Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Phillipa

Re: Walgelijk artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:08

Nouja! Boos! dat vind ik dus echt niet kunnen he! Die honden zijn ook gelijk voor hun leven getraumatiseerd als het licht gaat branden volgens mij Nagelbijten / Gniffelen

Misselijk

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 00:34

Ik snap niet hoe mensen ooit zo'n onderzoek goed kunnen praten.

"Er zijn heel wat mensen wijzer door geworden."

De resultaten van dat onderzoek had je zelf ook wel kunnen bedenken. Gestoord Alleen wij "o-zo-intelligente" mensen willen het zonodig bewezen hebben. Ookal gaat dat ten koste van het welzijn van anderen/dieren. Scheve mond Zo belangrijk is het nou ook weer niet..

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:41

Sommige in dit topic vinden het niet zielig omdat het kleine stroom stootjes zijn en het het zelfde is waar mee je je land af zet met schrik draat en dat vinden jullie niet zeer doen alleen een vervelend gevoel?
Pak jij is 20 keer achter elkaar een schrikdraat beet en zet het eens op een filmpje en zet het hier in dit topic ik wil het wel eens zien dat het geen pijn doet.
Pff

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:51

Ik hoop maar dat de tegenstanders geen psychologie gaan studeren, want het eerste jaar worden dergelijke onderzoeken je om de oren gegooid Ja Met aapjes, ratjes, muisjes, ontzettend veel duiven, honden, ...
Sommige zijn wreed, maar dit is met de jaren erg verbeterd! Vergeleken met cosmeticaonderzoek valt het nog best mee.

Verder: deze twee onderzoeken (die erg verschillend waren dus zijn alletwee nuttig) hebben veel nut gehad! Het ging em idd om het verhelpen van depressies, maar het concept is ook erg bruikbaar bij dieren zelf. Heel wat van onze psychologische kennis steunt hier gewoon op.

Wat ik me afvraag: eten jullie varkensvlees? Lees dan maar eens mijn stukje in het topic over die excursie naar de slachterij op p. 22 ergens Knipoog Varkens zien VEEL meer af hun hele leven omdat wij nou zo graag elke dag een goedkoop lapje vlees eten. Maar daar weet niemand wat van dus daar zeuren we niet over.

Maar dit ene onderzoek (met nota bene 3 honden, dat valt best mee en idd schokken die niet superzwaar waren) is weer genoeg om iedereen te laten steigeren... Natuurlijk vind ik het zielig voor die honden (en zelf zou ik het wrs niet kunnen). Maar er wordt hier wel erg ongenuanceerd gereageerd. IEDEREEN heeft de dag van vandaag wel ergens schuld aan dierenleed (sorry aan de veganisten, jullie mss niet Lachen ).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:10

Eens poes...
Het onderzoek dat Hoefslag noemt is gezien de uitvoerder hetzelfde als dat in 67.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:35

Faux schreef:

De resultaten van dat onderzoek had je zelf ook wel kunnen bedenken. Gestoord Alleen wij "o-zo-intelligente" mensen willen het zonodig bewezen hebben. Ookal gaat dat ten koste van het welzijn van anderen/dieren. Scheve mond Zo belangrijk is het nou ook weer niet..

Ik wil het onderzoek zeker niet goedpraten, noch per direct veroordelen. Zoals ik al zei, ben ik benieuwd naar de omstandigheden van het onderzoek: wordt de hond daadwerkelijk aan enorme schokken blootgesteld of zijn het schokken vergelijkbaar met schrikdraad of zo'n halsband? Ja Het blijft sneu en vervelend voor die honden, absoluut, en áls het anders kan, dan moet dat ook gebeuren vind ik!

