Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Faux schreef:Ik snap niet hoe mensen ooit zo'n onderzoek goed kunnen praten.
"Er zijn heel wat mensen wijzer door geworden."
De resultaten van dat onderzoek had je zelf ook wel kunnen bedenken.Alleen wij "o-zo-intelligente" mensen willen het zonodig bewezen hebben. Ookal gaat dat ten koste van het welzijn van anderen/dieren.
Zo belangrijk is het nou ook weer niet..
Faux schreef:Ik snap niet hoe mensen ooit zo'n onderzoek goed kunnen praten.
"Er zijn heel wat mensen wijzer door geworden."
De resultaten van dat onderzoek had je zelf ook wel kunnen bedenken.Alleen wij "o-zo-intelligente" mensen willen het zonodig bewezen hebben. Ookal gaat dat ten koste van het welzijn van anderen/dieren.
Zo belangrijk is het nou ook weer niet..
steeffie schreef:De reden dat wij nu vinden dat je dat zelf had kunnen bedenken komt juist omdat dit soort onderzoeken gedaan zijn
Many schreef:Ik vind het echt walgelijkWaarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.
Genee schreef:Gadverdamme wat ziek zeg
Nimue schreef:De vraag is voor mij altijd: weegt het nut van het onderzoek op tegen het leed dat veroorzaakt wordt? Ik vind niet per definitie alles zielig, maar ik vind ook niet per definitie alles wel kunnen wat voor de wetenschap gedaan wordt. Een onderzoek als dit, tsja, ik weet het niet. Ik vind het niet heel fijn klinken, maar het hangt idd wel van het een en ander af (vooral van de duur van het onderzoek, de aard van de stroomschokken en wat er daarna met die dieren is gedaan) of ik het 'zielig' vind of niet.
Wel vind ik dat de Hoefslag iets kritischer had mogen zijn t.o.v. dit onderzoek, als ik zo het citaat en de posts in deze draad lees... maar ook dat is moeilijk om te beoordelen, omdat ik het hele artikel niet heb gelezen. Ik vind echter dat de moderne media goed op moeten passen wat voor houding t.o.v. dierproeven zij naar buiten brengen. Zo werd ik bijvoorbeeld ook een beetje onpasselijk van de vanzelfsprekendheid waarmee dierproeven gepresenteerd werden in Kruistocht in Spijkerbroek (de film dus). Zeker in media die gericht zijn op kinderen, vind ik eigenlijk niet dat je de boodschap kunt uitdragen dat dierproeven maar doodnormaal zijn en dat er geen haken en ogen aan zitten.
Citaat:Rosemary Kennedy, relative of JFK, was given a lobotomy when her father complained to doctors about the girl’s interest in boys. Her father hid the lobotomy from the rest of the family. Her sister, Eunice Kennedy Shriver, founded the Special Olympics in her honor in 1968. Instead of producing the desired result, however, the lobotomy reduced Rosemary to an infantile mentality that left her incontinent and staring blankly at walls for hours. Her verbal skills were reduced to unintelligible babble.
Howard Dully had a lobotomy at 12 because his stepmother hated him. He said, "I've always felt different -- wondered if something's missing from my soul. I have no memory of the operation".[4]
Ellen Ionesco stopped being suicidal as a result.[4]
Anna Ruth Channels took a lobotomy to cure headaches. It cured the headaches but left her "with the mind of a child."[4]
Helen Mortenson got a brain hemorrhage and died as the result of a lobotomy.[4]
Renza schreef:Dus omdat je dat niet weet veroordeel je het gelijk?
Dat je dat niet gelezen hebt, wil natuurlijk niet zeggen dat het geen nut had. Ik weet ook niet of het onderzoek een nut heeft gehad (al heb ik niet het idee dat zulke onderzoeken voor de lol gedaan worden), maar ga er niet over oordelen n.a.v. 1 artikel.