me nu afvraag? Aan welke uiterlijke kenmerken herken je een moslim(a) eigenlijk?

Niet iedere moslima draagt namelijk een hoofddoek en niet iedereen die er Turks o.i.d. uitziet is aanhanger van het moslimgeloof. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:52

Islam is het snelst groeien geloof tegenwoordig, dus het zou me verwonderen dat elke islamiet uiterlijke kenmerken van een marokaan, afrikaan, of turk of wat dan ook heeft Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:59

Maar er zijn ook Christelijke Turken, Marokkanen en Afrikanen hoor. Net als Orthodox, Hindoe, Jehova etc......

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:01

Of Turken die in het geheel geen geloof aanhangen, zoals mijn zwager.

Zijn vrouw (mijn zusje) is Nederlandse, ook zonder specifiek geloof. Ja, het bestaat. Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:04

slimmerik schreef:
Maar er zijn ook Christelijke Turken, Marokkanen en Afrikanen hoor. Net als Orthodox, Hindoe, Jehova etc......

tuurlijk maar daar gaat het niet om het gaat juist om het islamitisch geloof, maar bedoel gewoon dat er ook veel mensen zijn die islamitisch zijn zonder de kenmerken, in sommige gevallenverklapt het doekje het wel natuurlijk.

het zou zot zijn dat iedere tibetaan boeddhist is, elke marokkaan islamitisch is

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:38

Er staat Moslima, dat heeft dus met haar geloof te maken, niet met de afkomst. Ik heb het nu even over beginpost. Ik dacht dat zo´n beetje bij elk geloof tolerantie naar andere geloven een rol speelt. Dus ook al is de identiteit van de school nog zo strikt in het eigen geloof, men moet leerlingen ook tolerantie aanleren, omdat het een van de kenmerken zou moeten zijn van een school waar ze normen en waarden aanleren naar een bepaalde leer.

Er zijn juist geloofsoorlogen omdat men niet leert tolerant te zijn naar het ander geloof.

Ze meten daarbij met twee maten, ze mag wel op de school werken maar niet in contact komen met leerlingen, als ze er een rechtzaak van gaat maken, staan de school er slecht voor, denk ik. Maar je wilt natuurlijk niet tegen wil en dank voor een school die je afwijst werken.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:40

Ten eerste geloof ik al niet (dus ik snap niet hoe ze dit kunnen doen) en ten 2de is dit te begrijpen als ik wel gelovig was. Een school heeft een bepaald imago, dat moeten ze zo houden. De christenen kunnen dit beleid misschien wel accepteren maar de buitenstanders zoals wij niet gelovigen kunnen daar nog al van gaan staan zitten kijken.

Bad imago krijgen ze door dit berichtje denk ik.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:41

waarom is dit zo verschrikkelijk?

draai het eens om!!!!

als jij als nederlander gaat solliciteren in marroko, kan je er ook vanuit gaan dat ze willen dat je jezelf aan kledingeisen houdt.
Hier ook!!!!!!

een christelijke school heeft een imago, en het is een speciale school dus mag het zijn eigen publiek kiezen. ga dan niet bij een christelijke school solliciteren! ooh ik kan me zo kwaad erom maken Boos!

als ze geen hoofddoek draagt vind ik het natuurlijk jammer dat iemand afgewezen wordt. dan vind ik het onzin. alhoewel ik wel zou begrijpen als ze het hele woltallige personeel christelijk zouden willen hebben. natuurlijk willen ze dat, alleen dat gaat nooit lukken denk ik Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:34

Milo, heb je het topic doorgelezen? Volgens mij staat er namelijk goed uitgelegd dat het ten eerste niet om kledingseisen maar om geloof ging, en ten tweede hebben de mensen die het niet met de school eens zijn al aardig uitgelegd waarom ze dat zo zien.

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:40

als de school niet dat geloof zoekt is het niet anders. als je een man zoekt neem je toch ook geen vrouw aan.

ik vind dit geen discriminatie hoor! altijd als een buitenlandse commentaar krijgt is het discriminatie. maar hebben jullie al welleens gekeken hoe hun ONS discrimineren?

die negerzoen mocht niet meer.. waarom blanke vla dan wel?
die reclame met alibi b en celebrations zeggen ze toch ook jij hollander... als het jij turk was geweest was er weer trammelant van gekomen. word er echt echt echt moe van nu onderhand.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 21:55

Shadow0 schreef:
Milo, heb je het topic doorgelezen? Volgens mij staat er namelijk goed uitgelegd dat het ten eerste niet om kledingseisen maar om geloof ging, en ten tweede hebben de mensen die het niet met de school eens zijn al aardig uitgelegd waarom ze dat zo zien.

Nagelbijten / Gniffelen nee juf, ik ga nu lezen Knipoog

wordt vervolgd!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:06

nou:

ik vind dat de school mag aanemen die ze willen. omdat het een bijzondere school is. is stom, maar dat hele bijzondere scholen gedoe vind ik fout.
ik ben er tegen om kinderen op een school met één geloof te zetten.
daarentegen kan er beter gewerkt worden aan een systeem waarin binnen de basisschool intensiever normen en waarden aangeleerd worden. dat zie je nu wel terug in de Kanjertraining en de sociaal emotionele lessen, maar sowiezo mag er meer aandacht tussendoor aan besteed worden.
dat zie je op gelovige scholen wel, en daarom vinden veel mensen het prettig. maar op deze scholen leren ze alleen over hun eigen geloof, en wat ik zelf persoonlijk meegemaakt heb: vaak geen sympathie voor andere geloven.
wat ik heel mooi vindt: kinderen met z'n allen op een 'gewone' school, en kinderen laten vertellen over elkaars geloven. en daar dingen mee doen. dat is veel mooier en schept mooie dingen voor later.

komen we dit hele probleem ook niet meer tegen.

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 22:11

Ik snap alleen niet waarom ze wel goed genoeg was voor de schoonmaak????? want dat deed ze al bij die school. Dan kan ze toch net zo goed in de kantine werken, komop! Moet niet gekker worden!