Maar 'het kunnen bedenken' van de resultaten is niet voldoende vind ik, je kunt zaken pas zeker stellen als het bewezen is.
Sommige dingen zijn niet te voorspellen, dus zullen onderzoeken het moeten bewijzen. De resultaten van het onderzoek uit 1967 zouden best wel eens flink verouderd kunnen zijn, gezien de andere kennis die men opgedaan heeft. Bovendien lees ik hier dat de onderzoeken wel degelijk nut hebben, tenminste, ik vind het verhelpen/beter kunnen behandelen van depressies een verantwoord medisch doel Ja

Ik zeg niet dat ik dierproeven als deze goedkeur, maar struikel wel een beetje over de enorm heftige reacties van het gros van de bokkers die meteen hysterisch worden, zonder het even te laten bezinken. Zoals poes al zegt: hoeveel van jullie genieten 's avonds van het lapje vlees op je bord? Geloof mij, die dieren hebben het een stuk slechter gehad en daar lijkt het merendeel zijn ogen voor te sluiten!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:48

en het nut van dit onderzoek was? Dit kon je jezelf toch ook wel bedenken...?
Pff heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar wou even reageren, ik vind dit zo raar. Die arme hond, hopelijk was het een klein schokje en niet een voltage van jewelste Rolleyes
Nouja ik ben gewoon vel tegen dierentesten, pff gebruik jezelf lekker, ik moest laatst wel mooi uitleggen aan mijn oppas kindje waar legally blonde 2( *) over gaat Tong uitsteken ze zat echt van, gebeurt dat echt ook Bloos
Arm kind, hoop niet dat ze een trauma heeft Scheve mond Ik koop gewoon het meeste van de body shop, vind ik zowiezo geweldig Haha! Tong uitsteken
(* daar gaat ze dus strijden tegen dierproeven)

groetjes, liene Haha!

ps sorry voor mijn vrijwel nutteloze bijdrage aan dit topic

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:59

Het nut van dat onderzoek was dus een theorie onderzoeken over hoe depressie ontstaat (en daaruit voortvloeiend een betere manier om het te behandelen).
Zou jij denken dat als je een hond vastbind, die stroomschokken geeft terwijl hij vastgebonden is, dat hij dan als hij los is alsnog niet wegvlucht? Ik had dat niet gedacht hoor, vind het knap als je dat uit jezelf kan bedenken.

Dierproeven kunnen heel gemeen zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig ethische commissies die erop toezien dat er geen nutteloze experimenten worden uitgevoerd. De onderzoeken díe worden uitgevoerd, dienen allemaal om bv. de werking van bepaalde medicijnen te onderzoeken, de werking van de hersenen etcetera.
Feit blijft wel dat ethische commissies aan de mens een hogere plaats toekennen dan aan een dier.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 09:12

Faux schreef:

De reden dat wij nu vinden dat je dat zelf had kunnen bedenken komt juist omdat dit soort onderzoeken gedaan zijn Rolleyes
Net als dat het nu heel logisch is dat de aarde rond is, dat dingen uit atomen bestaan, dat we denken met onze hersenen, dat we vuur kunnen maken, dat er zoiets als zwaartekracht bestaat. Is ook niet altijd zo geweest Knipoog

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 10:26

steeffie schreef:
De reden dat wij nu vinden dat je dat zelf had kunnen bedenken komt juist omdat dit soort onderzoeken gedaan zijn Rolleyes

Dat wou ik nou ook precies gaan typen. Vind sommige reacties in dit topic behoorlijk kinderachtig en een hoog ' wat sieellugg' gehalte hebben. Natuurlijk kan je er niet achter staan, maar dat dit soort onderzoek nuttig is kan je niet ontkennen.

En is het onderzoek echt in 1967 uitgevoerd? waar maken we ons dan nu nog uberhaupt druk om? In die tijd was het heel normaal om nog veel ergere (of moet ik zeggen, echt erge..) dingen met dieren te doen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:06

De vraag is voor mij altijd: weegt het nut van het onderzoek op tegen het leed dat veroorzaakt wordt? Ik vind niet per definitie alles zielig, maar ik vind ook niet per definitie alles wel kunnen wat voor de wetenschap gedaan wordt. Een onderzoek als dit, tsja, ik weet het niet. Ik vind het niet heel fijn klinken, maar het hangt idd wel van het een en ander af (vooral van de duur van het onderzoek, de aard van de stroomschokken en wat er daarna met die dieren is gedaan) of ik het 'zielig' vind of niet.

