Ritueel slachten...hoe denk jij erover??( Schokkende docu)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AstraGirlie

Re: Ritueel slachten...hoe denk jij erover??( Schokkende docu)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:42

Dus vrouwen zweepslagen geven omdat ze verkracht zijn is ook goed (de vrouw heeft de mannen verleid) ,omdat het volgens hun geloof is...

edit: sorry, liet me even gaan, maar ik snap dit dus echt niet... Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:23

Citaat:
Dit is hun ding, het hoort bij hun geloof, wij onze klompen, hun ritueel slachten.

Prima....

..in hun eigen land

Ik ga toch ook geen verplicht sinterklaas feest houden in dat soort landen (en dat heeft dat niet eens met leed te maken)

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:39

Ja, daar draait het om. Wat je in je eigen land doet, maakt niet uit. Maar respecteer dan wel de gebruiken van je gastland. En dat is niet een levend bewust dier de strot oversnijden...

meissiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:12

nou lekker ik zie dit allemaal.
en een paardje van een kennis word van de week geslacht.
wat ik zoizo niet leuk vind en hun ook niet:(
want hij is ook zo lief en mooi Huilen Huilen Huilen Huilen

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:23

@ _rosita_ : ik kijk heus wel verder dan me neus lang is, ik weet wat er allemaal gebeurd enzo, maar dit is mijn mening, er zijn ergere dingen in het land.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 22:38

PrinCessRomy schreef:
@ _rosita_ : ik kijk heus wel verder dan me neus lang is, ik weet wat er allemaal gebeurd enzo, maar dit is mijn mening, er zijn ergere dingen in het land.

absoluut!
maar dat betekend nog niet dat minder erge dingen dan maar wel mogen omdat er tóch ergere dingen bestaan.....
ik vind het gewoon dom en belachelijk om achter het geloof te gaan schuilen met dit soort dingen. tsja... het geloof zegt het... hou toch op en denk zélf na, denk ik dan. mij maak je niet wijs dat welk geloof dan ook ooit bedoeld is om dieren pijn te doen en leed te bezorgen door op zo';n manier te slachten.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:29

Hmm ritueel slachten, wie heeft eigenlijk dat filmpje over AgriProcessors eigenlijk goed bekeken? Daar is dus een vegetaristische Jood aan het woord die de methodes van dat bedrijf aan de kaak stelt. Ik neem hierbij even aan dat de Joodse en Islamitische wijzen van ritueel slachten elkaar niet veel ontlopen.

In dat verhaal vertelt die vegetarier dat ritueel slachten juist bedoeld was om het lijden van het dier te minimalizeren. Er zijn veel regels mee verbonden, niet zomaar alleen botweg de nek afsnijden van een dier om het maar zoveel mogelijk te laten lijden. Integendeel, het mes moet vlijmscherp zijn en er mogen absoluut geen bramen aanzitten. De nek moet zo pijnloos mogelijk worden doorgesneden door een goed getraind persoon.

Er hier staan dus beunen als een AgriProcessors in de weg. Ze lezen slechts een deel van de wet en gooien er dan een hoop "efficiency" zaken overheen. Daarnaast zijn blijkbaar de slagers niet goed getraind en hebben ze blijkbaar ook geen enkel besef van de bedoeling van die religieuze wetten.

De beste manier om ritueel slachten te verbeteren is juist met de letter van de rite in de hand. Bestraf al die mensen die de Koran of de Torah niet goed opvolgen, door hun het halal merk te laten afnemen. Daarmee heb je ze het hardst.

Uitwassen van echte dierenmishandeling zijn voornamelijk een gevolg van corrupte systemen. De controle die niet voldoende is, waardoor er dingen foutgaan, natuurlijk in nadeel van het dier.

En verder: ik ben carnivoor, heb daar geen last van, want een groot aantal dieren zijn ook carnivoor. Waarom zou ik beter moeten zijn dan onze medeschepselen? Ik weet dat voor vlees dieren moeten sterven. Dat is jammer, maar zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar. Als mens kunnen we er hooguit voor waken dat onze standaarden voor het doden van dieren moreel hoger liggen dan de standaarden van de andere vleeseters op deze aardbodem. Daar waren de regels voor ritueel slachten kennelijk deels ook voor bedoeld (belangrijkste regel blijft natuurlijk het voorkomen van ziekten).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 10:47

Citaat:
En verder: ik ben carnivoor

Of ben je een omnivoor Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:09

En ik ben niet akkoord met die standaard voor het doden, dus ik eet geen vlees meer Lachen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:11

joostvangestel schreef:
Waarom zou ik beter moeten zijn dan onze medeschepselen?

Afbeelding

Goeie vraag! Waarom zouden we niet allemaal elkaar de hersenen inslaan? Doen ze ergens anders in de wereld ook. Wij hoeven toch zeker niet beter te zijn.

Sjonge zeg, wat een armzalige reactie
Spreuk wel eens gelezen: wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook en ander niet? En of die ander nou van hetzelfde ras is of niet maakt voor mij geen verschil. Ik eet helemaal geen vlees maar das weer een heel andere discussie. Als je al vlees wilt eten maak dan z.s.m. op de vriendelijkste en snelste manier een einde aan het leven van een medeschepsel en laat hem niet doodbloeden.
Mag toch hopen dat de rest van de mensheid wel iets aan zijn ontwikkeling wil doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 11:50

Ranna: sterke vraagstelling van je. Nee, wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Helemaal mee eens. Mijn definitie is dan wel dat die "ander" dan wel een medemens is, en geen dier. Wel goed om erover na te denken, ik verlaag me niet tot het niveau waartoe andere medemensen zich aan toe verlagen. Ik zou je wel aan willen moedigen om ook de rest van mijn post te lezen Knipoog

Als ik het goed begrijp ga je vegetarische kursusses geven aan roofdieren? Sukses Knipoog Die doen niet aan doodbloeden. Hun prooidieren sterven een pijnlijke en gewelddadige dood. Doodbloeden is daarbij vergeleken een verrassend pijnloze dood. Ooit overigens precies nagedacht wat er pijnlijk is aan doodbloeden (anders dan het gat prikken in je lijf waardoor het bloed weg stroomt). Doodbloeden is heel iets anders dan verstikken of iets dergelijks.

Runningkawa: strikt genomen bestaan carnivoren niet. Ook "carnivoren" eten wel eens iets ander dan vlees, anders zou het slecht met hun aflopen Knipoog Dus met de strikte definitie ben ik ook omnivoor. De laatste maaltijd die ik veganistisch genuttigd heb? Dat is wel een jaar of 6 geleden geloof ik.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:54

Je hart krijgt geen bloed, zuurstof meer, hartinfact, je hersenen ook niet, je wordt hersendood en tot slot bewusteloos.
Over het algmeen gaan roofdieren een prooi direct doden, ze willen immers niet dat die zometeen nog even wegloopt. Cheeta's breken de rugwervels, leeuwen verstikken de dieren, elk heeft zo zijn methode...
En ik ben nog altijd tegen ritueel slachten, ja Lachen
Wij (beschaafde mensen) kennen diervriendelijkere slachtingswijzes, waarom ze dan niet gebruiken? Voor het geloof? tssss, nog altijd niet mee eens...

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 12:59

joostvangestel schreef:
Die doen niet aan doodbloeden. Hun prooidieren sterven een pijnlijke en gewelddadige dood.

Die doen niet aan dieren vetmesten in walgelijke krappe hokjes, die doen niet aan een vreselijke (lang) vervoer richting slachthuis, nee over het algemeen zijn die prooidieren veel beter af, en zijn veel en veel eerder dood dan dat een mens zijn 'prooidier' doodt.

Eigenlijk ging het vroeger veel beter. Dan kwam de slager gewoon langs huis, geen stressende reis voor het dier dus! Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 13:01

Ja, idd, als ik die verhalen hoor van mijn oma (had zelf een boerderij vroeger) dan hadden de boeren nog respect voor hun dieren. Nu niet...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 17:03

meissiexx schreef:
nou lekker ik zie dit allemaal.
en een paardje van een kennis word van de week geslacht.
wat ik zoizo niet leuk vind en hun ook niet:(
want hij is ook zo lief en mooi Huilen Huilen Huilen Huilen

Ik denk niet dat je dingen door elkaar moet halen...over het slachten van paarden is een heel ander topic.
Er zijn er een stel op excursie geweest naar een slachterij hier in Nijkerk en daar zijn veel reacties op gekomen en over het algemeen niet negatief.
viewtopic.php?f=48&t=730842&hilit=
Of je de foto's en filmpjes wilt bekijken weet ik niet,maar misschien is het wel goed als je wat reacties leest van mensen.
Misschien kun je er een rustpunt in vinden.