Wel vind ik dat de Hoefslag iets kritischer had mogen zijn t.o.v. dit onderzoek, als ik zo het citaat en de posts in deze draad lees... maar ook dat is moeilijk om te beoordelen, omdat ik het hele artikel niet heb gelezen. Ik vind echter dat de moderne media goed op moeten passen wat voor houding t.o.v. dierproeven zij naar buiten brengen. Zo werd ik bijvoorbeeld ook een beetje onpasselijk van de vanzelfsprekendheid waarmee dierproeven gepresenteerd werden in Kruistocht in Spijkerbroek (de film dus Knipoog). Zeker in media die gericht zijn op kinderen, vind ik eigenlijk niet dat je de boodschap kunt uitdragen dat dierproeven maar doodnormaal zijn en dat er geen haken en ogen aan zitten.

LiNdA1986

Re: Artikel in de Hoefslag waar ik even stil van werd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:10

Many schreef:
Ik vind het echt walgelijk Waarom moeten er nou weer onschuldige dieren lijden voor zo'n experiment, wat relatief nutteloos is?
Wat ik nu zegt klinkt misschien wel héél erg cru, maar dan heb ik echt liever dat ze misdadigers gebruiken.

Precies Many, hiermee ben ik het volledig eens!

Ik vind dierproeven sowieso al belachelijk! het zijn dieren die menselijke producten uittesten (heel vaag). ik vind dat ze dan dan beter op criminelen kunnen testen. daar 1 minder van maakt niks uit.
en die dieren lijden onnodig pijn en stress

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:27

Genee schreef:
Gadverdamme wat ziek zeg Scheve mond

idd

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:38

-> NM

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:44

Nimue schreef:
De vraag is voor mij altijd: weegt het nut van het onderzoek op tegen het leed dat veroorzaakt wordt? Ik vind niet per definitie alles zielig, maar ik vind ook niet per definitie alles wel kunnen wat voor de wetenschap gedaan wordt. Een onderzoek als dit, tsja, ik weet het niet. Ik vind het niet heel fijn klinken, maar het hangt idd wel van het een en ander af (vooral van de duur van het onderzoek, de aard van de stroomschokken en wat er daarna met die dieren is gedaan) of ik het 'zielig' vind of niet.

Wel vind ik dat de Hoefslag iets kritischer had mogen zijn t.o.v. dit onderzoek, als ik zo het citaat en de posts in deze draad lees... maar ook dat is moeilijk om te beoordelen, omdat ik het hele artikel niet heb gelezen. Ik vind echter dat de moderne media goed op moeten passen wat voor houding t.o.v. dierproeven zij naar buiten brengen. Zo werd ik bijvoorbeeld ook een beetje onpasselijk van de vanzelfsprekendheid waarmee dierproeven gepresenteerd werden in Kruistocht in Spijkerbroek (de film dus Knipoog). Zeker in media die gericht zijn op kinderen, vind ik eigenlijk niet dat je de boodschap kunt uitdragen dat dierproeven maar doodnormaal zijn en dat er geen haken en ogen aan zitten.

Helemaal mee eens... Heb er echt geen letter aan toe te voegen Lachen

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:45

Enig idee wat een aantal proeven met dieren kost? Of hoeveel tijd het kost om de experimenten goed gekeurd te krijgen?

Ik kom wel eens in aanraking met proefdieren. De pony's die gebruikt worden staan in een wei waar de meeste paarden in Nederland alleen maar over durven dromen. Er worden medicijnen getest op deze dieren om mogelijk vaccins te vinden om jullie paardjes mee beter te maken. En ja, tijdens en na de challenge (bewust infecteren) hebben de dieren misschien wel pijn, en ze gaan dood. Zielig voor net deze pony's, maar alle andere paarden kunnen hierdoor vaccineerd worden.

Tijdens een lezing enkele weken geleden hoorde ik dat het al verboden is om cosmetica te testen op dieren binnen de EU. (Lezing werd gegeven door een hoogleraar proefdierkunde; alternatieven voor proefdieren)

Voor veel mensen is het dubbel, neem nu Marijke Helwegen, Miss proefdiervrije cosmetica... Enig idee waarop Botox is getest???

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 12:33

Ik geloof dat dat verbod op het testen van cosmetica alleen geldt voor het eindproduct en niet voor de ingrediënten. Dat is dus ook maar half-half.

Emeraldo, ik gaf het al aan: het hangt er voor mij vanaf of het nut opweegt tegen het veroorzaakte leed. In het geval dat jij aanhaalt, is dat voor mij wel zo - als er tenminste echt een nieuw vaccin nodig is natuurlijk, als de oude medicijnen gewoon voldoen vind ik het weer zinloos. Er speelt voor mij ook nog iets anders mee, naast 'hoe nuttig is dit?' en dat is: 'had het ook anders gekund?'. Ik vind dierproeven in bepaalde situaties toelaatbaar, maar alleen als er geen alternatieven zijn, de proef echt iets belangrijks oplevert én er tijdens de proef alles aan gedaan wordt om het welzijn van de dieren te bevorderen.

Veel dierproeven gaan m.i. op één van die punten toch net een andere kant op, en dan ben ik er dus tegen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:11

Persoonlijk vindt ik dat het wel een functie heeft. Er is veel uit het onderzoek vandaan gekomen waar wij ook wat aan hebben gehad in welke vorm dan ook.

Een paar jaar geleden is er nog een ethologe gepromoveerd met zo'n soort onderzoek bij jonge paarden.

Ooit gehoord van een lobotomy?? Vroeger sneden ze stukken uit de hersenen omdat men dacht daarmee psychische en andere problemen te verhelpen...

Citaat:
Rosemary Kennedy, relative of JFK, was given a lobotomy when her father complained to doctors about the girl’s interest in boys. Her father hid the lobotomy from the rest of the family. Her sister, Eunice Kennedy Shriver, founded the Special Olympics in her honor in 1968. Instead of producing the desired result, however, the lobotomy reduced Rosemary to an infantile mentality that left her incontinent and staring blankly at walls for hours. Her verbal skills were reduced to unintelligible babble.
Howard Dully had a lobotomy at 12 because his stepmother hated him. He said, "I've always felt different -- wondered if something's missing from my soul. I have no memory of the operation".[4]
Ellen Ionesco stopped being suicidal as a result.[4]
Anna Ruth Channels took a lobotomy to cure headaches. It cured the headaches but left her "with the mind of a child."[4]
Helen Mortenson got a brain hemorrhage and died as the result of a lobotomy.[4]

Complete link http://en.wikipedia.org/wiki/Lobotomy

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 13:53

Ik vind dierproeven mbt medicijnen voor dieren en/of mensen een heel ander verhaal, dan een hond vastbinden en onder stroom zetten om te kijken of hij zich daarna hulpeloos overgeeft aan de schokken, ook als hij NIET meer vastzit. Dat vind ik gewoon niet te vergelijken. En ja, dat onderzoek is jaren geleden gebeurd, dus daar nu over te vallen heeft niet veel zin, maar dat een blad als de Hoefslag daar áchter staat.. Pff. Ofnuja, zo laten ze het overkomen. Daarom staat ook in mijn mail; Ik vraag mij af in hoeverre jullie als blad achter dit onderzoek staan ?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 13:55

Hoezo is dat niet te vergelijken? Jij weet toch niet wat ze verder met dit onderzoek gedaan hebben, waar wellicht een heleboel andere dieren mee geholpen zijn?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 14:21

Ik heb er verder niets over gelezen wat het nu eigenlijk voor écht nuttig doel had.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:27

Dus omdat je dat niet weet veroordeel je het gelijk Lachen ?
Dat je dat niet gelezen hebt, wil natuurlijk niet zeggen dat het geen nut had. Ik weet ook niet of het onderzoek een nut heeft gehad (al heb ik niet het idee dat zulke onderzoeken voor de lol gedaan worden), maar ga er niet over oordelen n.a.v. 1 artikel.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 14:27

arme arme honden...

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 15:12

Renza schreef:
Dus omdat je dat niet weet veroordeel je het gelijk Lachen ?
Dat je dat niet gelezen hebt, wil natuurlijk niet zeggen dat het geen nut had. Ik weet ook niet of het onderzoek een nut heeft gehad (al heb ik niet het idee dat zulke onderzoeken voor de lol gedaan worden), maar ga er niet over oordelen n.a.v. 1 artikel.

Ik zei het verkeerd, ik heb wel meer gezocht maar niets gevonden wat mijn oordeel bijstelde.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 15:20

Faux, lees dan even wat ik geschreven heb Lachen Het ging in dit onderzoek om een verklaring voor depressie te vinden. Ik weet niet wat er verder nog in de Hoefslag vond, maar voorzover ik weet was dit niet voor de lol of om te kijken of honden zo reageren op een pijnlijke prikkel.