(Sorry...even off-topic Bloos )

groetjes,Tinky

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:05

AstraGirlie schreef:
Ja, idd, als ik die verhalen hoor van mijn oma (had zelf een boerderij vroeger) dan hadden de boeren nog respect voor hun dieren. Nu niet...

Ken jij de boeren van nu dan allemaal persoonlijk?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:31

Nee, niet allemaal, heb wel stage gedaan bij een moderne varkensboer, dus daar kan ik mijn mening wel op baseren Lachen
Ik doe nu stage bij een bedrijf in Limburg waar de varkens los mogen lopen en in de modder wroeten, en die man heeft pas respect voor zijn beesten...Het vraag hem meer tijd en moeite, maar hij heeft het ervoor over...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:35

BounceBabe schreef:
Ritueel slachten, snap niet dat ze dat ooit bedacht hebben. Arme dieren. Snel en pijnloos ok, maar een dier langzaam tot zijn eind laten komen? Jakkes.

Goh en wat haalt dat ritueel uit? Niks nakkes nada!

Jawel joh! Das goed voor God! Koe

Wat mij betreft wordt het verboden.
Ik snap niet waarom het wordt toegestaan in nederland?!
We zijn tegen dierenmishandeling en verwaarlozing en noem maar op, maar dit kan ongestraft blijen doorgaan, terwijl het precies hetzelfde is!

Voor mij zowieso geen vlees, maar halal slachtten al helemaal, bah!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:37

Onze buurman is ook varkenshouder, maar hij praat er echt niet over alsof het stukken troep zijn oid.

Ik heb vroeger bij iemand gereden die ook varkens had, maar die
pratte er ook niet over alsof het weggooi dingen waren. Maar ook met respect

Zijn schoonvader was een handelaar in dieren, waar ik dus ook paarden voor reed.
Daarnaast had hij wat koeien lopen, kende ze allemaal bij naam Lachen

Dat het anders is dan vroeger, ja dat zeker
Komt ook door alle opgelegde wetjes en regeltjes.
Maar daarom direct geen respect hebben..nee dat vind ik wel meevallen Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:44

Nu ja, dat zijn jouw ervaringen natuurlijk, maar de zieke biggen, werden bij mijn stage gewoon in een vies hok gestoken tot ze dood gingen, en dan bleven ze dagen liggen buiten op de hoop tot ze werden opgehaald...Dan moest ik daarvoorbij met de paarden aan de hand, helemaal in paniek haha Sigaar Voor school zijn we ook op bezoek geweest bij een dikbilkweker, die beesten konden niet meer opstaan, zo'n broze gewichten hadden die, en toen gooide die boer maar telkens hooi voor hun neus...Stal helemaal onder de stront... pfff, ik blijf nog altijd bij mijn mening...Maar goed, ik ben aan het afdwalen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 17:57

Tinky12 schreef:
Mijn mening over het ritueel slachten....
Dat je dieren opeet vind ik tot daar aan toe...daarvoor moeten ze natuurlijk eerst geslacht worden...
Het slachten van dieren vind ik persoonlijk kunnen als dit op een zeer snelle,pijnloze en dus humane manier gebeurd.
Wat er in deze docu wordt vertoond is verre van humaan en kan nooit de bedoeling zijn van de geloofsovertuiging van velen.
Ik ben geen radicaal en ook geen vegetariër,ik eet vlees ...al is het wel met mate.Na het zien van deze docu weet ik wel dat ik geen halal/koosjer vlees wil hebben...tenminste niet daarvandaan.
Dit is natuurlijk maar 1 slachterij en ook nog eens in Amerika....
Persoonlijk vind ik ook dat je op een verpakking moet kunnen lezen of een dier hallal geslacht is of op de "normale"manier.

Het topic waarin een groep van bokt naar een slachterij hier in Nederland is geweest zag er zo anders uit...daar ging het er zeer netjes aan toe...alles was schoon en het slachten verliep zo snel en vlekkeloos dat het al gebeurd was voordat je er erg in had...en zo hoort dat ook (nogmaals chapeau dames voor de leerzame filmpjes en foto's).
Zo kan het dus ook en zo hoort het ook....
viewtopic.php?f=48&t=730842&st=0&sk=t&sd=a

Al t vlees is gewoon geslacht, behalve als er opstaat dat t Hallal is.

Mare ff een vraagje; hoeveel mensen hier weten hoe "wij" bijv. varkens slachten?
Nou ze krijgen een elektrische schok, alleen 1 op de .. keer is die niet sterk genoeg.. en is het dier alleen verlamt, leefd en voelt nogwel. En gaat dus zo naar de machine die zijn buik open ritst..
Ik heb het zelf gezien, met eigen ogen. Als je dat ziet word je niet goed. Maar zo gaat t wel met onze bio-industrie dieren! (netzoals dat die dieren zonder verdoving worden gecastreerd..)
Maargoed terug naar het topic: ik ben niet tegen ritueel slachten. Want echt goed ritueel is snel en pijnloos, en niet zoals dit (heb t filmje niet gezien maar wel reacties doorgelezen).

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:06

Maar het gebeurt dus wel niet zo goed...en hoeveel van die mensen die die dieren slachten, weten ook goed hoe het hoort? Want voor de rituele slachting heb je geen diploma ofzo nodig...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 19:28

OoappeloO schreef:
Al t vlees is gewoon geslacht, behalve als er opstaat dat t Hallal is.

Volgens de radardocu dus niet....vlees wordt Hallal geslacht en maar kan ook verpakt en verkocht worden als "gewoon" geslacht vlees.Op deze manier is het makkelijker om vlees te verkopen...Hallal slachten en als er meer vlees is dan aanbod verkoop je de rest als regulier geslacht vlees.
Dat hoeft dus niet op de verpakking te staan...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:22

BarbaLala schreef:
BounceBabe schreef:
Ritueel slachten, snap niet dat ze dat ooit bedacht hebben. Arme dieren. Snel en pijnloos ok, maar een dier langzaam tot zijn eind laten komen? Jakkes.

Goh en wat haalt dat ritueel uit? Niks nakkes nada!

Jawel joh! Das goed voor God! Koe

misschien eens wat meer lezen jij...
ik snap niet waar jullie je zo druk om maken, deze beesten hebben een goed leven gehad en worden dan geslacht, sommige veehouders die fokken voor de slacht.
Ik bedoel die koeien zullen toch niet allemaal in de koeienhemel zeggen; "goh jij ook zo'n pijn gehad koe?" euh nee niet echt dus. doodbloeden hoeft geen pijn te doen. ik ben er niet tegen hoor ik vind dat er ergere dingen zijn en kan me hier dan ook echt niet druk om maken.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 22:29

De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
De slachtplaats moet rein zijn.
De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
Het dier wordt met de kop in de richting van de qibla geplaatst.
Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit, waarmee hij zijn dankbaarheid en respect uit voor Diegene die in het voedsel voorziet: de Allerhoogste.
In één beweging worden de halsslagader, de luchtpijp en de zenuwbanen naar de hersenen doorgesneden. Hierdoor verliest het dier het bewustzijn en stopt het hart met kloppen.
Er zijn twee varianten van islamitische slacht: dhabh: doorsnijden van de keel (bij kleinvee/gevogelte en rundvee) en nahr: doorsnijden van de halsslagaders aan de basis van de nek (dromedarissen en rundvee). Over de toepassing van deze varianten bestaat geen eenheid van opvatting onder islamitische geleerden.

De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten. De slachtplaats moet rein zijn. De slager moet zorg dragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes moet niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Geslachte dieren mogen niet door andere dieren gezien worden.

Pijn
Vergelijkend onderzoek heeft aangetoond dat de islamitische manier van slachten geen pijn veroorzaakt, terwijl met de CBP-methode (captive bolt pistol stunning) het dier hevige pijn lijdt. Bovendien zorgt de islamitische methode ervoor dat de maximale hoeveelheid bloed uit het lichaam verdwijnt. [1]

Door de plotselinge stagnatie van bloedtoevoer naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het stagneren van de bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit stuiptrekken er vervelend uitziet, is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dhabiha